Fiat 25CF

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Ketjua seuratessa olen koitanut hahmottaa tuota voiman siirron toiminta ajatusta. Mutta nyt taisin pudota kärryiltä. Siksi tässä yksi tyhmä kysymys.

Onko kuvassa jonka alla lukee että Kytkinpakan painelaakeri, ja pystyvipu, joka oli kuin yhtäpuuta vaihteistokotelonkans, saman sorttinen kytkin kumpaakin telaa varten? Kummeksuuttaa kuinka ovat saaneet pystysuuntaisessa tasossa liikkuvan ohjaus sauvan liikkeen käännettyä kytkimen pystyakselin vaaka tasossa tapahtuvaksi liikkumiseksi. Nimittäin kun en missään kuvassa nähnyt sellaista vinksausta hoitavaa nivel systeemiä.
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Eikai näistä vehkehistä tyhymiä kysymyksiä voi kysyäkkää.
Jookyllä, molemmille teloolle on omat kytkimet ja jarrut.
Niinku mä sanoon, niin pitää ihaalla Italialaasta, ku on saanu nuo kaikki kilikittimet toimimahan, luokkaa kaharen nyrkin kokooses tilas. En sitte ruvennu oikeen yksityyskohtaasta selevitystä teköhön, ku ajattelin, jottei se niin kovaa kiinnosta, eikä nuosta kuvistakaa pääse oikeen kärryylle, vähä epäseleviä.
Mutta selevitetähän ny sitte vähä perusteellisemmin.Piti ottaa varaosakiriasta kuvia, saa paremman tolokun.
Ylimmääses kuvas, (Sgr42), on tuo kyseenen kytkinhässäkkä. Numerot 1ja2 on tietty ne kytkinhantaakit, jokka on laakerootu kotelonkannen vaaka-akselille, (Sgr38). Hantaakin alapääs on karkaastu irto-osa, no5. Se on koneistettu vinokulumahan niinjotta ku vetää vivusta niin se osa 5 pakottaa rullan 16 kautta vipua 15 kääntymähän sivulle, ja ku se on laakerootu kythkinhaarukan 31 pystyakselille, niin se ei viä käännäkkää haarukkaa, vaan lykkää säätöruuvin 20 kautta vipua 22, joka on lukittu haarukan akselinpäähän, ja se vasta kääntää haarukkaa, ja se liikuttaa painelaakeria 33, ja sitäkautta kytkinpakka irroottaa.
Toisellapuolella sama mekanismi peilikuvana, heleppoa, ja yksinkertaasta.
Nytsitte, jos vetää vinttaa enämmän taakse, ku kytkin jo irroottaa, niin ku kattoo kuvaa Sgr37, niin vintta pökkää vivus 25-26 olovahan tappihin 30 ja sitäkautta kääntää vipua 25-26 alahappäin, ja säätöruuvi 31 kääntää vipua 33, joka kirii jarrupantaa. Niinku kuvasta näkyy, niin jalakapetaalilla saa vivun 25-26 kautta jarrupannalle saman vaikutuksen.
Niin, tuo jarrun välivipu 25-26 on muuten laakerootu kytkinvintan kaulalle, hienosti keksitty.
Pitäähän tällääses takapillaris käsijarruki olla, kuvas Sgr38 näköö jotta sen käyttöakselina toimii tuo sama kytkinvinttojen vaaka-akseli.Molemmis päis on kynsi, joka seki painaa tarvittaes sitä jarrun vipua 33, ja taas jarruttaa.
En ny osaa oikeen tätäpaikkaa tämänparemmin seliittää, mutta sitte ku kaikki on koriattu, ja laakerootu, ja tivistelty, ja sääretty, niin varmahan hienosti toimii.
Liitteet
Sgr42
Sgr42
66056620-76AF-416D-A0A1-E7CD3186D1A4.jpeg (88.01 KiB) Katsottu 8158 kertaa
Sgr37
Sgr37
7BEBAAF4-72FA-40AD-8790-5AABC7A79711.jpeg (87.68 KiB) Katsottu 8158 kertaa
Sgr38
Sgr38
EFAF524F-A807-49D1-B8F2-9916397D78E8.jpeg (85.35 KiB) Katsottu 8158 kertaa
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Nonyt alakaa purku olla pian finaalis. Vaihretloota viä palooksi, ja lautaspyörä/murikkayhyristelmä vetää sisuksista pihalle.
Mikä ihimeellisintä, elimellisiä vaurioota ei pahemmin ollu. Kakkosen ja pakin rattahat saanu eniten selekähänsä, sitäväliä on varmahan eniten veivattu. Pakin sivupyörän akseli, ja pusla menöö tietysti uusiksi, ja kepin siirtäjänhahalot on siinämallis, jotta ihimes, jottei oo saanu jo kahta pykälää yhtäaikaa päälle. Kakkosen rattahat menöö vain puoliksi päälletysten, ja hampahanpäät solovaantunu siitäsyystä kartiooksi, lyön vetoa, jottei oo kakkonen pysyny päällä muutaku kepistä vääntämällä. Jotaki pitää senki kans tehrä. Ohhoh, lautaspyörä ja murikka on aiva kunnos, ruosteesvain. Laakerit kauttalinian pesemällä OK, kaikki stefat luonnollisesti entiset, mutta sehän ei oo ongelma.
Rupiaa vaihteistokotelo olemahan tyhyjää täynnä, ja pesua vaille. Aiva tuloo tyhyjä olo, ku ei oo enää mitää irtivääntämistä.
Liitteet
Neliä pykälää ja pakki. Kuvasta näköö, jotta kakkosen hampahat on aikahyvin järsiintyny.
Neliä pykälää ja pakki. Kuvasta näköö, jotta kakkosen hampahat on aikahyvin järsiintyny.
4518F900-8309-4F46-944D-745884853E18.jpeg (134.02 KiB) Katsottu 7862 kertaa
Lautaspyöränaksila verettynä pihalle, lakritsia pohojalla.
Lautaspyöränaksila verettynä pihalle, lakritsia pohojalla.
B484A78F-5916-4B3A-885B-DA953874A7ED.jpeg (127.68 KiB) Katsottu 7862 kertaa
Pikapuolihin pesua ja putsoota vailla.
Pikapuolihin pesua ja putsoota vailla.
F30F7FD0-BCEB-4503-9800-5D991273CB58.jpeg (141.68 KiB) Katsottu 7862 kertaa
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Mitä tälle projektille mahtaa kuulua.
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Hep.
Aiva hyvää kuuluu, oon ollu jo montapäivää sormi nappulalla, jotta pitääs jatkaa höpinää, mutta on ollu muka kaikkia muuta, jotta mä teen tuon ja tuon ensi, niinkus tiät…
Mutta pikoohin jatkuu.
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Nyt näyttää paremmalta.
Nyt näyttää paremmalta.
5C3367E8-8045-42A7-97C3-4D60C3B9F762.jpeg (106.61 KiB) Katsottu 7600 kertaa
Nyt olis vaihteistokotelo puraattuna yksinkimmin, ja pesaasunjäläkihin tutkitahan taas mitä koriaamista se vaatiis.
Purkaes jo tuli huomiootua, jottei laakeripesät ja muut tappien, ym läpiviennit ollu ihmekkyllä väleetä. Siltäosin ei tartte holokituksia.
Jengatki oli keskimäärin ehejiä, mutta äärettömän raskas vuosien kuormaustyö näkyy porttaalikotelooren, eli reisien kiinnityspultiis. Nehän on alakuperin M12x1,5 pinnapultit, 10kpl puolellansa. Kotelohan on sama ku R25 raktoris, johona pultit kyllä kestää fälttiä vetää, mutta täs tapaukses olis pitäny olla puolta enämmän, tai puolta suurempia.
Kuskinpuolella on 2 ehjää jenkaa pinnapultiille, apukuskinpuolella jopa 5. Siitäpä kottero aarporanpöyrälle, ja vähä suuntimia, ja keskityksiä, ja ensi kokeeksi 14,5 mm jyrsintapilla vanhoosta reiijistä läpiajot, (M16x1,5 jengalle), mutta ei,ei, senverran on saatu työmaaremontiis reiät sivuhun, jotta eituu puhtahia reikiä. No, 16,5mm tapilla sitte, nyt tuloo puhtahat reiät M18x1,5 jengalle. Sitte nuorrutusteräksestä 14kpl olakkeellisia pinnapulttia M12x1,5/M18x1,5, ja jottei menisi liika helepoksi, niin jenkasin tapilla jengat niin, jotta ei tullu laippahan läpijenkaa, vaan niinku pohojajenka, eli lopetin ennenku tappi meni läpi, ja mitootin M18 pinnapultinjengat niin, jotta sain kiriä tuplamutterilla, ja lukkoliimalla pultit jengan loppua vasten, niin varmahan pysyy, ja isoomman jegan olakes jää vähä tasopinnan alle, jottei kanna reirentasohon. Kylloli heleppo homma, hehheh…
Mutta kyllä on suu messingillä, ku saa ruuvata reiret uusilla mutteriilla pulttiihin.
Se oli vähä niinku finaalihomma, nyt sitte pitääs kotelo puhaltaa, ja ruveta miettimähän, saisko sen koottua päinvastaases järiestykses.
Liitteet
Kuskinpuolella 2 käyttökelepoosta jenkaa.
Kuskinpuolella 2 käyttökelepoosta jenkaa.
7F3B4E22-14EF-4CD0-A273-62D52137E07C.jpeg (116.2 KiB) Katsottu 7600 kertaa
Tälläpuolen 5 ehejää.
Tälläpuolen 5 ehejää.
DF3CF35F-E64F-4627-8CFD-F3D289342BBC.jpeg (112.24 KiB) Katsottu 7600 kertaa
34B136D6-3CD2-4790-B3BB-BA276590B015.jpeg
34B136D6-3CD2-4790-B3BB-BA276590B015.jpeg (108.16 KiB) Katsottu 7600 kertaa
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tätä on kyllä mukava seurata 8-)
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Nokiitos kannustuksesta. Sehän on sopevaa, jos tämän, voisiko sanoa hieman haastavan rojektin vielä haastavampahan tekstimuotohon saattamista viittitähän seuraalla.
Toivonmukahan jutut ei rupia kylläännyttämähän. Meinaan tämä(kin) urakka saattaa venähtää aika pitkäksi, ku ei pelekkä hietapuhaltaminen, ja ylimaaloo oo oikeen se mun juttu.
Kasoohommihin pitääs seuraavaksi ruveta, jotta sitäsitte pikapuolihin…
jusape
Guru
Viestit: 894
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tuota ootellessa ..... Jatkoa tarinalle.....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Veltto
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 02 Loka 2012, 23:41
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Fiat 25CF

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Nokylläpä näin kesällä aika rientää…
No, kumminki on saatu asiaa etehenkippäin. Tyhyjä hylysy trukkilavalle, ja trukilla pihalle. Oli jääny lasikuulapuhalluskaapista
muutama sangoollinen hylykyjauhoa, niin silläsitte nuukuuksisnansa koteloa puhaltamahan, no kannattiko? Eihän sillä tuhkalla
taharo öliy, ruostet ja vanha maali tietenkää irrota, sehän jo tierettihin alakaes, mutta ku alakaa jotaki teherä tietyllä tapaa,
niin eihän sitä voi lopettaa. Monen tunnin touhuamisen jäläkihin, ku piha on aiva valakoosena, ja jauhot loppu, niin kyllä siitä
vain hyvä tuli, eikä pinnapultit, ja koneistetut pinnat kärsiny, se kai siinä oli taka-ajatuksenaki. Teräsharialla ja mirkelituukilla ku
vähä pintoja pyhkääsi, niin oli ku justihin koneistettu.
Teinsitte jostaki rauroosta apujalaat, jotta on loota sopevalla koroolla, niin on mukavee kruuvaalla, ja saa nosturilla siirreltyä.
Pitihän sitä sitte ruveta maalinkans räppäämähän komian tähäre, ja olihan se vanhastansakki sisältä maalattu.
Oon joskus havaannu, jotta kannattaa nuo maalattavat pinnat puhalluksen jäläkihin pestä jollaki liottimella, ja märkänä
puhaltaa ilimalla kuivaksi, niin se tuhka joka jää pintahan, niin peseentyy pois, ja maali tarttuu, eikä kuoriinnu. Sen huomaa
siitäki, jotta maalarinteippi ei oikeen tartu, jos ei pese.
Tarkkaa jostarkkaa,(liikaki tarkkaa) ku tämä tekeminen on, niin maalin sävyn kans tietenki kova jumppaaminen. Netistä ku
katteloo entisöötyjä vanhoja Fiiattia, niin väriskaala on lievästi sanottuna aika laaja. No, löytyy maailmalta toki purkkimaalia,
”old Fiat orange”, sitäsitte muutama litra kokeeksi. Muttamutta, ei se oikeen täsmänny. Tutkitahampa sitte tarkemmin.
Sisäpuolilta ku syynää, niin se kyllä on sitä samaa, mutta ulukopinnoosta, mitä ny on jäljellä, niin eri färisävy. Tarkoos kliinisis
tutkimuksis tuun siihen tuloksehen, jotta tämä telaraktori on uutena maalattu niinku muukki Fiiatit, ja ku siihen on varusteltu
nuo kuormaajahommat, niin se on sitte ylimaalattu koko vehejes uurestansa. Se, jotta onko se ollu tarkootus olla sama sävy, vai
onko sekoottaes lorahtanu liikaa jotaki färiä, niin se on sitte eri juttu,mutta koitetahan Saara sellainen ku on uutena ollukki.
Kaikenkarvaasia färikarttoja tutkies, likimmäksi sävyksi löytyy RAL2011. Sehän on muutenki teollisuusväri.
Liitteet
Nyt vetää suuta messingille.
Nyt vetää suuta messingille.
C711FA8A-B0A0-47C6-9D84-66D6B6D97490.jpeg (86.65 KiB) Katsottu 7146 kertaa
3582FEB9-40E7-46EE-9A4E-1897F231074B.jpeg
3582FEB9-40E7-46EE-9A4E-1897F231074B.jpeg (79.92 KiB) Katsottu 7146 kertaa
AD7D4FBE-B1D6-4698-9F2C-A8612C61114D.jpeg
AD7D4FBE-B1D6-4698-9F2C-A8612C61114D.jpeg (79.06 KiB) Katsottu 7146 kertaa
847D7773-DEB4-4E08-9651-1B50A442EB01.jpeg
847D7773-DEB4-4E08-9651-1B50A442EB01.jpeg (85.16 KiB) Katsottu 7146 kertaa
Vastaa Viestiin