En tosiaan tiedä patenteista mutta noita expanderin apinointeja on näkynyt useammassakin koneessa ja kohdassa.
Ja yksi vaihtoehto noihin väljiin korvakoihin on tehdä uudet korvakon reiät, näitä tehtiin aika paljonkin edellisessä firmassa. Eli sorvissa tehdään sopivan kokoiset holkit ja vanha reikä reippaasti pois poralla (jos aika pieni reikä ja kappale että säteisporaan sai) tai pillillä leikaten ja sitten hitsataan uusi "reikä" paikalleen. Näistä holkeista ei saa tehdä ihan ohuita tai ne ei kestä.
kaivupuominpää vino
Re: kaivupuominpää vino
Olen samaa mieltä että yleensä puomit väleentyy juuri sieltä kylmältä holkilta.Tapin ja puslan vaihto ei paljon silloin auta.Edellisen kertomassa tavassa pitää vaan tehdä "uudesta reijästä" sopivasti väleä kun hitsatessa pikkasen kruppaa pienemmäksi.
Itse oon tehnyt täytehitsaamalla reijän ja vingulla hiomalla.jos reikä esim 50mm niin kannattaa käyttää noin 40mm halkaisijaista hiomakiviä niin helpottaa sovittamista.Onhan se aikaa vievää.Ja ei lopputulos oo tietystikään aarporan tasoa.Kerran tein tosi tiukan sovituksen kun ei vielä sopinut tappi,niin nappasin toisen koneen rammerilla tapin paikoilleen.Työnsi varmaan lastun tappi mennessään
Tiukka on vielä vuosienkin jälkeen,toivottavasti ei tarvi ottaa koskaa irti....Kaikkea se köyhyys teettää.
Kuulin kerran huhun ettei esim yanmarin pienemmänpään koneissa oo vaihdettavia puslia ollenkaan.Pitääköhän paikkansa?
Itse oon tehnyt täytehitsaamalla reijän ja vingulla hiomalla.jos reikä esim 50mm niin kannattaa käyttää noin 40mm halkaisijaista hiomakiviä niin helpottaa sovittamista.Onhan se aikaa vievää.Ja ei lopputulos oo tietystikään aarporan tasoa.Kerran tein tosi tiukan sovituksen kun ei vielä sopinut tappi,niin nappasin toisen koneen rammerilla tapin paikoilleen.Työnsi varmaan lastun tappi mennessään
Kuulin kerran huhun ettei esim yanmarin pienemmänpään koneissa oo vaihdettavia puslia ollenkaan.Pitääköhän paikkansa?
Tapissa ja holkissa ei ole välystä juuri laisinkaan. Korvat kulunu. Onhan siinä oma hommansa ruveta tekemään korjausta tavalla tai toisella. Mut toi spandeks pultti tuli mieleen ja kyseltiin tappia niin jäi kyllä hinnan puolesta ostamatta. Suunniteltiin myös että sorvarille mittoja ja kokeilemaan omaa versiota spandeks pultista.
ja samaten tuo hitsattava holkki systeemi. Mutta katsotaan miten toi kemiallinen metalli kestää.
Tai toinen vaihtoehto ois ku sais tapin ruostumaan paikalleen
ja samaten tuo hitsattava holkki systeemi. Mutta katsotaan miten toi kemiallinen metalli kestää.
Tai toinen vaihtoehto ois ku sais tapin ruostumaan paikalleen
Rasvanipasta kemiallista metallia reikkin niin tulee tiukka. Ei taida kestää minuuttia kauempaa.Oletko miettinyt rakentavasi aarporan itse? Lainaat jostain mangneettikiinniteisen porakoneen ,se puomin kylkeen kiinni.Sillä pyörität akselia johon hitsaat pikateräksen joka leikkaa reikää.Jos pitempi reikä niin saahan vastapuolelle tukilaakerin.Tietääkseni monilla, aarporat joilla puominreikiä kalvetaan, on juuri jollain tapaa itse tehtyjä.vantaa kone ja laitteellakin on vastaava.On siellä myös iso oikea aarpora mutta se vaatii puomin irtioton.
Omaan käyttöön saat tehdä/teetättää millaisia osia/juttuja haluat, mutta bisnestä et saa niillä tehdä. Eli vain omaan käyttöön,ei rahallisen hyötymisen tarkoituksessa. Joku viisaampi kyllä oikaisee jos olen väärässä.kampiveivi kirjoitti:Tuo meidän asentama tappi ei ollut aito expander. En tiedä miten tarkkaan patentit kieltää valmistuksen muilta mutta ei ainakaan tätä paikallista sorvaria estänyt. Hieman se on kyllä erilainen mutta toimintaperiaate sama. Ja mikä tärkeintä, hinta halvempi.
Lännen M316
Tuo puomin vääntyminen on aika harvinaista. Itse en muista nähneeni yhtään normaalipuomia joka olisi työssä vääntynyt. Vääntyyhän puomi jos jostain pääsee ratkeama niin pahaksi, että se antaa periksi sen vuoksi. Kaikki on mahdollista maanrakennuksessa.
Reikien korjaaminen on aina työläs homma, teki sen kuinka tahansa. Koko korvan tai ainesputken vaihto on aina aikaa vievä työ. Niiden linjaan saamineen
alkuvaiheessa ei ole ongelma, mutta hitsauksen jälkeen ongelmia riittää.
Expanderi on hyvä vaihtoehto vähän kuluneelle reiälle. Se on nopea vaihtaa, mutta aika hintava. Ongelmana on reiän soikeus, koska reikä kuluu melkein aina soikeaksi. Ja puslan reiät on yksi ongelma. Niihin ei ole vielä keksitty Expanderia.
Aarporaus on tietysti yksi vaihtoehto. Siinä on etuna reikien linjaus ja pyöreys.
Reikien korjaaminen on aina työläs homma, teki sen kuinka tahansa. Koko korvan tai ainesputken vaihto on aina aikaa vievä työ. Niiden linjaan saamineen
alkuvaiheessa ei ole ongelma, mutta hitsauksen jälkeen ongelmia riittää.
Expanderi on hyvä vaihtoehto vähän kuluneelle reiälle. Se on nopea vaihtaa, mutta aika hintava. Ongelmana on reiän soikeus, koska reikä kuluu melkein aina soikeaksi. Ja puslan reiät on yksi ongelma. Niihin ei ole vielä keksitty Expanderia.
Aarporaus on tietysti yksi vaihtoehto. Siinä on etuna reikien linjaus ja pyöreys.