Fordson OK trukki
Fordson OK trukki
Lopultakin löyty joka kodin perusvaruste eli traktori trukki. Laitos on tehty Fordson Super Majorin päälle Orasvuon konepajalla 60v sitten, sen jälkeisistä elämästä ei ole tietoa. Kelkan kallistuksen letku on poikki, toinen ovi puuttuu, toinen takarengas vuotaa ja muutakin pientä vikaa on. Mutta käy ja liikkuu, eli ihan kelpo peli voi tulla vielä.
Re: Fordson OK trukki
Ei kovin yleinen laite, mut harvinaisempiakin traktoritrukkeja taitaa löytyä ......
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Fordson OK trukki
Voi olla että on yleisimmästä päästä malleista, jossain oli valmistusmääriäkin, mutta en muista mistä luin. Valmetin päälle noita tehtiin jo tuohon aikaan, ihan muutama 500 tai 565 valmet trukki on jossain näkyny. Myös Nuffieldin päällä olleen ehkä EKA merkkisen olen tainnu jossain kuvissa nähdä. Netistä löytyy myös kuvia ja videokin MF trukeista, mutta ei liene tänne kulkeutunut niitä. Myös Vilakone teki Forsdon pohjaisia trukkeja, niitä muistan nähneeni tasan yhden toisin kuin vilakoneen valmistamia udempia Valta Vl malleja. Myös 4000 ja 5000 Fordeja on jonniin verran trukkeina ja sitten 70luvulla tuli ne teollisuusmalleista tehdyt 4400, 6600 ja mitä niitä nyt on. Hieno MF trukki: https://www.youtube.com/watch?v=BLt8x73tdIU
Re: Fordson OK trukki
Nuffieldistahan tehtiin EKA kuormaajia varmaan 100-150 kappaletta.
Trukkeja valmistettu tiettävästi 3kpl, Nuffield Univesal Three alustalle, joista tiettävästi enää vain 1 on jäljellä. Kouvolan seudulla Nuffield-harrastajalla tallessa - toimintakunnosta ja tänhetken tilanteesta tiedä- kaveri sen osti n.5-7v sitten moottorivikaisena ja kone osin avattuna.
David Brown 880 pohjaisia trukkeja on tiettävästi vain 1kpl tehty, joka romikselta pelastettu ja sittemmin entisöitynä, tekijä ( taavettiharrastaja ) myi sen , ja nykyään sen sijaintina on Lahdesta tovinmatkaa itään.
Nykyomistaja on myös Taavetti / Nuffield harrastaja, ja laite on aktiivi harraste / työkäytössä.
Trukkeja valmistettu tiettävästi 3kpl, Nuffield Univesal Three alustalle, joista tiettävästi enää vain 1 on jäljellä. Kouvolan seudulla Nuffield-harrastajalla tallessa - toimintakunnosta ja tänhetken tilanteesta tiedä- kaveri sen osti n.5-7v sitten moottorivikaisena ja kone osin avattuna.
David Brown 880 pohjaisia trukkeja on tiettävästi vain 1kpl tehty, joka romikselta pelastettu ja sittemmin entisöitynä, tekijä ( taavettiharrastaja ) myi sen , ja nykyään sen sijaintina on Lahdesta tovinmatkaa itään.
Nykyomistaja on myös Taavetti / Nuffield harrastaja, ja laite on aktiivi harraste / työkäytössä.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Fordson OK trukki
Olipas mielenkiintoista tietoa, Nuffieldit tosiaan tiesin mutta DB oli ihan uutta. Hyvä että edes yhdet on tallella. Kuvia olis hieno nähdä, laittakaas näkyviin jos jollain on.
Re: Fordson OK trukki
trukki kotiutui muutama viikko sitten. Melko veikeä kilometri ajaa sauvaohjauksella. Pari letkua ja öljyt on nyt vaihdettu. Käy ja savuttaa hyvin, vähän nahkeesti käynnistyy. https://www.youtube.com/watch?v=ud5PF6TJFks
Re: Fordson OK trukki
Vanhat trukit on joskus tosiaan aika veikeitä ajettavia, jos ohjauksessa on väljää. Entisessä työpaikassa oli vanha Valmet kovalla laatikolla levyjen yms. nostoon. Kerran sitten pomo käski mennä parin kilometrin päähän purkamaan huoltoaseman pihalle lautakuormaa. Taisipa olla ainut kerta siihen asti, että kone poistui konepajan pihalta. Joku aika takaperi eno oli sanonut minulle, että sellainen Valmetti on aika kovakulkuinen kapistus. Siinä tuli sitten nuorelle miehelle mieleen kokeilla onko näin. Suora kun teollisuuskylän kadulla aukesi, niin laitoin isompaa silmään ja kaasun pohjaan. Sitten tulikin selväksi se, että ohjauksessa on aika tavalla väljää. Tiehen jäi korjausliikkeiden seurauksena aika paljon mustaa viivaa, kone meinasi kaatua ja mennä ojaan. Pulssin tasaannuttua loppumatka tuli ajettua aika varovasti.
Re: Fordson OK trukki
Se noista traktorialustoile tehdyissä trukeista vielä, että ohjauksen välysten lisäksi ne alustakoneet kun on suunniteltu traktorina "eteenpäin" tiellä ajettaviksi.....
On "etuakselin" olkatappien ohajuskulmat ( kampperi vaiko kasteri ) takaperoisesti = ei taatusti helpota asiaa ........
On "etuakselin" olkatappien ohajuskulmat ( kampperi vaiko kasteri ) takaperoisesti = ei taatusti helpota asiaa ........
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 14 Loka 2021, 18:32
Re: Fordson OK trukki
kampperi =sivukallistuma kasteri =takakallistuma Tai etukallistuma,miten sen ajattelee
Re: Fordson OK trukki
Tuo Valmet oli ihan oikea trukki. Olikohan 9 vai 12 tonnin. Aika karmea kapistus.
Mutta tuollainen Fordson on kyllä varmaan harrastelaanilla kova peli. Isopyöräisenä sillä pääsee huomommallakin pohjalla etenemään. Hyvä vaan, että säilyy käytössä eikä mene romuksi.
Mutta tuollainen Fordson on kyllä varmaan harrastelaanilla kova peli. Isopyöräisenä sillä pääsee huomommallakin pohjalla etenemään. Hyvä vaan, että säilyy käytössä eikä mene romuksi.