Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Pitkän (monivuotisen) harkinnan jälkeen tuli sitten vihdoin hommattua liukuohjattu kuormaaja viime vuonna. Tarvetta siihen on ollut lähinnä sen vuoksi, että tilat on tontilla aika ahtaat, kun monensorttista varastoitavaa on vuosien varrella kertynyt. Ei juuri isommalla koneella pysty liikkumaan kuin tontin pääväylällä ja siinäkin tavallisesti on jokin lava tai halvaantunut kone tiellä, jonka ohitse sitten pitäisi päästä. Kapealla Popparilla yleensä mahtuu menemään.

Hankintaa oli jarruttanut lähinnä noiden liukuohjattujen karmea hintataso. Lopulta sitten sattui löytymään yksi niin vanha kone, ettei siitä enää tarvinnut maksaa 8-10 tonnia niinkuin noista 30 vuotta vanhoistakin aika järjestään näköjään pyydetään. Kone on antiikkista 643-mallia. Käytännössä se tuntuu olevan lähes samanlainen kuin 743, joka oli aikoinaan hyvin yleinen. Hieman pienempi tehoinen ainakin.

En ole vielä ennättänyt kunnolla tutustua tähän koneeseen. Tarkoitus on aluksi tehdä siihen kaikki ne perushuollot, jotka viimeisen 10 vuoden aikana ovat jääneet rästiin. Koneeseen on kyllä vaihdettu öljyt ja suodattimet säännöllisesti, mutta mitään sen lisäksi ei ole taidettu tehdä ainakaan tällä vuosituhannella. Tiedän, että perusteellinen läpikäyminen saattaisi olla fiksua, mutta se nyt ei ole mahdollista, kun koneelle on oikeasti töitäkin. Niinpä huollan ja korjailen aina pienen palan kerrallaan.

Parit kuvat viime vuodelta, kun kone oli tuotu tonteille:
Liitteet
Bobcat 643 -mallia valmistettiin 80-luvun alkupuolella. Koneessa lukee Clark, koska tässä vaiheessa melroe Company oli myynyt Bobcatin valmistusoikeudet Clarkillke. Pitkäaikaisena maahantuojana oli Ekströmin Koneliike joka oli aloittanut merkin maahantuonnin jo 60-luvulla.
Bobcat 643 -mallia valmistettiin 80-luvun alkupuolella. Koneessa lukee Clark, koska tässä vaiheessa melroe Company oli myynyt Bobcatin valmistusoikeudet Clarkillke. Pitkäaikaisena maahantuojana oli Ekströmin Koneliike joka oli aloittanut merkin maahantuonnin jo 60-luvulla.
bobcat-01m.jpg (126.82 KiB) Katsottu 4608 kertaa
Moottori on 3-sylinterinen Kubota.
Moottori on 3-sylinterinen Kubota.
bobcat-02h.jpg (209.04 KiB) Katsottu 4608 kertaa
Sisältä tätä ei onneksi oltu paskottu. Koneella on ollut lähinnä kai ainoastaan yksi kuljettaja, mikä on antanut motivaatiota pitää kone kohtuullisen siistinä.
Sisältä tätä ei onneksi oltu paskottu. Koneella on ollut lähinnä kai ainoastaan yksi kuljettaja, mikä on antanut motivaatiota pitää kone kohtuullisen siistinä.
bobcat-03h.jpg (189.17 KiB) Katsottu 4608 kertaa
Kolme ja puoli tuhatta tuntia on sellainen määrä, että jotain rempan tarvetta saattaa olla odotettavissa lähitulevaisuudessa.
Kolme ja puoli tuhatta tuntia on sellainen määrä, että jotain rempan tarvetta saattaa olla odotettavissa lähitulevaisuudessa.
bobcat-04h.jpg (164.09 KiB) Katsottu 4608 kertaa
Harri_82
Guru
Viestit: 141
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Noi vanhat liukuohjatut on yleisesti kauhean hintasia. Sama homma on pienillä kaivureilla.

Ton ikäset bobcatin on siitä helppoja et joka paikkaan käy 10w30 öljy ja ei ole tietokoneita vikomassa. Jos huoltoja on tehty nii ei kyl pitäs nuilla tunneilla vielä olla käyttötuntien takia remonttia tiedossa. Ikä toki tekee omat juttunsa. Yleisin ongelma ton ikäsissä oli et ei starttaa tai jotain muuta häiriöitä sähköjen kans. Suurimmassa osassa riitti ku puhisti akun kengät kunnolla. Ovat alunperin jotain lyijyvalua ja niihin kertyy hapettuma mitä ei juuri nää mut sähköä se eristää hyvin. Hytin ovi ja lämmityslaite (jos sellainen on) ovat kotimaista tuotantoa eikä löydy varaosakuvista.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Harri_82 kirjoitti:
Ton ikäset bobcatin on siitä helppoja et joka paikkaan käy 10w30 öljy ja ei ole tietokoneita vikomassa.
Nyt selvisi se, mitä olikin tarkoitus kysyä seuraavaksi, kun meinasin hydrauliikan säiliöön laittaa lisää ja pitäisi samalla harkita vetokotelon öljyn vaihtamista. Siinä ohjekirjassa, jonka löysin netistä ei puhuttu sanallakaan öljylaaduista.
Harri_82
Guru
Viestit: 141
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Kannattaa vaihtaa ne hydeöljyt ku voi olla sekasi moottori ja hydeöljyä ku suurin epäselvyys näissä vanhoissa oli noi öljyt. Ja siks yleensä siellä oli sekasi vähän kaikkea. En muista oliko tossa mallissa valmiina laskuproppu keulassa ketjukotelon öljyille vai joutuuko ne imaseen yläkautta pois.

Seuraava kohe mikä kannattaa kattoa on polkimien alapuolella olevat kotelot. Niitä harva hoksaa puhistaa ja sit ihmetellään ku menee aisaston ja kauhan liikkeet hitaiksi. Maata kertyy polkimien alle nii paljon ettei ne pääse enää liikkuun riittävästi. Puukkoja, rullamittoja ja joskus jopa puhelimia löytyny polkien aluskoteloista. 643 pitäs olla keulassa kaks luukkua mitkä aukasemalla saa puhistettua ne kotelot kunnolla.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Vetokotelon öljylle ei näemmä ollut laitettu tyhjennysproppua. Teettää sitten hieman enemmän töitä vaihtaa öljyt, mutta minkäs sille voi. Kun Poppari viime vuonna tuli tonteille, huomasin heti, että siitä ei oltu ainakaan muutamaan vuoteen siivottu pois koneiston pohjalle kertynyttä öljyn ja hiekan ja muun töyhkän muodostamaa moskaa. Sitä koetin silloin syksyllä parhaani mukaan kaapia sieltä pois, mutta en silloin tullut katsoneeksi polkimien tilannetta. Käväsi kyllä mielessä, että aika hankalat on siivouksen kannalta ne syvennytkset, jos kovasti savisilla saappailla nousee koneeseen.
Liitteet
Voisi melkein lyödä vetoa, että jossain vaiheessa tätä konetta on säilytetty männyn alla.
Voisi melkein lyödä vetoa, että jossain vaiheessa tätä konetta on säilytetty männyn alla.
bobcat-05h.jpg (171.28 KiB) Katsottu 4490 kertaa
Hytin saa Poppareissa kipattua ylös, jolloin pääsee käsiksi koneen hydrauliikkaan. Käsiksi pääseminen antaa ehkä siinä mielessä väärän mielikuvan, että ahtaasti pakattuun koneistoon ei oikein pääse mihinkään käsiksi, mutta koneiston kyllä näkee päällisin puolin. Keskellä oleva suurikokoinen pumppuyksikkö vie isoimman osan tilasta.
Hytin saa Poppareissa kipattua ylös, jolloin pääsee käsiksi koneen hydrauliikkaan. Käsiksi pääseminen antaa ehkä siinä mielessä väärän mielikuvan, että ahtaasti pakattuun koneistoon ei oikein pääse mihinkään käsiksi, mutta koneiston kyllä näkee päällisin puolin. Keskellä oleva suurikokoinen pumppuyksikkö vie isoimman osan tilasta.
bobcat-06m.jpg (126.52 KiB) Katsottu 4490 kertaa
Koneiston pohjalle oli kertynyt paksuimmillaan viisi senttiä moskaa.
Koneiston pohjalle oli kertynyt paksuimmillaan viisi senttiä moskaa.
bobcat-07h.jpg (184.58 KiB) Katsottu 4490 kertaa
Harri_82
Guru
Viestit: 141
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Joskus porattiin surutta reikä keulaan et saatiin öljyt pois. Sit hitsilla umpeen tai sopiva hitsattava holkki ja tulppa siihen. Toisissa mallessa ketjukopan kansi aukeaa kohtuu vaivalla nii sieltä saa öljyt imastua pois ja samalla näkee vetokettinkien kunnon. Yllättävän vähän on moskaa rungon sisällä. Joulun välipäivinä pesin 20 vuotta uudempaa nii siinä oli noin 10 senttiä tyhjää kotelossa. Kolme päivää sitä hyörypesurilla sulatin et löyty johtosarjat ja letkut moskan seasta. Helpoin pestä ku nostat keulan ylös ja sit aisat ja hytti ylös. Akku irti nii moska tulee paremmin pois.
jusape
Guru
Viestit: 879
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Joskus yhteen "poppariin" vaihdon "vetoketjut" sinne pyörästöjen ketjukoteloon ...... Kaikki 4 kettinkiä siis samalla , kun 2 ketjua oli katki .... Voi tsiisus millanen oli homma, s- tana sentään ....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

jusape kirjoitti:Joskus yhteen "poppariin" vaihdon "vetoketjut" sinne pyörästöjen ketjukoteloon ...... Kaikki 4 kettinkiä siis samalla , kun 2 ketjua oli katki .... Voi tsiisus millanen oli homma, s- tana sentään ....
Tässähän alkaa tulevaisuus pelottamaan tosissaan, kun tuollaista menet kertomaan. :? -> :o -> :shock:

No, kaipa tuo ketjuremppakin jossain vaiheessa on edessä ja sitten se on vaan pakko tehdä. Nyt viikonloppuna riitti päänvaivaa polttoainepuolen kanssa. Oli tarkoitus tehdä varastolla isommin lumitöitä, mutta Poppari ei lähtenytkään käyntiin enää lauantaina. Nyt käy, kun muutaman tunnin pajotin. Kerron siitä jutusta enemmän, kunhan saan kuvat ladattua tietsikalle.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Niin, se polttoaineongelma....

Viime viikon perjantaina sain tarmokohtauksen ja päätin irrottaa Popparin polttoainesäiliön ja kaataa siitä pois vanhat kesälöpöt, koska tarkoitus oli tehdä kulkuväylät varastolle, jossa ei oltu käyty kertaakaan tämän vuoden puolella. Viikolle kun oli luvattu pientä pakkastakin.

Puhdistus sujui helposti, koska tankin irrottaminen on nopea juttu, kunhan hytin ensin kippaa taakse. Tyhjennyksen jälkeen asensin tankin takaisin ja täytin sen tuoreella talvilöpöllä. Tankki sijaitsee aavituksen verran suodatinta korkeammalla, joten suodattimesta ei päässyt polttoainetta pois. Ajattelin säästää vaivaa ja kokeilla lähteekö käymään, vaikken ilmaa järjestelmää. Ja lähtihän se ja kävi hyvin. Sammutin koneen ja jätin sen odottamaan lauantain lumitöitä.

Vaan eipä käynnistynyt enää lauantaina. Arvasin, että ilma oli syyllinen. Moottori oli perjantaina käyttänyt suodattimessa olleita löpöjä, jotka olivat nyt finito. Siitä sitten seurasi pariksi päivää askaretta, kun ei se ilmaaminen onnistunutkaan ihan sormia napsauttamalla. Pääsyy huonoon ilmaantumiseen oli kaiketi se, että imuletkun liitos tankkiin on korkealla tankin yläosassa. Jos tämä letku jää tyhjäksi, ei siirtopumppu saa imettyä tankista polttoainetta niin pitkää matkaa "ylämäkeen". Jos imuleku olisi täynnä nestettä, tyhjentyisi tankki vaikka itsestään lappoilmiön avulla.

Lauantaina sain sahattua akun tyhjäksi ja oli pakko todeta, että ei lähde.
Liitteet
Ensimmäiseksi oli tarkoitus tehdä normaali ilmaus, mutta Popparissa oleva pallopumppu oli jämähtänyt kivikovaksi möykyksi. Kun yritin irrottaa sitä, katkesi kovettunut polttoaineletku. Siis nekin menivät samalla vaihtoon. Että oli tavallaan hyvä, kun tämä ongelma tuli nyt havaittua.
Ensimmäiseksi oli tarkoitus tehdä normaali ilmaus, mutta Popparissa oleva pallopumppu oli jämähtänyt kivikovaksi möykyksi. Kun yritin irrottaa sitä, katkesi kovettunut polttoaineletku. Siis nekin menivät samalla vaihtoon. Että oli tavallaan hyvä, kun tämä ongelma tuli nyt havaittua.
bobcat-polttoaine-01h.jpg (161.83 KiB) Katsottu 4404 kertaa
Tankin alakulman kohdalle on polttoaineen imuletkuun laitettu hana, joka pitää sulkea, kun polttoaineensuodatinta vaihtaa, jottei tankista valu lappona löpöt ulos. Nappasin suodattimen ja tämän hanan välissä olevan käsipumpun letkuineen hemmettiin.
Tankin alakulman kohdalle on polttoaineen imuletkuun laitettu hana, joka pitää sulkea, kun polttoaineensuodatinta vaihtaa, jottei tankista valu lappona löpöt ulos. Nappasin suodattimen ja tämän hanan välissä olevan käsipumpun letkuineen hemmettiin.
bobcat-polttoaine-02h.jpg (158.2 KiB) Katsottu 4404 kertaa
Hain Motonetista pienen sähköisen siirtopumpun, kun ajattelin, että vähennän sillä ilmaamisen vaivaa. Prosessin varmistamiseksi otin kanisteriin löpöä ja laitoin pumpun imemään sieltä ensinalkuun, kun en ollut ihan varma, olinko laittanut meno- ja paluuletkut oikeinpäin tankiin kiinni.
Hain Motonetista pienen sähköisen siirtopumpun, kun ajattelin, että vähennän sillä ilmaamisen vaivaa. Prosessin varmistamiseksi otin kanisteriin löpöä ja laitoin pumpun imemään sieltä ensinalkuun, kun en ollut ihan varma, olinko laittanut meno- ja paluuletkut oikeinpäin tankiin kiinni.
bobcat-polttoaine-03h.jpg (152.8 KiB) Katsottu 4404 kertaa
Kubotan pikkudieseleistä ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta. Onneksi sain vihjeen, että tämä hana pitää aina avata ilmatessa. Sähköisen pumpun kanssa oli helppo tikityksen taajuudesta havaita, että hanan avaamalla löpö virtasi paluulinjaan.
Kubotan pikkudieseleistä ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta. Onneksi sain vihjeen, että tämä hana pitää aina avata ilmatessa. Sähköisen pumpun kanssa oli helppo tikityksen taajuudesta havaita, että hanan avaamalla löpö virtasi paluulinjaan.
bobcat-polttoaine-05h.jpg (174.8 KiB) Katsottu 4404 kertaa
Seuraavaksi pumppasin löpöa imuletkuun niin, että se tuli täyteen.
Seuraavaksi pumppasin löpöa imuletkuun niin, että se tuli täyteen.
bobcat-polttoaine-06h.jpg (141.16 KiB) Katsottu 4404 kertaa
Laiskuuttani laitoin lopuksi pelkän letkun suodattimen ja tankilta tulevan imuletkun hanan väliin. Sähköinen siirtopumppu jäi nyt pois, joten sille ei tarvinnnut kytkeä sähköjä eikä tehdä muutakaan. Sen kanssa on sitten jatkettava, kun suodatin menee seuraavan kerran vaihtoon. Ellei sitten onnistu ilmaamista tekemään pelkästään lapon avulla?
Laiskuuttani laitoin lopuksi pelkän letkun suodattimen ja tankilta tulevan imuletkun hanan väliin. Sähköinen siirtopumppu jäi nyt pois, joten sille ei tarvinnnut kytkeä sähköjä eikä tehdä muutakaan. Sen kanssa on sitten jatkettava, kun suodatin menee seuraavan kerran vaihtoon. Ellei sitten onnistu ilmaamista tekemään pelkästään lapon avulla?
bobcat-polttoaine-07h.jpg (177.31 KiB) Katsottu 4404 kertaa
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Bobcat 643 huoltoa ja remppaa

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Samaa näköä kone tilassa on kuin 743 mallissa. Se tosiaan jää tuo polttoaine suodatin vekkulisti piiloon sinne jäähdytys järjestelmän paisunta säiliön taakse. Ei näe yhtään että menikö asentamasi suodatin kunnolla vai jäikö tiputtamaan jostain.

Katselin tuossa ylempänä niissä ensimmäisistä kuvista että näyttäisi koneeseen viimitteeksi tehdyssä huollossa laitetun alkuperäiset merkki suodattimet ja alkuperäinen akku. Harvemmin tuon ikäisiin.
Vastaa Viestiin