Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
MattiMainio
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05

Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja MattiMainio »

Olen seuraillut tuota hydrauliikkan lämpötilaa.Mittari on ollut venttiililohkolla kiinni. Noin tunnin kuluttua töiden aloituksesta alkaa mittari näyttämään yli 60 asteen lämpötilaa. Oudolta vaikuttaa se että lauhduttimelle menevä putki on ainoastaan kädenlämpöinen. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa miten tämän pitäisi toimia vai onko tämä normaalia?
jusape
Guru
Viestit: 923
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja jusape »

Monis traktoreissakin tuo hyde-vaihteistoöljyn normaali käyttölämpötila on 70-110ast, kuokista en ole kyllä koskaan mitannut, mut uskoisin et jossain 80 + -> liki sataa on normilämmöt hydeöljyllä niissäkin.
Joissain, mitä olen joskus ajellut, kuokkia, niin 2-4h touhuamisen jälkeen ei sylinterien pinnassa tykkää kyllä kättä pitää sekuntia enempää, ainakaan kesäaikaan....
Tää vaan mun tiedoillani, viisaammat tarkentanee asiaa.
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...
RH 6
Guru
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Kyllä 80 astetta on jo liikaa hydrauliöljyn lämmöksi sadasta puhumattakaan. 60 astetta on vielä aika normaali käyttölämpötila. Hydrauliikkaöljyssä käyttöikä lyhenee huomattavasti tietyn lämpötilan jälkeen. En muista mikä se oli, mutta 70 astetta lukuna on jotenkin mielessä. Jokainen 10 astetta lisää taisi tehdä aika ison loven käyttöikään.

Mittaisin itse lämpötilan säiliöstä.
MattiMainio
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja MattiMainio »

Säiliön lämmöt nousee 60 asteeseen. Ohjekirja sanoo että 45-55. Pumpun kyljessä nousee lämpö yli 70 asteeseen helposti. Sitä mietin että miksi öljy ei mene lauhduttajalle. Onkohan siellä jokin termostaatti ? Ohjekirja kertoo vain ohitusventtiilistä, ilmeisesti avautuu mikäli paine lauhduttimen linjassa nousee liikaa.
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja Jappi »

On siellä yleensä termostaatti, ja voi olla että se on rikki.
MattiMainio
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja MattiMainio »

Onkohan tietoa missä tämä voisi sijaita? Luulisi löytyvän lohkolta lauhduttimen lähdön paikkeilta.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Jossain japanin koneissa nähnyt siinä lauhduttimen vieressä mötikän jonne menee vissin 4 letkua. Se on jonkin sortin termostaatti tai ohitus venttiili sille lauhduttimelle.
MattiMainio
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja MattiMainio »

Soitin rakennuskoneelle ja varmistin. Koneessa ei ole termostaattia vaan suora kierto lauhduttimen kautta. Ohitusventtiili ohittaa lauhduttimen mikäli paine lauhdutinlinjassa kasvaa suuremmaksi kuin jousen paine.
Nyt siis on joko laudhutin tukossa tai jokin vika siinä ohitusventtiilissä.
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Aika tuskainen kampe talvihommiin jos todellakin on noin rakennettu... Eihän se lämpene käyttölämpöön ikinä pakkasella.

Kuinka kuumaksi menee säiliölämpö jos kaivaa yli tuon tunnin? 70 asteen jälkeen alkaa öljyn ominaisuudet kärsiä, toisinsanoen viskositeetti laskee pysyvästi.
Vastaa Viestiin