Sainpa Åkeen vaihdettua polttoainesäiliön tyhjennyshanan!
Alkuperäinen tippasi aina silloin tällöin ja piha alkoi olla jo pölytön, niin hommasin Moponetista 1/2" kuulahanan.
Hommahan olisi ollut vielä viikko sitten hyvin suoraviivainen:
Vanhan hanan kierto irti ja uuden hanan kierto paikalleen.
Nyt säiliössä oli vaan jo joku 70litraa PÖ:ä, niin nopeat liikkeet oli tarpeen.. ;D
Siinä se uusi hienous nyt köllöttää.
Eikä tiputa enää! 8)
Yllättävän kivuttomasti onnistui hanan vaihtokin. Vain toinen haalarin hiha täyttyi polttoaineella..
Emäntä ei ollut kovin otettu, kun kömmin äsken sisälle.. Eau De PÖ ei kuulemma ole lempituoksu.
:shitfan: Hittolainen.. Ja mulla olis sitä litratolkulla!
Sitten olis ollut ne Lassakselta tulleet sylinterin tiivisteet..
Ensin piti tallia järjestellä puoli tuntia, että sai Åken ajettua tarpeeksi lähelle autokatosta.
Totesin heti alkuun ettei hommaa vaan voi tehdä tikkailta.
Oli tuo katoksen katto just oikealla korkeudella.
Sieltä käsin homman saa tehtyä melkein kuin maanpinnalta.

)
Pientä valutuskaukaloakin virittelin alle, ettei kaikki öljyt olis pihalla, kun nyppää päädyn auki.
Hienosti alkanut homma tyssäsi liian pieniin työkaluihin.
Nuo ruuvit olikin sen verran kookkaat ettei 14mm kuusiokoloavain riittänyt. Koko on ilmeisesti 5/8".. Åkermanithan on tuumaisilla ruuveilla koottuja. Tuli vähän yllätyksenä, kun ensimmäisiä ruuvinkantoja kaivoin rasvan seasta esiin ..
No, noiden kanssa tulee toimeen, kun ennestäänkin kalusto on kättä-jalkaa-kyynärää mitoitukseltaan..

)
Homma alkoi rokkaamaan uudelle kuusiokolohylsyllä.
Tosin 1/2" vääntiö ei kestänyt vaan alkoi taipua.. >:( Pakko saada järeämpi vääntiö käyttöön ja muuntopalaa ei tietenkään ollut noin päin 3/4"-> 1/2"
Värkkäsin sitten muuntopalan nivelen puolikkaasta ja 24mm kolmenvartin hylsystä:
Vaatihan nuo 3/4" ruuvit pienen jatkonkin käyttöä..
Olihan väännetty melko tiukalle.

Tuolla parimetrisellä jatkolla lähti kyllä aika näppärästi, mutta metrin kohdalta vääntäessä sai omalla vaatimattomalla 100kg painolla roikkua ilmassa.

Katon puoleltahan nuo aukesi kevyesti, mutta tuolla jalat reilussa parissa metrissä tikkailla roikkuessa ja tempoessa meinas hetkittäin hirvittää. :rotfl:
Liimaa ruuveihin ei ollut sotkettu.
Ei tullu otettua kuvia tiivisteiden irrotuksesta putken päästä..
Porasin tiivisteeseen pystyyn kolme kipaletta Wronickeja ja nypin niitä ulos sorkkaraudalla. Hyvin oli tekeytyneet.. Sai nimittäin nytkytellä isolla raudallakin ihan huolella ennekuin lähtivät liikkeelle.
Tuossa vanhat tiivisteet ulostettuna ja sisemmät tiivisteet paikallaan..
Kamera ei ollut koko ajan katolla mukana, niin jäi uusien tiivisteiden sullomisestakin kuvat ottamatta. Nekään ei mennyt ihan sujauttamalla uraansa.
Tein vanerista tuurnan, jolla sai ne taputeltua kilon moskalla uraansa. Meinas pariin otteeseen epäusko iskeä, kun en ole tottunut kasaamaan lekalla laitteita.. :panic:
Homma ei juuri helpottunut vaikka koitin tivareita liukastella vaseliinilla ja WD40:llä.

[/url]
Uloimpana oleva kaapijarengas olikin teräskuorinen eikä siihen saanut pitävästi porattua vetoruuveja. Hakkasin sitten ruuvimeisselin teräskuoren ja kannen uran väliin ja kappas! Sehän lähti kolmannella kiilauksella jo irti.
Männänvarressa oli muutama metrin pituinen naarmu ja yksi tuollainen pahempi kolhu.
Hinkkasin tuota viilalla ja hiomapaperilla pehmeämmän muotoiseksi ja luulenpa ettei se enää syö uusia tiivisteitä. Tuossa siis viilattuna jo melkein näkymättömäksi..

:oushit:
Vanhat tiivisteet olikin yhtenäiset. Eli niitä ei ole voitu vaihtaa sylinteri paikallaan/mäntää irroittamatta.
Melkoisia kulumauria sieltä löytyikin:
Noita oli yli puolella kierroksella, niin ei ihme jos vähän tihkutteli.. ::)