Volvo ECR58

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Laitan tähän vähän ostossa opittua, jos joku vaikka hyötyy tästä niin hyvä.

Volvon koneita valmistetaan ympäri maailmaa, en ole ihan varma kaikkien tehtaiden sijainneista. Mini- ja midikoneet taidetaan silti kaikki valmistaa Etelä-Koreassa, tämän kuulin Volvolta. Päättelin, että syy siihen on tuon ECR58:n mahtuminen 20' merikonttiin. Eli kaikki compact koneet max ECR88 mukaanlukien ovat globaalisti samanlaisia.

Sitten yli 10t koneet valmistetaan (kai ?) markkina-alueittain. Osasyynä on varmaan toi konttiasia kääntäen ja rahtaamisen kalleus. Ja ne Euroopan ulkopuolella valmistetut eivät täytä EU:n päästönormeja ja niissä taitaa olla myös vaisummat koneet muutenkin. Kun myytävästä koneesta on sarjanumero tiedossa, soitto Volvolle ja valmistusmaa ja toimitusvaiheen varustelu selviää sen perusteella.

Compact kokoluokassa ei "pitäisi" olla Matrix tietokonetta ja sen tallentamia tietoja. Toisaalta Volvon esite väittää että on, joten tämä jää vielä näkemättä miten oikeasti on.

Puomin välykset ja kokoluokan tyvitaitto on pontentiaalinen miina. D-mallissa on taidettu vaihtaa tapitusta siten, että tyvitaitto kääntyy nyt yhden ison vertikaalin tapin ympäri. Toisaalta kokoluokassa ei taida olla millään valmistajalla vaihtoehtoa jossa ei olisi tyvitaittoa.

Omassani on metallitelat, halusin ne kestävyyden takia ja ehkä niitä voi vielä tapauskohtaisesti korjata - toisin kuin kumitelat jotka vaihdetaan kokonaan. Moni ei taida ajatella, että kumitelat ovat pelkästään suojaamaan alustaa kuten asfalttia tai pihakiveyksiä. Maastokäytössä ne ovat vain alttiita repeilyyn ja metalliteloja heikommat. Kumitelassa taitaa iso etu olla myös vetorattaan mitätön kuluminen? Useat koneet voi konvertoida kumeista metalliin, mutta se on arvokas operaatio sekin kun vaihtoon menee myös vetoratas ja ilmeisesti telapyörät, perusketjut ja laput.

Koneeseen tuli mukaan vain yksi avain. Avaimet ovat kuulemma kaikissa koneissa ihan samanlaisia, sillä ei ole muuta virkaa kuin käyntiin kiertäminen. D-mallissa on pin-koodi estämään varastamisia.

Jos on aiemmin ostellut autoja tms tekniikkaa, hieman yllätyin, ettei mukaan tule mitään papereita. Ei "rekisteriotetta", ei huoltohistoriaa, ei todistetta omistuksesta tms muuta kuin kauppakirjat. Toisin kuin auto, kaivinkone on kai rinnastettavissa monimutkaiseen työkaluun. Summat ovat isoja mutta hallinnollinen paperityö mitätöntä. Tosin luulen, että pohjoismaissa asian laita on toisin, täytyy olla ja kyse on kulttuurisista eroista. Yllätyin myöskin siinä, että myyjä otti vastaan mukisematta henkilökortilla allekirjoitetun kauppakirjan meilin liitetiedostona vaikka käsittääkseni niitä ei ko maassa käytetä.

Kuten yleensä, kannattaa olla tarkkana mitä myyjän kanssa sopii ja saada asia selkeästi kirjoitettua vaikka meiliin. Tässäkin tapauksessa, pikkuasioiden edetessä ne "tarkentuivat" myyjän eduksi ja sitä alkaa itse sanomaan vaan "joo joo" ihan vain päästäksen koko asiasta eroon ja eteenpäin. :)

Ehkä oli jotain muutakin mainitsemisen arvoista, jos tulee mieleen niin postaan tänne.
Viimeksi muokannut tuju, 18 Touko 2020, 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harri_82
Guru

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

En osaa sanoa onko suosituin. Valmistajia on lukematon määrä. Jos mahdollista nii vertailla rakennetta et ei ihan rimpulaa osta. Ja osassa on kallistussylinteri suojaamaton nii sellasen kans pitää olla huolellisempi ettei sylinterin varteen tuu naarmuja

Engconi on kyl loistava keksintö helpottamaan kuskin töitä. Kaks kesää kaapelihommissa aiheutti sen et jos nyt lähtee kaivamaan koneella jossa kauha ei pyöri nii monta kertaa miettii et voi ku ton kauhan vois pyöräyttää etes pikkusen nii sais monta hommaa tulis nätimmin tehtyä. Kallishan se kyl on mun jos koneella on tarkotus tehä rahan eestä hommia muillekki nii ite laittasin sillon engconin puomin päähän. Kaapelihommissa ihan ehoton ku saa kierrettyä esteen nätisti ja jos taas pihahommia tekee nii pystyy kierteleen vai lipputangon ympärystän sillai et ei tarvi haravan kans käydä paikkoon. Vielä kun engconissa on pihdit nii sillä tekee mitä monipuolisimpia hommia.

Volvoa on tosiaan pitkään tehty koreassa kun volvo osti samsungin tehtaan tietääkseni joskus 90 luvun lopulla. Osa pienemmistä on tehty pel-jobin tehtaalla ranskassa jos oikeen muistan
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Harri_82 kirjoitti:En osaa sanoa onko suosituin. Valmistajia on lukematon määrä. Jos mahdollista nii vertailla rakennetta et ei ihan rimpulaa osta. Ja osassa on kallistussylinteri suojaamaton nii sellasen kans pitää olla huolellisempi ettei sylinterin varteen tuu naarmuja
Joo, tietäis vaan mitä niitä kaikkia valmistajia on. Marttiini ei näköjään tee tähän kokoluokkaan yhtään mitään.
Engconi on kyl loistava keksintö helpottamaan kuskin töitä. Kaks kesää kaapelihommissa aiheutti sen et jos nyt lähtee kaivamaan koneella jossa kauha ei pyöri nii monta kertaa miettii et voi ku ton kauhan vois pyöräyttää etes pikkusen nii sais monta hommaa tulis nätimmin tehtyä. Kallishan se kyl on mun jos koneella on tarkotus tehä rahan eestä hommia muillekki nii ite laittasin sillon engconin puomin päähän. Kaapelihommissa ihan ehoton ku saa kierrettyä esteen nätisti ja jos taas pihahommia tekee nii pystyy kierteleen vai lipputangon ympärystän sillai et ei tarvi haravan kans käydä paikkoon. Vielä kun engconissa on pihdit nii sillä tekee mitä monipuolisimpia hommia.

Volvoa on tosiaan pitkään tehty koreassa kun volvo osti samsungin tehtaan tietääkseni joskus 90 luvun lopulla. Osa pienemmistä on tehty pel-jobin tehtaalla ranskassa jos oikeen muistan
Itseasissa noi pihdit ja sellaset isommat kivien siirtelyyn sopivat kourat vois olla tarpeen. Siksi toi s40 on varmaan varma valinta niin ei ole riippuvainen yhdestä tuottajasta.

Tällänen virolainen kauhavalmistaja tuli kans vastaan https://tamsaluept.ee/ vähän tietoa webissä joten vaikea arvioida / vertailla Oulun kauhojen kanssa.
repa

Viesti Kirjoittaja repa »

tuju kirjoitti:
Harri_82 kirjoitti:Liitin kallistuu nii saa kaikista kauhoista kallistuvan. Helpottaa hommia ku saa vaikka kiven irrotuksessa kauhan nurkalla kivestä kiinni. Ja joskus tarvii kallistaa kaapelikaivannon reunat ettei vyöry maata kaivantoon nii tähän kallistuva liiitin tuo ison avun.
Joo, se on totta. Sen verran mitä käytin sitä niin kyllä siinä lyhyessä ajassa se muuttui jo ajatuksen jatkeeksi ja sillä sai nopeasti tehtyä monen lapioäijän hommat hetkessä.
https://latenkone.fi/tuotteet/lisalaitt ... yd5-6tontf

Tossa yks esimerkki kallistuvasta liittimestä. Toi on hydraulisella pikakiinnikkeellä mut vastaavan näkönen on mekaanisella kiinnikkeellä oleva. Olikohan tossa nostamiseen ketjun korvaketta ollenkaan?

Jos koneessa on vaihtonappi missä on vasara ja pihti/saksi kuvake nii siitä saa vaihdettua lisähydrauliikan toiminnan. Sillon tollasen kallistuvan liittimen asennus on kohtuu helppo.
Näyttää asialliselta tuotteelta. Onks toi suosittu noista ja onko muita vaihtoehtoja? Toikaan ei ollut hinnalla pilattu.
Ilmoittaudunpa minäkin aivan uunituoreena kaivurinoviisina ja kerron kokemukseni em. kallistin asiaan. Minä ostin itselleni keväällä Bobcat E19 koneen ilman kallistuvaa kauhaa/liitintä. Selvittelin asiaa mitään mistään tietämättä ja päädyin tilaamaan Jiimet -nimisestä firmasta https://www.nettikone.com/jiimet/s40/705882 S30 kallistuvan liittimen ja luiskakauhan koneeseeni (pari maaurakoitsijaa suositteli kallistuvaa liitintä). Tämä on pultilla kirrattavaa mallia, joten hieman työläämpi kauhanvaihdossa. Itse en tätä näe kuitenkaan suureksi ongelmaksi. Soittelin myös Latelle, mutta asiakkaalle ei tarjottu häntä miellyttävää ratkaisua minun tapauksessa. Pienien kauhojen kanssa nämä sivuille sojottavat hydraulisylinterit saattavat aiheuttaa kaivuuhaasteita. Tarkoitus on mahdollisesti vuokrata konetta, kun saan omat työt tehtyä. Hydrauliikka oli mulla valmiina, ainoastaan liittimet vaihdoin itselleni paremmin sopiviksi. Kallistuva liitin on ollut aivan ehdoton jo nyt autotallin laajennuksen pohjankaivuussa, kantojen ja kivien koukkimisessa. Koneen mukana tuli pari kauhaa (pieni kynsi- ja 1m tasauskauha), jotka olisi tarkoitus sepittää S30 liittimeen soveltuvaksi. Hitsauskokemustakaan ei juuri ole, mutta harjotellaan näillä. Mukavaa puuhastelua tämä on ollut toimistotyön vastapainoksi. Pari vuotavaa hydraulisylinteriäkin on tullut korjattua ja harjoiteltua tiukkojen mutterien avaamisia. Välyksiäkin on joita olisi tarkoitus tulevana talvena tapitella uusiksi ainakin osittain.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Selvittelin asiaa mitään mistään tietämättä ja päädyin tilaamaan Jiimet -nimisestä firmasta https://www.nettikone.com/jiimet/s40/705882 S30 kallistuvan liittimen ja luiskakauhan koneeseeni (pari maaurakoitsijaa suositteli kallistuvaa liitintä). Tämä on pultilla kirrattavaa mallia, joten hieman työläämpi kauhanvaihdossa. Itse en tätä näe kuitenkaan suureksi ongelmaksi.
Jiimetin S40 kallistajassa olis kotelo ton sylinterin päälle, ei tosin männän varrelle joka on se alttiimpi. Ehkä sen vois kääntää ympäri?

https://www.nettikone.com/jiimet/s40/705882

Jännä firma, niillä ei taida olla verkkosivuja ollenkaan vaan myyvät noilla foorumeilla tavaransa.
Hitsauskokemustakaan ei juuri ole, mutta harjotellaan näillä. Mukavaa puuhastelua tämä on ollut toimistotyön vastapainoksi. Pari vuotavaa hydraulisylinteriäkin on tullut korjattua ja harjoiteltua tiukkojen mutterien avaamisia. Välyksiäkin on joita olisi tarkoitus tulevana talvena tapitella uusiksi ainakin osittain.
Niin on joo, ite istun kans ihan liikaa. Toki on se istuin kainvinkoneessakin mutta saapa samalla tehtyä jotain hyödyllistä kans. Harkitsin kans projektin ottamista mutta tällä on vähän kiire ja olis myös tarvetta isolle koneelle niin ehkä otan siitä sitte projektin kun ne on arvokkaampia muutenkin ja rassaaminen on ehkä helpompaa jos on toinen kone apuna.

Hitsaamisesta puheen ollen, kattelin et Laten S40 kallistajassa oli isot korvat/reiät, ne näytti siltä et siihen pitää hitsata puslat ite? Vai kuvako vaan vääristää? Jos pitää niin sitte pitää myös maalata siltä osin uusiksi mitä se kuumenee. Ehkä en ihan ymmärtäny sitä kokonaan. Onko noissa s40:ssa puomin puoleiset tappien ja niiden välit samat kaikissa vai konevalmistajakohtaisia? Veikkaan jälkimmäistä.
repa

Viesti Kirjoittaja repa »

tuju kirjoitti: Jännä firma, niillä ei taida olla verkkosivuja ollenkaan vaan myyvät noilla foorumeilla tavaransa.

Niin on joo, ite istun kans ihan liikaa. Toki on se istuin kainvinkoneessakin mutta saapa samalla tehtyä jotain hyödyllistä kans. Harkitsin kans projektin ottamista mutta tällä on vähän kiire ja olis myös tarvetta isolle koneelle niin ehkä otan siitä sitte projektin kun ne on arvokkaampia muutenkin ja rassaaminen on ehkä helpompaa jos on toinen kone apuna.

Hitsaamisesta puheen ollen, kattelin et Laten S40 kallistajassa oli isot korvat/reiät, ne näytti siltä et siihen pitää hitsata puslat ite? Vai kuvako vaan vääristää? Jos pitää niin sitte pitää myös maalata siltä osin uusiksi mitä se kuumenee. Ehkä en ihan ymmärtäny sitä kokonaan. Onko noissa s40:ssa puomin puoleiset tappien ja niiden välit samat kaikissa vai konevalmistajakohtaisia? Veikkaan jälkimmäistä.
Juu, ei ole nettisivuja. Kaikki pelasi kuitenkin oikein mallikkaasti ja systeemi on toiminut toistaiseksi n. 15 tunnin kaivuun perusteella ihan ok. Vertailukohtaa minulla ei tosin ole, joten en paremmasta tiedä..

Noihin pitää tosiaan hitsata puslat, joilla liitin sovitetaan puomin päähän sopivaksi. Noista tulee lisäkulu noihin ilmoitettuihin nettihintoihin. Itse sain mukavasti alennusta, kun otin puomin päähän asennusvalmiin paketin hitsattuine puslineen, tappeineen ja kauhoineen. Maalaus oli tehty hitsuun jälkeen, joten paketti on suojattu maalilla rasvan lisäksi. Mulla oli vanhojen tappien päissä/sisällä rasvakanavat, mutta porasin itse rasvanipat puomin päähän. Jiimetin kaveri väitti näin saatavan vahvemmat tapit. En tiedä onko mitään merkitystä meikäläiselle, mutta näin sitten tein. Sulla lienee isommat tapit kuin mulla (30mm), joten vaihtoehtoja lienee enemmän.

Istumistahan tuo kaivaminen tosiaan on, mutta näin kokemattomana on kyllä vähän väliä pitänyt käydä tutkimassa kaivuuta ulkoakin mm. korkoja.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

repa kirjoitti: Juu, ei ole nettisivuja. Kaikki pelasi kuitenkin oikein mallikkaasti ja systeemi on toiminut toistaiseksi n. 15 tunnin kaivuun perusteella ihan ok. Vertailukohtaa minulla ei tosin ole, joten en paremmasta tiedä..

Noihin pitää tosiaan hitsata puslat, joilla liitin sovitetaan puomin päähän sopivaksi. Noista tulee lisäkulu noihin ilmoitettuihin nettihintoihin. Itse sain mukavasti alennusta, kun otin puomin päähän asennusvalmiin paketin hitsattuine puslineen, tappeineen ja kauhoineen. Maalaus oli tehty hitsuun jälkeen, joten paketti on suojattu maalilla rasvan lisäksi. Mulla oli vanhojen tappien päissä/sisällä rasvakanavat, mutta porasin itse rasvanipat puomin päähän. Jiimetin kaveri väitti näin saatavan vahvemmat tapit. En tiedä onko mitään merkitystä meikäläiselle, mutta näin sitten tein. Sulla lienee isommat tapit kuin mulla (30mm), joten vaihtoehtoja lienee enemmän.

Istumistahan tuo kaivaminen tosiaan on, mutta näin kokemattomana on kyllä vähän väliä pitänyt käydä tutkimassa kaivuuta ulkoakin mm. korkoja.
Laten tavaroita löytää kans Mascuksesta kun laittaa hakusanaksi pelkän "laten" ilman konetta. Tosin eipä näkyny käytettyjä kallistajia. Kuluvana osana ja koneeseen kustomoituna voi olla vähän turha ostos hankkia käytettyä jota sitten turaa sopivaksi.

Se puomin rasvareikä on varmaan fiksumpi, pitää kattoa onko mulla siinä sellasta valmiina. Ehkä mä kokeilen ite hitsata sitä, veikkaan et oleellista on saada ne puslat suoraan ettei ne ne hankaa turhaan kiertyessä, pitää alussa lämmittää runkoa ja hepata tarpeeks ettei sauma kisko vinoon? Faktahan on et jos ei noita käytännössä opettele niin ei siitä korjaamisestakaan sitte mitään tule kun on pakko ja kiire.

Eipä osu silmään spekseistä mikä ton kaivuuvarren kauhatapin mitta olis,

http://southerncraneandtractor.com/asse ... _Chart.pdf

tuolla on ECR58 "link pin diameter" 45mm mutta mites noi meni, boom-stick- ja link olisi se kauhasylinterin välivarsi ennen kauhaa? Siinä on monta tappia, epäselvää mikä on mikä.

https://www.lsengineers.co.uk/bob-cat-3 ... t-pin.html

sivun mukaan "45mm kauhatappi" sopisi ECR58:iin. Ja listassa ei ole ECR88:a jossa on varmaan jöötimpi. Vähän protektionismin maku Volvolta kun ei ole oleellinen tieto selkeästi esillä. Eipä ne anna huoltomanuaaliakaan.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Jos tonkii ECR58 "pin-on" vempaimia niin:

https://rhinox-group.com/products/volvo ... 381c&_ss=r

listaa
45mm diameter Pin
160mm gap between the hangers
220mm pin centres

tuolla oli ihan hyvää sepustusta noista mitoista muutenkin:

https://rhinox-group.com/blogs/news/whi ... -universal
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Volvo ECR88
60mm diameter Pin
172mm gap between the hangers
290mm pin centres
Doosan DX80
45mm diameter Pin
200mm gap between the hangers
300mm pin centres
molemmat samaa kokoluokkaa.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Selvittelin dokumentaatiota Volvolta. Ainoastaan operaattorin manuaali saatavilla 50€+ALV ja sekin paperilla, varmaan pelkäävät jonkun lukevan sitä netissä.

Pitäis varmaan aloittaa opensource projekti ja tehdä ite huoltomanuaali tosta PDF:nä :)
Vastaa Viestiin