Åkerman H12B
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26
Åkerman H12B
Tuli hommattua H12B tontille pari viikkoa sitten ja siitä ihmetellyt pikkujuttuja jo läpi.
Mistähän tuon koneen sarjanumero vois löytyä? Toivottavasti ei alavaunun kupeessa oleva alumiinilätkä, kun siitä ei saa mitään selvää.
Yleiskuva
Moottori on TD70B
Uudet kauhankynnet jo tilasin ja vanhat sain taisteltua ulos
Vuotoja on hydraulisäilön nurkasta, taiton sylinteriltä ja toisen ajovaihteen saumasta. Sylinterin vuoto noista helpoin korjattava, kun hommaa uudet varren tiivistet. Vasemman ajovaihteen koppa varmaan avattava myös, niin saa senkin tiiviiksi. Hydrauliöljysäiliön kanssa onkin vähän hankalampi painia. Se pitäis tyhjentää, että saiis alanurkkaa hitsattua. Tällä hetkellä siinä on jonkun lääräämää tiivistesilikonia..
Jäähdytysnestevuoto olikin helppo homma:
Joskus mytätty tuo kumiholkki termarikotelon alta asennettaessa ja jäänyt vuotamaan.
Aiempi omistaja lisännyt vain vettä tarpeen mukaan.. Nyt voisi vaihtaa ihan jäähdytysnesteet sisään, kun vuoto loppui.
Mistähän tuon koneen sarjanumero vois löytyä? Toivottavasti ei alavaunun kupeessa oleva alumiinilätkä, kun siitä ei saa mitään selvää.
Yleiskuva
Moottori on TD70B
Uudet kauhankynnet jo tilasin ja vanhat sain taisteltua ulos
Vuotoja on hydraulisäilön nurkasta, taiton sylinteriltä ja toisen ajovaihteen saumasta. Sylinterin vuoto noista helpoin korjattava, kun hommaa uudet varren tiivistet. Vasemman ajovaihteen koppa varmaan avattava myös, niin saa senkin tiiviiksi. Hydrauliöljysäiliön kanssa onkin vähän hankalampi painia. Se pitäis tyhjentää, että saiis alanurkkaa hitsattua. Tällä hetkellä siinä on jonkun lääräämää tiivistesilikonia..
Jäähdytysnestevuoto olikin helppo homma:
Joskus mytätty tuo kumiholkki termarikotelon alta asennettaessa ja jäänyt vuotamaan.
Aiempi omistaja lisännyt vain vettä tarpeen mukaan.. Nyt voisi vaihtaa ihan jäähdytysnesteet sisään, kun vuoto loppui.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 558
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Åkerman H12B
Tuo termari kotelon kumi holkki on justiinsa sellanen tiiviste mikä hätäsellä asentajalla menee miten sattuu. Jollain ei tällä kertaa ollut sattunut ihan kohdalleen.
Asiasta sadanteen: näyttääkö se vaan kuvassa siltä vai onko oikeastikin tuo vesiletku aika rankasti pullistunut?
Asiasta sadanteen: näyttääkö se vaan kuvassa siltä vai onko oikeastikin tuo vesiletku aika rankasti pullistunut?
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26
Re: Åkerman H12B
Ei se vaan näytä..Diesel Power kirjoitti:Tuo termari kotelon kumi holkki on justiinsa sellanen tiiviste mikä hätäsellä asentajalla menee miten sattuu. Jollain ei tällä kertaa ollut sattunut ihan kohdalleen.
Asiasta sadanteen: näyttääkö se vaan kuvassa siltä vai onko oikeastikin tuo vesiletku aika rankasti pullistunut?
Melko turpeita oli letkut.
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26
Re: Åkerman H12B
Polttoainesäiliön tilanne:
Jonkun verran ruostetta ja pohjalla vesilätäkkö. Kurkkasin tuonne aikaisemminkin, viileämmällä kelillä, niin seinät oli aivan märkänä vedestä.
Tyhjennyshana oli niin tukossa, että piti ruuvarilla tökkiä alapuolelta reikä läpi ennenkuin alkoi virtaamaan..
Huuhtelin tankkia E85:lla ja enimmät paskat sain pohjalta liikkeelle. Vedet lähti myös.
Pitäisi laittaa imuletku kuntoon kun on vedetty poikki.. Paluulinja olikin otettu vain banjolta irti, niin saa näppärästi takaisin.
Jos pääsisi tuosta yläkannella liinoilla kiinni olevasta tynnyristä eroon.
Jonkun verran ruostetta ja pohjalla vesilätäkkö. Kurkkasin tuonne aikaisemminkin, viileämmällä kelillä, niin seinät oli aivan märkänä vedestä.
Tyhjennyshana oli niin tukossa, että piti ruuvarilla tökkiä alapuolelta reikä läpi ennenkuin alkoi virtaamaan..
Huuhtelin tankkia E85:lla ja enimmät paskat sain pohjalta liikkeelle. Vedet lähti myös.
Pitäisi laittaa imuletku kuntoon kun on vedetty poikki.. Paluulinja olikin otettu vain banjolta irti, niin saa näppärästi takaisin.
Jos pääsisi tuosta yläkannella liinoilla kiinni olevasta tynnyristä eroon.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 558
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Åkerman H12B
Ei tankin pohja näytä pahalta ollenkaan. Suodattimet hoitaa pois jos jotain lähtee löpön mukana liikkeelle. Ja ainahan poltto aineen joukossa kaikkea ylimääräistä kulkee. Ei sille voi mitään.
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26
Re: Åkerman H12B
Oma polttoainesäiliö otettu taas käyttöön.
Mitään muuta "vikaa" en keksinyt kuin tyhjennyshanan tukkeutuminen ruostepuurosta/ym. töhkästä.
Eli vesiä ei ole luultavasti laskettu pois ties miten pitkään aikaan ja on vetänyt siitä suodattimet tukkoon ehkä useamman kerran, niin on haalattu se tynnyri yläkannelle..
Nyt pitäisi tilata taiton sylinterin tiivistesarja, niin saisi isoimman hydrauliikkavuodon pois koneesta.
Vaihteistoöljyä on tulossa muutama 20litran tonkka, niin voisi vaihdella joka paikkaan uudemmat öljyt. Mitään hajua noiden vaihdoista ei aiemmin ole, mutta varmasti ei ainakaan viimeiseen kuuteen vuoteen ole vaihdettu mitään muuta kuin moottoriöljyjä.
Mitään muuta "vikaa" en keksinyt kuin tyhjennyshanan tukkeutuminen ruostepuurosta/ym. töhkästä.
Eli vesiä ei ole luultavasti laskettu pois ties miten pitkään aikaan ja on vetänyt siitä suodattimet tukkoon ehkä useamman kerran, niin on haalattu se tynnyri yläkannelle..
Nyt pitäisi tilata taiton sylinterin tiivistesarja, niin saisi isoimman hydrauliikkavuodon pois koneesta.
Vaihteistoöljyä on tulossa muutama 20litran tonkka, niin voisi vaihdella joka paikkaan uudemmat öljyt. Mitään hajua noiden vaihdoista ei aiemmin ole, mutta varmasti ei ainakaan viimeiseen kuuteen vuoteen ole vaihdettu mitään muuta kuin moottoriöljyjä.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 558
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Åkerman H12B
Koneiden myynti ilmoituksissa osa myyjistä reteesti kertoo että kaikki öljyt ja suodattimet vaihdettu. Pakosti miettii että onko öljyjen vaihto ollut siihen koneeseen niin ainut kertainen tapahtuma että se on täytynyt oikein myynti ilmoitukseenkin pistää näkyville.
Kai se enempi pyrkii niin olemaan että huolto loppuu heti kun päätös myyntiin laittamisesta tulee.
Veden määrä on ollut melkoisen iso joskus kun näitä kaivinkoneiden polttoaine säiliöitä huolto töiden yhteydessä on puhdisteltu. Hyvä että tavallisesti on polttoaineen putki muutaman sentin pohjan yläpuolella.
Kai se enempi pyrkii niin olemaan että huolto loppuu heti kun päätös myyntiin laittamisesta tulee.
Veden määrä on ollut melkoisen iso joskus kun näitä kaivinkoneiden polttoaine säiliöitä huolto töiden yhteydessä on puhdisteltu. Hyvä että tavallisesti on polttoaineen putki muutaman sentin pohjan yläpuolella.
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26
Re: Åkerman H12B
Tän myyjä ei edes mainostanut huoltaneensa konetta..Diesel Power kirjoitti:Koneiden myynti ilmoituksissa osa myyjistä reteesti kertoo että kaikki öljyt ja suodattimet vaihdettu. Pakosti miettii että onko öljyjen vaihto ollut siihen koneeseen niin ainut kertainen tapahtuma että se on täytynyt oikein myynti ilmoitukseenkin pistää näkyville.
Kai se enempi pyrkii niin olemaan että huolto loppuu heti kun päätös myyntiin laittamisesta tulee.
Veden määrä on ollut melkoisen iso joskus kun näitä kaivinkoneiden polttoaine säiliöitä huolto töiden yhteydessä on puhdisteltu. Hyvä että tavallisesti on polttoaineen putki muutaman sentin pohjan yläpuolella.
Totesi vain moottoriöljyt ja suodattimen vaihtaneensa vuosittain. No, onhan sekin jotain.
Åkerin tankin imuputki tulee vain 2-3 senttiä säiliön pohjan yläpuolelle, niin ongelmat veden kanssa alkaa aika pian, jos jättää vedenpoiston tekemättä.
Sitten on laitettu tynnyri yläkannelle tankiksi, niin ei ole vesiongelmaa..
Paitsi että oli.
Viimeinen 10litraa siellä tynnyrisstä oli vetistä moskaa ja pumpun siivilä oli jo täynnä hyytelöä. Ei olis kone enää pitkään käynyt noinkaan..
Tilasin koneeseen juuri kasan hydrauliikan suodattimia.
Ebaysta löytyi suht hyvään hintaan:
https://www.ebay.co.uk/itm/Wix-51717-HD ... SwDnpeEIs1
Tuo Wixin suodatin vastaa Åkerin omaa numeroa 12919
Vaihdellaan kun saapuvat..
Töistä saan koeajossa käytettyä vaihteistoöljyä sen verran kuin tarvitsee, niin vaihdetaan nekin joka paikkaan.
Tuskin on lähivuosina vaihdettu niitä..
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26
Re: Åkerman H12B
Sainpa Åkeen vaihdettua polttoainesäiliön tyhjennyshanan!
Alkuperäinen tippasi aina silloin tällöin ja piha alkoi olla jo pölytön, niin hommasin Moponetista 1/2" kuulahanan.
Hommahan olisi ollut vielä viikko sitten hyvin suoraviivainen:
Vanhan hanan kierto irti ja uuden hanan kierto paikalleen.
Nyt säiliössä oli vaan jo joku 70litraa PÖ:ä, niin nopeat liikkeet oli tarpeen.. ;D
Siinä se uusi hienous nyt köllöttää.
Eikä tiputa enää! 8)
Yllättävän kivuttomasti onnistui hanan vaihtokin. Vain toinen haalarin hiha täyttyi polttoaineella..
Emäntä ei ollut kovin otettu, kun kömmin äsken sisälle.. Eau De PÖ ei kuulemma ole lempituoksu.
:shitfan: Hittolainen.. Ja mulla olis sitä litratolkulla!
Sitten olis ollut ne Lassakselta tulleet sylinterin tiivisteet..
Ensin piti tallia järjestellä puoli tuntia, että sai Åken ajettua tarpeeksi lähelle autokatosta.
Totesin heti alkuun ettei hommaa vaan voi tehdä tikkailta.
Oli tuo katoksen katto just oikealla korkeudella.
Sieltä käsin homman saa tehtyä melkein kuin maanpinnalta. )
Pientä valutuskaukaloakin virittelin alle, ettei kaikki öljyt olis pihalla, kun nyppää päädyn auki.
Hienosti alkanut homma tyssäsi liian pieniin työkaluihin.
Nuo ruuvit olikin sen verran kookkaat ettei 14mm kuusiokoloavain riittänyt. Koko on ilmeisesti 5/8".. Åkermanithan on tuumaisilla ruuveilla koottuja. Tuli vähän yllätyksenä, kun ensimmäisiä ruuvinkantoja kaivoin rasvan seasta esiin ..
No, noiden kanssa tulee toimeen, kun ennestäänkin kalusto on kättä-jalkaa-kyynärää mitoitukseltaan.. )
Homma alkoi rokkaamaan uudelle kuusiokolohylsyllä.
Tosin 1/2" vääntiö ei kestänyt vaan alkoi taipua.. >:( Pakko saada järeämpi vääntiö käyttöön ja muuntopalaa ei tietenkään ollut noin päin 3/4"-> 1/2"
Värkkäsin sitten muuntopalan nivelen puolikkaasta ja 24mm kolmenvartin hylsystä:
Vaatihan nuo 3/4" ruuvit pienen jatkonkin käyttöä..
Olihan väännetty melko tiukalle. Tuolla parimetrisellä jatkolla lähti kyllä aika näppärästi, mutta metrin kohdalta vääntäessä sai omalla vaatimattomalla 100kg painolla roikkua ilmassa. Katon puoleltahan nuo aukesi kevyesti, mutta tuolla jalat reilussa parissa metrissä tikkailla roikkuessa ja tempoessa meinas hetkittäin hirvittää. :rotfl:
Liimaa ruuveihin ei ollut sotkettu.
Ei tullu otettua kuvia tiivisteiden irrotuksesta putken päästä..
Porasin tiivisteeseen pystyyn kolme kipaletta Wronickeja ja nypin niitä ulos sorkkaraudalla. Hyvin oli tekeytyneet.. Sai nimittäin nytkytellä isolla raudallakin ihan huolella ennekuin lähtivät liikkeelle.
Tuossa vanhat tiivisteet ulostettuna ja sisemmät tiivisteet paikallaan..
Kamera ei ollut koko ajan katolla mukana, niin jäi uusien tiivisteiden sullomisestakin kuvat ottamatta. Nekään ei mennyt ihan sujauttamalla uraansa.
Tein vanerista tuurnan, jolla sai ne taputeltua kilon moskalla uraansa. Meinas pariin otteeseen epäusko iskeä, kun en ole tottunut kasaamaan lekalla laitteita.. :panic:
Homma ei juuri helpottunut vaikka koitin tivareita liukastella vaseliinilla ja WD40:llä.
[/url]
Uloimpana oleva kaapijarengas olikin teräskuorinen eikä siihen saanut pitävästi porattua vetoruuveja. Hakkasin sitten ruuvimeisselin teräskuoren ja kannen uran väliin ja kappas! Sehän lähti kolmannella kiilauksella jo irti.
Männänvarressa oli muutama metrin pituinen naarmu ja yksi tuollainen pahempi kolhu.
Hinkkasin tuota viilalla ja hiomapaperilla pehmeämmän muotoiseksi ja luulenpa ettei se enää syö uusia tiivisteitä. Tuossa siis viilattuna jo melkein näkymättömäksi.. :oushit:
Vanhat tiivisteet olikin yhtenäiset. Eli niitä ei ole voitu vaihtaa sylinteri paikallaan/mäntää irroittamatta.
Melkoisia kulumauria sieltä löytyikin:
Noita oli yli puolella kierroksella, niin ei ihme jos vähän tihkutteli.. ::)
Alkuperäinen tippasi aina silloin tällöin ja piha alkoi olla jo pölytön, niin hommasin Moponetista 1/2" kuulahanan.
Hommahan olisi ollut vielä viikko sitten hyvin suoraviivainen:
Vanhan hanan kierto irti ja uuden hanan kierto paikalleen.
Nyt säiliössä oli vaan jo joku 70litraa PÖ:ä, niin nopeat liikkeet oli tarpeen.. ;D
Siinä se uusi hienous nyt köllöttää.
Eikä tiputa enää! 8)
Yllättävän kivuttomasti onnistui hanan vaihtokin. Vain toinen haalarin hiha täyttyi polttoaineella..
Emäntä ei ollut kovin otettu, kun kömmin äsken sisälle.. Eau De PÖ ei kuulemma ole lempituoksu.
:shitfan: Hittolainen.. Ja mulla olis sitä litratolkulla!
Sitten olis ollut ne Lassakselta tulleet sylinterin tiivisteet..
Ensin piti tallia järjestellä puoli tuntia, että sai Åken ajettua tarpeeksi lähelle autokatosta.
Totesin heti alkuun ettei hommaa vaan voi tehdä tikkailta.
Oli tuo katoksen katto just oikealla korkeudella.
Sieltä käsin homman saa tehtyä melkein kuin maanpinnalta. )
Pientä valutuskaukaloakin virittelin alle, ettei kaikki öljyt olis pihalla, kun nyppää päädyn auki.
Hienosti alkanut homma tyssäsi liian pieniin työkaluihin.
Nuo ruuvit olikin sen verran kookkaat ettei 14mm kuusiokoloavain riittänyt. Koko on ilmeisesti 5/8".. Åkermanithan on tuumaisilla ruuveilla koottuja. Tuli vähän yllätyksenä, kun ensimmäisiä ruuvinkantoja kaivoin rasvan seasta esiin ..
No, noiden kanssa tulee toimeen, kun ennestäänkin kalusto on kättä-jalkaa-kyynärää mitoitukseltaan.. )
Homma alkoi rokkaamaan uudelle kuusiokolohylsyllä.
Tosin 1/2" vääntiö ei kestänyt vaan alkoi taipua.. >:( Pakko saada järeämpi vääntiö käyttöön ja muuntopalaa ei tietenkään ollut noin päin 3/4"-> 1/2"
Värkkäsin sitten muuntopalan nivelen puolikkaasta ja 24mm kolmenvartin hylsystä:
Vaatihan nuo 3/4" ruuvit pienen jatkonkin käyttöä..
Olihan väännetty melko tiukalle. Tuolla parimetrisellä jatkolla lähti kyllä aika näppärästi, mutta metrin kohdalta vääntäessä sai omalla vaatimattomalla 100kg painolla roikkua ilmassa. Katon puoleltahan nuo aukesi kevyesti, mutta tuolla jalat reilussa parissa metrissä tikkailla roikkuessa ja tempoessa meinas hetkittäin hirvittää. :rotfl:
Liimaa ruuveihin ei ollut sotkettu.
Ei tullu otettua kuvia tiivisteiden irrotuksesta putken päästä..
Porasin tiivisteeseen pystyyn kolme kipaletta Wronickeja ja nypin niitä ulos sorkkaraudalla. Hyvin oli tekeytyneet.. Sai nimittäin nytkytellä isolla raudallakin ihan huolella ennekuin lähtivät liikkeelle.
Tuossa vanhat tiivisteet ulostettuna ja sisemmät tiivisteet paikallaan..
Kamera ei ollut koko ajan katolla mukana, niin jäi uusien tiivisteiden sullomisestakin kuvat ottamatta. Nekään ei mennyt ihan sujauttamalla uraansa.
Tein vanerista tuurnan, jolla sai ne taputeltua kilon moskalla uraansa. Meinas pariin otteeseen epäusko iskeä, kun en ole tottunut kasaamaan lekalla laitteita.. :panic:
Homma ei juuri helpottunut vaikka koitin tivareita liukastella vaseliinilla ja WD40:llä.
[/url]
Uloimpana oleva kaapijarengas olikin teräskuorinen eikä siihen saanut pitävästi porattua vetoruuveja. Hakkasin sitten ruuvimeisselin teräskuoren ja kannen uran väliin ja kappas! Sehän lähti kolmannella kiilauksella jo irti.
Männänvarressa oli muutama metrin pituinen naarmu ja yksi tuollainen pahempi kolhu.
Hinkkasin tuota viilalla ja hiomapaperilla pehmeämmän muotoiseksi ja luulenpa ettei se enää syö uusia tiivisteitä. Tuossa siis viilattuna jo melkein näkymättömäksi.. :oushit:
Vanhat tiivisteet olikin yhtenäiset. Eli niitä ei ole voitu vaihtaa sylinteri paikallaan/mäntää irroittamatta.
Melkoisia kulumauria sieltä löytyikin:
Noita oli yli puolella kierroksella, niin ei ihme jos vähän tihkutteli.. ::)
Viimeksi muokannut Gary Grand, 05 Elo 2020, 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 558
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Åkerman H12B
Mulle oli nyt ihan uusi asia että sylinterin varren tiivisteen voi vaihtaa ilman että joutuu purkamaan sylinterin. Tuohan on kätevää että tiivisteet voi laittaa vain pelkän päätylaipan irrottamalla. Aina oppii uusia asioita.