Fiat 25CF
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Fiat 25CF
Ketjua seuratessa olen koitanut hahmottaa tuota voiman siirron toiminta ajatusta. Mutta nyt taisin pudota kärryiltä. Siksi tässä yksi tyhmä kysymys.
Onko kuvassa jonka alla lukee että Kytkinpakan painelaakeri, ja pystyvipu, joka oli kuin yhtäpuuta vaihteistokotelonkans, saman sorttinen kytkin kumpaakin telaa varten? Kummeksuuttaa kuinka ovat saaneet pystysuuntaisessa tasossa liikkuvan ohjaus sauvan liikkeen käännettyä kytkimen pystyakselin vaaka tasossa tapahtuvaksi liikkumiseksi. Nimittäin kun en missään kuvassa nähnyt sellaista vinksausta hoitavaa nivel systeemiä.
Onko kuvassa jonka alla lukee että Kytkinpakan painelaakeri, ja pystyvipu, joka oli kuin yhtäpuuta vaihteistokotelonkans, saman sorttinen kytkin kumpaakin telaa varten? Kummeksuuttaa kuinka ovat saaneet pystysuuntaisessa tasossa liikkuvan ohjaus sauvan liikkeen käännettyä kytkimen pystyakselin vaaka tasossa tapahtuvaksi liikkumiseksi. Nimittäin kun en missään kuvassa nähnyt sellaista vinksausta hoitavaa nivel systeemiä.
Re: Fiat 25CF
Eikai näistä vehkehistä tyhymiä kysymyksiä voi kysyäkkää.
Jookyllä, molemmille teloolle on omat kytkimet ja jarrut.
Niinku mä sanoon, niin pitää ihaalla Italialaasta, ku on saanu nuo kaikki kilikittimet toimimahan, luokkaa kaharen nyrkin kokooses tilas. En sitte ruvennu oikeen yksityyskohtaasta selevitystä teköhön, ku ajattelin, jottei se niin kovaa kiinnosta, eikä nuosta kuvistakaa pääse oikeen kärryylle, vähä epäseleviä.
Mutta selevitetähän ny sitte vähä perusteellisemmin.Piti ottaa varaosakiriasta kuvia, saa paremman tolokun.
Ylimmääses kuvas, (Sgr42), on tuo kyseenen kytkinhässäkkä. Numerot 1ja2 on tietty ne kytkinhantaakit, jokka on laakerootu kotelonkannen vaaka-akselille, (Sgr38). Hantaakin alapääs on karkaastu irto-osa, no5. Se on koneistettu vinokulumahan niinjotta ku vetää vivusta niin se osa 5 pakottaa rullan 16 kautta vipua 15 kääntymähän sivulle, ja ku se on laakerootu kythkinhaarukan 31 pystyakselille, niin se ei viä käännäkkää haarukkaa, vaan lykkää säätöruuvin 20 kautta vipua 22, joka on lukittu haarukan akselinpäähän, ja se vasta kääntää haarukkaa, ja se liikuttaa painelaakeria 33, ja sitäkautta kytkinpakka irroottaa.
Toisellapuolella sama mekanismi peilikuvana, heleppoa, ja yksinkertaasta.
Nytsitte, jos vetää vinttaa enämmän taakse, ku kytkin jo irroottaa, niin ku kattoo kuvaa Sgr37, niin vintta pökkää vivus 25-26 olovahan tappihin 30 ja sitäkautta kääntää vipua 25-26 alahappäin, ja säätöruuvi 31 kääntää vipua 33, joka kirii jarrupantaa. Niinku kuvasta näkyy, niin jalakapetaalilla saa vivun 25-26 kautta jarrupannalle saman vaikutuksen.
Niin, tuo jarrun välivipu 25-26 on muuten laakerootu kytkinvintan kaulalle, hienosti keksitty.
Pitäähän tällääses takapillaris käsijarruki olla, kuvas Sgr38 näköö jotta sen käyttöakselina toimii tuo sama kytkinvinttojen vaaka-akseli.Molemmis päis on kynsi, joka seki painaa tarvittaes sitä jarrun vipua 33, ja taas jarruttaa.
En ny osaa oikeen tätäpaikkaa tämänparemmin seliittää, mutta sitte ku kaikki on koriattu, ja laakerootu, ja tivistelty, ja sääretty, niin varmahan hienosti toimii.
Jookyllä, molemmille teloolle on omat kytkimet ja jarrut.
Niinku mä sanoon, niin pitää ihaalla Italialaasta, ku on saanu nuo kaikki kilikittimet toimimahan, luokkaa kaharen nyrkin kokooses tilas. En sitte ruvennu oikeen yksityyskohtaasta selevitystä teköhön, ku ajattelin, jottei se niin kovaa kiinnosta, eikä nuosta kuvistakaa pääse oikeen kärryylle, vähä epäseleviä.
Mutta selevitetähän ny sitte vähä perusteellisemmin.Piti ottaa varaosakiriasta kuvia, saa paremman tolokun.
Ylimmääses kuvas, (Sgr42), on tuo kyseenen kytkinhässäkkä. Numerot 1ja2 on tietty ne kytkinhantaakit, jokka on laakerootu kotelonkannen vaaka-akselille, (Sgr38). Hantaakin alapääs on karkaastu irto-osa, no5. Se on koneistettu vinokulumahan niinjotta ku vetää vivusta niin se osa 5 pakottaa rullan 16 kautta vipua 15 kääntymähän sivulle, ja ku se on laakerootu kythkinhaarukan 31 pystyakselille, niin se ei viä käännäkkää haarukkaa, vaan lykkää säätöruuvin 20 kautta vipua 22, joka on lukittu haarukan akselinpäähän, ja se vasta kääntää haarukkaa, ja se liikuttaa painelaakeria 33, ja sitäkautta kytkinpakka irroottaa.
Toisellapuolella sama mekanismi peilikuvana, heleppoa, ja yksinkertaasta.
Nytsitte, jos vetää vinttaa enämmän taakse, ku kytkin jo irroottaa, niin ku kattoo kuvaa Sgr37, niin vintta pökkää vivus 25-26 olovahan tappihin 30 ja sitäkautta kääntää vipua 25-26 alahappäin, ja säätöruuvi 31 kääntää vipua 33, joka kirii jarrupantaa. Niinku kuvasta näkyy, niin jalakapetaalilla saa vivun 25-26 kautta jarrupannalle saman vaikutuksen.
Niin, tuo jarrun välivipu 25-26 on muuten laakerootu kytkinvintan kaulalle, hienosti keksitty.
Pitäähän tällääses takapillaris käsijarruki olla, kuvas Sgr38 näköö jotta sen käyttöakselina toimii tuo sama kytkinvinttojen vaaka-akseli.Molemmis päis on kynsi, joka seki painaa tarvittaes sitä jarrun vipua 33, ja taas jarruttaa.
En ny osaa oikeen tätäpaikkaa tämänparemmin seliittää, mutta sitte ku kaikki on koriattu, ja laakerootu, ja tivistelty, ja sääretty, niin varmahan hienosti toimii.
- Liitteet
-
- Sgr42
- 66056620-76AF-416D-A0A1-E7CD3186D1A4.jpeg (88.01 KiB) Katsottu 8158 kertaa
-
- Sgr37
- 7BEBAAF4-72FA-40AD-8790-5AABC7A79711.jpeg (87.68 KiB) Katsottu 8158 kertaa
-
- Sgr38
- EFAF524F-A807-49D1-B8F2-9916397D78E8.jpeg (85.35 KiB) Katsottu 8158 kertaa
Re: Fiat 25CF
Nonyt alakaa purku olla pian finaalis. Vaihretloota viä palooksi, ja lautaspyörä/murikkayhyristelmä vetää sisuksista pihalle.
Mikä ihimeellisintä, elimellisiä vaurioota ei pahemmin ollu. Kakkosen ja pakin rattahat saanu eniten selekähänsä, sitäväliä on varmahan eniten veivattu. Pakin sivupyörän akseli, ja pusla menöö tietysti uusiksi, ja kepin siirtäjänhahalot on siinämallis, jotta ihimes, jottei oo saanu jo kahta pykälää yhtäaikaa päälle. Kakkosen rattahat menöö vain puoliksi päälletysten, ja hampahanpäät solovaantunu siitäsyystä kartiooksi, lyön vetoa, jottei oo kakkonen pysyny päällä muutaku kepistä vääntämällä. Jotaki pitää senki kans tehrä. Ohhoh, lautaspyörä ja murikka on aiva kunnos, ruosteesvain. Laakerit kauttalinian pesemällä OK, kaikki stefat luonnollisesti entiset, mutta sehän ei oo ongelma.
Rupiaa vaihteistokotelo olemahan tyhyjää täynnä, ja pesua vaille. Aiva tuloo tyhyjä olo, ku ei oo enää mitää irtivääntämistä.
Mikä ihimeellisintä, elimellisiä vaurioota ei pahemmin ollu. Kakkosen ja pakin rattahat saanu eniten selekähänsä, sitäväliä on varmahan eniten veivattu. Pakin sivupyörän akseli, ja pusla menöö tietysti uusiksi, ja kepin siirtäjänhahalot on siinämallis, jotta ihimes, jottei oo saanu jo kahta pykälää yhtäaikaa päälle. Kakkosen rattahat menöö vain puoliksi päälletysten, ja hampahanpäät solovaantunu siitäsyystä kartiooksi, lyön vetoa, jottei oo kakkonen pysyny päällä muutaku kepistä vääntämällä. Jotaki pitää senki kans tehrä. Ohhoh, lautaspyörä ja murikka on aiva kunnos, ruosteesvain. Laakerit kauttalinian pesemällä OK, kaikki stefat luonnollisesti entiset, mutta sehän ei oo ongelma.
Rupiaa vaihteistokotelo olemahan tyhyjää täynnä, ja pesua vaille. Aiva tuloo tyhyjä olo, ku ei oo enää mitää irtivääntämistä.
- Liitteet
-
- Neliä pykälää ja pakki. Kuvasta näköö, jotta kakkosen hampahat on aikahyvin järsiintyny.
- 4518F900-8309-4F46-944D-745884853E18.jpeg (134.02 KiB) Katsottu 7862 kertaa
-
- Lautaspyöränaksila verettynä pihalle, lakritsia pohojalla.
- B484A78F-5916-4B3A-885B-DA953874A7ED.jpeg (127.68 KiB) Katsottu 7862 kertaa
-
- Pikapuolihin pesua ja putsoota vailla.
- F30F7FD0-BCEB-4503-9800-5D991273CB58.jpeg (141.68 KiB) Katsottu 7862 kertaa
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Fiat 25CF
Mitä tälle projektille mahtaa kuulua.
Re: Fiat 25CF
Hep.
Aiva hyvää kuuluu, oon ollu jo montapäivää sormi nappulalla, jotta pitääs jatkaa höpinää, mutta on ollu muka kaikkia muuta, jotta mä teen tuon ja tuon ensi, niinkus tiät…
Mutta pikoohin jatkuu.
Aiva hyvää kuuluu, oon ollu jo montapäivää sormi nappulalla, jotta pitääs jatkaa höpinää, mutta on ollu muka kaikkia muuta, jotta mä teen tuon ja tuon ensi, niinkus tiät…
Mutta pikoohin jatkuu.
Re: Fiat 25CF
Purkaes jo tuli huomiootua, jottei laakeripesät ja muut tappien, ym läpiviennit ollu ihmekkyllä väleetä. Siltäosin ei tartte holokituksia.
Jengatki oli keskimäärin ehejiä, mutta äärettömän raskas vuosien kuormaustyö näkyy porttaalikotelooren, eli reisien kiinnityspultiis. Nehän on alakuperin M12x1,5 pinnapultit, 10kpl puolellansa. Kotelohan on sama ku R25 raktoris, johona pultit kyllä kestää fälttiä vetää, mutta täs tapaukses olis pitäny olla puolta enämmän, tai puolta suurempia.
Kuskinpuolella on 2 ehjää jenkaa pinnapultiille, apukuskinpuolella jopa 5. Siitäpä kottero aarporanpöyrälle, ja vähä suuntimia, ja keskityksiä, ja ensi kokeeksi 14,5 mm jyrsintapilla vanhoosta reiijistä läpiajot, (M16x1,5 jengalle), mutta ei,ei, senverran on saatu työmaaremontiis reiät sivuhun, jotta eituu puhtahia reikiä. No, 16,5mm tapilla sitte, nyt tuloo puhtahat reiät M18x1,5 jengalle. Sitte nuorrutusteräksestä 14kpl olakkeellisia pinnapulttia M12x1,5/M18x1,5, ja jottei menisi liika helepoksi, niin jenkasin tapilla jengat niin, jotta ei tullu laippahan läpijenkaa, vaan niinku pohojajenka, eli lopetin ennenku tappi meni läpi, ja mitootin M18 pinnapultinjengat niin, jotta sain kiriä tuplamutterilla, ja lukkoliimalla pultit jengan loppua vasten, niin varmahan pysyy, ja isoomman jegan olakes jää vähä tasopinnan alle, jottei kanna reirentasohon. Kylloli heleppo homma, hehheh…
Mutta kyllä on suu messingillä, ku saa ruuvata reiret uusilla mutteriilla pulttiihin.
Se oli vähä niinku finaalihomma, nyt sitte pitääs kotelo puhaltaa, ja ruveta miettimähän, saisko sen koottua päinvastaases järiestykses.
- Liitteet
-
- Kuskinpuolella 2 käyttökelepoosta jenkaa.
- 7F3B4E22-14EF-4CD0-A273-62D52137E07C.jpeg (116.2 KiB) Katsottu 7600 kertaa
-
- Tälläpuolen 5 ehejää.
- DF3CF35F-E64F-4627-8CFD-F3D289342BBC.jpeg (112.24 KiB) Katsottu 7600 kertaa
-
- 34B136D6-3CD2-4790-B3BB-BA276590B015.jpeg (108.16 KiB) Katsottu 7600 kertaa
Re: Fiat 25CF
Tätä on kyllä mukava seurata 

Re: Fiat 25CF
Nokiitos kannustuksesta. Sehän on sopevaa, jos tämän, voisiko sanoa hieman haastavan rojektin vielä haastavampahan tekstimuotohon saattamista viittitähän seuraalla.
Toivonmukahan jutut ei rupia kylläännyttämähän. Meinaan tämä(kin) urakka saattaa venähtää aika pitkäksi, ku ei pelekkä hietapuhaltaminen, ja ylimaaloo oo oikeen se mun juttu.
Kasoohommihin pitääs seuraavaksi ruveta, jotta sitäsitte pikapuolihin…
Toivonmukahan jutut ei rupia kylläännyttämähän. Meinaan tämä(kin) urakka saattaa venähtää aika pitkäksi, ku ei pelekkä hietapuhaltaminen, ja ylimaaloo oo oikeen se mun juttu.
Kasoohommihin pitääs seuraavaksi ruveta, jotta sitäsitte pikapuolihin…
Re: Fiat 25CF
Tuota ootellessa ..... Jatkoa tarinalle.....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Fiat 25CF
Nokylläpä näin kesällä aika rientää…
No, kumminki on saatu asiaa etehenkippäin. Tyhyjä hylysy trukkilavalle, ja trukilla pihalle. Oli jääny lasikuulapuhalluskaapista
muutama sangoollinen hylykyjauhoa, niin silläsitte nuukuuksisnansa koteloa puhaltamahan, no kannattiko? Eihän sillä tuhkalla
taharo öliy, ruostet ja vanha maali tietenkää irrota, sehän jo tierettihin alakaes, mutta ku alakaa jotaki teherä tietyllä tapaa,
niin eihän sitä voi lopettaa. Monen tunnin touhuamisen jäläkihin, ku piha on aiva valakoosena, ja jauhot loppu, niin kyllä siitä
vain hyvä tuli, eikä pinnapultit, ja koneistetut pinnat kärsiny, se kai siinä oli taka-ajatuksenaki. Teräsharialla ja mirkelituukilla ku
vähä pintoja pyhkääsi, niin oli ku justihin koneistettu.
Teinsitte jostaki rauroosta apujalaat, jotta on loota sopevalla koroolla, niin on mukavee kruuvaalla, ja saa nosturilla siirreltyä.
Pitihän sitä sitte ruveta maalinkans räppäämähän komian tähäre, ja olihan se vanhastansakki sisältä maalattu.
Oon joskus havaannu, jotta kannattaa nuo maalattavat pinnat puhalluksen jäläkihin pestä jollaki liottimella, ja märkänä
puhaltaa ilimalla kuivaksi, niin se tuhka joka jää pintahan, niin peseentyy pois, ja maali tarttuu, eikä kuoriinnu. Sen huomaa
siitäki, jotta maalarinteippi ei oikeen tartu, jos ei pese.
Tarkkaa jostarkkaa,(liikaki tarkkaa) ku tämä tekeminen on, niin maalin sävyn kans tietenki kova jumppaaminen. Netistä ku
katteloo entisöötyjä vanhoja Fiiattia, niin väriskaala on lievästi sanottuna aika laaja. No, löytyy maailmalta toki purkkimaalia,
”old Fiat orange”, sitäsitte muutama litra kokeeksi. Muttamutta, ei se oikeen täsmänny. Tutkitahampa sitte tarkemmin.
Sisäpuolilta ku syynää, niin se kyllä on sitä samaa, mutta ulukopinnoosta, mitä ny on jäljellä, niin eri färisävy. Tarkoos kliinisis
tutkimuksis tuun siihen tuloksehen, jotta tämä telaraktori on uutena maalattu niinku muukki Fiiatit, ja ku siihen on varusteltu
nuo kuormaajahommat, niin se on sitte ylimaalattu koko vehejes uurestansa. Se, jotta onko se ollu tarkootus olla sama sävy, vai
onko sekoottaes lorahtanu liikaa jotaki färiä, niin se on sitte eri juttu,mutta koitetahan Saara sellainen ku on uutena ollukki.
Kaikenkarvaasia färikarttoja tutkies, likimmäksi sävyksi löytyy RAL2011. Sehän on muutenki teollisuusväri.
No, kumminki on saatu asiaa etehenkippäin. Tyhyjä hylysy trukkilavalle, ja trukilla pihalle. Oli jääny lasikuulapuhalluskaapista
muutama sangoollinen hylykyjauhoa, niin silläsitte nuukuuksisnansa koteloa puhaltamahan, no kannattiko? Eihän sillä tuhkalla
taharo öliy, ruostet ja vanha maali tietenkää irrota, sehän jo tierettihin alakaes, mutta ku alakaa jotaki teherä tietyllä tapaa,
niin eihän sitä voi lopettaa. Monen tunnin touhuamisen jäläkihin, ku piha on aiva valakoosena, ja jauhot loppu, niin kyllä siitä
vain hyvä tuli, eikä pinnapultit, ja koneistetut pinnat kärsiny, se kai siinä oli taka-ajatuksenaki. Teräsharialla ja mirkelituukilla ku
vähä pintoja pyhkääsi, niin oli ku justihin koneistettu.
Teinsitte jostaki rauroosta apujalaat, jotta on loota sopevalla koroolla, niin on mukavee kruuvaalla, ja saa nosturilla siirreltyä.
Pitihän sitä sitte ruveta maalinkans räppäämähän komian tähäre, ja olihan se vanhastansakki sisältä maalattu.
Oon joskus havaannu, jotta kannattaa nuo maalattavat pinnat puhalluksen jäläkihin pestä jollaki liottimella, ja märkänä
puhaltaa ilimalla kuivaksi, niin se tuhka joka jää pintahan, niin peseentyy pois, ja maali tarttuu, eikä kuoriinnu. Sen huomaa
siitäki, jotta maalarinteippi ei oikeen tartu, jos ei pese.
Tarkkaa jostarkkaa,(liikaki tarkkaa) ku tämä tekeminen on, niin maalin sävyn kans tietenki kova jumppaaminen. Netistä ku
katteloo entisöötyjä vanhoja Fiiattia, niin väriskaala on lievästi sanottuna aika laaja. No, löytyy maailmalta toki purkkimaalia,
”old Fiat orange”, sitäsitte muutama litra kokeeksi. Muttamutta, ei se oikeen täsmänny. Tutkitahampa sitte tarkemmin.
Sisäpuolilta ku syynää, niin se kyllä on sitä samaa, mutta ulukopinnoosta, mitä ny on jäljellä, niin eri färisävy. Tarkoos kliinisis
tutkimuksis tuun siihen tuloksehen, jotta tämä telaraktori on uutena maalattu niinku muukki Fiiatit, ja ku siihen on varusteltu
nuo kuormaajahommat, niin se on sitte ylimaalattu koko vehejes uurestansa. Se, jotta onko se ollu tarkootus olla sama sävy, vai
onko sekoottaes lorahtanu liikaa jotaki färiä, niin se on sitte eri juttu,mutta koitetahan Saara sellainen ku on uutena ollukki.
Kaikenkarvaasia färikarttoja tutkies, likimmäksi sävyksi löytyy RAL2011. Sehän on muutenki teollisuusväri.
- Liitteet
-
- Nyt vetää suuta messingille.
- C711FA8A-B0A0-47C6-9D84-66D6B6D97490.jpeg (86.65 KiB) Katsottu 7146 kertaa
-
- 3582FEB9-40E7-46EE-9A4E-1897F231074B.jpeg (79.92 KiB) Katsottu 7146 kertaa
-
- AD7D4FBE-B1D6-4698-9F2C-A8612C61114D.jpeg (79.06 KiB) Katsottu 7146 kertaa
-
- 847D7773-DEB4-4E08-9651-1B50A442EB01.jpeg (85.16 KiB) Katsottu 7146 kertaa