Enpä tiennyt tällaista mallia valmistetun.
Fiskars 300M
- Vaijerikone
- Aktiivinen käyttäjä
Fiskars 300M
Tämmöisen kuvan löysin sattumalta http://koti.mbnet.fi/levabros/overdrive ... s_300M.jpg
Ilmeisesti pienempi kuin 400M.
- Hullu-Jussi
- Guru
Re: Fiskars 300M
On siis sitten tuollainenkin Fiskars tehty.
Noita eri Fiskars-malleja on ollut yllättävän paljon. Tuntuu siltä, että siellä tehtaalla oli aika yritteliäs meininki päällä. Siinä mielessä hieman harmi, että se toiminta sitten lopetettiin niin äkisti.
Tässä yhteenvetona minulla nyt tiedossa olevat Fiskarsin kaivinkonemallit:
300 M pyöräalustainen vaijerikone
400 M pyöräalustainen vaijerikone
400 tela-alustainen vaijerikone
500 tela-alustainen vaijerikone
540 tela-alustainan hydraulikone, vakiotilavuus Vickers-pumput, alavaunu sama kuin 400
550 tela-alustainen hydraulikone, vakiotilavuus Vickers-pumput, alavaunu sama kuin 500
550 M pyöräalustainen hydraulikone, muuttuvatilavuuksinen Linde-hydrauliikka
800 tela-alustainen hydraulikone, muuttuvatilavuuksinen Linde-hydrauliikka
1000 tela-alustainen hydraulikone, alavaunu sama kuin Jussi 610
Olen tämän kuvan laittanut tänne foorumille jo aiemminkin, mutta skannasin sen nyt uudelleen hieman parempitasoiseksi. Siinä on Fiskars 540, malli jota en tiennyt olevan olemassakaan ennen kuin sain tämän kuvan äidiltäni. Isäni on ottanut tämän kuvan työmaalta, joka oli luultavasti Pakilassa Helsingissä. Kone oli kuvanottohetkellä aivan uusi ja tuotu juuri työmaalle. Arvelen, että kuva on otettu loppukesällä 1966.
Tässä yhteenvetona minulla nyt tiedossa olevat Fiskarsin kaivinkonemallit:
300 M pyöräalustainen vaijerikone
400 M pyöräalustainen vaijerikone
400 tela-alustainen vaijerikone
500 tela-alustainen vaijerikone
540 tela-alustainan hydraulikone, vakiotilavuus Vickers-pumput, alavaunu sama kuin 400
550 tela-alustainen hydraulikone, vakiotilavuus Vickers-pumput, alavaunu sama kuin 500
550 M pyöräalustainen hydraulikone, muuttuvatilavuuksinen Linde-hydrauliikka
800 tela-alustainen hydraulikone, muuttuvatilavuuksinen Linde-hydrauliikka
1000 tela-alustainen hydraulikone, alavaunu sama kuin Jussi 610
Olen tämän kuvan laittanut tänne foorumille jo aiemminkin, mutta skannasin sen nyt uudelleen hieman parempitasoiseksi. Siinä on Fiskars 540, malli jota en tiennyt olevan olemassakaan ennen kuin sain tämän kuvan äidiltäni. Isäni on ottanut tämän kuvan työmaalta, joka oli luultavasti Pakilassa Helsingissä. Kone oli kuvanottohetkellä aivan uusi ja tuotu juuri työmaalle. Arvelen, että kuva on otettu loppukesällä 1966.
- Liitteet
-
- Fiskars 540 Helsingissä 1966.
- Fiskars 540394.jpg (114.46 KiB) Katsottu 3811 kertaa
- Vaijerikone
- Aktiivinen käyttäjä
Muistaakseni Hullujusseja ja pillareita -kirjassa oli tela-alustaisen vaijeritoimisen Fiskars 300:n mainos. Mainoskuvassa kone oli varustettu kuokkakauhalla ja hydraulisella kauhan käännöllä sekä suoteloilla. En itse omista kyseistä kirjaa vaan lainasin sen kirjastosta aikanaan, joten en voi nyt tarkistaa.
Tässä olisi kuva Fiskars 400M pyörä-alustana kunnostettuna.
- Liitteet
-
- skannaaminen0012.jpg (74.85 KiB) Katsottu 3782 kertaa