Volvo EC15 minikaivurit
-
Re: Volvo EC15 minikaivurit
Olen vasta just liittynyt foorumiin, kun löytyi mielenkiintoinen sellainen.
Koneena on mulla Ec15B XTW vm. 2008 kuten ehkä nimimerkiistä arvaa.
Tässä koneessa on liima ikkuna ovessa, yksi lasi. Koneeseen olen laittanut
Tuotannon kallista ja liittimen s30-150, on toiminut kivasti. Sitten on laitettu
Avantin ohjelmassa oleva Peukalo, siitä piti vain sylinteri vaihtaa paksunpaan
männän varteen.
Seuraava toimenpide moottorin lämpöanturi, Volvo ei sitä enää toimita. Pitänee
kääntyä Olsons Partsin pankeille ?
Jännin onkelma koneessa on ollut se kun totesin et moottori meinaslähteä, tai
pudota, no ei sentään kun minulla on vasta paino ylhäällä kun kaivelen
Moottori on valurautaa kehdossa kiinni kolmella pultilla, ne oli kaikki poikki.
Piti se meteliä ja olis varmaan pudonnut jos takapaino ei olis ollu edessä.
Tuotannon kallista ja liittimen s30-150, on toiminut kivasti. Sitten on laitettu
männän varteen.
-
Siis Tiltman kallistuva liitin.
- Diesel Power
- Guru
Onko mitään arvelua miksi ne moottorin pultit olisi katkennut?
Heti kärkeen pitää kysyä oletko ihan varma että mallimerkinnässä on W eikä V? V mallinimen lopussa viittaa levitettävään alavaunuun.ec15bxtw-2008 kirjoitti: ↑31 Maalis 2023, 18:32 Olen vasta just liittynyt foorumiin, kun löytyi mielenkiintoinen sellainen.
männän varteen.
Peukaloa olen itsekkin harkinnut, saa nähdä.
Moottorin lämpöanturi, onko tuossa koneessa lämpömittari moottorin lämmöille vai ihan vaan termostaattihenkinen ylilämpötermari? Moottori lienee siinäkin Mitsubishi L3E joten sen mukaisesti voisi etsiä?
Oma kaivurini on saman ikäinen vuoden 2008 EC15BXT avo-ohjaamolla ja tässäkin vesien lämpöanturi oli hiukan heihei, korvasin sen kiinanihmeellä, suoranaisella multimedialla.
Kertoo moottorin öljynpaineen, vesien lämmön ja jännitteet, maksoi jotein 30..40e luokkaa ebayssä jossen väärin muista. Ja piippaa aika äänekkäästi jos haluaa huomiota. Tuo on siis sijoitettuna oikealle kopin yläkulmaan, on hyvä paikka.
Moottorin karkaaminen kuulostaa villiltä, mistäkohden se on kolmella pultilla? (en lähde nyt halliin kurkkimaan) moorrorihan makaa rungossa neljän kumityynyn varassa:
Jouduin yhden uusimaan (Lassas Oy toimitti) kun oli saanut liikaa Dieseliä..
Niin tuon kumityynyn päällä oleva rakenne oli irronnut moottorista?
Luulisi jokatapauksessa pitävän melkoisen metelin jos noin irtoaa, eikö siellä mene tuulettimen ropellit ja hiukan kaikki paskaksi?
Voisi samalla päivitellä hiukan muutenkin oman Volvo EC15BXT -08 avomallin kuulumisia.
Katselin tuossa mitä viimeksi olen tänne päivitellyt ja sittemmin on tullut äskeisessä viestissä mainitun mittarointi-ihmeen lisäksi asennettua Defan muistaakseni 600W lohkolämppäri joka on kyllä vanhalle pikkudieselillekkin kylmäkäynnistyksiin kiva, hehkuissa oli vikaa ja ne tuli korjatuksi, orginaali hehkureleviritys on vaan jotenkin sorkitty eikä siitä ottanut selkoa, joten nyt on manuaalinen hehku, virtalukon vieressä painike josta saa hehkutettua manuaalisesti (kytkin ohjaa hehkurelettä).
Polttoaineen siirtopumppu pätki, ihmekkö, johto poikki..
Starttimoottori vaihdettiin kun vanhalla oli kiusallinen taipumus jäädä hampaalle starttailemaan.
Ja nyt on tekeillä telastoremontti, ensinnä piti painaa telastot löysään:

Toisella puolen konetta toinen vantti veti toista johtopyörää sisään.
On sanottava että ihan liian piukassa oli telat..
Enihuu, telarullat irttoittelin, ne on tarkistettu ja todettu riittävän toimiviksi jotta niille ei nyt tehdä mitään, johtopyörien laakerit/akselit olikin jo aika heihei. Alkujaan 30mm akselin ympärille tuo tehty, nyt tehdään uudet 45mm akselista =D.
Telojen liukupalat on kans melkoisilla urilla joten vaihdetaan nekin, siis jahka saan vanhat irti jotta on malli jonka perusteella tehdään uudet.
Niin ja telat, noh, vanhat, yli 3700h päästellyt alkuperäiset Volvon telat on melkolailla eheet mutta liukkaan ja aika vähiin kuluneet. Joten vaihtoon menee.
Orggis telat on 230x96x33, eli 230mm leveet, ja telan jako on 96mn, linkkejä 33. Uusissa teloissa sama leveys, linkkipituus vain 48mm ja linkkejä 66. 33 linkkinen ei käy vetorattaaseen kuin jokatoiselle hampaalle, nämä kaikkiin, liekö sitten hyvä juttu, en tiedä.
Telastoprojektiin liittyen olen tehnyt 3 jaaritteluvideota:
https://youtu.be/399f_IzaKsc (6:28)
https://youtu.be/AyxmzKw5RlQ (12:24, tän alussa kuulee miten toi multimedia valittaa öljynpaineesta ennen käynnistystä)
https://youtu.be/HLOSKlCL3ac (2:00)
Uudet telat toimitti hamre.fi.
Katselin tuossa mitä viimeksi olen tänne päivitellyt ja sittemmin on tullut äskeisessä viestissä mainitun mittarointi-ihmeen lisäksi asennettua Defan muistaakseni 600W lohkolämppäri joka on kyllä vanhalle pikkudieselillekkin kylmäkäynnistyksiin kiva, hehkuissa oli vikaa ja ne tuli korjatuksi, orginaali hehkureleviritys on vaan jotenkin sorkitty eikä siitä ottanut selkoa, joten nyt on manuaalinen hehku, virtalukon vieressä painike josta saa hehkutettua manuaalisesti (kytkin ohjaa hehkurelettä).
Polttoaineen siirtopumppu pätki, ihmekkö, johto poikki..
Starttimoottori vaihdettiin kun vanhalla oli kiusallinen taipumus jäädä hampaalle starttailemaan.
Ja nyt on tekeillä telastoremontti, ensinnä piti painaa telastot löysään:
Toisella puolen konetta toinen vantti veti toista johtopyörää sisään.
On sanottava että ihan liian piukassa oli telat..
Enihuu, telarullat irttoittelin, ne on tarkistettu ja todettu riittävän toimiviksi jotta niille ei nyt tehdä mitään, johtopyörien laakerit/akselit olikin jo aika heihei. Alkujaan 30mm akselin ympärille tuo tehty, nyt tehdään uudet 45mm akselista =D.
Telojen liukupalat on kans melkoisilla urilla joten vaihdetaan nekin, siis jahka saan vanhat irti jotta on malli jonka perusteella tehdään uudet.
Niin ja telat, noh, vanhat, yli 3700h päästellyt alkuperäiset Volvon telat on melkolailla eheet mutta liukkaan ja aika vähiin kuluneet. Joten vaihtoon menee.
Orggis telat on 230x96x33, eli 230mm leveet, ja telan jako on 96mn, linkkejä 33. Uusissa teloissa sama leveys, linkkipituus vain 48mm ja linkkejä 66. 33 linkkinen ei käy vetorattaaseen kuin jokatoiselle hampaalle, nämä kaikkiin, liekö sitten hyvä juttu, en tiedä.
Telastoprojektiin liittyen olen tehnyt 3 jaaritteluvideota:
https://youtu.be/399f_IzaKsc (6:28)
https://youtu.be/AyxmzKw5RlQ (12:24, tän alussa kuulee miten toi multimedia valittaa öljynpaineesta ennen käynnistystä)
https://youtu.be/HLOSKlCL3ac (2:00)
Uudet telat toimitti hamre.fi.
- Hullu-Jussi
- Guru
Tiheälinkkisen telan kestävyydestä verrattuna harvemmilla linkeillä tehtyyn en ole havainnut mitään eroa. Molempia on ollut. Se hyvä puoli tiheälinkkisessä on tullut havaittua, että telan käyttöiän lopussa ei vielä kahdenkaan perättäisen linkin irtoaminen haittaa ajamista.
Telarullat on vain vaseliinitäytteisiä nyt, johtopyörissä tosiaan 30mm sijaan 45mm akselit.
Samalla liukupalat laitettiin uusiksi.
- Diesel Power
- Guru
Vain kolme telarullaa
. On Volvo ollut nuukana.

-
Hienoa löytyi tämmöinen topikki ec volvoista, ostin taannoin ec30 mutta toivottavasti ei syrjitä kun ei ole 15:nen. Likimain sama kone vissiin. Kone 2004 ja puomiin sai tehdä pusla/tappi remontin, tyvitaiton sai samantien ar porata ja heloittaa kun yläpää oli valskaantunut väljäksi. Kysymyksiä olis paljon koneen suhteen kun vaunun käännössä väljää jonkin verran ja välillä hydrauli puoli ajaa ns päätyyn eli kuormittaa moottoria reilusti. Hommma rauhottuu kun lopettaa liikkeen ja aloittaa uudestaan. Enimmäkseen tekee kun konetta siirtää. Aika huonosti löysin mitään tietoa moiseen. Sen verran täältä löysin tietoa että tankin putsasin ja vaihdoin suodattimet, olivat entuudestaan siistit eikä aisaan auttanut mutta hyvähän nekin on edes joskus tehdä. Toivottavasti saman moisia kokemuksia löytyy ja jopa apuja.