FH 200 nyykkää

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Gize
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Syys 2012, 20:28

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja Gize »

Ilmeisesti sitten poistettu, koska availin myös muita paikkoja eikä sieltä tuon kummallisempaa löytynyt. Hienoa jos saat kuvat niin nähdään mitä siellä _pitäisi olla_ :D

Tässä kuva hieman laajemmassa skaalassa:

Kuva

Availin kaikki tuosta mistä viimeksi laitoin kuvaa, siitä suodattimelle ja siitä vielä seuraavaan, eikä sieltä tuon parempaa löytynyt.
Kalustona Fiat-Hitachi FH 200, JCB 425 ja Mitsubishi Canter.
Harri_82
Guru
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Tuossapa kuvat sihdistä. Eli sihti löytyy sieltä banjopultin sisästä.

Kuva

Kuva

Nuolen kohilta pitäs löytyä jos katoin oikeen et tuo letku tulee tankilta.

Kuva

Jos ei tuota löydy niin yks vika vois olla et tankin pohjalla on roskia jotka menee hetken käynnin jälkeen imuputken eteen. Meillä rattorissa oli tuollanen oire. Toimi aina hetken sammuttamisen jälkeen ja sit loppu voima. Tankkiin oli jostaki päässy palanen tiivistesilikoonia.

Onko hydraulipumppu kawasakin vai rexrothin tekemä? Sen ku tietää niin voin neuvoa mistä niitäki pystyy säätään. Laita vaik kuva näytille.
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

voihan polttoaineen saanti ongelman syynä olla ehtoopuolella oleva siirtopumppu tai mutkalla oleva polttoaineputki, vedenerottajassa oleva karkeasuodatin tukkeutunut jne. Vaikkakin tuo runsas savutus ei oikein kuulosta löpöongelmalta.
Ne sähköaivot yleensä sijaitsee ohjaamossa penkin takana/alla, piilossa verhouslevyjen/tavaralokeroiden alla. Siinä boksissa itsessään on kytkin tai välittömässä läheisyydessä.
Oletko tarkistanut onko lohkolla mitään sähkö juttuja? Ainakin vitos sarjalaisessa joka on uudempi on lohkolla myös joitain sähköventtiilejä.
Oma kohtaiset kokemukset noista sähkö ongelmista koskevat juurikin tuota viitos sarjan 150 hitacia, siinä on sähköä viety vielä pitemmälle. Eli ei ihan suoraan käyviä ohjeita osaa antaa. Tulipa tuota ongelmaa käsiteltyä tälläkin palstalla: viewtopic.php?f=33&t=74
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Entäs joku lisähydrauliikka jos kela päästää esim vasaraventtiili?
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Gize
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Syys 2012, 20:28

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja Gize »

Kyllä Harri katoit oikein, mutta itse kyllä nyt sanoisin löpöongelman poissuljetuksi. Kävin vielä lisää polttoainejärjestelmää läpi, ja tosiaan tuo sihti puuttuu kokonaan mutta en silti usko enää polttoainepuolen vikaan.
Jos ei tuota löydy niin yks vika vois olla et tankin pohjalla on roskia jotka menee hetken käynnin jälkeen imuputken eteen. Meillä rattorissa oli tuollanen oire. Toimi aina hetken sammuttamisen jälkeen ja sit loppu voima. Tankkiin oli jostaki päässy palanen tiivistesilikoonia.
Testasin vielä tänään tuon sillain, että otin tankista tulevan letkun irti ja vedin uuden letkun suoraan löpökannuun, jotta saa varmasti puhdasta ja tuoretta löpöä. Eipä tuo mitään auttanut, ja loput kaadoin pyöräkoneen tankkiin joten jos se muutaman päivän sisään hyytyy niin ihmetellään polttoainevikoja uudestaan :D

Hydraulipuoli lähtee seuraavaksi tutkailuun. Se ääni kun vika lähtee päälle on aivan kuin joku varoventtiilin päästämä paineen pihahdus tai rääkäisy, video on vielä tekeillä kun ei ollut koneella softaa valmiina jotta saisi tuosta sen oleellisen ladattua nettiin, toivottavasti löytäisin siihenkin jonkun.

Mitä pumppuihin tulee niin "pannuhuone" näyttää tältä:

Kuva

Kawasakin pumpuiksi sanoisin, en tosin ole tutkinut tarkemmin, mutta ainakin käännöstä löytyy Kawasakin laattaa.

Ja kyllähän sieltä solenoidia löytyy pumppujen vierestäkin rivistä, lähinnä itseä mietityttää noiden mittaus (onko vikaa) koska vain pientä elektroniikkaharrastusta räpelletty. Tottakai voltit ampeerit ja ohmit on tuttuja kuten myös mittalaite, mutta solenoidien mittaukseen voi heittää vinkkiä, eipä ole vielä tarvinnut koskaan tehdä :) Perusjutut kyllä on hallussa. Olishan sitä tietysti voinut jo lähteä räpeltäänkin lukemia ja selvitteleen asiaa, mutta kun "harmiksi" kun on noita "oikeita" (sitä millä siis kauppaa tehdään) töitäkin vielä tehtävissä :D
Kalustona Fiat-Hitachi FH 200, JCB 425 ja Mitsubishi Canter.
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Eli kun vika on ns "päällä" käykö kone normaalisti vai ikään kuin kuormituksen alaisesti vaikka hallintalaitteisiin ei koske? Vai alkaako kone käydä raskaasti vasta kun johonkin hallintalaitteisiin koskee? Ja kuuluuko ääni vain yhden kerran kun vika alkaa vai joka kerta kun jotain liikettä tekee?
Gize
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Syys 2012, 20:28

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja Gize »

Kone käy täysin normaalisti myös ns. vika päällä, jos ei tee mitään muuta kuin vaikkapa pyörittelee konetta ympäri tai kallistelee kauhaa. Myöskin jos on aikaa odotella puomia ääriasennosta toiseen sen minuutin kaks niin käyhän se silloin normaalisti. Ongelma tulee kun pitäisi töihin ruveta, eli kun ruvetaan käskyttämään.

Tuo ääni mikä kuuluu on vian laukaisija. Tuon äänen kuulumiseen saakka kone toimii suhteellisen normaalisti, mutta kun tuon kuulee niin tietää että jaha, voima ei enää riitä. Ääni siis kuuluu kerran, jonka jälkeen oireet alkaa. Jos heität tyhjäkäynnille ja uudestaan kierroksille niin saa äänen kyllä toistettua, tällöin se käy lähes heti. Ääni tulee myös jos vielä tämän jälkeen vetäset vaikkapa vain kierrokset alas ja sen jälkeen ylös. Paras toiminta-aika tällä hetkellä on siis pari-kolme minuuttia, kun aloittelee varovaisesti hitailla liikkeillä.

Tokihan kone on nyt seissyt jo pitkään samassa paikassa eli ei sillä töitä tehdä ennenkuin vika on selvitetty. Tänään viimeistään 8:lta ruvetaan perehtymään asiaan tarkemmin kun saan vihdoinkin osaavan kaverin mukaan.


Ainiin, testasin muuten tuota ajoakin ja kyllä näin todella on, että toinen (oikea puoli, aina ollut tehokkaampi eli suorallakin kääntyy hiukan vasemmalle) hyydyttää koneen, kun taas vasen (joka vetää heikommin) jaksaa puurtaa, vaikkakin hitaammin, mutta eipähän ainakaan hyydy :lol:
Kalustona Fiat-Hitachi FH 200, JCB 425 ja Mitsubishi Canter.
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Kyllähän tuo siltä vaikuttaa että jostain syystä toinen pumppu ois maksimituotolla syystä tai toisesta.
Tuo äänihän saattaa kuulua kun joku varo alkaa päästää öljyä läpi paineen noustessa. Sillä tuossa kyselin että jos pumppu jumittaa mekaanisesti täysille kulmille pitäisi myös tyhjäkäynnillä käydä raskaasti sekä kierroksilla vaikka ei mihinkään hallintalaitteisiin koskettaisi. toisaalta silloin voisi olettaa että moottori ei ehkä jaksaisi käydä tyhjäkäyntiä ollenkaan jos pumpun kulmat on täyssillä. Näin maallikkona ajatellen mieleen tulis ennemmin että jostain syystä pumpun kulman säätö nyt ei toimi oikein, onko vika sähkössä vai jumiiko joku kara tai venttiili...? Toivottavasti se selviää. Mielenkiinnolla odotan diaknoosia.
ew150c
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 21:53

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja ew150c »

En kylläkään pysty olemaan 100% varma ,mutta uskon että tuossa mallissa kaikki säätö pumpulla tapahtuu ilman sähköä.Karat ja jouset säätää paineen avulla.Mennekö pumpulle sähköjohtoja?mitä tapahtuu kun johdot irroittaa?
Tehon säätö tapahtuu näissä siten että pikkuiset sylinterit työntää vivustoja ja näin rajoittaa kaasuvipua/koneen kierroksia.Ne näkyvät selkeästi kun katsoo kaasuvivustoja.Eli se tietokone jota näihin aikoihin esitteissä mainostettiin on aika vaatimaton.Oletteko samaa mieltä?
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: FH 200 nyykkää

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Rohkenen olla hieman erimieltä ew150 kanssa.
Minullekkaan ei tuon ikäluokan 200 ole tuttu mutta 150 joskus kokeillut ja ihmetellyt. Ja sitten tuo uudempi 150 on tutumpi. Ja jos yhtään on tekniikka 150:ssä saman suuntaista kuin 200:ssa ei siellä pumpulla ole kuin korkeintaan antureita. Tuossa uudemmassa myös pumpulla ainoa sähköön liittyvä on paineanturit.. Lohkolla sitten taas on keloja joiden avulla ilmeiseti säädetään pumpun ohjauspiiriä. Gize myös mainitsi että tuossa heidän 200:ssa on myös nuo kelat lohkolla. Tiedän pari saman ikäluokan erimrkkisiä koneita, en ole tosin tutkinut että minkämerkkiset pumput ja lohkot koneissa on mutta niissä on omistajat juuri noiden sähköongelmien takia sammuttaneet tietokoneet. Kierrosten säätö niisä tapahtuu käsikaasulla joten siihen ole vaikutusta tietokoneen sulkemisella. Ainoa että pumpulta ei kaikkia tehoja saada ulos. Esim puomiston käyttö ajon aikaan esim. ojan ylityksessä ei tahdo onnistua koska tuotto ei tahdo riittää.
Kokeiltiin kerran tuota vitossarjalaistakin ilman tietokonetta, laitettiin kaasu vaijerilla toimivaksi. Mutta ei siitä mitään tullu, oli kuin olis hidastetussa vilimissä ollu :D
Vastaa Viestiin