Tai jostain sieltäpäin luulisin, loppu kielipää kesken, mutta kuvat on hienoja. http://www.bouwmachinesvantoen-archief. ... abloon.htm
Toinen samanlainen... https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/2945
Ei kahta ilman kolmatta, keskivaiheilla Leppäkerttu Atlas kahmarilla: http://www.bouwmachinesvantoen.nl/home% ... abloon.htm
Ja kerta kiellon päälle edellinen sivun linkki löytyi täältä missä on linkki muutamaan tapahtumaan ja museoon:
http://www.bouwmachinesvantoen.nl/home% ... abloon.htm
Vanhoja konekuvia alankomaista
Re: Vanhoja konekuvia alankomaista
Hyviä kuvia! Mahtava yhdistelmä tuo puskukone ja kaavinvaunu




- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Vanhoja konekuvia alankomaista
Hollantilaisilla on kyllä hienot historiasivut, jotka ovat vuosien kuluessa yhä vaan parantuneet, kun yhä useamman vanhan yrityksen kuva-arkistoja on saatu lisättyä sivuille.
Tässä yksi vanha postaus täältä kaivinkoneet.comista, joka liittyy näihin vanhoihin valokuviin Hollannista:
Tässä olisi uppoamistarina Hollannista, jonka löysin Bouvmachinesvantoen-sivuilta. Erikoiseksi tämän tapauksen tekee se, että koneen uppoamisen ja sen ylösnoston välissä ehti kulua 27 vuotta. Tarinan kuvat löytyvät tältä sivulta http://www.bouwmachinesvantoen-archief. ... abloon.htm. Olen kääntänyt tapaukseen liittyvät kuvatekstit suomeksi. En sitten kyllä takaa käännöksen oikeellisuutta kaikissa kohdin, sillä hollannin lauserakenteet eivät ole oikein hanskassa. Numerot = sivulla olevat kuvanumerot.
7002
Insley-laahakaivinkoneet soveltuivat erinomaisesti huonosti kantaville hetteiköille, koska niissä oli 1,2 metriset telalaput. (Tämä kuva ja seuraavat ovat 60-luvun loppupuolelta. Vielä 70-luvun alussa Hollannissa oli jäljellä kuivattamattomia kosteikkoja, joita ojitettiin niiden saamiseksi käyttöön lähinnä viljelymaaksi.)
7007
Kolme Insley-kaivinkonetta erittäin vetisellä alueella.
7008
Kauimmaisena oleva kone on joutumassa vaikeuksiin!
7009
Insleyn vajoaminen johtui sen joutumisesta vetiseen silmäkkeeseen.
7010
Onneksi paikalla oli tarpeeksi muita koneita vetämään uppoamassa ollut kone ylös.
Väliteksti:
Näin hyvää tuuria ei ollut Jan Vaanderingillä, joka oli kaivamassa kuivatusojia Insleyllä Oosvaardersin ja Lepelaarsplassenin välisellä alueella vuonna 1970. Työ oli edennyt kohtaan, joka oli tavattoman vetinen ja koneen liikkuessa koko alusta tuntui hyllyvän ja liikkuvan. Vaandering oli tottunut vaikeisiin paikkoihin ja aikoi selvitä tästäkin. Kone oli aluslavojen päällä, mutta ne alkoivat painua maan sisään. Tässä vaiheessa kone kallistui ja lähti liukumaan pois lavoilta. Hitaasti se alkoi upota suohon. Jan ehti napata hytistä työkalut ja tarvikkeet ulos ennen koneen katoamista maahan. Eväslaatikon hän jätti koneeseen. Hän ei olisi uskonut koneen voivan upota näin nopeasti. Kuitenkin kolmen vartin päästä hän saattoi seisoa Insleyn hytin päällä. Kaikki muu koneesta oli jo mudan peitossa.
7011
Vain puomi on enää näkyvissä.
7013
Kone on jo pahoin vaurioitunut. Se ei ole vakuutettu!
7014
Myöhemmin selvisi, että koneen uppoamisen aiheutti koneen joutuminen siltillä täyttyneeseen lähteeseen.
7015
Parin päivän kuluttua Insleytä yritettiin nostaa kahden nosturin avulla 200 metrin päästä, koska lähemmäs ei voinut mennä. Vaijerit eivät kuitenkaan kestäneet ja pelastusyrityksistä oli pakko luopua. Kone sai jäädä paikoilleen.
9701
Vuonna 1997 oli Oranjewoud (urakoitsija) tekemässä ympäristönsuojeluun liittyvää vesirakennustyötä Lepelaarplassenin ja Oostvaardersplassenin välillä, kun yksi työntekijöistä osui maan alla olevaan vuonna 1970 uponneen Insleyn telaketjuun.
Ympäristölle aiheutuvin riskien takia katsottiin parhaaksi, että kone nostetaan ylös. Olihan kyseessä ympäristönsuojelualue. Näin tämä kone oli yksi kirkas päivä taas maan pinnalla. Ensin oli lähteen vesi pumpattava pois ja sitkeä savi kaivettava tieltä jonka jälkeen Insleyn eteen asetettiin samanlaisia aluslavoja, joiden päältä se oli aikoinaan tipahtanut. Koneen ylös saamiseksi tarvittiin useita Fiat-Hitachi kaivinkoneita, jotka vaijereiden avulla hinasivat Insleyn ylös kuopasta.
9722
Herra van der Wiel katselee, mihin kuntoon hänen 27 vuotta sitten uponnut vakuuttamaton koneensa on päätynyt.
9723
Myöskin konetta ajanut Jan Vannndering oli paikalla. Hän yritti löytää koneeseen jättämäänsä eväslaatikkoa.
Lopussa:
Insley sijoitettiin Lelystadissa olevan museon näyttelyyn, jossa kerrotaan uuden maan valtaamisesta hollantilaisten käyttöön.
Tässä yksi vanha postaus täältä kaivinkoneet.comista, joka liittyy näihin vanhoihin valokuviin Hollannista:
Tässä olisi uppoamistarina Hollannista, jonka löysin Bouvmachinesvantoen-sivuilta. Erikoiseksi tämän tapauksen tekee se, että koneen uppoamisen ja sen ylösnoston välissä ehti kulua 27 vuotta. Tarinan kuvat löytyvät tältä sivulta http://www.bouwmachinesvantoen-archief. ... abloon.htm. Olen kääntänyt tapaukseen liittyvät kuvatekstit suomeksi. En sitten kyllä takaa käännöksen oikeellisuutta kaikissa kohdin, sillä hollannin lauserakenteet eivät ole oikein hanskassa. Numerot = sivulla olevat kuvanumerot.
7002
Insley-laahakaivinkoneet soveltuivat erinomaisesti huonosti kantaville hetteiköille, koska niissä oli 1,2 metriset telalaput. (Tämä kuva ja seuraavat ovat 60-luvun loppupuolelta. Vielä 70-luvun alussa Hollannissa oli jäljellä kuivattamattomia kosteikkoja, joita ojitettiin niiden saamiseksi käyttöön lähinnä viljelymaaksi.)
7007
Kolme Insley-kaivinkonetta erittäin vetisellä alueella.
7008
Kauimmaisena oleva kone on joutumassa vaikeuksiin!
7009
Insleyn vajoaminen johtui sen joutumisesta vetiseen silmäkkeeseen.
7010
Onneksi paikalla oli tarpeeksi muita koneita vetämään uppoamassa ollut kone ylös.
Väliteksti:
Näin hyvää tuuria ei ollut Jan Vaanderingillä, joka oli kaivamassa kuivatusojia Insleyllä Oosvaardersin ja Lepelaarsplassenin välisellä alueella vuonna 1970. Työ oli edennyt kohtaan, joka oli tavattoman vetinen ja koneen liikkuessa koko alusta tuntui hyllyvän ja liikkuvan. Vaandering oli tottunut vaikeisiin paikkoihin ja aikoi selvitä tästäkin. Kone oli aluslavojen päällä, mutta ne alkoivat painua maan sisään. Tässä vaiheessa kone kallistui ja lähti liukumaan pois lavoilta. Hitaasti se alkoi upota suohon. Jan ehti napata hytistä työkalut ja tarvikkeet ulos ennen koneen katoamista maahan. Eväslaatikon hän jätti koneeseen. Hän ei olisi uskonut koneen voivan upota näin nopeasti. Kuitenkin kolmen vartin päästä hän saattoi seisoa Insleyn hytin päällä. Kaikki muu koneesta oli jo mudan peitossa.
7011
Vain puomi on enää näkyvissä.
7013
Kone on jo pahoin vaurioitunut. Se ei ole vakuutettu!
7014
Myöhemmin selvisi, että koneen uppoamisen aiheutti koneen joutuminen siltillä täyttyneeseen lähteeseen.
7015
Parin päivän kuluttua Insleytä yritettiin nostaa kahden nosturin avulla 200 metrin päästä, koska lähemmäs ei voinut mennä. Vaijerit eivät kuitenkaan kestäneet ja pelastusyrityksistä oli pakko luopua. Kone sai jäädä paikoilleen.
9701
Vuonna 1997 oli Oranjewoud (urakoitsija) tekemässä ympäristönsuojeluun liittyvää vesirakennustyötä Lepelaarplassenin ja Oostvaardersplassenin välillä, kun yksi työntekijöistä osui maan alla olevaan vuonna 1970 uponneen Insleyn telaketjuun.
Ympäristölle aiheutuvin riskien takia katsottiin parhaaksi, että kone nostetaan ylös. Olihan kyseessä ympäristönsuojelualue. Näin tämä kone oli yksi kirkas päivä taas maan pinnalla. Ensin oli lähteen vesi pumpattava pois ja sitkeä savi kaivettava tieltä jonka jälkeen Insleyn eteen asetettiin samanlaisia aluslavoja, joiden päältä se oli aikoinaan tipahtanut. Koneen ylös saamiseksi tarvittiin useita Fiat-Hitachi kaivinkoneita, jotka vaijereiden avulla hinasivat Insleyn ylös kuopasta.
9722
Herra van der Wiel katselee, mihin kuntoon hänen 27 vuotta sitten uponnut vakuuttamaton koneensa on päätynyt.
9723
Myöskin konetta ajanut Jan Vannndering oli paikalla. Hän yritti löytää koneeseen jättämäänsä eväslaatikkoa.
Lopussa:
Insley sijoitettiin Lelystadissa olevan museon näyttelyyn, jossa kerrotaan uuden maan valtaamisesta hollantilaisten käyttöön.
- Liitteet
-
- file.jpg (167.24 KiB) Katsottu 5901 kertaa