Lima 2400 Porissa

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuossa kuvia 1996 vuodelta Raahesta ja lisäksi tallettamiani lehtijuttuja samalta vuodelta. Missä se tämä kone nykyään on? Jos teksteistä ei saa selvää niin koitan laittaa isompia kuvia?

Hieno kone se oli 8-) Tuon koneen ajoa, kun pääsisi opettelemaan :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Lima 2400 Porissa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Tämän koneen osti muutama vuosi sitten muhoslainen yrittäjä, jolla oli pahasti epäonnea tämän koneen kanssa. Ensimmäinen keikka oli sovittu Malmöhon, jossa koneella oli määrä nostaa ruoppausmassoja rannasta, johon ne tuotiin palkoproomuilla. Urakka oli Terramaren ja Lima olisi ollut siellä vuokralla uudelta omistajaltaan. Melko pian työn alussa sattui onnettomuus, kun Liman puomi tuli alas köysipukin murruttua. Puomi putosi kauhan päälle ja vaurioitui pahasti. Köysipukin pettämisen syystä kuulin ainakin sellaisen mielipiteen, että se olisi vaurioitunut silloin, kun konetta oli nosteltu siitä roikottamalla :!: . (Tämä oli mahdollista uivalla nosturilla, jolle Liman nosto ei ollut mikään paha ongelma. Nostamalla oli kone varsin nopea homma siirtää rannasta lautalle ja päinvastoin.) Malmösta kone tuotiin sitten takaisin Suomeen ja siihen hankittiin uusia osia särkyneiden tilalle, mutta tietääkseni sitä ei ole sittemmin käytetty.

Nuo lehtileikkeet olivat mukavia lukea. Kiitos.
RH 6
Guru
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Lima 2400 Porissa

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Kiitos kuvista ja lehtileikkeistä. Niinkuin aiemmin kirjoitin olin näkevinäni Liman Lapaluodossa noin kuukausi sitten. Liekkö sama kone. Kemissä näin yhden Liman muistaakseni vuonna 2004, ettei vaan ollut Terramaren kone sekin. Ainakin silloin Terramare ruoppasi Ajoksen satamassa.

Pitää koettaa ensi viikolla Raahessa käydessä koettaa ottaa aikaa sille että tarkistan onko siellä Lima parkissa vai oliko se vain näköharha.
Lampijussi
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 21:17

Re: Lima 2400 Porissa

Viesti Kirjoittaja Lampijussi »

RH 6 kirjoitti:Kiitos kuvista ja lehtileikkeistä. Niinkuin aiemmin kirjoitin olin näkevinäni Liman Lapaluodossa noin kuukausi sitten. Liekkö sama kone. Kemissä näin yhden Liman muistaakseni vuonna 2004, ettei vaan ollut Terramaren kone sekin. Ainakin silloin Terramare ruoppasi Ajoksen satamassa.

Pitää koettaa ensi viikolla Raahessa käydessä koettaa ottaa aikaa sille että tarkistan onko siellä Lima parkissa vai oliko se vain näköharha.
Ei tainnut olla näköharha. Itsekin muistelen nähneeni kyseisen, siellä jossain kohtaa ruukin puolella satamaa seisomassa
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kävin kaverin kanssa kuvaassa Liman ja tässä kuvia Raahesta. Sama yksilö joka esiintyi lehtijutuissa 15 vuotta sitten, jotka siis tässä samalla sivulla. Näin uskoisin, koska tarrojen paikat näkyvät selvästi. On se iso ja hieno 8-)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
koppelo
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 16:37

Re: Lima 2400 Porissa

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Muhkean näköinen ilmestys. Onko kone tosiaan ilman puomia niin peräpainoinen, että lähes keulii, tai ainakin kuvista saa sen käsityksen.
Mikä mahtaa olla suurin tela-alustalla kulkeva tämän tyyppinen kaivinkone.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Lima 2400 Porissa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Tässä pari Vesi-Pekan ajalta olevaa kuvaa samasta koneesta kuin yllä laiturielementtien asennustyössä Raahessa vuonna 1978. Lima on lautalla, mutta sen puomi on poikkeuksellisesti kiinnitetty suoraan lautan kanteen. Tällä tavoin nostokapasiteettia saatiin reilusti lisää. Tällä järjestelyllä taisi nousta ainakin laskennallisesti 150 tonnia.
Liitteet
Tämmösistä elementeistä laituri kasattiin. Elementin ylälaidasta jäi pari metriä vedenpinnan yäpuolelle.
Tämmösistä elementeistä laituri kasattiin. Elementin ylälaidasta jäi pari metriä vedenpinnan yäpuolelle.
2 1240.jpg (78.07 KiB) Katsottu 9201 kertaa
3 1241.jpg
3 1241.jpg (63.73 KiB) Katsottu 9201 kertaa
4 1242.jpg
4 1242.jpg (73.31 KiB) Katsottu 9201 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Lima 2400 Porissa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Juttelin eilen kuskin kanssa, joka oli ajanut sekä molempia Vesi-Pekan Lima 2400:sia, että myös YIT:n konetta. Hän kertoi, että Vesi-Pekan ensimmäinen 2400 tuli uutena Hakonlahden työmaalle, jossa hän aloitti sillä kaivamisen tammikuussa 1958. Koneen nimeksi vesipekkalaisten keskuudessa tuli Viljami, koska koneen kasausta ja käyttöönottoa opastamaan tullut tehtaan mies oli etunimeltään William. Seuraava 2400 hankittiin 61 ja se oloitti työt Pomarkussa. Sen nimeksi tuli sitten samasta syystä Terri (Terry). Tämä kone on noissa Raahen kuvissa. Viljami sen sijaan jäi Lähi-idän onnettomien seikkailujen yhteydessä Libyaan.

(Vuosiluvut korjattu 08.02.11)
Avatar
Northern 1010C
Guru
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lima 2400 Porissa

Viesti Kirjoittaja Northern 1010C »

Ei kyseisellä kuskilla olisi työmaakuvia noilta ajoilta?
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Hullu-Jussi kirjoitti:No joo, taas oppii uutta. Olin jo ehtinyt elää siinä uskossa, että tässä maassa olevat Bucyrukset ovat joko Veljekset Mäkipellon tai Jukka Korpi Oy:n. Nytkun vielä sais kuvan tänne foorumille tuosta koneesta.
Toiveesi toteutuu 8-) Saat tuoreita kuvia koneesta jonka kävin kuvaamassa ;) :arrow:


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin