Landsverk KL 290

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Avatar
Northern 1010C
Guru
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Landsverk KL 290

Viesti Kirjoittaja Northern 1010C »

Kävin pari viikkoa sitten kuvaamassa tämän tälläkin foorumilla jo esiintyneen koneen sen nykyisen omistajan hallilla. Kone edustaa siis Landsverkin kaivurimalliston järeämpää päätä noin 90 tonnin ottelupainollaan. Kone on ilmeisesti ainoa jäljellä oleva kolmesta suomeen tuodusta yksilöstä ja oli "hiuskarvan varassa" ettei tämäkin jäänyt romumiehen armottomiin käsiin.

Kone on muistaakseni vuosimallia -68 (?) ja kauhakoko noin 3 kuutiota (?). Koneeseen on ilmeisesti alunperin kuulunut 76:n Scanian moottori mutta jossain vaiheessa on konehuoneeseen päätynyt Scania 111:n moottori. Kone on tällä hetkellä liikuntakykyinen, mutta vaatii hieman hellää huolenpitoa (ja Euroja... :roll: ) ennen kuin se on näyttely/työkunnossa.

Koneen nykyinen omistaja on pitkän linjan maansiirto yrittäjä (eläkkeellä) ja harrastuksenaan mm. kunnostelee/entisöi vanhoja maanrakennuskoneita. Kone on tarkoitus kunnostaa ja mahdollisesti sillä tullaan heittämään jokunen "keikka" jolla saadaan kuitattua hankinnasta ja kunnostuksesta aiheutuneet kulut, tämän jälkeen koneen on tarkoitus päästä eläkkeelle ns. täysissä voimissa.

Koneen siirto pohjanmaalta hämeeseen oli aivan oma tarinansa ja kesti kaikkiaan miltei 2 vuorokautta, vaikka käytössä oli moderni kuljetuskalusto (onneksi nuo omat harrastekoneet on hieman pienempiä... :oops: ).
Liitteet
Edestä...
Edestä...
lai 004 (Medium).jpg (88.72 KiB) Katsottu 7196 kertaa
...ja takaa
...ja takaa
lai 006 (Medium).jpg (81.22 KiB) Katsottu 7196 kertaa
Konehuone on korkealla...
Konehuone on korkealla...
lai 008 (Medium).jpg (79.32 KiB) Katsottu 7196 kertaa
Alkuperäisen Scania 76:n moottorin korvannut Scania 111:n motti
Alkuperäisen Scania 76:n moottorin korvannut Scania 111:n motti
lai 033 (Medium).jpg (79.29 KiB) Katsottu 7196 kertaa
Selkät ruåttalaiset hallintalaitteet
Selkät ruåttalaiset hallintalaitteet
lai 032 (Medium).jpg (97.96 KiB) Katsottu 7196 kertaa
185cm "mittatikku"
185cm "mittatikku"
lai 041 (Medium).jpg (92.45 KiB) Katsottu 7196 kertaa
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Jasa
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 05 Heinä 2010, 18:42

Re: Landsverk KL 290

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Hienoja kuvia tuosta Matin koneesta . Mulle lavetti kuski kertoilikin tarinaa tuosta koneen haku reisussta. :D Et sitten kuvannut sitä entisöityä Lokomo 43 joka siellä tontin nurkalla seisoo :?: ;)
Avatar
Northern 1010C
Guru
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Landsverk KL 290

Viesti Kirjoittaja Northern 1010C »

Jasa kirjoitti:Mulle lavetti kuski kertoilikin tarinaa tuosta koneen haku reisussta. :D Et sitten kuvannut sitä entisöityä Lokomo 43 joka siellä tontin nurkalla seisoo :?: ;)
Joo, taisin jutella saman kuskin kanssa, oli siellä ollut isompaa ja pienempääkin vastusta... Tiesin että tontilla on myös tuo 43:n mutta ei pokkarikamerassa oikein optiikka riittänyt kun ko. kone oli niin kaukana tiestä ja kentällä noin 80 cm lunta, jota tuli kokoajan lisää vaakatasossa... :evil:
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tässä kuvia samasta koneesta siltä ajalta, kun se oli vielä nostamassa soraa. Viimeisessä kuvassa Korven kone tosi toimissa. Kuvat on ottanut kaverini MV. Tuliko muuten kauha koneen mukana uudelle omistajalle?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Northern 1010C
Guru
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Landsverk KL 290

Viesti Kirjoittaja Northern 1010C »

Onpas todella hienoa nähdä kuvia koneesta sen "luontaisessa" ympäristössä! Olisi se ollut synti ja häpeä jos tämäkin harvinaisuus olisi romutettu. Missä ja koska nämä kuvat on otettu? Mielestäni tuo kauha kuului kauppaan, mutta nyt kun tuli puheeksi niin en sitä kyllä missään nähnyt...
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Käsittääkseni nuo kuvat ovat juuri Kauhajoelta jossa kone viimeksi kaivoi. Kuvat ovat suunnilleen varmaan 2005 vuoden seudulta. Kaverin pitäisi eksyä itsekin tänne forumille kirjoittelemaan niin osaisi kertoa tarkasti faktaa :mrgreen: Vihjeenä vaan sinne suuntaan jos luet tämän MV... ;)
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Landsverk KL 290

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Mitä mahtaa olla tuo harmaa betonin näköinen kura, mitä on tuossa koneen päällä. Se arvatenkin liittyy johonkin työhön, mitä tuolla on aikaisemmin tehty, sillä sorakuopalta se tuskin on lähtöisin eikä se oikein vaikuta sellaiseltakaan, että se olisi peräisin kaivaessa syntyneistä roiskeista, koskapa kyseistä sotkua on katollakin.
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Olisiko koneella nostettu jossain aiemmin savea ja vauhdilla pudotettu kasalle josta roiskunut katollekin? Kuka osaisi kertoa koneen historiasta?
Jasa
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 05 Heinä 2010, 18:42

Re: Landsverk KL 290

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Epäilen että vaikka jos kauhaa ei olisikaan enään olemassa niin tuskin tuottaa propleemaa koneen käyttöön otossa sillä noita laaha kauhoja on kyllä "nurkissa" ;) Se on pääasia että tuota puomia ei ole ehditty tuhota.
Vastaa Viestiin