Åkerman H3B

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Pajamies
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Tammi 2021, 20:24

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja Pajamies »

Hullu-Jussi kirjoitti: 23 Huhti 2021, 18:04 Siisti siitä tulee.
Pajamies kirjoitti: 22 Huhti 2021, 21:07 Moottori paikoillaan! Rungon sisältä osittain olevan präpainon jouduin poistamaan öljypohjan tieltä jotta kone mahtui paikoilleen.
Oliko siellä moottorin alla jokin erillinen vastapainolimppu?
Kyllä koneen ilme kirkastuu kun saa maalia pintaan. Tuossa koneen alla oli paino joka meni osittain takapalkin sisään ja oli kiinni samoilla pulteilla mitä kaareva takapaino. Nähtäväksi jää täytyykö painoa saada lisää..
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 507
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Pajamies kirjoitti: 29 Huhti 2021, 21:36 Tuossa koneen alla oli paino joka meni osittain takapalkin sisään ja oli kiinni samoilla pulteilla mitä kaareva takapaino. Nähtäväksi jää täytyykö painoa saada lisää..
Mitä noin profiili kuvaa katsonut niin näyttää tuo kolmos Åkeri rakenteensa puolesta melko vahvasti etupainoiselta. Ja niinhän ne koneen yleensäkin tuolla merkillä.
Pajamies
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Tammi 2021, 20:24

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja Pajamies »

Lähti lapasesta :lol:
Puomisto on niin väljä joka paikasta ja pikakiinnike aivan loppu joten osat lähtee metallipajalle koneistukseen ja puomin pää muokataan S40 kiinnikkeelle sopivaksi kun sellainen löytyi kohtuulliseen hintaan.

Kuva

Kuva

Tämä väljyys pienenmmästä päästä :|

Kuva

Sylintereitä oli muuten rasvattu hyvin mutta tyvikäännön silmä oli kuiva ja menee vaihtoon väljyyden myötä.

Kuva

Ohjaamoa saanut hieman eteenpäin ja sähköjä laitellut. Vaikka sähköt koittaa pitää miten yksinkertaisena näkyy niitä tulevan aika paljon :)

Kuva

Kuva
ARA131B
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 20:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja ARA131B »

Hyvännäköistä tekemistä! Tulee varmasti hyvä. Mutta, en halua olla negatiivinen, mutta jääköhän se S40kiinnike pieneksi tuolle koneelle :roll: Ehkä S45 olisi sopivamman kokoinen...
Volvo bm dr860s
Pajamies
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Tammi 2021, 20:24

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja Pajamies »

ARA131B kirjoitti: 16 Touko 2021, 20:38 Hyvännäköistä tekemistä! Tulee varmasti hyvä. Mutta, en halua olla negatiivinen, mutta jääköhän se S40kiinnike pieneksi tuolle koneelle :roll: Ehkä S45 olisi sopivamman kokoinen...
Tuota kinnikkeen pienuutta mietin itsekkin.. S45 kiinnikeitä ei löytynyt kohtuu hintaan joten tyydyin tähän. Rahaa remonttiin menee väkisinkin ja kun kone tulee piha ja kotikoneeksi niin pakko tinkiä hieman. Toivotaan, että kestää. Voimaa koneessa on näin pieneksi kaivuriksi!
Pajamies
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Tammi 2021, 20:24

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja Pajamies »

Koneeseen tuleva pikakiinnike on hydraulisella lukituksella. Lisäksi löytyy kallistuva luiskakauha. Nämä pitäisi saada toimimaan samasta hydrauliikasta jonka päähän laittaisin tuplaajan toimintojen valintaan. Kallistusta ja lukkoa ohjaisin kaivuuvipujen päässä olevista napeista. Millaiset paineet tuossa sähköventtiileiden pikkulohkossa on? Esiohjaus vai täydet paineet? Saisiko suoraan siitä otettua tai millainen tuo vasarahydrauliikka on ja mistä se toimii åkereissa kun en ole päässyt kokeilemaan että pystyykö siitä ottamaan?
pek-kar
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Touko 2021, 12:42

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja pek-kar »

Vasarahydrauliikkaa ei voi käyttää kallistajan ohjaamiseen, venttiili on on-off tyyppinen hallinta sähköpolkimella ja esivalinta keinukykimellä.
Koneessahan pitäisi olla alunperin kallistushydrauliikka jota hallitaan jalka polkimilla (kaksi oven puolimmaista poljinta) esivalinta keinukytkimellä istuimen vierestä. Samoilla polkimilla hallitaan myös tyvitaittoa (esivalinta keinukykimellä). Ohjaus sauvojen päässä olevat napit ovat vasen sauva äänimerkki, oikea sauva nopea ajo/hidas ajo (riippuen esivalinta nupin asennosta kojetaulussa) Kauhan lukitukseen laittaisn oman suuntaventtiilin ja paineet ottasin esiohjauksesta. Suuntaventtiilin tulisi olla sellaista malllia että kauhan lukituspaine on päällä kokoajan ja sähköllä vain avataan lukitus, suojattu vipukykin+merkkivalo kojetauluun niin ei vahingossa aukea kauhanlukitus.
Pajamies
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Tammi 2021, 20:24

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja Pajamies »

Hieman hakusessa toiminnot kun tässä koneessa sähköt oli siinä kunnossa, että purin kaikki pois joten kiitos vinkeistä! Laitoin nopean ajon on off kytkimellä penkin viereen. Töötin laitoin koetauluun. No ne toiminee noista paikoista :) tuota sähköventtiiliä jolla valitaan tyvitaitto tai kallistus en ole vielä kytkenyt. Ilman sähköjä näkyy pelaavan tyvitaitto. Taidan muutella nuo siten, että saan kallistuksen pelaamaan ohjausvipujen napeista. Jotenkin miellän sen helpommaksi käyttää mitä polkimista. Kauhan lukituksen avaamiselle laitoinkin summerin.
pek-kar
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Touko 2021, 12:42

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja pek-kar »

Jep, heikkoon kuntoon oli kone päässyt menemään, kävin kärsämäellä kahtomassa... Jos meinasit laittaa tuon kallistuksen toimimaan sauvojen napeilla niin joutuu lisäämään kaksitoimisen sähkö-ohjatun lohkon, tulee ehkä vähän "kantikas" käytettävä (On-off). Tuolla alkuperäisellä poljin ratkaisulla voi käyttää portaattomasti. Miten meinasit kunnostaa tyvitaiton laakeripesät "tuo ainesputki joka koneen puolella pystyssä"? Itellä ois sama remontti edessä. Pystyisitkö mittaamaan mikäkokoiset alkuperäset puslat on?
Pajamies
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Tammi 2021, 20:24

Re: Åkerman H3B

Viesti Kirjoittaja Pajamies »

Voinhan tuon puslan mitata. Pitää painaa puslat ulos niin näkee missä kunnossa pesät on. Äkkiseltään näyttäis että menee pelkillä puslien vaihdoilla mutta täytyy mitata vielä.
Vastaa Viestiin