Volvo ew140 ajon ongelma
Volvo ew140 ajon ongelma
Terve! Ja kiitoksia foorumille pääsystä! Elikkä ongelma volvon pyöräalustaisessa kaivurissa,kaikki vaihteet kytkeytyy normaalisti,mutta maantieajossa ei tahdo kulkea tasaisellakaan lähellekään valmistajan ilmottamaa vauhtia ja mäkeen mennään aivan kävelyvauhtia. Liikkeellelähdössä moottori reagoi todella terävästi ja tuntuu et nyt mennään mutta sit meno tasaantuu eikä nopeus kasva. Ja tämä kone on linden hydrauliikalla.
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Ja lisäyksenä vielä että esiohjauspaineet on mitattu ja on tehtaan tokeranssissa,mutta tuntuma on silti että kara ei aukeis tarpeeksi,mutta sekin ihmetyttää kun muut toiminnot pelaa moitteitta...mutta toisaalta siinä on varmasti joku paineenalennus ajolle kun ajon paine on 280bar ja järjestelmästä tulee kuitenkin huipussaan 370-390bar. Sitä mietin että mitenkä toi ls-paine reagoi kun ajon paine nousee 280bar:n eli mitä ls-linjassa pitäs olla ?
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Jaa-a, vaikea asia, ainakin allekirjoittaneelle. Isoin ongelma on, ettei minulla eikä työnantajallani ole mitään korjaamokirjallisuutta näihin Saksan Volvoihin, joten joudun nostamaan omalta osaltani kädet pystyyn.
Nämä ajon probleemat ovat yleensä sellaisia, että kätevin - ja yleensä järkevin - menettely on mennä korjaamokirjan antama vianetsintäkaavio kohta kohdalta läpi. Jos vianetsinnässä lähtee liikaa oikomaan, voi päätyä tekemään aivan turhaa työtä. Tästä on omakohtaisesti liian monta kokemusta, kun malttamattomuutta o0n jättänyt tarpeettomilta tuntuvat tarkistukset tekemättä.
Nämä ajon probleemat ovat yleensä sellaisia, että kätevin - ja yleensä järkevin - menettely on mennä korjaamokirjan antama vianetsintäkaavio kohta kohdalta läpi. Jos vianetsinnässä lähtee liikaa oikomaan, voi päätyä tekemään aivan turhaa työtä. Tästä on omakohtaisesti liian monta kokemusta, kun malttamattomuutta o0n jättänyt tarpeettomilta tuntuvat tarkistukset tekemättä.
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Kuvassa ajon venttiili
- Liitteet
-
- IMG_20180925_142143_598.jpg (221.14 KiB) Katsottu 10021 kertaa
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Tässä taas venttiililohkon toisessa päässä joku esiohjauspuolen säätökara...kupin alla pieni kuusiokolosäätö.
- Liitteet
-
- IMG_20180925_142446_850.jpg (168.24 KiB) Katsottu 10019 kertaa
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Länkkärissä sama vika johtuu kuulemma siitä ettei ajomoottori säädä.Mitä tarkoittaneekin.Liikkeelle lähtee kuin airo hankaimesta mutta sitten kierrokset pysyy tapissa mutta vauhti ei nouse.Hetken päästä lähtee normaalisti vauhtiin.Tässä rexroth.Oon ymmärtänyt että säätäjä olisi ajomoottorin kyljessä ja siihen ei enää saa osia. 
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Ajomoottorin säätymättömyys olisi ihan järkeen käyvä selitys vauhdin puutteelle. Hydrostaattisessa voimansiirrossa on tavallinen ratkaisu, että sekä pumppu että moottori ovat säätyvätilavuuksisia. Perusidea on, että moottori säätyy automaattisesti siinä vallitsevan työskentelypaineen mukaan ja tämä paine riippuu suoraan siitä, kuinka raskasta eteneminen on. Liikkeelle lähdettäessä moottori on maksimikulmalla, jolloin moottorin männät tekevät pisimmän liikkeen parhaan väännön asennossa. Kulma pienenee, kun kone on vahdissa ja kulkee kevyesti. Eteenpäinmenon vaatiessa enemmän voimaa paine kasvaa ja moottori säätyy takaisin kohti suurempaa kulmaa eli suurempaa tilavuutta, josta seuraa pienempi pyörintänopeus ja isompi vääntö. (You tuubissa olen nähnyt asiasta mainion esityksen, mutta eihän sitä enää sieltä löytynyt.)
Periaatekuva säätyvätilavuuksisesta hydraulimoottorista. Sama säätöperiaate on myös pumpussa, mutta pumpun kulma säätyy suuntaventtiililtä tulevan ls-paineen ohjaamana.
Periaatekuva säätyvätilavuuksisesta hydraulimoottorista. Sama säätöperiaate on myös pumpussa, mutta pumpun kulma säätyy suuntaventtiililtä tulevan ls-paineen ohjaamana.
- Liitteet
-
- cylindricalpistons.jpg (141.43 KiB) Katsottu 9922 kertaa
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Vähäisen ymmärrykseni asiasta mukaan länässä juurikin tuo adjusment on tullut matkan päähän ja uutta ei saa kuin moottorin mukana
Joskus mukana olleena niin ainakin Rexrothissa noita voi aika paljon säädellä mm liikkele lähtö kierroslukua ja jotain joka on stall jossa pidetään hanat kaakossa veto päällä ja jarrut pohjassa ja katsotaan koska se alkaa säätämään kulmaa.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Tänään tuli taas ajettua painemittari ls-linjan mittausnastassa kiinni...tasan 10bar oli paine kun ei mitään toimintoa käyttänyt,ajossa sitten paine seilasikin oikeen kunnolla...mietin vaan sellaista kun ei tietämystä ole että eikö nämä pitäis olla "vakiopaine" järjestelmiä eli ajossakin paine pitäis pysyä stabiilina ja moottorin/pumpun kulma vaan muuttuu ? kertokaa joku viksumpi sillai että minäkin ymmärrän,jos väärässä olen,mitä vahvasti epäilen
Volvolle tänään soitin ja tämä kyseinen konemalli on semmonen ettei sieläkän ollu vahvaa asiantuntemusta.
Re: Volvo ew140 ajon ongelma
Omaa kokemusta ei ole, mutta jostain koneesta kuulin väitteen, että napojen rasva SAE 90 on niin jäykkää, että kone matelee helposti kilometrinkin verran, kunnes rasva lämpenee ja kone saavuttaa vähitellen speksien mukaisen n. 20 km/h.