Nainen miesten seassa

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
koneprinsessas
Aktiivinen käyttäjä

Nainen miesten seassa

Viesti Kirjoittaja koneprinsessas »

Miksi naisena on niin vaikea päästä näyttämään osaamistaan ja intoaan konehommissa?

Ajan tällä hetkellä työkseni kiviautoa ja aikaisemmin tumpperia ja mukavaa hommaa se on, ei siinä mitään. Nyt on vain iskeny halu päästä "vaativampiin" hommiin, kaivinkoneeseen tai pyöräkoneeseen. Tässä vaiheessa tulee se ongelma. Pitäisi olla alan koulutus ja vähintään 5 vuotta työkokemusta. Pelkästään siksi, että satun olemaan nainen? Kehtaan väittää, että jos olisin mies, työnantajien olisi helpompi uskoa minun olevan todella kiinnostunut näistä töistä. Todella harvalla nykyisistä työkavereista on mitään alan koulutusta ja yllättäen, kaikki on miehiä. :D

Päästäkseni edes tähän tilanteeseen olen joutunut aloittamaan koulun ja työharjoittelun kautta jäin työelämään. Pääsin näyttämään mitä osaan, mutta työnantajan vaihtuessa tuli taas sama ongelma eteen. Positiivista palautetta kyllä tulee töiden hoidosta, mutta silti puuttuu ilmeisesti se jokin uskottavuus, mikä miehillä on luonnostaan? :?

Tällä hetkellä olen sen verran isossa firmassa, että aika turha haaveillakkaan muista hommista, mutta miten koskaan pääsen etenemään muihin koneisiin, jos kukaan ei uskalla antaa tilaisuutta näyttää mitä osaan? Naisia halutaan lisää alalle töihin, mutta miten niitä pääsee, kun kukaan ei uskalla ottaa? :|

Nautin minun työstä todella paljon ja tiedän, että tämä on minun ala. Turhauttaa silti, kun tiedän mistä jään paitsi. Sen verran olen muitakin koneita saanut ajaa, että veri vetää koko ajan muualle.

Joskus sitä vaan toivoo, että olisi syntynyt mieheksi alunperinkin :lol:
-nainen ilman miestä on kuin kala ilman polkupyörää-
Rabhami
Aktiivinen käyttäjä

Re: Nainen miesten seassa

Viesti Kirjoittaja Rabhami »

Älä vaivu epätoivoon. Suosittelisin rohkeaa harjoittelua jollain koneella julki ja salaa. Täytyis löytää ymmärtäväinen koneen omistaja ja kuski, että saisit harjoitella jossain helpommassa hommassa. Sillä systeemillä monet on päässyt ajamaan koneita. Monella työmaalla on tosin niin kiire, ettei koneet jouda hiljentämään tahtia. Ehkä ei kannata ensimmäisenä mennä pyöräkuormaajalla louhepenkkaan, se vaatii aikalailla kokemusta.
koneprinsessas
Aktiivinen käyttäjä

Onnistuitpa kiteyttämään juuriki sen ongelman muutamaan lauseeseen. Kyllähän mie harjottelisin vaikka kuinka, mutta vaikea pelkän mielikuvahrjottelun kautta on oppia mitään.. Helpommin sanottu kuin tehty tuo "etsi ymmärtävä koneenomistaja ja kuski"osio. :)

Kylläpä se on näin keskellä talvea hankala alkaa löytämään uutta työpaikkaa, mutta ei tämä ole vain talven ongelma. Olenki alkanu miettimään onko se vain näin, että meitä naisia on niin vähän vielä alalla ja siksi saadaan kaksinverroin todistella kiinnostusta ja kykyjä? Vai onko se vain minun mielikuvituksen tuotetta? Onko nuorien jätkien yhtä vaikea päästä näyttämään kykynsä?

Ei tässä epätoivoon vielä vaivuta, menen vaikka läpi harmaan kiven, en aio jumittua kiviauton hyttiin :D
Hullu-Jussi
Guru

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Vastaisin tähän juttuun mielelläni työnantajan näkökulmasta. (Vaikka nyt olenkin tavallisen duunarin asemassa, olen aikaisemmin hieman kokeillut myös työnantajan roolia.) Työnantaja tietysti haluaisi saada kuskin, josta on mahdollisimman vähän vaivaa ja joka on mahdollisimman tuottava. Kokenut kuski yleensä on tätä. Siksi vasta-alkajat joutuvat heti kättelyssä syrjityksi. Mutta mistä työnantaja tietää kuka on sopiva ja osaava. No ei välttämättä oikein mistään paitsi työnhakijan omista kertomuksista ja jostain hämäristä työtodistuksista. Tässä pelissä usein voittavat ne, jotka esiintyvät vakuuttavimmin. Aika usein omaa kokemusta hieman liioitellaan ja pienestä tuurauskeikasta kaivinkoneella tulee puheissa lähes kokonainen työura. Ja nyt on sanottava, että tapaamani naistyönhakijat ovat yleensä olleet siinä mielessä rehellisiä, että ovat kertoneet omasta työkokemuksestaan tai sen puutteesta suht realistisesti. Ehkä tuossakin yksi syy. Ja sitten siihen vielä ennakkoluulot päälle niin eihän se ole mimmeillä ihan helppoa päästä konehommiin, mutta ei se kovin helppoa ole hemmoillakaan. Vasta-alkaja on työnantajan kannalta aika hyödytön noin ihan raa'asti ilmaistuna. Esim kaivinkonetta oppii ajamaan (siis liikuttelemaan) parissa päivässä, pyöräkuormaajaa parissa tunnissa, jos on aiemmin ajanut autoa. Mutta tämmösestä osaamisesta ei hirveen paljon ole hyötyä todellisessa työssä. Kaivinkonekuskilta vaaditaan keskimäärin hyvin paljon enemmän kuin koneen hallinta. Jo pelkästään massakaivussa pitää hahmottaa työn eteneminen: mihin otan autot/dumpperit, että koneen kaivukierrosta tulee mahdollisimman nopea, miten tunnistan mahdollisen häiriintyvän alustan, rakennustyömaalla täytyy osata varoa räystäitä, maassa olevia kaivoja, muita ihmisiä, autoja. Jos sattuu vahinko se on aina kallista vaikka olisi kuinka vakuutuksia. Moni vanhempi konkari on minulle sanonut, että kahdessa vuodessa jonkin koneen ajamisen oppii noin niinkuin välttävästi. Silti osa näistä on palkannut minut töihin vain sen takia, että osasin olla sillä hetkellä riittävän vakuuttava. Mitään kahden vuoden kokemusta ei minulla suinkaan aina ollut. Mutta koska onnistuin oppimaan jutut riittävän nopeasti, ei kukaan huomannut, etten oikeasti alussa paljon mitään osannut. Oikeastaan työnantajan ehkä kannattaisi arvostaa työnhakijassa enemmän motivaatiota. Kyllä sellainen, joka oikeasti haluu tehdä jotain työtä, sen myös aika nopeasti oppii.

No joo, tämä tällä kertaa.
koneprinsessas
Aktiivinen käyttäjä

Eli rivien välistä voi lukea, että lievällä tai vähemmän lievällä valehtelulla liikkeelle? :D

Myönnän, olen ehkä liian rehellinen. En halua tuottaa pettymystä työnantajalle, mutta asennetta löytyy. Tiedän, että handlaan homman, koska motivaatiota on oppia kaikki mahdollinen tältä alalta.

Ehkä tilanne helpottaa, kun alkaa tämä talvi taittumaan kevääseen ja työt lisääntyy. Laittaa kunnolla haku päälle pieneen firmaan, paremmat mahikset päästä tekemään kaikkea. Paljon puhetta on ollut, että naisia halutaan alalle, mutta tuntuu pelkältä paskanjauhamiselta. Helppo se on puhua aiheesta, kun kuitenkin harva työnantaja on valmis tekemään asian eteen mitään. Kuitenkin jokainen meistä on jossain vaiheessa ollut se keltanokka kaikessa, kukaan ole syntynyt osaajana.

Tähän mennessä olen saanut vain positiivisia kommentteja ja ihmetystä miten ihmeessä olen näihin hommiin eksynyt. Kuitenkin jossain syvällä piilee ne ennakkoluulot vaaleanpunaisesta prinsessasta, jonka maailma kaatuu kun kynsi katkeaa. Varsinkin kun on nuori, joutuu lähes joka päivä huomauttamaan työkavereille, että hei, vaikka olenki nainen, voin itse tankata koneen jolla ajan. Meinaa aika herkästi herätä tuo suojeluvaisto miehillä :D

Periksi ei anneta ennen kuin sydänkäyrä on suora! :lol:

...ja jos ei muutosta syksyyn mennessä tapahu, lähen opiskelemaan koneenkuljettajaksi, eikä kenelläkään ole sen jälkeen nokan koputtamista minun ammattitaitoon! :twisted:
temmes
Guru

Viesti Kirjoittaja temmes »

Soitin tänään vanhoissa Valmet asioissa Linnavuoreen ja sain erittäin hyvää, ammattitaitoista ja varsin napakkaa palvelua naisihmiseltä. Ehkä 95prosenttisesti korjauspuolen konehommissa on mies, mutta nykyään alkaa vissiin olemaan sielläkin naisia enenevässä määrin ja mun mielestä se on hyvä.
Konehommissa usein naisilla on tuo huolellisuus ja annettujen tehtävien sisäistys miehiä parempi. Miehillä on hiukan taipumusta "osaan mää ei tarvii selittää ja äkkiä hyvää tulee" toimintaan, tietysti poikkeuksia on molemmin puolin.
Ps. ei suoran sydänkäyrän kohdallakaan saa luovuttaa, kyllä se siitä vielä ryhtyy kun hiukan potkii vauhtia.
koneprinsessas
Aktiivinen käyttäjä

Kyllähän naiset tasapainottaa työympäristöä. Vaaditaan vaan tietynlainen asenne ja luonne, että jaksaa olla miesten kanssa töissä :D Päivääkään en vaihtais pois, vaikka välillä onki raskasta. Henkisesti. :roll:
Olen yllättyny, etten ole törmänny vielä semmoseen sovinistimieheen, jonka mielestä nainen kuuluu nyrkin ja hellan väliin. Sitä päivää odotellessa...

Tosin mitä etelämpänä on töissä, sitä normaalimpaa se on. Olin Lapissa töissä aikasemmin ja ainoana naisena koko kaivoksella. Johan alko juorut liikkumaan, miksi olen siellä töissä ja minkälainen ihminen olen. Miesten perässä tottakai ja itteä jakaen :D Ihanaa kuinka pikkusielusia ihmiset osaa pikkukylissä olla.. :lol:

Kaikissahan meissä on eroja, mutta aika monesti tullu huomattua, että miehet on aika hätäsiä liikkeissään.
On se myös imagokysymys firmalle, jos on naisia töissä. Ja uskallan väittää, että pitemmällä tähtäimellä myös polttoainekulut ja remontit vähenee.
ew150c
Aktiivinen käyttäjä

Viesti Kirjoittaja ew150c »

Täällä hki:n seudulla on maansiirtoauton ratissa useita naisia.Rekoista ja pakukuskeista (ns spintterimiehistä) puhumattakaan.Kaupungintöissä on naisia perämiehinä.Kaivinkoneen ratissa olen nähnyt muutamia naisia.
Täytyy sanoa niinkuin Lauri Tähkä "ei takarivistä mitään saa,pitää rynniä rohkesti eturiviin" Alat vaan rohkesti soittelemaan sitten kun kevätaurinko alkaa lämmittää ja asfaltti alkaa jostain pilkottamaan.Ennen on turha tehdä mitään.Mistäpäin suomea etsit työtä?
Enemmistö helsinkiläisistä olis ollut valmiita näkemään presidentin rouvanakin miehen niin eihän se nyt olis edes mitään uutta jos kaivurikuskilta puuttuis munat.Tää ei olla niin tarkkoja sukupuolesta eikä väristä eikä rodusta.Ihminen ihmisenä.
kampiveivi
Guru

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Täytyypä tässä kertoa omia ja muiden kokemuksia naisista miesvaltaisissa hommissa.
Olin ennen töissä metallialan yrityksessä ja käytin levytyökeskuksia. Eräänä keväänä työharjoitteluun tuli nuori nainen ja meillä oli hieman hankala tilanne työpaikalla kun sairastapausten vuoksi oli väkeä paljon pois. Minun kontolla oli työharjoittelijoiden ja uusien työtekijöiden opastus työhön. Itse en omasta mielestäni mitenkään asennoitunut tähän uuteen tulokkaaseen mitenkään ennakkoluuloisesti, korkeintaan pidin pelkästään positiivisena että sai joskus kerrankin työskennellä naistenkin kanssa. Ainoa huoleni oli että mitenkä ehdin omilta kiireiltäni häntä opastamaan. Ja täytyy kyllä sanoa että ei moitittavaa ilmennyt myöhemminkään. Syynä ehkä oli se että tämä nuori nainen oli todella kiinnostunut tästä alasta ja hänellä oli halu oppia ja hän oppi nopeasti. Ja hän kuunteli mitä hänelle sanoi ja teki juuri niin kuin häntä neuvoi. Toki kokemus oli jo minulle opettanut miten näitä "amislaisia" opastetaan. Lisäksi hän osasi käyttää omaa päätään kun hänellä oli perus asiat hallussa hän pärjäsi ilman että joka asiaan piti käydä kysymässä minulta neuvoa tai ohjeita. Hän oli paras "oppilaani" tuona 10v aikana jonka tuossa työssä olin.
Yksi kavereista on valtralla töissä. Hän oli eräälle turveurakoitsijalle toimittanut koe käyttöön challengerin telatraktorin ja oli opastamassa sen käyttöä ja keräämässä kokemuksia traktorista. Kaveri kertoi hieman katsoneen hämmästyneenä kun ohi oli puhaltanut nuori viehättävän näköinen vaalea naisihminen kerrostalon kokoisella traktorilla. Oli sitten sanonut urakoitsijalle joka vieressä seisoi : "Teillä on näköjään naisiakin töissä." Tähän urakoitsija oli sanonut että naiset on ihan parhaita traktori kuskeja. Heillä ei ole näyttämisen tarvetta, eivät kouhota ja pitävät kalustosta huolen. Nuorilla miehen aluilla se näyttämisen halu asettuu joksikin aikaa sitten vasta kun traktori on tukevasti suossa ja jalkaisin käy muutaman kilometrin päästä hakemassa vetokettingin.
Joskus tuli televisiosta jokin ohjelma Pohjois-Amerikan öljyhiekka louhoksesta. Siellä suuria dumpperita ajoi enimmäkseen naiset. Kokemus oli osittanut että naiset ovat parhaimpia kuljettajia, heille sattui vähemmän vahinkoja.
Joskus olen myös kuullut että nosturin käyttäjinä naiset ovat erityisen hyviä.
Tämä on varmasti totta että ne naiset joilla on kyky oppia hyvin hallitsemaan koneita ovat sitten siinä todella hyviä. Joskus vuosia sitten tuli ohjelma naisten ja miesten eroista. Siinä oli juuri puhetta tuosta että miehistä suurempi osa oppii helposti käyttämään koneita kuten vaikkapa kaivinkone. Tämä perustui johonkin tilahahmotus kykyyn tai vastaavaan... Mutta ne naiset jotka sitten oppivat käyttämään koneita helposti omaavat muita ominaisuuksia jotka tekevät heistä keskivertomiestä paremman ko. työssä varsinkin jos se vaatii tarkkuutta ja huolellisuutta. Jokainen koneiden kanssa työskentelevä varmasti tuntee tai tietää jonkun miehen jolla periaatteessa on koneen hallinta, tiedot ja taidot hallussa mutta homma pilataan ylettömällä kouhottamisella ja hosumisella.
Itse kyllä ihmettelen sellaista työnantajaa joka kileltäytyy ottamasta työhön sellaista koneenkuljettajaa joka on nainen. Hän nimittäin menettää sinä ehkä parhaan kuljettajan joka hänellä voisi olla. Sillä tuskimpa nainen joka ei mielestään opi helposti käyttämään koneita tuskin yrittää edes hakeutua niitä kuljettamaan.
koneprinsessas
Aktiivinen käyttäjä

Oi vitsi, kiitos! Oletta aivan mahtavia. Ehkä mieki keväällä saan läpimurron aikaseksi!

Onko kellään kokemuksia Norjan kaivos/maanrakennushommista? Olen alkanu sieltäpäin katteleen töitä, olis aika makea paikka.. :)
Vastaa Viestiin