Lännen M316 kaivusylinterin tappi
Lännen M316 kaivusylinterin tappi
Moi, mikähän on kun sylkee tuon kaivusylinterin tapin aina välillä ulos männänpään silmukasta,,, katkaisee lukitus pultin ja tappi lähtee , tai yleensäkin mikä niitä tappia haluaa ajaa ulospäin?
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Lännen M316 kaivusylinterin tappi
Tappi klohmoaa puolelta toiselle soikeaksi menneissä korvakkeissa?
Rasva karkaa pois väjästä sylinterin lenkistä ja kitka vänkää tapin lukituksen rikki?
Noin yleisesti sanoisin että kun mikä hyvänsä nivel on tarpeeksi kulunut niin siihen tulee paljon normaalia isommat rasitukset. Vallankin juuri tappiin.
Rasva karkaa pois väjästä sylinterin lenkistä ja kitka vänkää tapin lukituksen rikki?
Noin yleisesti sanoisin että kun mikä hyvänsä nivel on tarpeeksi kulunut niin siihen tulee paljon normaalia isommat rasitukset. Vallankin juuri tappiin.
Re: Lännen M316 kaivusylinterin tappi
Jotain tuollaista pienessä päässäni epäilin,, puomin toinen korvake tosi tiukka mutta tietysti Se lukituksen puoli kun sinne tappi siirtynyt on venynyt, kun tappi ollut ennen pois lähtöä vaan männänvarren reiässä ja toisessa puomin reiässä,,,
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Lännen M316 kaivusylinterin tappi
Epäsymmetrisesti kuluneet korvakkeet on varmaankin iso syy tässä.
Sillä on myös oma merkityksensä, mitä lujuutta se lukituspultti on. Normaalit 8.8-pultit menee helpolla poikki. Joskus olen vaihtanut tapin lukituksen erityyppiseen, jos muutos on sattunut olemaan helposti toteutettavissa ja tarvikkeet valmiina pajalla.
Sillä on myös oma merkityksensä, mitä lujuutta se lukituspultti on. Normaalit 8.8-pultit menee helpolla poikki. Joskus olen vaihtanut tapin lukituksen erityyppiseen, jos muutos on sattunut olemaan helposti toteutettavissa ja tarvikkeet valmiina pajalla.
Re: Lännen M316 kaivusylinterin tappi
Eilen kirjoitin tähän kommenttia, mutta ei näköjään jäänyt talteen.
Jokin linjausvirhe tai kulunut laakeri voi aiheuttaa tuota, mutta joskus tapit vaan haluavat tulla reiästä pois
Muistan kerran kun työkaverin kanssa oltiin sepittämässä yhtä isoa puomistoa, jossa asiakas reklamoi sylinterin tapin tulevan pois (halkaisija luokkaa 150 - 200 mm). Tapin lehti (16-20 mm levyä) oli vääntynyt mutkalle, kun lukitus oli muuten pitänyt. Kurvattiin muistaakseni pyhäaamuna koneelle ja ajateltiin hoitaa homma nopeasti pois ja sitten seuraavaan kohteeseen ihmisten aikaan. Ajatus oli, että sylinterin hela ja tappi lienee vioittuneita. Tappi ei inahtanutkaan liukuvasaralla eikä 60 tonnin tunkillakaan vetämällä ja samalla toisesta päästä lyömällä, vaikka korvaketta lämmitettiinkin. Happipeitsi olis ollut kova sana, mutta sitä ei siihen hätään ollut. Kaasupilleillä koverreltiin sitten kummastakin päästä tappia ontoksi ja lopulta se lähti tulemaan pois. Yllätys oli, ettei tapissa eikä helassa ollut mitään päälle päin näkyvää vikaa. Reiän puhdistuksen jälkeen uusi tappi meni paikoilleen käsin työntämällä ja pysyi siellä sen puomiston käyttöiän. Arvoitukseksi jäi mikä sai tapin tulemaan niin voimallisesti reiästä pois, jotta lehtikin vääntyi ja vaikka oli todistetusti tiukassa. Jäi mittaamatta oliko tappi kartio, mutta tuskin ainakaan paljoa.
Jokin linjausvirhe tai kulunut laakeri voi aiheuttaa tuota, mutta joskus tapit vaan haluavat tulla reiästä pois
Muistan kerran kun työkaverin kanssa oltiin sepittämässä yhtä isoa puomistoa, jossa asiakas reklamoi sylinterin tapin tulevan pois (halkaisija luokkaa 150 - 200 mm). Tapin lehti (16-20 mm levyä) oli vääntynyt mutkalle, kun lukitus oli muuten pitänyt. Kurvattiin muistaakseni pyhäaamuna koneelle ja ajateltiin hoitaa homma nopeasti pois ja sitten seuraavaan kohteeseen ihmisten aikaan. Ajatus oli, että sylinterin hela ja tappi lienee vioittuneita. Tappi ei inahtanutkaan liukuvasaralla eikä 60 tonnin tunkillakaan vetämällä ja samalla toisesta päästä lyömällä, vaikka korvaketta lämmitettiinkin. Happipeitsi olis ollut kova sana, mutta sitä ei siihen hätään ollut. Kaasupilleillä koverreltiin sitten kummastakin päästä tappia ontoksi ja lopulta se lähti tulemaan pois. Yllätys oli, ettei tapissa eikä helassa ollut mitään päälle päin näkyvää vikaa. Reiän puhdistuksen jälkeen uusi tappi meni paikoilleen käsin työntämällä ja pysyi siellä sen puomiston käyttöiän. Arvoitukseksi jäi mikä sai tapin tulemaan niin voimallisesti reiästä pois, jotta lehtikin vääntyi ja vaikka oli todistetusti tiukassa. Jäi mittaamatta oliko tappi kartio, mutta tuskin ainakaan paljoa.
Re: Lännen M316 kaivusylinterin tappi
Noi tapit on välillä aika mysteerioita ..... Ei nyt suoranaisesti tähän liity, kaverilla traktorin etukuormaajas ei meinaa kans tapit pysyy paikassaan, oikein missään nivelessä.
Vuosimallia 2000 Trima ja on rasvattu jne, uutena aikanaan osti ja vaiva ollut lähestulkoon alusta alkaen. Osa tapesita ja heloista on jopa uusittu, mut ei vaan ....
Tapit luokkaa 35mm ? ja lukituslaippa päässä M10 pultilla lukitaan aisan kylkeen, aisassa siis kierre pultille, tapin keskeltä laipan pulttireikään jotain 8cm matkaa, et hiukan on "vipuvartta" myös.
Vuosimallia 2000 Trima ja on rasvattu jne, uutena aikanaan osti ja vaiva ollut lähestulkoon alusta alkaen. Osa tapesita ja heloista on jopa uusittu, mut ei vaan ....
Tapit luokkaa 35mm ? ja lukituslaippa päässä M10 pultilla lukitaan aisan kylkeen, aisassa siis kierre pultille, tapin keskeltä laipan pulttireikään jotain 8cm matkaa, et hiukan on "vipuvartta" myös.
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...