Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 31
-
Ilkka.Hellsten
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Loka 2017, 09:23
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 35
Kyselyt jatkuu.
Opuksessa puhutaan Main relief valvesta ja overload relief valvesta. Miten nämä nyt eroavat ? onko tuo main nyt se päävaro joka aukeaa jos jotain liikettä ajetaan tappiin. Näitä siis kaksi molemmille pumpuille? Ja onko tuo overload siis se ns. shokkiventtiili joka toimii myös puomin piirin ollessa kiinni? miten se sitten säädetään, mihin väliin mittari kytketään yms? Päävaroja säätäessä ilmeisesti pumpulla oleva liitäntä on hyvä?
Opuksessa puhutaan Main relief valvesta ja overload relief valvesta. Miten nämä nyt eroavat ? onko tuo main nyt se päävaro joka aukeaa jos jotain liikettä ajetaan tappiin. Näitä siis kaksi molemmille pumpuille? Ja onko tuo overload siis se ns. shokkiventtiili joka toimii myös puomin piirin ollessa kiinni? miten se sitten säädetään, mihin väliin mittari kytketään yms? Päävaroja säätäessä ilmeisesti pumpulla oleva liitäntä on hyvä?
-
Ilkka.Hellsten
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Loka 2017, 09:23
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 35
Tässäpä tämä ohje mitä nyt olen tavannut ja kenties oivaltanut.
Eli päävarot säädetään siis kireämmälle jonka jälkeen ajetaan testattavaa venttiiliä ääriasentoon ja tarkistetaan paineet. Mittari on kiinni pumpulla sille tarkoitetussa pisteessä. Onko shokit molempiin suuntiin siis omat? Tämän jälkeen kun on saatu shokit oikeisiin säädetään päävarot normaalisti ajamalla mitä tahansa liikettä ääriasentoa vasten.
Ymmärsinkö nyt siis oikein?
Eli päävarot säädetään siis kireämmälle jonka jälkeen ajetaan testattavaa venttiiliä ääriasentoon ja tarkistetaan paineet. Mittari on kiinni pumpulla sille tarkoitetussa pisteessä. Onko shokit molempiin suuntiin siis omat? Tämän jälkeen kun on saatu shokit oikeisiin säädetään päävarot normaalisti ajamalla mitä tahansa liikettä ääriasentoa vasten.
Ymmärsinkö nyt siis oikein?
- Liitteet
-
- valves.jpg (144.56 KiB) Katsottu 5567 kertaa
Viimeksi muokannut Hullu-Jussi, 12 Loka 2017, 12:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Kuvat ladattu uudelleen foorumisoftan kautta.
Syy: Kuvat ladattu uudelleen foorumisoftan kautta.
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 35
Ei ainakaan tääl näy kummempaa kuin et photopuketti herjaa kuvien linkkaamisesta kolmannelle osapuolelle.
Tos loppukesästä - alkusyksystä alkoivat tuolla taholla vaatimaan melkoisia kuukausimaksuja ( 30-40 ekua ? ) vissiin et kuvia voi linkitettä potopuketin ulkopuolelle, kolmannelle taholle ?
Siis $399.99 ( taalaa ) per vuosi haluavat käyttömaksua, että kuvia voi jakaa .......
Väestökato alkanut photopuketin käyttäjissä käymään ....
Tos loppukesästä - alkusyksystä alkoivat tuolla taholla vaatimaan melkoisia kuukausimaksuja ( 30-40 ekua ? ) vissiin et kuvia voi linkitettä potopuketin ulkopuolelle, kolmannelle taholle ?
Siis $399.99 ( taalaa ) per vuosi haluavat käyttömaksua, että kuvia voi jakaa .......
Väestökato alkanut photopuketin käyttäjissä käymään ....
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...
-
Ilkka.Hellsten
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Loka 2017, 09:23
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 35
Jottei kaivurin rassaus liian helpoksi menisi, löytyi taas uutta ongelmaa.
Irroittelin telaston välirullat koska osassa niistä oli laakerit huonossa hapessa. Siinä tutkiessa huomasin että myös kääntöpyörien (niiden vetämättömien) laakerit myös totaalisen paskana
Eli telat pois ja sit toivottavasti kohtuudella irtoaisivat kaikki. Telan kiristimen suojalevyn poistin ja kuvittelin sieltä löytyvän hydraulisen kiristimen (sen vaseliinilla täytettävän mitä noissa on) mutta sieltä löytyikin iso kiristin ruuvi? Sehän ei oikeen liikkunut mihinkään, joten nyt jännittää miten saan telat pois jos kiristimet ei liiku...
Niin ja kaivurin malli vaihtui! Löysin runkonumeron jossa oli maininta KH-31 ja sellainen mallihan on juuri samannäköinen kuin tuo 35 miksi myyjäkin sen kertoi.
Irroittelin telaston välirullat koska osassa niistä oli laakerit huonossa hapessa. Siinä tutkiessa huomasin että myös kääntöpyörien (niiden vetämättömien) laakerit myös totaalisen paskana
Eli telat pois ja sit toivottavasti kohtuudella irtoaisivat kaikki. Telan kiristimen suojalevyn poistin ja kuvittelin sieltä löytyvän hydraulisen kiristimen (sen vaseliinilla täytettävän mitä noissa on) mutta sieltä löytyikin iso kiristin ruuvi? Sehän ei oikeen liikkunut mihinkään, joten nyt jännittää miten saan telat pois jos kiristimet ei liiku...
Niin ja kaivurin malli vaihtui! Löysin runkonumeron jossa oli maininta KH-31 ja sellainen mallihan on juuri samannäköinen kuin tuo 35 miksi myyjäkin sen kertoi.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 31
Kun nyt pääsin näkemään kuvat Ilkan koneesta sekä hänen laittaman korjaamokirjan kuvan koskien pumppujen varojen säätöä, aloin epäillä, että kyseinen korjaamokirja koskee hieman uudempaa konemallia. En myöskään ole aivan varma mahtaako ne hydauliikkakaaviot, jotka laitoin esimerkeiksi, olla nekään ihan vastaavasta koneesta. Täytyisi perehtyä tarkemmin eri vaihtoehtoihin Kubotalla. Niitä näkyy olevan yllättävän monia. Minulla olevassa korjaamokirjan kopiossa on puolen tusinaa erilaista.
Mitä tulee telankiristimen säätöruuviin, laittaisin siihen aluksi CRC:tä useita kertoja parin päivän ajan. Sitten varovaisia pyörittely-yrityksiä ja jos ei näytä aukeavan, lämmittäisin kaasulla. En löytänyt mistään kuvaa tästä rakenteesta, joten hieman vaikea sanoa, mitkä onnistumisen mahdollisuudet olisivat.
Mitä tulee telankiristimen säätöruuviin, laittaisin siihen aluksi CRC:tä useita kertoja parin päivän ajan. Sitten varovaisia pyörittely-yrityksiä ja jos ei näytä aukeavan, lämmittäisin kaasulla. En löytänyt mistään kuvaa tästä rakenteesta, joten hieman vaikea sanoa, mitkä onnistumisen mahdollisuudet olisivat.
-
Ilkka.Hellsten
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Loka 2017, 09:23
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 31
Joo hieman erilainen tuo pikku kubota on kuin mitä ohjekirjassa. Hydraulikaaviossakin on eroavaisuuksia, mutta nuiden jussin antamien kaavioiden avulla kyllä hahmotin itselleni että miten tuo hydrauliikka toimii. Tuosta kiristimestä en itsekään mistään löytänyt kuvia tai toimintaperiaatteita ja pieni epäilyskin on, että se olisi jonkun itsensä värkkäämä...
Onko vetomoottoreiden alennusvaihteistossa oleva öljy hydrauliikkaöljyä, vai onko siellä oma öljynsä joka pitää vaihtaa joskus?
Onko vetomoottoreiden alennusvaihteistossa oleva öljy hydrauliikkaöljyä, vai onko siellä oma öljynsä joka pitää vaihtaa joskus?
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 31
Vanhemman korjaamokirjan mukaan normaali vaihteistoöljy 80W-90 API GL4 tai GL5 laitetaan telavaihteistoihin, kääntömoottorin vaihteistoon ja telarulliin. Kahteen ensimmäiseen vaihtoväli 1000 h ja telarulliin 2000 h.
- Liitteet
-
- Screen Shot 2017-10-12 at 8.11.07 PM.png (37.81 KiB) Katsottu 5521 kertaa
-
- Screen Shot 2017-10-12 at 8.11.44 PM.png (37.48 KiB) Katsottu 5521 kertaa
-
Ilkka.Hellsten
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Loka 2017, 09:23
Re: Kukkapenkkikaivurissa ongelmaa Kubota KH 31
Kiitokset taas vastuksesta! Tyhjennyspropun jo löysin mutta vielä pitää metsästää tason tarkistusproppu sekä täyttöproppu...
Telatkin irtosivat. Ruuvit pyörivät lopulta yllättävän hyvin. Olivat varmaan ihan alkuperäisetkin, ilmeisesti tässä ihan pienimmässä on käytetty ihan mekaanista kiristystä eikä hydraulista. Akselitkin menevät vaihtoon päätyrenkailta, laakeri kun on pyörinyt ilman kuulia niin äkkiähän se syö akselista siivun pois... Akselin sorvaus ei tuota ongelmaa mutta mistä mahdolliset pölysuojat jotka renkaan molemmin sivuin on alkuperäisesti ollut? Onko itsetehty ainut vaihtoehto vai löytyisikö niitä jostain ostaakin? Sama homma on nuista telapyörien suojista, niistäkin osa puuttuu. Taidan toki laittaa ihan kestovoidellut suojatut laakerit nyt joka paikkaan, mutta jokin suoja lienee silti paikoillaan, ettei hiekka yms pääse tunkeutumaan laakeria vasten ja hankaamaan suojia rikki.
Kunhan alusta on jälleen nipussa ajattelin purkaa pumpun tarkistusta varten ja samalla vaihtuu hydeöljyt ja suodattimet. Öljyiksi ajattelin 46 IKH:n tarjouksestan (50egee 20litraa). Tilasin myös paineentarkistus setin jossa 3 eriasteikkoista mittaria ja 3 letkua ja 6 erilaista nippaa. Uskon että nuo hajonneet laakerit alustassa ovat vastustaneet menoa hyvinkin paljon ja se toivottavasti paranee tän remontin myötä.
Telatkin irtosivat. Ruuvit pyörivät lopulta yllättävän hyvin. Olivat varmaan ihan alkuperäisetkin, ilmeisesti tässä ihan pienimmässä on käytetty ihan mekaanista kiristystä eikä hydraulista. Akselitkin menevät vaihtoon päätyrenkailta, laakeri kun on pyörinyt ilman kuulia niin äkkiähän se syö akselista siivun pois... Akselin sorvaus ei tuota ongelmaa mutta mistä mahdolliset pölysuojat jotka renkaan molemmin sivuin on alkuperäisesti ollut? Onko itsetehty ainut vaihtoehto vai löytyisikö niitä jostain ostaakin? Sama homma on nuista telapyörien suojista, niistäkin osa puuttuu. Taidan toki laittaa ihan kestovoidellut suojatut laakerit nyt joka paikkaan, mutta jokin suoja lienee silti paikoillaan, ettei hiekka yms pääse tunkeutumaan laakeria vasten ja hankaamaan suojia rikki.
Kunhan alusta on jälleen nipussa ajattelin purkaa pumpun tarkistusta varten ja samalla vaihtuu hydeöljyt ja suodattimet. Öljyiksi ajattelin 46 IKH:n tarjouksestan (50egee 20litraa). Tilasin myös paineentarkistus setin jossa 3 eriasteikkoista mittaria ja 3 letkua ja 6 erilaista nippaa. Uskon että nuo hajonneet laakerit alustassa ovat vastustaneet menoa hyvinkin paljon ja se toivottavasti paranee tän remontin myötä.