Hydro-Nuffield 1959

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kesällä iski kaivinkonekuume ja lähdin lähinnä mielenkiinnosta katsomaan Riuku-Vammasta, joka oli ollut jo hyvän aikaa myynnissä. Kone oli odotettua paremmassa kunnossa ja käynnistyi muutaman kuukauden seisomisen jälkeen herkästi. Moottori tuntui hyväkuntoiselta muuten, mutta käyntiääni oli kova. Syylarissa kävi kuplinta.

Kone kun oli ollut töissä viimeksi edellisenä syksynä, niin vuotonorot olivat kuivuneet ja mitään vuotoja ei näkynyt koekäytön aikana. Välyksiä oli vähemmän mitä odotin etukäteen. Hydrauliikkaöljy oli suhteellisen kirkkaan näköistä ja pumppu tuntui vielä olevan voimissaan. Kun ei mitään pahempaa vikaa ollut, niin jätin koneesta tarjouksen ja tässä kohtaa oli hyvä muistuttaa porisevasta syylarista. Muutaman päivän päästä myyjä hyväksyi tarjoukseni ja varasin koneelle kuljetuksen.

Kone haettiin ja sillä piti tietysti päästä heti kaivelemaan. Muutaman kerran meinasin kaataa koneen ennen kuin alkoi ote löytymään. Jonkin aikaa kaivettuani alkoi häiritsemään koneen kova käyntiääni. Öljynpainemittarin lasi oli rikki ja oletin mittarinkin olevan rikki, kun se ei näyttänyt mitään. Mittasin paineet toisella mittarilla ja tulos oli alle 0,5 bar öljynpainetta kierroksilla. Tutkimuksissa löytyi paineensäätimen katkennut jousi ja jousi vaihtamalla alkoi paineita löytymään. Samalla tein moottorille huollon ja säädin venttiilit.

Kaivuulaitteesta sen verran, että sen merkki on Hydro ja se on tyyppikilven mukaan valmistettu 1969 Vammaskosken tehtaalla Vammalassa. Kilpi on siinä mielessä mielenkiintoinen, että 1969 ei ole enää Riuku-Vammaksia tehty ja toiseksi Vammalassa tehtiin yleisen käsityksen mukaan Vammaksia ja Hydrot tehtiin Santahaminassa.

Traktori on Nuffield 4DM ja se on valunumeroiden perusteella vuosimallia 1959. Kun olen selvitellyt Riukujen historiaa, niin on selvinnyt, että ensimmäiset Vammalassa tehdyt Riukut olivat Hydroja ja näitä Hydroja on tehty -58 alkaen ja luultavasti noin vuoden verran. Sen jälkeen nimi on muuttunut Vammakseksi. Minulle heitettiin sellainen veikkaus, että kone on yksi 30:stä ensimmäisenä Vammalassa valmistuneesta koneesta ja olisi siis luultavasti tehty 1959. Tyyppikilvessä on luultavasti väärin lyöty vuosiluku. Käsittääkseni Vammalassa aloitettiin Santahaminan piirustuksilla tuotanto ja myöhemmin rakennetta muutettiin. Tämän koneen kohdalla ei ole vielä selvillä, että millä piirustuksilla se on tehty. Siihen on mielestäni lisätty pari rautaa myöhemmin, jotka löytyvät myöhemmistä Riukuista tehtaan jäljiltä. Kuitenkin siinä tuntuisi olevan ainakin yksi eroavaisuus Santahaminan koneisiin.

Koneen työurasta on selvinnyt sen verran, että se on ollut maatilakaivurina 1977-2012 samalla maatilalla Tampereen seudulla ja sinne se oli ostettu samalta suunnalta joltain hiekkakuopalta, jossa sillä oli lastattu kuorma-autoihin hiekkaa. Maatilalle tullessa nostopuomi oli hieman kiero ja silloinen omistaja on kertomansa mukaan tehnyt koneeseen uuden puomin ja tehnyt siitä 80 senttiä lyhyemmän kuin alkuperäinen. Kone oli kuulemma pahasti kaatumatautinen ja puomin lyhentämisen auttoi tähän vaivaan. Sama omistaja oli myös muuttanut ohjauksen hydrauliseksi ja raivannut ohjaamoon tilaa penkin käännölle. Tilaa on tehty poistamalla akkukotelo moottorin ja tankin välistä ja viety tankki eteenpäin mittaristoineen. Oikean puolen lokasuojaa on siirretty ulospäin ja väliin on tehty hienot täytepalat. Muutokset on tehty niin, että heti ensinäkemällä pystyi sanomaan, että tekijä on osannut kaivaa ja taitanut myös metallihommat. Maatilalla oli myös moottori remontoitu ja siltä se tuntuukin.


Minä olen tosiaan huoltoa tehnyt koneeseen ja opetellut rasvaamaan konetta. Myöskin käännön vaijerin säätöön ja hydraulisylintereiden tiivisteiden kiristämiseen olen koittanut tuntumaa saada. Ajovalot elvytin toimimaan ja vaihdoin ehjän öljynpainemittarin lasirikkoisen tilalle. Vaikka uusi mittari oli tarvike, niin ajattelin tässä kohtaa olevan tärkeintä, että paineita pystyy seuraamaan luotettavasti. Alkuperäinen on tallessa ja sen saa tietysti palauteltua paikoilleen, jos tarve vaatii.

Viimeksi tein syöttöpumpun poskiluukkuun uuden tiivisteen ja toistamiseen vaihdoin syöttöpumppuun öljyt. Työlistalla on mm. sivuparkkien palauttaminen toimintakuntoon ja jarruja pitäisi hieman huoltaa. Jarruja on, mutta huoltoa kaipaavat. Tarkoitus on pitää kone kunnossa ja koittaa säilyttää patinoitunut pinta siltä osin, kun patina on patinaa, eikä pelkkää ruostetta. Vanteita ja tällaisia yksittäisiä osia tekisi mieli maalailla siistimmäksi alkuperäisin sävyin.

Hydroja ei ole juurikaan tullut vastaan. Tällä foorumilla oli kuva Santahaminassa tehdystä Riukusta valmistenumeroltaan 4. Muihin Hydroihin en ole törmännyt. Kuulisin mielelläni, jos jollain on havaintoja Hydroista!







Kuva Kuva Kuva


Kuva Kuva Kuva


Kuva Kuva
Viimeksi muokannut audiq, 03 Loka 2016, 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1815
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Ensimmäiseksi onnittelut konehankinnan johdosta!

Tänne kaivinkoneet.comiin on tulossa maanrakennuskoneseuran arkistosta skannattua materiaalia Riuku-Vammasta ja sen sukulaisiin liittyen, kunhan seuran sihteeri ehtii niitä skannailemaan ja myös kirjoittamaan käsin tehdyt muistiinpanot tänne foorumille. Varmaan siinä työssä menee viikon illat.

Mitä tulee sinun koneesi valmistusvuoteen ja malliin, niin kaikki näyttäisi täsmäävän parhaiten, jos oikea valmistusvuosi olisi 1959. En muista ulkoa valmistusmääriä, mutta en ihmettelisi, jos valmistusnumero olisi Hydrojen osalta vuonna -59 noin pari sataa. Riuku-Vammaksista alun perin käytetyt myyntinimet vaihtuivat sekä mallien että tietysti valmistuspaikan muuttumisen takia. Seuran arkistossa on vanhoja mainoksia, joista nämä eri aikoina ja eri malleista käytetyt nimet käyvät ilmi. Täytyy muistaa, että Vammaskoskella kaiketi valmistettiin uudempien mallien rinnalla myös vanhempia malleja, mikä aiheuttaa asiaan hieman lisää sekavuutta.

Puolustuslaitoksen Santahaminan konepaja paloi 1957, jolloin traktorikaivureiden tuotanto siirtyi Puolustuslaitoksen Vammaskosken konepajalle.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kiitos. Oli sellaista veikkausta ilmassa, että Vammalassa olisi jatkettu siitä valmistenumerosta, johon Santahaminassa lopetettiin. Siihen perustui myös arvio 30:n ensimmäisen Vammalassa valmistuneen koneen joukossa olosta.

Onko tullut vastaan muita Hydroja kuin tämä ja Santahaminan nro 4? Kiinnostaisi kovasti nähdä mainokset Hydroista. Googlella kun etsii tietoa, niin ei käytännössä löydy oikein mitään. Ei edes kuvaa. Netissä on kuulemma ollut Santahaminan konepajasta jotain juttua, mutta ilmeisesti se on kadonnut.
jusape
Guru
Viestit: 858
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja jusape »

Niin tästä koneestahan on ollut juttua ja pohdintaa tuolla Nuffifoorumin puolella jo tovin

http://nuhvi.fi/foorumi/viewtopic.php?f=13&t=7165
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Niin on juu. Useammassakin yhteydessä on tullut tämä foorumi esille, niin avasin keskustelun. Lisäksi huomasin, että haulla ei ainakaan löytynyt Riuku- tai Hydro-keskusteluja foorumilta.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja SML »

Nyt on aloitettu uusi viestiketju yleisellä keskustelualueella nimelta Kotimaista koneteollisuutta: Valtra, jossa jatkossa tulee Vammaskosken ja Santahaminan konepajojen tuotteista kertovia skannauksia seuran arkistosta ja tietysti sinne voivat kaikki muutkin lisätä aiheeseen liittyviä juttujaan.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1815
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Uuden viestiketjun aloittaminen yleisellä keskustelualuulla ei tarkoita sitä, että keskustelu Hydro-kaivureista pitäisi tässä viestiketjussa lopettaa. Sitten, kun Hydroihin liittyviä skannauksia tulee, niin ne olisi kiva saada tähänkin viestiketjuun, vaikka ne olisi myös Vammas-ketjussa. Siihen Vammas-ketjuun kai on tulossa kaikkia mahdollisia uudempia ja vanhempia Vammas-koneita koskevia esitteitä ja kuvia.

Tämä nyt vain tarkennuksena, ettei synny väärinkäsitystä.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Oli mielenkiintoinen teksti tuolla Vammas-ketjussa. Siellä kun oli maininta 112:sta Santahaminasta eteenpäin toimitetusta koneesta, niin niiden päälle on kai tulipalossa tuhoutuneet koneet. Kuulin että tulipalossa paloi useampi Hydro, mutta en tiedä oliko ne kuinka valmiita. Ei tuolla enää merkitystä ole, mutta harmi että osan koneista elo loppui jo ennen kuin alkoikaan.


Itsekin toivon, että yleisempikin keskustelu Hydro-kaivureista jatkuu myös tämän otsikon alla. Tai niin, että tiettyjä juttuja laitellaan vaikka molempiin ketjuihin.


Kysäisempä taas vaihteeksi, että onko kukaan törmännyt muihin Hydroihin kuin tämä ja Santahaminan nro 4?
jusape
Guru
Viestit: 858
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kyllä noita muutamiakin on tullut nähtyä. Ihan muutama kuukaus sitten tälläkin kylällä oli myynnissä yks Nuffi-alustainen 3K€ pyynnillä
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Onko ne olleet juuri Hydroja, eikä Vammaksia?
Vastaa Viestiin