Toki noita koneita on tullut tiirailtua työmaiden ohi ajaessa, mutta sen tarkemmin ei niihin ole tullut tutustuttua. Pitäisikö blondin vain parkkeerata auto tienposkeen, nojata konepeltiin ja tiirata työskenteleviä koneita. Vai mahtaisiko koneen käyttäjä tulkita tämän häiriköinniksi?
Nainen ja kiinnostus koneisiin
Nainen ja kiinnostus koneisiin
Mikä tapa ja missä olisi se paras tapa päästä tutustumaan erilaisiin työkoneisiin, niin tekniikkaan kuin toimintaan? Kiinostus noihin vehkeisiin johtaa jo muksusta asti. Myöhemmin kuvaan astui mies, nykyisin ex, joka torppasi täysin intoni tutustua työkoneisiin, oli kuulemma luonnotonta jos nainen on kiinnostunut erilaisita laitteista ja niiden toiminnasta. Nyt olen saanut miellyttävän tuuppauksen lähteä purkamaan "patoutumia".
Toki noita koneita on tullut tiirailtua työmaiden ohi ajaessa, mutta sen tarkemmin ei niihin ole tullut tutustuttua. Pitäisikö blondin vain parkkeerata auto tienposkeen, nojata konepeltiin ja tiirata työskenteleviä koneita. Vai mahtaisiko koneen käyttäjä tulkita tämän häiriköinniksi?
Re: Nainen ja kiinnostus koneisiin
Tuskinpa tuota häiriköinniksi monikaan ottaa, ellei sitten ole vannoutunut poikamies 
- Hullu-Jussi
- Guru
Vaikea sanoa, mikä olisi paras tapa lähteä tutustumaan koneisiin ja niillä tehtävään työhön. Sopiva lähestymistapa riippuu myös siitä onko tavoitteena pitemmällä tähtäimellä päästä alalle töihin vai haluaako saada tietoa enemmän harrastuksen kannalta. Aika paljon ihmiset tulee meikäläiselle juttelemaan, kun olen työmaalla. Olen pannut merkille, että useammin tunnutaan tulevan mun luokse kyselemään kuin muiden työmaalla olevien. Ehkä se johtuu siitä, että vaikutan sopivan joutilaalta tai sitten olen vaan jollain tavoin vaarattoman oloinen, että uskaltaa tulla puhuttelemaan. Useinmiten ihmiset kyselevät, mitä me ollaan tekemässä, tuleeko monta taloa ym. Mutta varsinkin paalutustöissä jotkut tulee tiedustelemaan hyvinkin tarkasti kaikkea tekniikkaan liittyvää. Eipä se pahemmin ole häirinnyt. Mutta tekniikkapuolesta ja koneista harvemmin muijat kyselevät, vaikka sitäkin toki on tapahtunut. Saisi minun puolesta tapahtua useamminkin.
Mutta jos haluaisi päästä alalle töihin, niin se onkin sitten jo aivan toinen juttu. Minusta tuntuu - tai ainakin toivon niin, ettei siinä enää ole sukupuolella juuri merkitystä.
Mutta jos haluaisi päästä alalle töihin, niin se onkin sitten jo aivan toinen juttu. Minusta tuntuu - tai ainakin toivon niin, ettei siinä enää ole sukupuolella juuri merkitystä.
-
lannenmies
- Guru
Työmaalle meno on ehkä hankalaa nykyisten turvajuttujen mukaan mutta kyllä uskoisin reilusti kysymällä saavan asiallistakin tietoa.JAKK eli Jalasjärven ammatillinen kurssikeskus on viime vuosina järjestänyt sellaisia Naisten päiviä joissa pääsee tutustumaan kuljetus ja maanrakennus kalustoon.Eikös nyt syyskuussa ole Maxpo tai onko nyt Metko vuosi? Rohkeasti vaan juttelemaan.Onhan ainakin täällä Länsirannikolla Pyöräkuormaajan puikoissa ainakin pari tyttöä ja kaivinkoneessakin on ainakin yksi nainen nähty.Joskus 80-luvulla Turussa ajoi nainen autonosturia ja lavettia eikä huonosti ajanutkaan.Muuten olen pitkältikin sitä mieltä että esim.kaivinkone hommissa nainen todennäköisemmin olisi tarkempi.Tässä päivänä eräänä tuli vastaan "pommiauto" kylti paikallaan ja kyllä tyttö ratissa ,myöhemmi näin saman ladyn kalliolla latausporukassa.Että tervetuloa naiset!
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Kiitos viesteistä. Netistä olen teoriaa opiskellut ja syyskuussa suuntana Maxpo. Nuo työmaat olisivat oiva paikka käydä tutustumassa koneisiin mutta uskoisin että se on käytännössä hieman hankalaa huomioiden juuri turvallisuusasiat sekä mahdollisen kiireen. Mutta eiköhän tässä jotain keksi jotta noihin koneisiin pääsee tutustumaan 
-
kuokkaeukko
- Aktiivinen käyttäjä
Mistähän tästä löytäisi lisää tietoa? Nimittäin jonkin verran kiinnostaisi, ja netistä ei löydy, tai sitten on väärät hakusanat.lannenmies kirjoitti:JAKK eli Jalasjärven ammatillinen kurssikeskus on viime vuosina järjestänyt sellaisia Naisten päiviä joissa pääsee tutustumaan kuljetus ja maanrakennus kalustoon.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
-
kuokkaeukko
- Aktiivinen käyttäjä
Kahlasin koko JAKK:in sivut enkä löytänyt just tuota. Lukutaidossa näemmä vielä kehittämistäyölento kirjoitti:http://www.jakk.fi/sivusto.asp?T=1&R=959
Tuolta JAKK:lta varmaan kannattaa kysellä lisää...
Yleensä kaikki kiintoisat tapahtumat järjestetään jossain periferiassa (lue: Etelä-Suomessa). Hienoa, että muuallakin on joskus jotain - toivottavasti tulevaisuudessakin.
- Hullu-Jussi
- Guru
Yölento tarkoitti mahdollisesti tuolta Jakkin nettisivujen "ajankohtaista" -osiosta löytyvää uutista. Mutta oliko se viime vuoden tapahtumasta? Rahtihemmot-foorumilla asiasta oli ainakin pari vuotta sitten ollut puhetta. Tätä kaivutapahtumaa järjesti Naisrahtarit tai Naispark-niminen yhteenliittymä. Kummallakin on nettisivut (www.naisrahtarit.fi www.naispark.fi), mutta en kiireessä ehtinyt niitä riittävän huolella lukea, kun olen tässä vain ruokatauolla. En ole Rekkahemmoissa huomannut tämän vuoden puolella kuitenkaan mitään mainintaa uudesta tapahtumasta.
-
lannenmies
- Guru
Näinhän se taisikin olla ja olikin JAKKi oli mukana yhtenä partrerina.Tänä suvena tyttäret olivatkin olleet Vuosaaressa tutustumassa satamakoneisiin.En käynyt katsomassa Rahtareiden sivuilta olisiko siellä mitään näkyy olevan samoja naisia kummassakin seurueessa.Oiva paikka tutustua erityyppisiin koneisiin on keväällä järjestettävät Mansen Mörinät (Tampere) Villi Länsi (Turun seutu) Telakonepåivåt ( Huittinen) ja Oikiat Konepäivät ( Oulu ). Onko Kehän ympärystässä enää sellaisia koneliikkeiden yhteisnäyttelyitä kun joskus?.Ne olivat muistaakseni syksyllä kun Mörinät olivat keväisin.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.