Fiat 25CF

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1805
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Ääriharvinainaisena kone. ei taida kovin montaa ylikuormaajaa löytyä tästä maasta. Jos yhtään tämän lisäksi.
Peruskone näkyi Konedatan mukaan olleen tuotannossa 1951-57 (diesel-malli 1953-57). Jos olen oikein ymmärtänyt, nämä pienet telatraktorit olivat Italiassa - ja yleensä eteläisessä Euroopassa - käytössä lähinnä maataloudessa riviviljelyssä. Vaikea sanoa, mihin tarkoitukseen tällainen kuormaaja on alkujaan tarkoitettu. Tuskin se varsinaiseen maansiirtoon on tehty, kun tehoa on 25 hv.
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Eihän sitä tierä mistä puskasta viä tuollaanen samammoinen löytyy.
Mullahan on samammoinen pelekkänä telaraktorina tuos tienhaaras männyn alla, niin, tosiaan Männyn Riston kans se haettihin Kolarista joskus -90 luvun lopuulla. Vattenfallin vanha harusten vetäjä. Se on pensakonehella, lohko on sama, kansi pakostaki eri.
Nuota Fiiatin 25 telaraktoriahan on pyöräkonehen sivulla tehty luokkaa 15000kpl, mikäli mä yhtää oikeen jostaki tulukkasin.
Plus sitte uuremmat mallit 311-312-352-355, ja mitä muita viä tähänpäivähän asti. Plus viä isoommat mallisariat, plus eri merkit Lamporghiinista ruveten. Jotta tuntuu ku tuohon omahan katteloo tietua, jotta koko Italia kulukoo teloolla.
Jos muuten kiihoottaa tuollaanen telaraktori omaksi, niin kannattaa käyrä sellaasella sivulla ku: machinio.it sieltä hakusana
trattori cingolato, kyllä piisaa valinnanvaraa. Eihän sellaanen aiva rukkilavalla tuu kotia, mutta rekalla kumminki.
Rabhami
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Elo 2011, 21:50

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Rabhami »

On se hienoa, että tuokin Fiiatti herää henkiin. Muistan kun sen hienouksia ihmeteltiin, kun se tuli tontille. Ja muistan hyvin sen toisen haun Kolarista. Ei meinannu silmät riittää loppumatkasta. Usein piti vaihtaa kuskia. Tais kestää reissu vuorokauden.
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Mutta yksillä silimillä siä Cantterilla käytihin.

Tuliviä mielehen, ku nuota pytynkorvia tuli oioottua, ja kaivinkonehella tuota raatoa väänneltyä, jotta nyt ei maa ja kartta pirä paikkaansa, ku piti olla kohorilla, ja yhtäkkiä senttitolokulla sivus, niin empä havaannu ottaa huomiohon, jotta ku nuo korvat on telarugoos kiinni, ja ku etupyörä nousoo, niin korva menöö taakse.
No sitte piti ruveta alavaunua tälläämähän paremmin pajanlaattialle faaterihin, ja loppuviimmeksi sain korvat pituus, ja leveyssuunnas kohtuurella liniahan.Hmmmm,Kuinkahan tarkoon ne on Schaaeffilla aikoonansa tällänny?
Tästä herääki kysymys, jotta onko tuo saksalaasen insinööritairon mestarinäytes vika vai ominaasuus. Tasaasella pohojalla ei oo tietysti mitää ropleemaa, varsinki kumolempihin pyttyyhin tuloo öliy samasta letkusta, niin männät niinku uii pytyys, vaikka telarungot liikkuu eritahtihin, ainaki ku kauha on keskiväliillä. Mutta ku männät on jommaskummaspääs, ja etupyörän alle osuu parikytäsenttinen kivi, niin kaikki voimma jää sen pytyn varahan, joka pohojaa, niin muhun tuloo viäki aiva kipiää ku ajatteloo.
No, mitähän mäkää tällääsiä järkeelen, ja muut ny ainakaa, kyllähän sillä aikanansa on varmahan tiliäki tehty.
Ei vain saa olluksi…
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Ny ku on yks paikka saatu reirattua purkua varte, niin sitte kohti uusia ongelmia.
Kaasupillillä telarullaan suojapellit irti, ihimekkyllä pellit ittesnänsä on lähes OK entisöönnin näkökulumasta kattottuna.
Muttamutta, rullat ittesnänsä. Osa keikkuu ku kakunjalaka, muttei pyöri, osa on hiihtäny telaa vaste suksena jo aikojen aluusta, tietää täyttöhommia, jos ny muuten voii viä käyttää. Pyöränmutterit sentähän lähtöö irti ku ensi pistää punaaseksi.
Mutta pyöränlaippa ei lähäre millää akselilta, vaikka vetäjällä kiskoo kuinka, ja antaa lekaa. Taas punaaseksi, ei viä sittekkää, pitää jättää veto päälle, ja keksiä muuta hommaa.
Aikaastenpäästä ku menöö kattomahan, niin on laippa laattialla, näkyy olova kartiolla kiinni. Mutta eihän se akseli läpi tuu pesästä, laakeroonti on sellaanen. 16 kertaa sama vaiva.
Sitte pääsöö pesihin käsiksi, ne on sentähän pultiilla telarugos kiinni. Niinku arvata saattaa, niin vesi ja kura ja hieta on jauhanu pesät,rullat, ja akselit paskaksi. Nyt jo rupiaa menöhön sormi suuhun, millä näistä teherähän käypääset.
Holokittaa pesät, täyttää akselit +rullahäkit, X16kpl, ei oikeen kiihoota. Uusiaki saa, mutta hinta karkaa, eiei…
Siinä mittaalles, jotta jos nuohin häkkiihin isoommat rullat. Pesät ja akselit jos sorvaas, ne on kyllä karkaastu, mutta johonaki mulla pitääs olla sitävarte teräpaloja. 8mm rullat riittääs, INAlla on, mutta ei oikian pituusia, eikä kovia rullia oikeen viitti ruveta hiomahan mittahansa. Sitte välähtää, Jurvan Jousesta jousiteräslankaa, ja siitä sorvilla pätkiä, ja ne karkaasta.
Pesät on heleppoja, mutta akselit jos sorvaa hoikemmaksi, niin pyöränkartiot menöö päästä liika pieneksi, hmmm.
Jos sorvaaki vain rullien kohorat juuresta pienemmäksi, ja kootes panoo ensi rullat akselinkaulalle, ja sitte pesät päälle.
Näin tuli tehtyä, `vain´ 192kpl rullia piti teherä.
Liitteet
Telarullat näkyvillä, onneksi niitä ei oo enämpää.
Telarullat näkyvillä, onneksi niitä ei oo enämpää.
F3963192-8685-453B-BE55-F1070ABFE752.jpeg (118.06 KiB) Katsottu 942 kertaa
Teenny tällääsistä viä ehejät.
Teenny tällääsistä viä ehejät.
EC987549-6C49-4177-BC2D-5DD03DCAA4F5.jpeg (115.28 KiB) Katsottu 942 kertaa
Aksilan ehejäystä hoikentamalla.
Aksilan ehejäystä hoikentamalla.
E3EDA920-5E06-458C-9B34-443BB45C5B02.jpeg (97.81 KiB) Katsottu 942 kertaa
Pesää, aksilaa rullaa, rullahäkkiä, painelaakeria, huhhuh…
Pesää, aksilaa rullaa, rullahäkkiä, painelaakeria, huhhuh…
01A584D2-7C07-415D-A95B-CE2229AA8D4D.jpeg (115.77 KiB) Katsottu 942 kertaa
Häkiistä ei saanu rullia pois ku pillillä polttamalla.
Häkiistä ei saanu rullia pois ku pillillä polttamalla.
E1223016-B9C1-42CC-AE02-735776EC6AC9.jpeg (107.06 KiB) Katsottu 942 kertaa
Häkkiaihioota orottaa jatkojalostusta.
Häkkiaihioota orottaa jatkojalostusta.
74CB9EB5-D3B7-4C4F-920A-C9D5162FE00A.jpeg (116.44 KiB) Katsottu 942 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1805
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Taannoin näin kauan sitten lopettaneen konekorjaamon tiloissa pieniä rullalaakerihäkkejä samassa laatikossa, jossa oli sekalaista Fiatin telatavaraa. Ihmettelin silloin, mitä ihmeen laakereita ne mahtoivat olla. Olin ollut käsityksessä, että telarullissa on merkistä riippumatta liukulaakerit. Nytpä sekin asia selvisi.

Mutta on pienessä koneessa iso työmaa.
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Varovaasen arvion mukahan nuota rullalaakerootuja alavaunuja on kumminki tehty kymmeniä tuhansia viiskytäluvun aluusta pitkälle seittekytäluvulle.
Kai se oliivipuiren katvees rullaa, ainaki niinkauan, ku stefat pitää….
Se telarunko on ontto, ja sinne tuloo peräöliy, ja pesät on tiivistetty O-renkahilla, ja akselit stefoolla telarullihin.
Saattaasko olla maailman enite valamistettu telaraktori?
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Telapyörän puolikkahia oli 16kpl, hietapuhallukksen jäläkihin taas mittaalua, jotta jos huonoompia täyttää hitsaamalla,niin mikä olis keskiarvoonen mitta, jotta kaikista tuloo samankokoosia, eikä tarttisi aivakaikkia hitsaalla. Huonoommasta suoraa sorvookelepoosesta saarahan torennäköösesti halakaasijaksi 147millinen, alakuperäänen mitta ollu tiämmä yli 150mm. Sitte sorvihin, ja kräks…, perkeles laipat onki kehältä karkaastu. Selevähän se, ku vähä ajatteloo, eihän pehemooset kestääsi ku viirestä kuutehen. Mutta sehän ei oo este, korkeentaan hiraste, lopuuksi saarahan kaikki samankokoosiksi. Laakeripesihin lyötävät stefat tiivistyy laipan sisäolakkeesehen, joirenka liukupinnat on luonnollisesti sököt. Löytyy onneksi sellaanen stefa, joka on sisäreiältä 2mm pienee, niin päästähän `vain´sorvaamalla, eikä tartte holokittaa.
Välillä tuloo mielehen, jotta ketähänvarte tätä vaivaa näköö, mutta täski tapaukses sitte joskus, ku paikat on kasas, ja kaataa telarunkohon öliyt, eikä telat rupia kastumahan, niin onse varmahan aika mahtavaa…
Liitteet
Osaa laipoosta, mistä pitääs ruveta arpoomahan.
Osaa laipoosta, mistä pitääs ruveta arpoomahan.
A6335E8F-9501-4CF7-9CFE-3F9A316E3DB0.jpeg (158.34 KiB) Katsottu 750 kertaa
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 552
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Onpa mukava nähdä Veltto täällä foorumilla 8-) Kesällä viimeksi soiteltiinkin ja käväisin pajan pihalla kuolaamassa kalustoa, mutta olit silloin kesämökillä. Täytyy tulla jossain vaiheessa käymään. Hatunnosto projektista! Hienoa, kun kone tulee kuntoon!
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Nohehheh, kiitosvain. Konehen kuntohontulemisesta eioo mitää varmuutta, mutta vähä päiväs, palio viikos, jos se joskusviä tarttaas ja jopa liikkuus. Joo, näin talaviaikana paremmin tuloo pajas pyörittyä, jotta sinnevvain, jos ketä kiinnostaa.
Täsvaihees onki hyvä kysyä viisahammilta, olisko kellää osootesta mistä telat tuohon pikkufiiattihin. Silloon kolomisenkymmentä vuotta sitte löyrin jostaki telat, Iliman nettiä Huom!, muistini mukahan poravaunus ollehet. No nykku niitä kattoo, niin onhan ne puoltaparemmat, ku nuo, mikkä siinä oli alla, mutta ei puhettakaa, jotta niitä kehtaas alle panna. Einy uusiakaa viittiisi ostaa, telalappooneensa vieläpä. Paantuohon vähä mittapiirrustusta, minkämoista käliyä tarttis. Erikoonen asia on, jotta tuo tapin kaula on 30 mm, mutta vetopyörä salliis hyvinki 45 millisen, eikä se oo oikeen kulahtanukkaa. Välystä tietysti pitää olla, mutta 7,5 mm puolellansa näyttää paliolta. Lappo on 250 leviä.
0400-661020 saa soittaa ilouutisia…
Liitteet
Pätkä vanhaa.
Pätkä vanhaa.
490F7FE6-332E-473F-AAEF-180F15D537FD.jpeg (101.99 KiB) Katsottu 657 kertaa
Näillä mitoolla.
Näillä mitoolla.
1D34DCF1-1331-46DA-AA8B-54EE2C85BA3D.jpeg (75.96 KiB) Katsottu 657 kertaa
Vastaa Viestiin