Vanhoja työmaakuvia
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Vanhoja työmaakuvia
Tässä pari työmääkuvaa, jotka ovat otettu vain 10 vuotta sitten. Niissä olevat koneet ovat sen sijaan jo huomattavasti vanhempia. Ensimmäiset kaksi puskukonetta ovat Vuosaaren voimalaitoksen laajennustyömaalla olleet Mäntylän koneet, viimeisen kuvan telakuormaaja kesäohjaamolla oli Vuosaaren kaatopaikan peittelyhommassa.
- Liitteet
-
- Cat D7 01.jpg (115.17 KiB) Katsottu 10528 kertaa
-
- Fiat-Allis 21C 01.jpg (132.29 KiB) Katsottu 10528 kertaa
-
- Cat 977 Vuosaari.jpg (175.23 KiB) Katsottu 10528 kertaa
- Hyppy-Heikki
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 13 Joulu 2009, 23:40
Re: Vanhoja työmaakuvia
Heips!
Täs olis vähän kuvaa tontilta!
Tien pätkä tulevalle hallille.Talo tulee tonne oikealle ylös rinteeseen. Raksa töissä tos tontilla, CAT 955 H vm.1961.Hitachi tuol taustalla.
Täs olis vähän kuvaa tontilta!
Tien pätkä tulevalle hallille.Talo tulee tonne oikealle ylös rinteeseen. Raksa töissä tos tontilla, CAT 955 H vm.1961.Hitachi tuol taustalla.
- Liitteet
-
- ATT019.jpg (48.69 KiB) Katsottu 10527 kertaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Vanhoja työmaakuvia
Tässä taas pari vanhaa kuvaa, jotka löysin kenkälaatikon pohjalta. Tietoni kuvista ovat vähäiset. Toisen takana luki "Juankoski". Luultavasti tietyö 60-luvun puolivälissä. Kyseessä on ilmeisesti uusi tielinja, koska kaivutoiminta tapahtuu aivan talon pihassa. Näyttäisi myös siltä, että kone on uudelleen maalattu, sillä maalipinta on kiiltävä ja yhtenäinen myös kulmassa olevien lommojen kohdalla. Puomia sen sijaan ei ole maalattu vähään aikaan.
- Liitteet
-
- Lokomo JT22 01.jpg (281.83 KiB) Katsottu 10515 kertaa
-
- Lokomo JT22 02.jpg (258.77 KiB) Katsottu 10515 kertaa
Re: Vanhoja työmaakuvia
Löyty kuva arkistosta. Taitaa olla saman firman kones.Hullu-Jussi kirjoitti:Fiskarsin kaivinkonetuotannolle kävi loppujen lopuksi aika huonosti. Homma oli alkanut 1964-65 vaihteessa, kun Fiskarsin silloinen pääjohtaja oli ostanut talousvaikeuksiin joutuneen Eklöfin konepajan Porvoosta. Siellä tehtiin lisenssillä Åkermanin pienempiä malleja 13-tonnisiin asti. (Isommat lisenssi-Åkerit teki Varkauden konepaja.) Tuotenimenä oli Jussi ja koneet myytiin Rolacin verkoston kautta. Tämä kyseinen Fiskarsin johtaja oli aika innostunut ostamaan erilaisia yrityksiä. Tuli hankittua muovialan yrityksiä, venevalmistaja, sähkölaitetuotantoa, kodinkoneita ym. No niin, palataan kaivinkonetuotantoon: Sopimus Rolacin kanssa irtisanottiin ja perustettiin oma myyntiorganisaatio, koneisiin maalattiin uudet värit ja Jussi-nimi sai mennä. Välittömästi aloitettiin myös oma suunnittelutyö tulevaisuuden mallien luomiseksi. Sen verran kiire kuuluu olleen, että kun ensimmäinen Fiskars 550-hydraulikoneen proto saatiin valmiiksi, se ajettiin sopivan siistille pellolle ja siitä otettiin valokuvat ja painettiin myyntiesite. Joitain pieniä ja joitain vähän suurempia teknisiä yksityiskohtia jouduttiin sitten korjailemaan jo myytyihin koneisiin, kun käyttökokemusta karttui. Asiakkaat sai kunnian suorittaa tuotekehitystä niin kuin useasti muulloinkin on tapahtunut suomalaisen teollisuustuotannon kanssa. Fiskarsin onni oli siinä, että tehtaalla oli kaksi erinomaista insinööriä, joilla oli yllättävän oikeaan osunut näkemys kaivinkoneiden kehityslinjoista tuolloin. Melko pian alettiin suunnittelemaan seuraajaa 550-mallille, ekat protot valmistuivat 1968 tai -69. Mallinimet olivat 800 (tela-alustainen) ja 550M (pyöräalustainen) ja kone oli jo täyshydraulinen sen ajan moderneimmilla komponenteilla (Linde-hydraulimoottorit ja Linden muuttuvatilavuuksinen kaksoispumppu). Olen itse nähnyt kaksi tela-alustaista ja kolme pyöräalustaista, mutta sanotaan, että pyöräalustaisia olisi tehty kymmenen. Uskon, että nuo uudet mallit olisivat olleet melkoinen tekijä suomalaisilla markkinoilla. Kävi kuitenkin niin, että nuo pääjohtajan lukuisat yritysostokset alkoivat kismittää tärkeimpiä osakkeenomistajia ja kaveri sai kenkää. Uusi johtaja pani luudan heilumaan ja siinä touhussa meni 1970-71 niin kaivinkoneet, asuntovaunut kuin grilliuunit ym. Jäljellä jäi sitten nuo tunnetut Fiskars-lapiot, -haravat ja -sakset.
Tarinaan voisi vielä liittää pari pikku juttua: 66 tai 67 tuli Helsinkiin työmaalle telakuormaaja, joka oli aivan kuin Caterpillar 955H, mutta väri oli oranssin punertava ja edessä ja takana luki Komatsu. Voin vakuuttaa, että sitä ihmeteltiin.Kysymys oli siitä, että Fiskars oli päättänyt aloittaa japanilaisten koneiden maahantuonnin ja oli tuottanut maahan pari konetta näytille. Aika vain ei ollut kypsä moisille laitteille ja ajatus kuoli nopeasti.
Toinen tarina on 550-koneesta, joka oli tehtaalla melkein valmiina, kun ilmoitus tuotannon lopettamisesta tuli. Työntekijät kasasivat sen kuitenkin loppuun, tosin muutamat pultit jäivät kiristämättä eikä valmistusnumerokylttiä enää laitettu koneeseen kiinni. Se jäi tehtaan pihalle seisomaan, kunnes sen ja kolme muuta pihalla ollutta koeajokonetta osti maanrakennusalan suurehko yrittäjä (kymmeniä koneita). Eräiden osin erikoisten syiden takia tämä kone jäi varastoon Espooseen eikä sitä koskaan otettu käyttöön. Viisi vuotta sitten Espoon kaupunki määräsi sen varastotontin siivottavaksi, jolla tuo ja pari muuta Fiskarsin tehtaan pihalta haettua konetta oli. Koska tontin omistaja ei aloittanut siivousta, tilasi kaupunki työn Kuusakoski Oy:ltä, joka paloitteli kaikki paikalla olleet koneet.
http://picasaweb.google.fi/mikko.maximu ... 5568065922
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Vanhoja työmaakuvia
Kuvassa näyttäisi olevan Fiskars 1000, jota kai tehtiin yksi koekappale vuonna 69. Valmistusvuodesta en ole aivan varma. Tämä oli yksi niistä koneista, jotka Pitkäkoski -niminen urakoitsija osti Fiskarsilta tuotannon loppumisen jälkeen. Tuossa kuvassa kone taitaa olla Pitkäkosken Parkanon tilalla pari vuotta sitten, kun aluetta tyhjennettiin koneista. Päättelen sen siitä, että koneen aiemmin tiiviisti ympäröinyt vesakko näyttää juuri raivatulta. Siellä Parkanossa taisi olla kaikkiaan toistakymmentä konetta. Toisin kuin ne Pitkäkosken Fiskarsit, jotka hän oli varastoinut Espooseen, oli tämä kai käytössä eri työmailla. Konetta ajanut kaveri kertoi, että se oli tehtaan jäljiltä toivottoman hidas, kunnes ohjausventtiilien kanavia keksittiin suurentaa. Koneessa on Jussi 610/Åkerman 700 -alavaunu, alunperin Detroit Diesel -moottori, joka myöhemmin vaihdettiin Scanian koneeseen ja se painoi tehtaan erään paperin mukaan 23 tonnia.
Re: Vanhoja työmaakuvia
Just näin, Pitkäkoskelta räpsästy kuva. Oli kyl melkonen koneiden hautuumaa. Oli siellä mielenkiintonen käydäHullu-Jussi kirjoitti:Kuvassa näyttäisi olevan Fiskars 1000, jota kai tehtiin yksi koekappale vuonna 69. Valmistusvuodesta en ole aivan varma. Tämä oli yksi niistä koneista, jotka Pitkäkoski -niminen urakoitsija osti Fiskarsilta tuotannon loppumisen jälkeen. Tuossa kuvassa kone taitaa olla Pitkäkosken Parkanon tilalla pari vuotta sitten, kun aluetta tyhjennettiin koneista. Päättelen sen siitä, että koneen aiemmin tiiviisti ympäröinyt vesakko näyttää juuri raivatulta. Siellä Parkanossa taisi olla kaikkiaan toistakymmentä konetta. Toisin kuin ne Pitkäkosken Fiskarsit, jotka hän oli varastoinut Espooseen, oli tämä kai käytössä eri työmailla. Konetta ajanut kaveri kertoi, että se oli tehtaan jäljiltä toivottoman hidas, kunnes ohjausventtiilien kanavia keksittiin suurentaa. Koneessa on Jussi 610/Åkerman 700 -alavaunu, alunperin Detroit Diesel -moottori, joka myöhemmin vaihdettiin Scanian koneeseen ja se painoi tehtaan erään paperin mukaan 23 tonnia.
- Hyppy-Heikki
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 13 Joulu 2009, 23:40
Re: Vanhoja työmaakuvia
Hei jos jollain on vanhoja työmaa ja konekuvia ja vähän tarinaa työmailta, niin laittakaa ihmeessä tarinaa sivuille!!!
Esim tuolla: tammelanautokerho / vanhoja kuvia, on hyviä kuvia ilmeisesti Forssan linja-auto aseman kaivu töistä. Jos joku tietää tarinaa kyseisen työmaan äksönistä, niin olis kiva kuulla.
Ja näkyyhän siellä olevan oikein Hyppy-Heikkikin töissä.(on muuten sama kone joka on mulla entisöinti projektina)
Esim tuolla: tammelanautokerho / vanhoja kuvia, on hyviä kuvia ilmeisesti Forssan linja-auto aseman kaivu töistä. Jos joku tietää tarinaa kyseisen työmaan äksönistä, niin olis kiva kuulla.
Ja näkyyhän siellä olevan oikein Hyppy-Heikkikin töissä.(on muuten sama kone joka on mulla entisöinti projektina)
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Vanhoja työmaakuvia
Noissa kuvissa esiintyy meillä erittäin harvinainen (ja muuallakin) Vickers VR180 -puskukoneHyppy-Heikki kirjoitti: tammelanautokerho / vanhoja kuvia
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
- Hyppy-Heikki
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 13 Joulu 2009, 23:40
Re: Vanhoja työmaakuvia
Kaivelin vähän arkistoja ja löysin tällasen lastauskoneen! Mitäköhän kuski tuumaili kun mätti louhosta hytin yli?!
Varmaan olis ahtaassa paikassa aika näpsäpeli kun ei tarttis vekslata!!!
Varmaan olis ahtaassa paikassa aika näpsäpeli kun ei tarttis vekslata!!!
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Vanhoja työmaakuvia
Tässä joitain aika vanhoja kuvia. Luulisin, että ovat jostain 60-luvun puolivälistä.
Kuvat näkyvät kokonaisina, kun niitä klikkaa kerran.
Kuvat näkyvät kokonaisina, kun niitä klikkaa kerran.
- Liitteet
-
- Marion 7400
- kuva 00.jpg (76.63 KiB) Katsottu 10415 kertaa
-
- Marion 7400 jossakin pohjoisessa
- kuva 01.jpg (71.21 KiB) Katsottu 10415 kertaa
-
- Marion 7400 kaivaa apusaaren päältä
- kuva 02.jpg (84.41 KiB) Katsottu 10415 kertaa
-
- Venäläinen kaivinkone Lappeenrannassa
- kuva 03.jpg (82.68 KiB) Katsottu 10415 kertaa
-
- "Pikku-Lima"
- kuva 04.jpg (93.86 KiB) Katsottu 10415 kertaa