Volvo EC 15 röpöttää.

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Eli olin tainnut ymmärtää alunperin selostuksesi hieman väärin. En kuitenkaan vieläkään ole varma hahmotanko oikein, miten röpötyksen esiintymiunen muuttuu, kun konetta käyttää pidempään. Olenko ymmärtänyt oikein, että kierrosten lisääminen poistaa röpötyksen kunhan ei samalla kuormita konetta. Onko tuossa Mitsun moottorissa mekaaninen siirtopumppu? Yhtenä mahdollisuutena tulee myös mieleen ilman vuotaminen jostain kohtaa polttoaineen joukkoon niin, että se sitten aiheuttaa häiriötä ruiskutuksessa. Saattaa aiheuttaa vähän tuon sorttisia juttuja.
JURO
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:43

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Siirtopumppu on sähköinen. Jos esim. lopetan kaivamisen ja pudotan tyhjäkäynnille alkaa röpöttää, kun jälleen lisää kierroksia vaikka vain vähän röpötys loppuu (tässä vaiheessa ei ole tehty yhtään liikettä), kun kierrokset on normaalilla alueella voi kaivaa eikä röpötä. Kun kaivaa raskaasti 1 tai 2 tuntia se röpötyskynnys nousee korkemmille kierroksille ei kuitenkaan aina, joskus kun kuormittaa kovaa ja senjälkeen kuomitus vähenee/loppuu alkaa röpötys. Se oire ja ääni ei ole sen tuntuista että olis polttoainepula "musta tuntuu". Moottori on kyllä niin kuiva joka että ilmavuoto tuntuu epätodennäköiseltä.
yölento
Guru
Viestit: 209
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 20:25
Paikkakunta: Savo

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja yölento »

Kysytään näin skeptisenä että minkä firman polttoaine?
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
JURO
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:43

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Nesteen polttoöljy, -25 . Uusi satsi tuli vähän ennen joulua ja siitä tankkasin kerran ja toimi samalla tavalla kuin aikaisempi.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Olin mieltänyt tuon moottorin käyttäytymisen tosiaan vähän väärin. Ei tuo normaalilta polttoaineen tulon loppumiselta tunnu. Sen sijaan olettaisin, että ongelman paikallistamisen kannalta on oleellista se, että kierrosten pudottaminen tuo sen esiin. Pahimmillaan kysymyksessä on ruiskutuspumppuun liittyvä toimintahäiriö. Ruiskutuspumpun mekaanisissa liikkuvissa osissa on joskus ollut vikoja, jotka ovat aiheuttaneet hyvin omituisia - ja vaikeasti paikannettavia vikoja. Nykyään ovat vielä erilaiset sähköiset toiminnat tuoneet oman mausteensa näihin.
JURO
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:43

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Sellainen pelko minullakin on että vika löytyy pumpusta, sen näyttää täysin mekaaniselta paitsi sammutin. Missähän tuollaista pumppua voisi testauttaa?
JURO
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:43

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Nyt kesäkuumilla kaiveltu ja sellainen huomio tuli, että kun tankki oli melkein tyhjä röpötti aika herkästi ja tankki tuntui aika kuumalta, sitten tankatiin täyteen viileää löpöä ja röpötys hävisi pariksi tunniksi. Viittaakos tuo nyt ruiskupumpun huonoon kuntoon.
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja Jappi »

http://golftechs.us/Manuals/MitsuDieselWorkman.pdf

Tuostapa mitsun koneeseen manuaalia. En tiedä onko ihan samaa mallia mutta lähelle...
JURO
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:43

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kiitos Jappi, tuollaista olen juuri etsinyt, näyttää ihan samalta koneelta.
Bj Andy
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Kesä 2013, 15:25

Re: Volvo EC 15 röpöttää.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Moro. Kaverilla on vastaavanlainen monivamma potilas mihin on tehty kohta puolitoista kierrosta koneremppaa ja viimeinen vaiva on vääntyny kiertokanki mistä on ostoilmokin.

Vaan ite "röpötys" johtui tässä yksilössä siitä että kakkosen imuventtiili ei mennyt kiinni vaan jäi falskaamaan. Ja kansityötkin on siihen tehty ja venat piti kun kansi oli irti. Vaan kun kannen kiersi kiinni niin vena jäi hieman raolleen.

Ja moottorin tyyppihän on L3E ja tuntuu olevan hemmetin vaikea löytää siihen osia mistään paitsi tietysti marmoritiskiltä.
Vastaa Viestiin