Ajattelin laittaa tänne kuvia tosi työkoneesta eli 861 Volvo Dumpperista. Myös muita dumpperi kuvia voisi tänne laitella, koska niistä ei vielä oikein ole kuvia täällä vaikka ne oleellisesti maansiirtoon liittyvätkin. Kertokaa juttuja ja muistoja noista vanhemmista Volvoista tänne. Nehän ovat käteviä koska niillä voi ajella tiellä ja pienen omamassan vuoksi viedä kuormaa sekä ajaa pehmeillä alustoilla. Itse olenkin haaveillut tuollaisesta koneesta harrastelaitteeksi, kun hyvät kokemukset tuollaisesta.
Hiekkaa kyydissä. Paljon enempää ei pysy kuormassa.
Olen itsekkin joskus himoinnu tuollaista vanhempaa dumpperia maanajoon mutta koska ei oikein ole kokemusta noista niin hommaamatta on jääny. Nämä Volvothan vissihin on sellaasia yksinkertaisia ja lujia ainakin siitä maineesta päätellen minkä ne on saanu.Onkos nämä 860/861 kaikki 4x4:sia vai vetääkö uudemmis jo kaikki pyörät? Minkäslaaset lukot näis on ja missä väliis? Kuvasta yhtäkkiä katsoen näyttääs olevan akseliperillä vai näinkö väärin. Minkäslaanen laatikko näis on ja onko muuntimella lukitusta? Entä kuinkas sen maantieajon kanssa, pitääkö maksaa dieseliveroa vai riittääkö jos ajaa dieselillä? Täs muutama kysymys, kertokaahan te jotka paremmin tiedätte!
861 mallista on olemassa myös 6x6 vetoisia ja käsittääkseni sen tunnistaa siitä parhaiten, että lavan nostoon on vain yksi iso sylinteri ja se on lavan keskellä. Jostain syystä kunnollisia kuvia noista 6X6 malleista ei ole oikein missään netissä, enkä ole sellaista koskaan missään itse nähnyt Suomessa. Mahtavatko olla niin harvinaisia? Kertokaa jos tiedätte noista 6X6 malleista ja onko kellään Suomesssa? Lattiassa on nappi jota jalalla painamalla saa paineilmalla kytkettyä etummaisen taka-akselin lukkoon. On monesti ollut apua tuosta. Nopeusalueita on kolme ja vaihteita molempiin suuntiin on kaksi. Nopea, hidas ja neliveto. Kahdella ensin mainitulla vetää vain etuakseli. Siinähän on se lukkonappi kojelaudassa, mutta en muista onko se juuri muuntimelle. Muistelen, että se kyllä kytkisi sen automaattisesti jossain nopeudessa, eli voisi ollakin. Mulla on itsellä 860 mallin korjausmanuaali. Tosin kaikista kohdista 860/861 ei ole yhteneväinen kuulemma vaikka aika lailla samaa tekniikkaa ovatkin. Kyllä ne aika lailla kestäviä tuntuvat olevan, kunhan edes jotenkin olisi pidetty huolta ja minusta tuntuu, että huonosti pidetytkin kestää. Jarruista pitää sitten aina käydä nykimässä ketjuista vesiä pois. Niitä on kolme paikkaa. Sitten konehuoneen säiliössä pitää olla koko ajan ilmajarrujen jäänestoa, koska kuivainta ei ole. Dumpperilla pitää aina ajaa dieselillä sen tiedän, muuten en osaa verosta kertoa.
Kenellä Heavy oot ajanu 861 dumpperia? ku koneet näyttää niin tutuilta.
Ite oon kans jonkun verran ajanu 861 moreenia. koppi on kesä kuumalla kuin sauna.
Uudemmat C mallit on kyllä paljon käyttäjä ystävällisempiä.
No niin. Tuli sovittua kaupat 1978vm 860 Volvosta, täytyy yrittää saada kuvia ja juttua tänne kun kone kotiutuu. Öljyjä tilasin tänään valmiiksi että saa aloittaa huollolla kun kone kotiutuu ja olo on paljon levollisempi kun tietää että oikeaa öljyä on oikea määrä oikeassa paikassa. Ja tutustuu siinä samalla mukavasti koneen sielunelämään.