Bobcat 643 huoltoa ja remppaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa
Kuulin, että aikaisemman omistajan aikaan oli kaikki huoltotyöt teetetty maahantuojan huollolla. Siksi alkuperäiskamaa.
Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa
Ei se ketjuremppa oo etes paha. Toki joutuu siitä kotelon päältä purkaan tavaraa pois. Kerran oon sen tehny samalla ku laiton pyöränlaakerit ja stefat uusiksi. Se laakeriremppa oli jo tympee. Ei meinaa millään saada sisäkooleja pois. Varsinki ulommaiset työläät ku pitää lyyä ulospäin ja kotelossa ei oikeen mahu lyömään. Tein sit rautakangesta erikoistyökalun nii lopulta lähtivät.
Mun mielipide on et huolloissa säästäminen on väärä paikka. Niin monta kertaa törmänny mitä ihmeellisimpiin vikoihin joiden aiheuttaja on tarvikeosat. Pakkasella hydrauliikansuodattimet painuu läjään ku ahistaa nii paljon tai polttoainesuodatin ei läpäsekkään löpöä jne. Toki itelläki tulee sorruttua tarvikeosiin mut ne on ns alkuperäislaatusia mitä laitan omiin kampeisiin. Toki jokainen saa itte päättä mitä haluaa omiin koneisiinsa laittaa.
Toi akku homma on bobcatissa jotenki sellanen et hyvin harvon muut ku orkkisakut kestää. Saatto olla et orkkisakku on suojattu paremmin tärinää vastaan. Vähän ku lätkän ja jyrän akut.
Mun mielipide on et huolloissa säästäminen on väärä paikka. Niin monta kertaa törmänny mitä ihmeellisimpiin vikoihin joiden aiheuttaja on tarvikeosat. Pakkasella hydrauliikansuodattimet painuu läjään ku ahistaa nii paljon tai polttoainesuodatin ei läpäsekkään löpöä jne. Toki itelläki tulee sorruttua tarvikeosiin mut ne on ns alkuperäislaatusia mitä laitan omiin kampeisiin. Toki jokainen saa itte päättä mitä haluaa omiin koneisiinsa laittaa.
Toi akku homma on bobcatissa jotenki sellanen et hyvin harvon muut ku orkkisakut kestää. Saatto olla et orkkisakku on suojattu paremmin tärinää vastaan. Vähän ku lätkän ja jyrän akut.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa
Jatketaampa taas välillä tätä. Palaan ajassa taaksepäin viime vuoden loppuun. Putsailin silloin pahimpia törkyjä koneistosta. Koneen myyjä mainitsi konetta haettaessa, että moottorin ja pumppujen välissä on lyhyt nivelakseli, joka pitää muistaa rasvata. Painotti, että se on tärkeä. Luin rivien välistä, että se huolto oli sitten tainnut jäädä tekemättä, kun siitä niin painokkaasti muistutti.
Samalla, kun koppi oli kipattuna ylös, ajattelin hoitaa tuon mainitun rasvaushomman. Mutta siinä tuli ongelma, että mistä suunnasta sinne pääsee mitenkään prässin kanssa laittaan jotain. Mistään suunnasta tuota kardaaninpätkää ei pystynyt näkemään. Se kun jäi juuri sinne hytin takana olevan koneen rungon alle. Kädellä tunnustelemalla saatoin todeta, että siellä on kardaani ja kaksi rasvanippaakin siitä tunnistin.
Konetta alta katsoen näytti siltä, että jonkinlainen luukun paikka voisi taka-akselin kohdalla olla, mutta en lopulta löytänyt mitään kohtaa mistä levy olisi irronnut. Sitten oli vaan pakko keplotella yhden käden avulla rasvaprässin letkua kohdalleen ja toivoa, että jotain meni perille. Mahdoton sanoa onnistuiko.
Samalla, kun koppi oli kipattuna ylös, ajattelin hoitaa tuon mainitun rasvaushomman. Mutta siinä tuli ongelma, että mistä suunnasta sinne pääsee mitenkään prässin kanssa laittaan jotain. Mistään suunnasta tuota kardaaninpätkää ei pystynyt näkemään. Se kun jäi juuri sinne hytin takana olevan koneen rungon alle. Kädellä tunnustelemalla saatoin todeta, että siellä on kardaani ja kaksi rasvanippaakin siitä tunnistin.
Konetta alta katsoen näytti siltä, että jonkinlainen luukun paikka voisi taka-akselin kohdalla olla, mutta en lopulta löytänyt mitään kohtaa mistä levy olisi irronnut. Sitten oli vaan pakko keplotella yhden käden avulla rasvaprässin letkua kohdalleen ja toivoa, että jotain meni perille. Mahdoton sanoa onnistuiko.
- Liitteet
-
- Polttoainetankin takana oli suhteellisen paljon bioperäistä tavaraa. Tankki sinänsä oli helppo irrottaa ja kääntää syrjään.
- bobcat-08h.jpg (219.37 KiB) Katsottu 2505 kertaa
-
- Tuossa taka-akselin yläpuolella olisi tuntunut loogiselta olla luukku, jonka kautta kardaanin pystyisi rasvaamaan. Hieman sellaiselta tuo paikka vaikuttaisi alta katsoen, mutta mitään luukkua en siitä saanut irtoamaan.
- bobcat-09h.jpg (213.35 KiB) Katsottu 2505 kertaa
-
- Siivoilin koneistosta suurimmat sonnat pois. Kardaani sijaitsee pumppujen ja moottorin välissä suurin piirtein nuolen osoittamassa kohtaa. Tuosta välistä oli sitten pakko yrittää ujuttaa käsi ja rasvaprässin letku.
- bobcat-10h.jpg (201.34 KiB) Katsottu 2505 kertaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa
En ole mistään onnistunut löytämään käyttöohjetta tähän 643-malliin. Parilla nettisivulla oli ladattavissa 743:n käyttöohja, joten otin sen. Koneet lienevät hyvin pitkälle samanlaiset. Ohjeessa minua kiinnosti erityisesti, miten moottorin ja pumppujen välisen nivelakselin rasvaaminen olisi pitänyt tehdä. Siitä ei sanottu kirjassa muuta kuin rasvausväli, joka näytti olevan 400-500 tuntia. Joten ei kai siinä sitten ole mitään muuta tekniikkaa kuin pujotella prässinletku ja käsi nippojen luo siten, kuin parhaaksi näkee. Kirjan kuva paljasti, että nippoja on kolme. Kopeloimalla en havainnut kuin kaksi. No, täytyy kipata hytti uudestaan ylös ja tehdä uusi yritys.
- Liitteet
-
- Bobcat 743 operators manual fig 74.JPG (74.96 KiB) Katsottu 2413 kertaa