Uutisia konealalta
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Uutisia konealalta
Olin ensi alkuun kirjoittamassa tätä offtopiciin, mutta tajusin sitten, ettei mielessäni ollut aihe ole millään tapaa offtopicia, enempi päinvastoin. Tarkoitukseni oli siis referoida tällä erää vain yhtä Caterpillarin lehdistötiedotetta, mutta uskoisin vastaavia uutisia löytyvän muiltakin valmistajilta. Ja jos näitä konevalmistajien uutisia tulee jatkossa lisää, voivat ne olla helpommin löydettävissä yhteisen otsikon alta kuin erillisistä konemerkki- tai mallikohtaisista viestiketjuista. (En toisaalta tiedä, onko kenelläkään tarvetta löytää näitä joskus myöhemmin…)
Nyt ensimmäiseksi mulla on aiheena Caterpillarin uudistetut vaijeritoimiset pistokaivinkoneet. Tästä Catti-uutisesta mun pitää antaa krediitit Veksille, joka lähetti vinkin. Toivotaan, että vastaavia tulee jatkossakin…
Caterpillar valmistaa edelleen vaijeritoimisia pistokauhakoneita, jotka pohjautuvat alkujaan Bycyruksen suunnittelemiin malleihin. En tiedä, miten kauan sitten näiden koneiden esikuvana olevat mallit suunniteltiin, mutta siitä on epäilemättä useampi vuosikymmen. Bucyrus uudisti näitä koneita hyvin hitaasti. Suurin uudistus pitkiin aikoihin oli noin 10 vuotta sitten, kun köysitoimisen pistoliikkeen vaihtoehdoksi tuli yhdellä suurella hydraulisylinterillä toteutettu ratkaisu (HydraCrowd).
Seuraava teksti on lyhennelmä Caterpillarin lehdistötiedotteesta:
Vuonna 2021 myyntiin tulevat Cat 7495 ja 7495 HF -sähkökäyttöiset pistokaivinkoneet sisältävät useita päivityksiä, jotka lisäävät koneen tuottavuutta. Komponenttien parannukset, runkokehikon lisääntynyt kestävyys ja parempi huollettavuus auttavat vähentämään kustannuksia siirrettyä materiaalitonnia kohti jopa 15%.
Uusi ajon hammasvaihteisto lähes kaksinkertaistaa voimansiirtokoteloiden käyttöiän, kun ollaan äärimmäisissä käyttöolosuhteissa. Hammaspyörien geometrian parannukset ja hampaiden karkaisun parannukset lisäävät vaihteiston kestävyyttä. Tuloksena on jopa 8 dollaria tunnissa alhaisemmat kokonaiskäyttökustannukset. Lisäksi uudistettu öljytilan tyhjennys yksinkertaistaa öljyn vaihdon ja mahdollistaa keinomunuaispuhdistuksen, mikä vähentää öljynvaihtoja.
Huoltoajat lyhenevät useita päiviä, koska uudenlainen tela-alustan kokoonpano mahdollistaa vetoakselien vaihdon purkamatta vetovoimansiirtoa kokonaan. Uudessa rakenteessa voimat jakautuvat tasaisesti suuriin kartiorullalaakereihin eikä enää käytetä pronssisia levy- ja puslalaakereita. Tämä lisää kestävyyttä ja on mahdollista siirtyä käyttämään 25 000 tunnin kunnostusvälejä jopa ankarissa olosuhteissa.
Muita uudistuksia on muun muassa kääntökehässä, jonka suurempi yhtenäinen teräsvalu lisää lujuutta ja uusi rakenne pitää rullat tiiviimmin vierintäpintaa vasten estäen väljyydestä johtuvaa kuluttavaa liikettä.
7495 AC -taajuusmuuttajajärjestelmän päivitykset lisäävät luotettavuutta ja parantavat huollettavuutta. Nestejäähdytteinen tehoelektroniikka poistaa tehokkaasti sähkökomponenttien tuottaman lämmön ja mahdollistaa käytön -40 - +50 °C:n lämpötilassa. Yleisesti käytetyt sähkömoottorit tarkoittavat vähemmän varastoitavia osia, parempaa osien saatavuutta ja yksinkertaistettua huoltoa.
Hydraulinen kauhan pistoliike (HydraCrowd) on saanut parannetun hallintajärjestelmän.
"Monet näistä parannuksista ovat yhteensopivia aikaisemminvalmistettujen koneiden kanssa, joten asiakkaat voivat saada nämä edut päivittämällä nykyisiä koneitaan sekä hankkimalla uusia koneita." Dan Wyatt, ERS-tuotejohtaja (Electric Rope Shovels).
Nyt ensimmäiseksi mulla on aiheena Caterpillarin uudistetut vaijeritoimiset pistokaivinkoneet. Tästä Catti-uutisesta mun pitää antaa krediitit Veksille, joka lähetti vinkin. Toivotaan, että vastaavia tulee jatkossakin…
Caterpillar valmistaa edelleen vaijeritoimisia pistokauhakoneita, jotka pohjautuvat alkujaan Bycyruksen suunnittelemiin malleihin. En tiedä, miten kauan sitten näiden koneiden esikuvana olevat mallit suunniteltiin, mutta siitä on epäilemättä useampi vuosikymmen. Bucyrus uudisti näitä koneita hyvin hitaasti. Suurin uudistus pitkiin aikoihin oli noin 10 vuotta sitten, kun köysitoimisen pistoliikkeen vaihtoehdoksi tuli yhdellä suurella hydraulisylinterillä toteutettu ratkaisu (HydraCrowd).
Seuraava teksti on lyhennelmä Caterpillarin lehdistötiedotteesta:
Vuonna 2021 myyntiin tulevat Cat 7495 ja 7495 HF -sähkökäyttöiset pistokaivinkoneet sisältävät useita päivityksiä, jotka lisäävät koneen tuottavuutta. Komponenttien parannukset, runkokehikon lisääntynyt kestävyys ja parempi huollettavuus auttavat vähentämään kustannuksia siirrettyä materiaalitonnia kohti jopa 15%.
Uusi ajon hammasvaihteisto lähes kaksinkertaistaa voimansiirtokoteloiden käyttöiän, kun ollaan äärimmäisissä käyttöolosuhteissa. Hammaspyörien geometrian parannukset ja hampaiden karkaisun parannukset lisäävät vaihteiston kestävyyttä. Tuloksena on jopa 8 dollaria tunnissa alhaisemmat kokonaiskäyttökustannukset. Lisäksi uudistettu öljytilan tyhjennys yksinkertaistaa öljyn vaihdon ja mahdollistaa keinomunuaispuhdistuksen, mikä vähentää öljynvaihtoja.
Huoltoajat lyhenevät useita päiviä, koska uudenlainen tela-alustan kokoonpano mahdollistaa vetoakselien vaihdon purkamatta vetovoimansiirtoa kokonaan. Uudessa rakenteessa voimat jakautuvat tasaisesti suuriin kartiorullalaakereihin eikä enää käytetä pronssisia levy- ja puslalaakereita. Tämä lisää kestävyyttä ja on mahdollista siirtyä käyttämään 25 000 tunnin kunnostusvälejä jopa ankarissa olosuhteissa.
Muita uudistuksia on muun muassa kääntökehässä, jonka suurempi yhtenäinen teräsvalu lisää lujuutta ja uusi rakenne pitää rullat tiiviimmin vierintäpintaa vasten estäen väljyydestä johtuvaa kuluttavaa liikettä.
7495 AC -taajuusmuuttajajärjestelmän päivitykset lisäävät luotettavuutta ja parantavat huollettavuutta. Nestejäähdytteinen tehoelektroniikka poistaa tehokkaasti sähkökomponenttien tuottaman lämmön ja mahdollistaa käytön -40 - +50 °C:n lämpötilassa. Yleisesti käytetyt sähkömoottorit tarkoittavat vähemmän varastoitavia osia, parempaa osien saatavuutta ja yksinkertaistettua huoltoa.
Hydraulinen kauhan pistoliike (HydraCrowd) on saanut parannetun hallintajärjestelmän.
"Monet näistä parannuksista ovat yhteensopivia aikaisemminvalmistettujen koneiden kanssa, joten asiakkaat voivat saada nämä edut päivittämällä nykyisiä koneitaan sekä hankkimalla uusia koneita." Dan Wyatt, ERS-tuotejohtaja (Electric Rope Shovels).
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
Catilta myös uutta se, että 992 on myös luopunut "yksisarvisesta" puomista, eli nyt 988, 990 ja 992 on z-puomilla ja yhdellä kaatosylinterillä. Yksisarvista ei enää ole ilmeisesti kuin pienkuormaajissa alle 10t. Näyttää olevan pirun vaikeaa keksiä uutta pyöräkuormaajiin
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 558
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
Viikolla tuli uutisiin että Volvo Ce jättäytyy pois ensi vuoden Baumasta. Näinköhän käy että Volvo oli nyt tien avaajana muille isoille valmistajille.
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
Oli yllättävä uutinen.
Toisaalta se ei ehkä kaikille alan ihmisille tullut täydellisenä yllätyksenä. Kun puhelin yhden Witraktorilla töissä olleen kanssa toissavuonna, kun oli kerrottu, että Caterpillar ei enää ole Witraktorin edustuksessa, niin kysyin, mistä uusi kaivinkonemerkki tilalle. Hän sanoi, että Doosan voisi olla yksi mahdollinen vaihtoehto. Tavallaan tähän suuntaan asia nytkähti jo vuoden vaihteessa, kun Witraktor otti edustukseensa Doosaniin kuuluvan Bobcatin.
Uutisen tiedote (lyhennettynä):
Kotimainen Wihuri Oy on solminut sopimuksen RealMachinery Oy:n ja sen Suomessa toimivien tytäryhtiöiden koko osakekantojen ostamisesta. RealMachinery Oy:n maahantuomiin ja edustamiin tuotteisiin Suomessa kuuluvat Doosan-, Mecalac- sekä Ammann -maanrakennuskoneet. Lisäksi konserniin kuuluvat RealLift Oy, joka myy ja maahantuo Haulotte-, Grove-, Potain- ja Palfinger -henkilönostimia ja nostureita sekä RealRental Finland Oy, joka on keskittynyt maanrakennuskoneiden vuokraamiseen. RealMachinery Oy:n palveluihin kuuluvat myös koneiden huolto- ja korjaamopalvelut. Yrityskauppaan eivät kuulu RealMachinery Oy:n ulkomailla toimivat yhtiöt.
Yrityskaupan jälkeen RealMachinery Oy:n toiminta jatkuu normaalisti osana Wihuri-konsernia.
Toisaalta se ei ehkä kaikille alan ihmisille tullut täydellisenä yllätyksenä. Kun puhelin yhden Witraktorilla töissä olleen kanssa toissavuonna, kun oli kerrottu, että Caterpillar ei enää ole Witraktorin edustuksessa, niin kysyin, mistä uusi kaivinkonemerkki tilalle. Hän sanoi, että Doosan voisi olla yksi mahdollinen vaihtoehto. Tavallaan tähän suuntaan asia nytkähti jo vuoden vaihteessa, kun Witraktor otti edustukseensa Doosaniin kuuluvan Bobcatin.
Uutisen tiedote (lyhennettynä):
Kotimainen Wihuri Oy on solminut sopimuksen RealMachinery Oy:n ja sen Suomessa toimivien tytäryhtiöiden koko osakekantojen ostamisesta. RealMachinery Oy:n maahantuomiin ja edustamiin tuotteisiin Suomessa kuuluvat Doosan-, Mecalac- sekä Ammann -maanrakennuskoneet. Lisäksi konserniin kuuluvat RealLift Oy, joka myy ja maahantuo Haulotte-, Grove-, Potain- ja Palfinger -henkilönostimia ja nostureita sekä RealRental Finland Oy, joka on keskittynyt maanrakennuskoneiden vuokraamiseen. RealMachinery Oy:n palveluihin kuuluvat myös koneiden huolto- ja korjaamopalvelut. Yrityskauppaan eivät kuulu RealMachinery Oy:n ulkomailla toimivat yhtiöt.
Yrityskaupan jälkeen RealMachinery Oy:n toiminta jatkuu normaalisti osana Wihuri-konsernia.
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
Doosanin siirtymisestä Wihurille on ollut huhuja jo tovin mutta tyyli millä se siirtyi ei tullut ekana mieleen.
Jos oikeen oon ymmärtäny nii Doosani on myyty Hyundaille mutta Bobcatti ei mennyt siinä kaupassa joten ne eivät ole enää samaa taloa. Toki samoja koneita saa molemmilla väreillä ja Bobcatti käyttää doosanin moottoreita useammassa mallissa.
Jos oikeen oon ymmärtäny nii Doosani on myyty Hyundaille mutta Bobcatti ei mennyt siinä kaupassa joten ne eivät ole enää samaa taloa. Toki samoja koneita saa molemmilla väreillä ja Bobcatti käyttää doosanin moottoreita useammassa mallissa.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
Joo, totta. Doosan tosiaan taitaa kuulua Hyundai-konserniin tällä hetkellä. Menin vanhan tiedon varassa. Konemerkkien omistukset ja varsinkin merkkien edustukset tuntuvat nykyään vaihtuvan niin tiuhaan, että ei millään saa päivitettyä niitä omaan päänuppiin riittävän nopeasti.
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
Mikäs tuli että CAT-koneiden pitkäaikainen edustus Wihurilta poistunut ?
Asiaa sen enempää itse penkomatta
Asiaa sen enempää itse penkomatta
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Uutisia ja uutuuksia konealalta
Tais olla et isompi toimija vei edustuksen. Muistelen lukeneeni et Avesco toimi ennen tänne tulemista jo useammassa maassa catin maahantuojana.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uutisia konealalta
Toisaalta netistä huomasin kuvan, jossa oli tullin pysäyttämä kuorma rahtiterminaalissa Vantaalla. Kuorma oli menossa Pietariin ja lähtenyt Italiasta. Siitä näkyi olevan pari lavallista puskukoneen yksiharjaisia telaketjuja ja telarullia. Veikkaan että kutos- tai seiskaketjut. Olikohan tullin virkailijat ajatelleet, että tankkiin nämä on menossa? (Tosin enhän minä tiedä kuuluvatko puskukoneetkin pakotelistalle.)