Hei
Olin viimeviikolla vaihtamassa yksityistielle uusia rumpuja, kun siinä tuli kaksi erilaista mielipidettä kuinka se pitäisi tehdä. Tien runko oli savista maata. Vanhaputki kaivettiin ylös. Uusi tuplavihreäviivainen tilalle. Nyt alkoi sitten eriimielisyydet. Toiset olisi halunnut, että ne kaivetut savet takaisin putken päälle. Itse olin varannut 0-32 mursketta, jolla täkkäsin putken ympäryksen ja sen jälkeen vasta savet takaisin. Pintakerros oli kaivettu tietysti erilleen, joka levitettiin lopuksi pintaan.
Miten te olette tehneet rumpujen vaihdot?
Tierummun laitto
-
Kobelco 115 sr
- Aktiivinen käyttäjä
Re: Tierummun laitto
Omaan tieheni olen rummun kerran vaihtanut ja silloin murskeen pistin ympärille. Savea ei itsellä ollut ja en kyllä pistäisi sitä sinne takaisin. Näin itse ainakin toimisin
- Hullu-Jussi
- Guru
En voi mitään sille, että mieleeni tulee koko kylän tai vähintään tienhoitokunnan sisäinen kädenvääntöottelu, jossa selvitetään nämä periaatteelliset erimielisyydet. No asiaan, vakava asiahan tämä on.
Itse rummun kestävyyden kannalta tärkeää on, että sen yläpinnan ja tien pinnan välissä on riittävä kantava kerros. Muutenhan rumpu vaurioituu. Olen itse yleensä tehnyt isommat täytöt sopivalla jakavalla materiaalilla ja suojannut rummun hienommalla tavaralla. Jos paikka on sellainen, että vesi saattaa joskus virrata voimakkaasti, on rummun päihin tehtävä riittävän paksu alue savesta tai muusta huonosti vettä läpäisevästä maasta, ettei vesi tee uutta väylää rummun sivuun tulvan aikana. Tätä näkökohtaa varmaan nämä savitäyttöä ehdottaneet ovat ajatelleet. Rummun päälle on saatava joka tapauksessa kantavaa kerrosta tarpeeksi. Tietysti lopputuloksena tiehen saattaa näin tulla kantavampi kohta. Onko se sitten paha asia?
Asia on silleen hankala, että ei minun mielestä noihin rumpuihin voi olla mitään yleispätevää mallia. Toteutus riippuu niin monista asioista, jotka aina on vähän erilaisia.
Itse rummun kestävyyden kannalta tärkeää on, että sen yläpinnan ja tien pinnan välissä on riittävä kantava kerros. Muutenhan rumpu vaurioituu. Olen itse yleensä tehnyt isommat täytöt sopivalla jakavalla materiaalilla ja suojannut rummun hienommalla tavaralla. Jos paikka on sellainen, että vesi saattaa joskus virrata voimakkaasti, on rummun päihin tehtävä riittävän paksu alue savesta tai muusta huonosti vettä läpäisevästä maasta, ettei vesi tee uutta väylää rummun sivuun tulvan aikana. Tätä näkökohtaa varmaan nämä savitäyttöä ehdottaneet ovat ajatelleet. Rummun päälle on saatava joka tapauksessa kantavaa kerrosta tarpeeksi. Tietysti lopputuloksena tiehen saattaa näin tulla kantavampi kohta. Onko se sitten paha asia?
Asia on silleen hankala, että ei minun mielestä noihin rumpuihin voi olla mitään yleispätevää mallia. Toteutus riippuu niin monista asioista, jotka aina on vähän erilaisia.
Kun rummun päällys täytetään samalla tavaralla kuin muu tien runko, ei tule routimisesta aiheutuvaa kanjonia talvella ja keväällä siihen rummun kohdalle. Tätä lienee ajettu takaa sillä savitäytöllä. Voimakkaasti routivilla mailla pitäisi rummun molemmille puolille tehdä pitkät "siirtymäkiilat" ja koko kaivanto täyttää routimattomalla tavaralla. Se taas hiukan maksaa yms...
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
- Hullu-Jussi
- Guru
Unohdin tuosta loivasta kiilaosuudesta sanoa. Jos jyrkkäreunaisen kaivannon tekee, ilmaantuu keväällä herkästi "hidastetöyssyt" rummun kohdalle.