Katsastukseen pitäisi vaihtaa ainakin toinen takajarrukello, mutta kun vanha ei ole halukas jättämään paikkaansa. Kellon kiinnityspulttien avaaminen mopolla ei suoraan onnistu koska kellot ei mene suoraan räikkiin vaan ne on yhdistetty tangolla ja se tanko on mutterinvääntimen tiellä. Tangon päissä on tapit C jotka irottamalla välitangon A saisi pois. EI irtoa.
Räikkien säätö tuntuu olevan jumissa joten palkkia A ei niilläkään saa siirrettyä pois muttereiden edestä.
Myös kellojen kiinnitysrauta B on istunut paikoileen niin mukavasti ettei senkään irrotus pultteja katkomatta onnistu. Väkisin ei viitsi irrottaa kun ei ole varmaa taipuuko rauta pois sittenkään.
Jotain pitänee siis särkeä mutta mitä? Katkaistakko räikät kohdasta X, vai yrittääkö sahata kellon pultit poikki kohdasta Y?
Kellon pulttien katkaisulla tulis kaiken vähiten maksavia vaurioita. Toisaalta hyvä kai ne räikätkin olis kerran auton aikana vaihtaa.
Scania P82M jarrukellon irroitus ongelma
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 558
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Scania P82M jarrukellon irroitus ongelma
Kaasu vehkeet voisi olla paikallaan tässä tilanteessa. Mutta jos ei ole niin sitten vaan pikku rälläkkällä. Paikasta y voisi kannattaa yrittää. Jarru kelloa jos alkaa sahailemaan niin voi olla hyvä ruuvata jousista jännitys pois jos ei ole jo ruuvattu.
Re: Scania P82M jarrukellon irroitus ongelma
Jäi mainitsematta että auto on nyt sellaisessa tilassa ettei tulityöt oikein innosta. Siirto parempaan paikkaan onnistuu kyllä kunhan kokoaa vasemman jousipakan josta on pari lehteä poikki. Jos ei muuta aiemmin keksi niin kellon kiinnitysmutterit vois mahtua polttaan halki?
Jousikellon vaaroista on hyvä muistuttaa, potkua on tarkoitus ruuvata pois heti kun päättää miten alkaa työssä etenemään.
Jousikellon vaaroista on hyvä muistuttaa, potkua on tarkoitus ruuvata pois heti kun päättää miten alkaa työssä etenemään.
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Maalis 2017, 21:01
Re: Scania P82M jarrukellon irroitus ongelma
räikät on melko halpoja, kannattaa uusia jollei mitään spesiaaleja ole, oon joskus sellasel pikkutohol missä terä liekki lämmittänyt mutteria sen verran että on lähteny liikkeelle, ei tarvi isojen pillien kans sohia, puukkosaha myös monessa hommassa hyvä, kuten myös nämä monitoimi koneet "feinit" niihin metalli terä niin menee pultti poikki ahtaastakin välistä, ääni niissä vaan ikävä ja terät suht arvokkaita, mutta monessa kohtaa hyvä kone.
Re: Scania P82M jarrukellon irroitus ongelma
Pikkutohosta nuo ei ollu moksiskaan, pilleillä niitä jo syksyllä lämmitin, mutta ongelmaksi koitui silloinkin tilan ahtaus. Fein löytyy, mutta rohkaisin kuitenkin mieleni ja poltin mutterit pois autoa ulos siirtämättä. Jouset U pultit tuli väärän paksuisena, enkä enää malttanu odotella. Mätää jousikelloa irrottaessa on olo vähän kuin pommin purkajalla, vaikka ei se varsinainen seisontajarruosio vaurioitunut olekkaan. Tiistaina pitäis oleman Scanian taas ajokunnossa.