Koneiden siirtoja

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kuva-albumiini on tullut kerättyä kuvia aika monista siirroista, jotka on tehty tämän foorumin käyttäjien koneille. Joskus koneen siirrot sujuvat nopeasti ja vaivatta pelkällä rutiinilla, mutta mitä isompi kone on kyseessä ja mitä kauemmin se on ehtinyt seistä paikoillaan, sitä enemmän tulee yllätyksiä.

Priestman Bison (tai voi se olla myös Lion, en noista Priestmanin mallinimistä ole oikein perillä) laitettiin lavetille toissaviikolla. Ei ollut ihan helppoa ja yllätyksiä tuli.
Liitteet
Priestman haetaan pihatieltä ja alunperin liittymä oli sekä liian kapea että liian jyrkkä. Jyrkkyyttä vähennettiin täyttämällä ja loiventamalla ramppia. Lavetin ohjaavat akselit mahdollistivat käännöksen.
Priestman haetaan pihatieltä ja alunperin liittymä oli sekä liian kapea että liian jyrkkä. Jyrkkyyttä vähennettiin täyttämällä ja loiventamalla ramppia. Lavetin ohjaavat akselit mahdollistivat käännöksen.
2016-05-13-1.jpg (158.32 KiB) Katsottu 15291 kertaa
Konetta ajetaan ensin painavampi puoli edellä lavetille, mikä on normaali tapa. Suuntakytkimet luistavat kuitenkin liikaa eikä kone jaksa nostaa painavaa päätä luiskaa pitkin ylös. Kuvan alareunassa näkyy kärähtänyt läntti pellossa. Priestmanin moottoria joutui käännöksen aikana kuormitettamaan ja luultavasti silloin sen pakoputkesta lensi kipinä kuivaan peltoon.
Konetta ajetaan ensin painavampi puoli edellä lavetille, mikä on normaali tapa. Suuntakytkimet luistavat kuitenkin liikaa eikä kone jaksa nostaa painavaa päätä luiskaa pitkin ylös. Kuvan alareunassa näkyy kärähtänyt läntti pellossa. Priestmanin moottoria joutui käännöksen aikana kuormitettamaan ja luultavasti silloin sen pakoputkesta lensi kipinä kuivaan peltoon.
2016-05-13-2.jpg (166.31 KiB) Katsottu 15291 kertaa
Ylävaunun kääntö ympäri.
Ylävaunun kääntö ympäri.
2016-05-13-3.jpg (194.6 KiB) Katsottu 15291 kertaa
Kone ajetaan nyt kevyt pää edellä lavetille. Pitkään seisoneen koneen telat ovat aika jämähtäneet ja vastustavat toden teolla koneen liikkumista.
Kone ajetaan nyt kevyt pää edellä lavetille. Pitkään seisoneen koneen telat ovat aika jämähtäneet ja vastustavat toden teolla koneen liikkumista.
2016-05-13-4.jpg (192.85 KiB) Katsottu 15291 kertaa
Koneen etupää on kevyempi kuin vastapainojen puoli, mikä estää teloja laskeutumasta lavetille. Tämän jälkeen käännettiin ylävaunu uudestaan ympäri. Tosin ensimmäinen yritys keskeytyi moottorin sammuttua, kun polttoaine pumppu imaisi ilmaa. Tässä kohtaa lähdettiin ajamaan lähimmälle huoltsille hakemaan lisää löpöä.
Koneen etupää on kevyempi kuin vastapainojen puoli, mikä estää teloja laskeutumasta lavetille. Tämän jälkeen käännettiin ylävaunu uudestaan ympäri. Tosin ensimmäinen yritys keskeytyi moottorin sammuttua, kun polttoaine pumppu imaisi ilmaa. Tässä kohtaa lähdettiin ajamaan lähimmälle huoltsille hakemaan lisää löpöä.
2016-05-13-5.jpg (137.09 KiB) Katsottu 15291 kertaa
Kun ylävaunu oli käännetty toisinpäin, laskeutui kone siististi lavetille. Tästä eteenpäin siirto sujui jo normaaliin tapaan eikä ylimääräisiä yllätyksiä tullut.
Kun ylävaunu oli käännetty toisinpäin, laskeutui kone siististi lavetille. Tästä eteenpäin siirto sujui jo normaaliin tapaan eikä ylimääräisiä yllätyksiä tullut.
2016-05-13-6.jpg (210.89 KiB) Katsottu 15291 kertaa
Yhdistelmä taipui takaisin tielle hienosti.
Yhdistelmä taipui takaisin tielle hienosti.
2016-05-13-7.jpg (181.99 KiB) Katsottu 15291 kertaa
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Miltäs vuodelta tuo on.Telat kun ovat jo modernit.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Priestmanin vuosimallista minulla ei ole tarkkaa tietoa, varmaan 60-luvulta kuitenkin. Tela-alusta on tehty uudelleen Terra-Maren konepajassa, koska alkuperäiset sileälappuiset ja perusketjuttomat telat olivat kuluneet ja uusien alkuperäismallisten lappujen hankkiminen ei onnistunut. Siihen sitten päätettiin siellä laittaa modernit perusketjutelat. Jos en väärin muista, ne ovat samat kuin Caterpillar 225-kaivinkoneessa, mutta muutaman lapun verran pidemmät. Vetopyörät, johtopyörät ja rullat vaihdettiin tietysti samalla.

Terra-Marella oli kaksi näitä Priestmaneja, joista tämä oli isompi. Ylävaunut ovat kaikissa isoissa Priestmaneissa samoja, vain alavaunun ja puomin malli on erilainen. Näitä valmistettiin todella pitkään, vuodesta 1962 alkaen jonnekin 80-luvun alkuun asti. Jossain vaiheessa tehdas alkoi laittaa niihin perusketjullisia teloja, koska uudemmissa tehtaan esitteissä ne näkyvät kuvissa.
Kontio
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 23:40

Re: Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Minnekäs päin tämä kone sitten lähti ?
temmes
Guru
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja temmes »

Samoja ongelmia on koettu. Kaverille tuli mutama vuosi sitten Lättähattu moottorivaunu. Valtion soratieltä oli pieni pihatie tulevalle sijotuspaikalle, ja pihatien ramppia levitettiin lavettikuskin ohjeiden mukaan. No kas kun se lavetti ei siltikään taipunu pihatielle. Vaunu päätettiin nostaa aidan yli kotitontille ja siirtää siitä sitten kylän suuurimmalla traktorilla. Nosto sujui hyvin, mutta ei se traktori saanu pitoa pyöriin ja vaunu jumittu pihan syrjään. Seuraavaksi haettiin pyöräkuormaaja avuksi ja vaunu lähti kuin lähtikin liikkumaan. Pidin kiirettä että ehdin töistä neljän jälkeen katsomaan nostoa, klo 23 lähdin kotiin eikä vaunu sillon vielä ollu paikallaan.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kontiolle vastauksena: Sastamalaan meni, koneesta saadaan varmaan parin viikon päästä kuvia uuden omistajan tykönä.

Koneiden siirrot ovat sellaista toimintaa, että herkästi siinä tulee yllätyksiä ja homma ei vaan mene niinkuin sitä on suunniteltu. Kaikenlaista sitä sattui meikäläisellekin silloin, kun enemmän siirtojen kanssa puuhastelin. Taisin joskus jonkun tarinan laittaa tuonne paalutuskoneet-ketjuun tai jonnekin täällä foorumilla. Mutta mieluusti lukisin toistenkin kokemuksista. Laitan itse lisää siirtojuttuja kunhan ehdin skannailemaan albumissa olevia valokuvia.
jusape
Guru
Viestit: 886
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tuohan on tuo Eeron prietsu, Paukepäivillä oli nähtävissä .....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
oh1hih
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 17 Touko 2018, 00:34

Re: Koneiden siirtoja

Viesti Kirjoittaja oh1hih »

Jos tuo se Eeron värkki on niin viimenäkemältä se oli kyllä Huittisten puolella =).
Vastaa Viestiin