Kuvia Fiskars-kaivureista
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Kuvia Fiskars-kaivureista
Tässä muutamia kuvia Fiskars kaivinkoneista niiden viimeisiltä työmailta.
- Liitteet
-
- Fiskars 500 puuelementtitalon purkutyömaan nosturina Espoossa.
- Fiskars 01.jpg (114.39 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Tässä Fiskarsin puomi on asetettu tukemaan kattoa, jotta katolla työskentelevä purkaja ei putoaisi katon romahtaessa.
- Fiskars 02.jpg (115.63 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Fiskars 550 purkutyömaalla.
- Fiskars 03.jpg (99.23 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Voimakaksikko purkutyömaalla Helsingin Pakilassa. Fiskars 500 -vaijerikoneella rikottiin betoniperustukset.
- Fiskars 04.jpg (98.12 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Fiskars 550 vm 1968 Seinäjokelaisessa romuliikkeessä.
- Fiskars 05.jpg (104.05 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Fiskars 550 vm 1967 purkutyömaan lastauskoneena.
- Fiskars 06.jpg (101.73 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Fiskars 550 ja ensimmäinen koekappale kahmarikauhasta "malli Andersson", joka tuli korvaamaan aikaisempia Atlas-kahmareita. Malli-Andersson oli niin vahva, että sillä saattoi murentaa betonia.
- Fiskars 07.jpg (98 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Fiskars 550 Helsingin Malmilla huolellisesti loppuunajettuna. Kauhan nivelet olivat jo niin väljät, että kauhaa liikuteltaessa ehti vaivatta sytyttää tupakan ennenkuin mitään näkyvää liikettä ilmeni.
- Fiskars 08.jpg (89.62 KiB) Katsottu 8340 kertaa
-
- Fiskarsien aika on ohitse ja romumies on tullut käymään ja paloitellut rautaa kuljetusmittaan.
- Fiskars 09.jpg (119.4 KiB) Katsottu 8340 kertaa
- Vaijerikone
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00
Re: Kuvia Fiskars-kaivureista
Olipa kerrassaan mukavia kuvia Fiskarsseista!
Osaatko sanoa mille aikavälille kuvat suunnilleen ajoittuvat? Jotain 80-luvun puoliväliä kenties?
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kuvia Fiskars-kaivureista
Kyllä noista kuvista suurin osa on otettu niinkin myöhään kuin 90-luvulla. Meillä oltiin sen verta vanhanaikaisia
. Kuva loppuun ajetusta koneesta Malmilla taitaa olla aivan 90-luvun lopusta ja tuo koneiden romutus taisi olla vuonna 2000. Harmittaa nyt, ettei ole ollut niin fiksu, että olisi laittanut kuviin vuosiluvut.
Re: Kuvia Fiskars-kaivureista
Hyviä kuvia, oliko fiskarssilla laaha kauha koneita ollenkaan. En ole ainakaan kuvia nähnyt missään.
- Vaijerikone
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00
Re: Kuvia Fiskars-kaivureista
Luulisin, että ainakin 500:een on saanut laahakauha puomin... ja miksei 400:eenkin
Re: Kuvia Fiskars-kaivureista
löytyipäs joku sopiva otsikko..laitetaas tänne parit vklopun bongaukset, tai vihjeiden kautta nämäin on löydetty/käyty kuvaamassa..

Jälkimmäinen oli unohdettu suoperäiselle hakkuuaukolle kaikkeen hiljaisuuteen. Oli siihen pari hydrauliletkua vaihdettu jossain vaiheessa, kun niiden keltapassivoidut puristusholkit kiilsivät vielä, mutta muutoin kyllä on ollut tuolla jo tovin, koska minkäänsorttisia jälkiä ei ollut montulle ja tie sinne kasvoi jo pitkää pajua.






Jälkimmäinen oli unohdettu suoperäiselle hakkuuaukolle kaikkeen hiljaisuuteen. Oli siihen pari hydrauliletkua vaihdettu jossain vaiheessa, kun niiden keltapassivoidut puristusholkit kiilsivät vielä, mutta muutoin kyllä on ollut tuolla jo tovin, koska minkäänsorttisia jälkiä ei ollut montulle ja tie sinne kasvoi jo pitkää pajua.





Re: Kuvia Fiskars-kaivureista
Kuinkas harvinanen kapine Fiskars 550 on pyöräalustalla? Yhden tiedän ja tuossa kuvissa on toinen. Perustekniikaltaan varmaan sama kuin telavehjes, mutta mitenkäs vetovehkeet ja akselistot?
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kuvia Fiskars-kaivureista
Onhan se 550 M aika harvinainen. En ulkoa muista sitä valmistusmäärää, se taisi olla jotakin 10 kappaleen tienoilla. (Muistaakseni olen joskus valmistusmäärän kirjannut tänne foorumille, mutta en onnistunut nyt löytämään. Täytyy selvittää.)
Pyöräalustainen 550 M on aika tavalla eri kone kuin tela-alustainen 550. Se suunniteltiin pari vuotta myöhemmin kuin telakone ja edustaa jo selvästi uudempaa tekniikkaa. Siinä on Linden muuttuvatilavuuskaksoispumppu, alavaunussa Linden ajomoottori eli voima siirtyy alavaunuun hydrostaattisesti. Akselit oli ostettu tunnetulta saksalaiselta valmistajalta. (Nimeä en nyt saa päähäni, normi dementiaa.) Hydrauliikan venttiilit on tietysti myös kaikki eri tyyppiä kuin vanhassa tela-alustaisessa. 550 M muistuttaa tekniikaltaan telakaivinkonemalleja 700 ja 800. Tekniikasta vain venttiilit, hammasvaihteet ja läpivienti olivat suomalaista tekoa.
Pyöräalustainen 550 M on aika tavalla eri kone kuin tela-alustainen 550. Se suunniteltiin pari vuotta myöhemmin kuin telakone ja edustaa jo selvästi uudempaa tekniikkaa. Siinä on Linden muuttuvatilavuuskaksoispumppu, alavaunussa Linden ajomoottori eli voima siirtyy alavaunuun hydrostaattisesti. Akselit oli ostettu tunnetulta saksalaiselta valmistajalta. (Nimeä en nyt saa päähäni, normi dementiaa.) Hydrauliikan venttiilit on tietysti myös kaikki eri tyyppiä kuin vanhassa tela-alustaisessa. 550 M muistuttaa tekniikaltaan telakaivinkonemalleja 700 ja 800. Tekniikasta vain venttiilit, hammasvaihteet ja läpivienti olivat suomalaista tekoa.