Volvo ECR58

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Jappi kirjoitti:Istu alas kun kysyt "aidon volvoradion" hintaa, voipi olla aika suolainen jos on yhtään linjassa isompien kuokkien grammariin :mrgreen:
Heh, joo, pitää ottaa rauhallisesti sen kanssa. Sen radion pahvilaatikossa oli sellanen liitin jonka johdot oli pätkitty, sormet ristiin ettei sitä ole leikattu koneen johtosarjasta. En oo vielä uskaltanu kurkata sen radion taakse, otetaan se viimeisenä työlistalle.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Tutkin tässä vielä noita puomin päähän tulevia hankintoja ja ajattelin vertailla eri pikaliittimiä s40-kokoluokasta, ilman kallistusta jotta se on vahvempi ja en usko tarvitsevan kallistusta kaivaessa.

- Onko niissä jotain tunnettuja merkkejä jotka ovat osoittautuneet vahvoiksi ja suosituiksi?
- Jos ottaisin hydraulitoimisen, pystyykö ne avaamaan myös käsin kun puomissa ei ole vielä lisälinjoja sitä varten?

Kauhoja ajattelin hankkia sileäreunaisen kaivuukauhan, luiskakauhan sylintereillä ja mahdollisesti kynsikauhan, sekä tohon kokonaisuuteen sopivan kauhan tappiin tulevan peukalon (yläpää hitsataan varmaan). Ne peukut eivät ole kauhean suosittuja Euroopassa, siten se on varmaan kaikista vaiken pala tossa yhtälössä. Olen katellut niitä ja niissä on paljon eroja, varsinkin siinä miten ne istuvat kynsikauhan hampaisiin ja miten leveitä ne ovat.

Onko tänne foorumille kerätty jotain listaa noiden pikaliittimien ja peukaloiden valmistajista? Esimerkiksi täm Werk-Bau (https://werk-brau.com/thumbs/ ) näyttäisi aika hyvältä, tollanen leveämpi (kuten Volvon originaali) on varmaan parempi mm kiviä nostellessa tms.

Nää tavarat painaa aika paljon, mietityttää miten paljon lisää hintaa tulee jos se toimitetaan jostain kaukaa. Tai ehtiikö se edes kesäksi :)

Sain nyt hintatietoa PMC:n kauhoista S40 töpselillä. Pitää alkaa mutustelemaan tätä kokonaisuutta. PMC:n pikaliittimen voi kuulemma kalustaa hydrauliseksi myöhemminkin jos sen ostaa manuaalisena.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

No, lupasivat tehdä haluamani peukalon tuolla kauhapajalla jos kerron millainen sen pitä olla ja sovittavat CAD:lla sen siten, että kynnet sopivat yhteen ja menevät lomittain kauhan kynsien kanssa kuten pitääkin. Toivottavasti ei perse repee kun kuulen sen hinnan, toki mitään ostopäätöstä siitä ei ole vielä tehty. Eli nyt mun pitäis löytää kaikki mahdolliset peukalon kuvat ja ideoida hyvä rakenne. Mielestäni hyvä peukalo voisi olla:

- hydraulinen
- tapitettu kauhan tappiin
- rakenne keskiosasta hieman ulospäin kaareva jos tarttuu pyöreään kappaleeseen
- levyistä tehty, 4-6 levyä joista pari menee tapille ja muut levittävät tartuntapintaa
- levyt kiinni toisissaan läpi menevillä putkilla jotka kaikki hitsattu yhteen
- sisäpinnalla hammastus

Yksi ihmetyksen aihe on sen lopputuloksen nopeus, se taitaa vaihdella noissa toteutuksissa. Toki varmaan riippuu linjoista ja niiden virtauksista sylinterin lisäksi.

Volvon omituisen näköisessä peukussa on siellä ulkopinnallakin jotain muotoa, ei ole ihan selvinny mitä ja miksi.

Mulla itseasissa on Solid Works olemassa, ehkä vähän tapailen siinä sitä mallia, siitä onkin jo hieman aikaa kun sitä on tullut käytettyä. Ja voihan sen ite leikkauttaa ja hepata nippuun jos toi teettäminen menee liian arvokkaaksi. Sitten pitäisi hankkia myös sylinteri ja mitotella ne kaikki yhteen eikä mulla ole muista osista sähköisiä malleja.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

tuju kirjoitti: Hytistä löysin ohjekirjan ja "operator manuaalin" DVD:llä, ikävä kyllä levy on likainen ja vähän naarmuuntunut, saas nähdä saako sitä luettua.
Putsasin levyä ja vaikka keskiosa oli pahasti naarmuuntunut, reiän reuna josta levyä aletaan lukemaan on vielä lukukelpoinen ja se toimi virheettä, sisällä on yksi 17Mt PDF tiedosto. Levyn päällä lukee OPERATORS MANUAL, Original instructions, ECR58D. Ref. No. 20032872-B, 2014.10, Volvo Pyongtaek, English. 213 sivua manuaalia. Vähän selkolukuisempi kuin turkkilainen versio.
Viimeksi muokannut tuju, 03 Kesä 2020, 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 548
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Meni multa ohi että minkä putiikin kautta olit tilaamassa sitä paukkua?

Sitä vaan kanssa ihmettelin kun sinulle oli Volvolla sanottu ettei dvd käyttö ohjetta olisi saatavilla. Se on ollut muovi taskuun paketoituna kaikissa koneissa mitä olen käynyt pajottamassa. Senhän pitäisi olla tavalliseen tapaan varaosana saatavissa.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Diesel Power kirjoitti:Meni multa ohi että minkä putiikin kautta olit tilaamassa sitä paukkua?
Virolaisen PMC:n. Sain tehtyä sen hahmotelman SW:llä ja he nyt piirtävät sen siihen kuntoon että leikkaavat ja kokoavat sen. Epäselvää, että voinko käyttää vasaralinjaa siihen kallistukseen, Volvossa pitäs pystyy säätämään sitä painetta ja siinä on myös paluulinja, se nappi jolla se muutetaan vasarasta sheariksi on siinä konsolissa.

Mittailin tänään noita puomin mittoja, ne mitä aiemmin tässä ketjussa listasin, pätee ainakin osittain - se 160mm on varma. Pitää purkaa toi kauha irti ja mitata se tappien väli vielä tarkasti.
Sitä vaan kanssa ihmettelin kun sinulle oli Volvolla sanottu ettei dvd käyttö ohjetta olisi saatavilla. Se on ollut muovi taskuun paketoituna kaikissa koneissa mitä olen käynyt pajottamassa. Senhän pitäisi olla tavalliseen tapaan varaosana saatavissa.
Sitä en tiennyt siinä vaiheessa. Omituista joo jos eivät tiedä sitä. Paperimanuaali on jo tuolla eteisessä, en oo ehtiny vielä avaamaan pakettia, mutta oletan sen olevan sama kuin se turkkilainen versio. Papruversio on hyvä olla hytissä, toimistolla toi PDF mahdollistaa haut.
Jappi
Guru
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja Jappi »

tuju kirjoitti:
Diesel Power kirjoitti:Meni multa ohi että minkä putiikin kautta olit tilaamassa sitä paukkua?
Epäselvää, että voinko käyttää vasaralinjaa siihen kallistukseen, Volvossa pitäs pystyy säätämään sitä painetta ja siinä on myös paluulinja, se nappi jolla se muutetaan vasarasta sheariksi on siinä konsolissa.
Voit. Pitää vain vaihtaa napista oikea moodi päälle.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Jappi kirjoitti:Voit. Pitää vain vaihtaa napista oikea moodi päälle.
Ok, hyvä juttu. Voin siirtää niiden lisälinjojen rakentelun myöhempään.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Dodii, purin eilen kauhan tappeineen ja tutkin välyksiä. Selvää on, että konetta ei ole juuri rasvailtu vaikka tunteja on vähän. Hyvä puoli, että puslissa on vielä materiaalia paljon jäljellä vaikka välykset oli isoja kauhan tapeissa, muut on huomattavasti tiukemmat. Hakkasin niitä puslia tuurnalla, mutta ei ne irtoa vaikka toholla suostuttelin.

Seuraavaksi on tarkoitus ettiä kaikki ECU:t ja ECC, irroittaa ne ja akut. Sitten hitsata puslaan (kaivuuvarressa on ilmeisesti terästä) rautaa ja vetää sitä kierretapilla - jos se auttaisi. Koiranluu näyttäis olevan messinkiä, joten sitä ei hitsailla. Sen luun toki saa helposti irti joten sitä voi yrittää muutenkin, vaikka prässissä tms.

Uudet puslat on tilattu, ne olis tarkoitus saada paikalleen kierretangolla prässäämällä ulkona.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1815
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Puslien vaihto ei ole järin mutkallinen toimenpide, mutta on siinä muutama asia, jotka kannattaa huomioida.Sekä irrotuksessa että asentamisessa. Muutoin saattaa mennä pusla taikka pari harjoittelun piikkiin.

Mielestäni asia on aika kattavasti kerrottu Koneviestissä 2014 julkaistussa artikkelissa: Käytetyn kaivinkoneen seikkailut osa 3, Laakeriholkkien asentaminen. Se oli osa artikkelisarjaa, jossa kerrottiin yleisimmistä huolto- ja korjaustöistä, joita pienissä kaivinkoneissa tulee säännöllisesti tehtäväksi. Lukemaan pääsee ostamalla lukuoikeuden. Tuota vuosikertaa voi löytyä myös divarista. Ymmärtänet, että en voi laittaa ruutukaappausta taikka muuta kopiota tänne.
Vastaa Viestiin