Volvo ECR58

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Manuaalista, sivulla 155:
Welding

The following measures should be taken before starting electric
welding on the machine or attachments connected to the
machine.
1 Turn off the electric power with the battery disconnect switch.
2 Disconnect the batteries, both the plus and minus terminal.
3 Disconnect the electronic units ; V-ECU, E-ECU, I-ECU, ECC
and so on. For further information, contact a workshop
authorized by Volvo Construction Equipment.
4 Connect the welding equipment's ground connection as close
to the welding point as possible and make sure that the current
does not pass across a bearing.
5 Ventilate well, specially if the welding is performed in a confine
space.
6 Remove all paint from an area of at least 10 cm (4 in) around
the welding point.
Noiden ECU-purkkien metsästyksestä tulee mielenkiintoista kun niiden sijantia ei ole kerrottu. Tähän asti löydetty kolme purkkia konetilasta ja yksi hytistä kuskin istuimen takaa, seinäpanelin alta - joka ilmeisesti on toi I-ECU (Instrument Electronic Control Unit). Istuimen takana olevassa purkissa on numerot *111383250P02*, *17227578* ja 7092 DK.

Netistä penkomalla löyty:
V-ECU (Vehicle Control Unit)
E-ECU (Engine Electronic Control Unit)
ECC (Environment Climatic Controller)

Mikä noista konetilan purkeista on mikäkin, en tiedä. Kahteen menee aika vähän johtoja, toiseen takaseinän purkeista vähän enemmän, siinä lukee EGV, VCK01, 1E40660601, 17101477. Varmaan riittää kun otan kaikki irti hitsaamisen ajaksi.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Hullu-Jussi kirjoitti:Puslien vaihto ei ole järin mutkallinen toimenpide, mutta on siinä muutama asia, jotka kannattaa huomioida.Sekä irrotuksessa että asentamisessa. Muutoin saattaa mennä pusla taikka pari harjoittelun piikkiin.

Mielestäni asia on aika kattavasti kerrottu Koneviestissä 2014 julkaistussa artikkelissa: Käytetyn kaivinkoneen seikkailut osa 3, Laakeriholkkien asentaminen. Se oli osa artikkelisarjaa, jossa kerrottiin yleisimmistä huolto- ja korjaustöistä, joita pienissä kaivinkoneissa tulee säännöllisesti tehtäväksi. Lukemaan pääsee ostamalla lukuoikeuden. Tuota vuosikertaa voi löytyä myös divarista. Ymmärtänet, että en voi laittaa ruutukaappausta taikka muuta kopiota tänne.
Joo, ymmärrän toki. Toisaalta tekijänoikeuslaki sallii lyhyet siteeraukset rikkomatta tekijänoikeuksia :) En ole ikinä koneviestiä nähnyt, saati lukenut joten taitaa jäädä lukematta.

Eiköhän se irtoa tossa kokeilemalla eri tapoja, yritän pitää perstuntumaa ettei tee mitään pysyvää vahinkoa. Ja tiedostaa samalla, että ei ne pyytämällä lähde irti kun sovitus on nafti, en tiedä onko lämpösovitettu vai muuten vaan jämähtävät paikalleen. Eipä sillä väliä, kokeillaan eri tapoja kunnes irtoaa.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Huomasimpa, että yksi säiliöiden kansia tukeva kulmarauta kumipalasineen oli värissyt irti ja oli pudonnut letkuihin. Siinä on ollut kolme pulttia runkoon eri kiinnityskohdista ja niitä ei enää näy tietenkään missään. Eikä sekään osunut silmään kuin vasta aikansa sinne silmäillessä. Olen siellä kannen alla käynyt jo muutaman kerran mutta en huomannut tota.

Tää oli just sitä mitä noissa "Operator instruction video" pätkissä opetetaan tarkastamaan kone tarkkaan ja niistä aina tulee mieleen et "ompas turhaa touhua" :)
Jappi
Guru
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja Jappi »

tuju kirjoitti:Manuaalista, sivulla 155:
Welding

The following measures should be taken before starting electric
welding on the machine or attachments connected to the
machine.
1 Turn off the electric power with the battery disconnect switch.
2 Disconnect the batteries, both the plus and minus terminal.
3 Disconnect the electronic units ; V-ECU, E-ECU, I-ECU, ECC
and so on. For further information, contact a workshop
authorized by Volvo Construction Equipment.
4 Connect the welding equipment's ground connection as close
to the welding point as possible and make sure that the current
does not pass across a bearing.
5 Ventilate well, specially if the welding is performed in a confine
space.
6 Remove all paint from an area of at least 10 cm (4 in) around
the welding point.
Noiden ECU-purkkien metsästyksestä tulee mielenkiintoista kun niiden sijantia ei ole kerrottu. Tähän asti löydetty kolme purkkia konetilasta ja yksi hytistä kuskin istuimen takaa, seinäpanelin alta - joka ilmeisesti on toi I-ECU (Instrument Electronic Control Unit). Istuimen takana olevassa purkissa on numerot *111383250P02*, *17227578* ja 7092 DK.

Netistä penkomalla löyty:
V-ECU (Vehicle Control Unit)
E-ECU (Engine Electronic Control Unit)
ECC (Environment Climatic Controller)

Mikä noista konetilan purkeista on mikäkin, en tiedä. Kahteen menee aika vähän johtoja, toiseen takaseinän purkeista vähän enemmän, siinä lukee EGV, VCK01, 1E40660601, 17101477. Varmaan riittää kun otan kaikki irti hitsaamisen ajaksi.
I-ECU on mittaristo, ECC ilmastoinnin ohjausyksikkö joka on joissain malleissa yhtä kuin lämmityslaitteen ohjauspaneeli. Eipä noita purkkeja monikaan irroita, päävirrat pois ja maattokaapeli hitsauskohdan viereen kunnolla metallille puhdistettuun kohtaan. Varma on tietenkin varmaa mutta itse en ole kuullut koskaan hitsaamalla hajonneesta ohjainyksiköstä.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Jappi kirjoitti: I-ECU on mittaristo, ECC ilmastoinnin ohjausyksikkö joka on joissain malleissa yhtä kuin lämmityslaitteen ohjauspaneeli. Eipä noita purkkeja monikaan irroita, päävirrat pois ja maattokaapeli hitsauskohdan viereen kunnolla metallille puhdistettuun kohtaan. Varma on tietenkin varmaa mutta itse en ole kuullut koskaan hitsaamalla hajonneesta ohjainyksiköstä.
Se selittää miksi en löytänyt sitä, mittaristoa kyllä hiplasin ja se nousee kojelaudasta ihan sormilla. Alkuun luulin yhtä rautakaarta elektroniikkayksiköksi konetilassa, mutta siinä taitaa olla vain pari relettä ja sulakkeita.

Toki sitte yhtenä päivänä sitä tuli hitsattua, että oli välillä pitänyt siirtää puomia ja heppasin sinne puslaan hieman lankaa kunnes tajusin, että nuo purkit olivat kiinni. Maakenkä oli siinä vieressä joten tuskin siitä mitään jännitepiikkiä matkustaa minnekkään.

Tossa koneessa on kaivuuvaressa metallipuslat, kauhan koiranluussa messingistä. Välissä on rasvaa jakava 'rasvarengas' jonka ulkokehällä on ura ja pari reikää. Sen sijaan että rasva tulisi nipasta yhteen kohtaan tapin ympärille, toi rengas jakaa sen kahteen. Mulla se koiranluun renkaan ura oli vain todella tiukkaa paskaa täynnä. Tarkoitus kääntyy itseään vastaan kun se savi oli tukkinut sen ahtaan kanavan. Ne pitää ehdottomasti vetää ulos kans ja putsata, eivät ole edes tiukassa.

Puslat rasvaurineen ovat nättejä sisältä, eritoten toi messinkinen.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Jappi kirjoitti:Eipä noita purkkeja monikaan irroita, päävirrat pois ja maattokaapeli hitsauskohdan viereen kunnolla metallille puhdistettuun kohtaan. Varma on tietenkin varmaa mutta itse en ole kuullut koskaan hitsaamalla hajonneesta ohjainyksiköstä.
Eipä juuri ole irroteltu meilläkään. Aikoinansa huollossa yksi insinööriksi kouluttautunut päällikkö selitti meille että miksi niitä puoli johteita tuppaa hajoamaan hitsatessa. Se selitti että virta kun kulkee esimerkiksi kuorma auton runkoa pitkin jossa sitten on rungon suuntasesti meneviä sähkö johtimia niin se hitsaus virta indusoi niihin sähkö johtimiin virtaa joka puolestansa rikkoo puoli johteita näissä elktroniikka palikoissa. Siksi piti laittaa maatto kaapeli niin lähelle hitsaus kohtaa kun voi.

Sitten ihan toinen juttu mitä tulee maatto kaapelin asettamiseen. Olen useemmassa koneessa nähnyt laakereissa jäljet jotka tulevat kun virta kulkee sitä kautta. Vaikka jos tällätään maatto kaapeli mukamas kätevästi tela lappuun kiinni ja aletaan hitsata puomia. Matkan varrella voi jokunen laakeri tykätä kyttyrää.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53
Viesti:

Re: Volvo ECR58

Viesti Kirjoittaja tuju »

Diesel Power kirjoitti:
Jappi kirjoitti:Eipä noita purkkeja monikaan irroita, päävirrat pois ja maattokaapeli hitsauskohdan viereen kunnolla metallille puhdistettuun kohtaan. Varma on tietenkin varmaa mutta itse en ole kuullut koskaan hitsaamalla hajonneesta ohjainyksiköstä.
Eipä juuri ole irroteltu meilläkään. Aikoinansa huollossa yksi insinööriksi kouluttautunut päällikkö selitti meille että miksi niitä puoli johteita tuppaa hajoamaan hitsatessa. Se selitti että virta kun kulkee esimerkiksi kuorma auton runkoa pitkin jossa sitten on rungon suuntasesti meneviä sähkö johtimia niin se hitsaus virta indusoi niihin sähkö johtimiin virtaa joka puolestansa rikkoo puoli johteita näissä elktroniikka palikoissa. Siksi piti laittaa maatto kaapeli niin lähelle hitsaus kohtaa kun voi.

Sitten ihan toinen juttu mitä tulee maatto kaapelin asettamiseen. Olen useemmassa koneessa nähnyt laakereissa jäljet jotka tulevat kun virta kulkee sitä kautta. Vaikka jos tällätään maatto kaapeli mukamas kätevästi tela lappuun kiinni ja aletaan hitsata puomia. Matkan varrella voi jokunen laakeri tykätä kyttyrää.
Hitsatessa maakenkä pitää laittaa mahdollisimman lähelle saumaa, se vähentää roiskeiden määrää joka yleensä tarkoittaa lisää hiomista ja/tai maalaamista. Kai se saumakin on siistimpi jos se kuplii vähemmän.
Vastaa Viestiin