Fiat 25CF
Fiat 25CF
On ollu tällä saraalla aika hiliaasta viimmeaikoona, niin ajattelin panna vähä juttua tuosta omasta rojektista, joka on nukkunu ns. ruusuusen unta viimmeeset 25vuotta tuola pajantakana heinikos.
Tarinahan alakaa n.30vuotta sitte, ku hoksasin Kurikas laronseinustalla FIiatin pienen puskukonehen.
Eihän se puskukones ollukkaa, se oli Schaeffin yliheittävällä varustuksella olova telakuormaaja, niin harvinaanen jotta pakko saara omaksi.
No,omistajalla ei piiput sinneppäinkää, mutta lopuuksi pitkän viivytystaistelun jäläkihin lupas pitkinhampahin,(vastentahtoosesti)
myirä, jos paan sen kuntohon, ja minähän lupasin.
Ja sillä tiellä täs nyt ollahan.
Silloon nuorempana viä kerkisin aloottaa entisööntiä, sain jopa tehtyä moottorille ja vinssille täysremontin, mutta sitte rupes työt haittaamahan harrastuksia.
Nyt ku on jääny työhommat vähemmälle, niin viimmevuonna näihin aikoohin nostelin raaron kaivinkonehella hangesta pajahan.
Vuorenverran oon sitä pikkuhiliaa timprannu, jotta siitä on nyjjo vähä kuviaki.
Tästä entisöönnistä ajattelin jakaa muillekki ilosanomaa epäsäännöllisesti kuvien, ja vähä tekstinki muoros, (jos osaan).
Alakuperääsestä löyröksestäki on kuvia, kuvvain jostaki satojen muiren konehien kuvien joukosta löyrän
Tarinahan alakaa n.30vuotta sitte, ku hoksasin Kurikas laronseinustalla FIiatin pienen puskukonehen.
Eihän se puskukones ollukkaa, se oli Schaeffin yliheittävällä varustuksella olova telakuormaaja, niin harvinaanen jotta pakko saara omaksi.
No,omistajalla ei piiput sinneppäinkää, mutta lopuuksi pitkän viivytystaistelun jäläkihin lupas pitkinhampahin,(vastentahtoosesti)
myirä, jos paan sen kuntohon, ja minähän lupasin.
Ja sillä tiellä täs nyt ollahan.
Silloon nuorempana viä kerkisin aloottaa entisööntiä, sain jopa tehtyä moottorille ja vinssille täysremontin, mutta sitte rupes työt haittaamahan harrastuksia.
Nyt ku on jääny työhommat vähemmälle, niin viimmevuonna näihin aikoohin nostelin raaron kaivinkonehella hangesta pajahan.
Vuorenverran oon sitä pikkuhiliaa timprannu, jotta siitä on nyjjo vähä kuviaki.
Tästä entisöönnistä ajattelin jakaa muillekki ilosanomaa epäsäännöllisesti kuvien, ja vähä tekstinki muoros, (jos osaan).
Alakuperääsestä löyröksestäki on kuvia, kuvvain jostaki satojen muiren konehien kuvien joukosta löyrän
- Liitteet
-
- Tälläänen löytyy hangesta.
- 801222EE-1CE7-40E2-AB44-32363F693FE7.jpeg (39.21 KiB) Katsottu 9221 kertaa
-
- Löytyykähän viä kaikki osat?
- 3F4B95B6-97EB-47B3-A302-3AE3A9B09521.jpeg (39.72 KiB) Katsottu 9221 kertaa
-
- Remontteerattu moottoriki viä löytyy pajan nurkasta
- 2174EFCA-D80B-4A1E-8BB7-49D67655A9C5.jpeg (27.4 KiB) Katsottu 9221 kertaa
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Fiat 25CF
Nyt loppui alan yleis sivistys kesken ja jäi vähän vaivaamaan että minkämoinen mahtaa olla tuollainen "yliheittäjä". Googlelta ei herunut muuta yliheittäjää kuin Eimcon paineilma käyttöinen kaivos kuormaaja.
Re: Fiat 25CF
Niin, en tierä sen oikiaa termiä, mutta vanhat miehet ennen pajalla puhuu yliheittäjästä.
Se on sama systeemi ku Eimcon kaivoskuormaajis, elikkä täs Fiiatin mallis ei siis oo varsinaasta kauhan kääntöä, ja sillä kuormatahan taaksensa. Kauhan aisat on niin pitkät, jotta se huitaasoo hytin yli, ja ku Vanaja on takapuolella niin peruutetahan melekeen lavahan kiinni, ja käännetähän aisat taakse niin se tyhyjää tavaran lavalle.
Kauha on aisanpäihin nivelööty, niin jotta se viä vähä keikahtaa lisää ja tyhyjääntyy paremmin.
Pukumiesmallihin sai kyllä sen käännönki, mutta kuka ny Suomehen sellaasta…
Löyrin parinvuoren hakemisen jäläkihin sakemannilta alakuperääsen esittehen, paan sen tähän kukkerkiän.
Se on sama systeemi ku Eimcon kaivoskuormaajis, elikkä täs Fiiatin mallis ei siis oo varsinaasta kauhan kääntöä, ja sillä kuormatahan taaksensa. Kauhan aisat on niin pitkät, jotta se huitaasoo hytin yli, ja ku Vanaja on takapuolella niin peruutetahan melekeen lavahan kiinni, ja käännetähän aisat taakse niin se tyhyjää tavaran lavalle.
Kauha on aisanpäihin nivelööty, niin jotta se viä vähä keikahtaa lisää ja tyhyjääntyy paremmin.
Pukumiesmallihin sai kyllä sen käännönki, mutta kuka ny Suomehen sellaasta…
Löyrin parinvuoren hakemisen jäläkihin sakemannilta alakuperääsen esittehen, paan sen tähän kukkerkiän.
Re: Fiat 25CF
Jokin tuontyyppinen ilmeisesti .... ( Owershot Loader )
https://www.youtube.com/watch?v=mJ6bnDJ ... SteamCrane
https://www.youtube.com/watch?v=mJ6bnDJ ... SteamCrane
Viimeksi muokannut jusape, 07 Joulu 2021, 04:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Fiat 25CF
Justihin sama systeemi Fiiatis, mutta eripäin. Cletrakki ottaa takaa, ja heittää etehen. Näyttää olova tukirulla syylärin alla, jottei käy liikaa nokkapyöräänpäälle. Sitte pitää vetää vinssillä senverran nopiaa, jotta menöö vaijjeripyörän yläkuolokohoran ylitte, muutoon pitää ottaa uusiksi, elikkä tämä on oikia Heittäjä.
Toivotahan jotta Schaaeffi on teheny vähä sivistynehemmän version, jottei se kuolaa tuohon hytinpäälle nuon pahoon.
Toivotahan jotta Schaaeffi on teheny vähä sivistynehemmän version, jottei se kuolaa tuohon hytinpäälle nuon pahoon.
Re: Fiat 25CF
Siinä olis alakuperäänen prosyyri neliänä eri kuvana, ku en paremmin osannu.
Olis tyrkyllä kaavinvaunua, kaivinkonesta ja repijää.
Ja 66 Kontiosisua ja Vanajaaki luvatahan lapioora täytehen yhyreksäs tunnis.
Olis tyrkyllä kaavinvaunua, kaivinkonesta ja repijää.
Ja 66 Kontiosisua ja Vanajaaki luvatahan lapioora täytehen yhyreksäs tunnis.
- Liitteet
-
- CF28272D-D8EE-49FC-AEF9-63C8ADF7F11F.jpeg (29.83 KiB) Katsottu 9103 kertaa
-
- D80F6510-1514-4306-93F5-A0307D0D855B.jpeg (31.14 KiB) Katsottu 9103 kertaa
-
- A9EAF086-FFFC-48C8-A500-88D99C7F5252.jpeg (32.34 KiB) Katsottu 9103 kertaa
-
- B7C12510-8B00-4DA9-847F-36B53F4957FE.jpeg (30.1 KiB) Katsottu 9103 kertaa
Re: Fiat 25CF
Ja tietysti väärinpäin, ja vääräs järiestykses…
Re: Fiat 25CF
Nyt ku raatoa hetken on kierretty, niin yleeskattelmuksen jäläkihin tullahan siihen tuloksehen, jotta voiiko konesvoimmalla liikkuva vehejes olla loppuhunajetumpi-ei palio.
Herää jo kysymys, jotta kannattaako ruveta. Mutta ku se moottoriki tuli joskusaikaa tehtyä…
Ja Pentille luvattua, no palaa kerralla, eihän täs mitää kiirusta.
Jotta siitäsitte lähtöö.
Ennen lopullista purkua tietysti pitää tuohonpäin koriata ja oikoja kaikki vialla olovat paikat, eihän niitä ny enää kokuamavaihees voi ruveta sepittämähän.
Herää jo kysymys, jotta kannattaako ruveta. Mutta ku se moottoriki tuli joskusaikaa tehtyä…
Ja Pentille luvattua, no palaa kerralla, eihän täs mitää kiirusta.
Jotta siitäsitte lähtöö.
Ennen lopullista purkua tietysti pitää tuohonpäin koriata ja oikoja kaikki vialla olovat paikat, eihän niitä ny enää kokuamavaihees voi ruveta sepittämähän.
- Liitteet
-
- Villaa takapuolelle, jottei lämpö niin karkaa.
- BD591ACE-C517-4EC1-842B-69377F9367E0.jpeg (137.49 KiB) Katsottu 9046 kertaa
-
- Kaasupilliä ja kaivinkonesta, kyllä se siitä liniaantuu.
- 0FB5D2AF-4C83-4BD3-9639-A7694C75152D.jpeg (137.57 KiB) Katsottu 9046 kertaa
-
- No, eihän se viä tullukka kohorille, eimuuta ku uusiksi….
- 133A0D22-DE2D-4072-9580-EB13E6988AD1.jpeg (132.33 KiB) Katsottu 9046 kertaa
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Fiat 25CF
Suhteellisen ohuesta levystä rakennettu näköjään monessa kohtaa ja ihan ilman jäykisteitä. Koneen valmistaja on saattanut ajatella sen johonkin köykäsen tavaran lastaukseen mutta täällä Suomessa se on laittettu maan siirtoon.
Re: Fiat 25CF
Tuosta kuvasta näköö, kuinka telalappo on aikaavoittaen hinkannu tuota pytynkorvaa, jota on sitte hitsaamalla koriattu ties kunkamonta kertaa. Se on yks syy kierohon vetämisehen. Tuo korvan yläpää ittesnänsä on niin vetelä, jotta tuolla tangolla saa sitä kyllä väännettyä liniahan, mutta samalla tuo korva leviääs pihalleppäin, ja vivustoohin nähären pytty väärähän paikkahan.
Elikkä ei tästäkää niin helepolla pääse.
Ihimettelin silloon joskus purkuvaihees, jotta minkätähären nuo pyttyjen laakeriholokit oli kaikki eri leveyksihin sorvattu, nyt sen tierän, niillä saa tuola korvanvälis pyttyä hienosäärettyä sivusuunnas oikiahan liniahan vivustohon nähären.
Elikkä ei tästäkää niin helepolla pääse.
Ihimettelin silloon joskus purkuvaihees, jotta minkätähären nuo pyttyjen laakeriholokit oli kaikki eri leveyksihin sorvattu, nyt sen tierän, niillä saa tuola korvanvälis pyttyä hienosäärettyä sivusuunnas oikiahan liniahan vivustohon nähären.
- Liitteet
-
- 8ECB124E-D16D-4A06-B80E-21DF1693EFB5.jpeg (132.42 KiB) Katsottu 9023 kertaa