Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
-
MattiMainio
- Viestit: 4
- Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05
Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Olen seuraillut tuota hydrauliikkan lämpötilaa.Mittari on ollut venttiililohkolla kiinni. Noin tunnin kuluttua töiden aloituksesta alkaa mittari näyttämään yli 60 asteen lämpötilaa. Oudolta vaikuttaa se että lauhduttimelle menevä putki on ainoastaan kädenlämpöinen. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa miten tämän pitäisi toimia vai onko tämä normaalia?
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Monis traktoreissakin tuo hyde-vaihteistoöljyn normaali käyttölämpötila on 70-110ast, kuokista en ole kyllä koskaan mitannut, mut uskoisin et jossain 80 + -> liki sataa on normilämmöt hydeöljyllä niissäkin.
Joissain, mitä olen joskus ajellut, kuokkia, niin 2-4h touhuamisen jälkeen ei sylinterien pinnassa tykkää kyllä kättä pitää sekuntia enempää, ainakaan kesäaikaan....
Tää vaan mun tiedoillani, viisaammat tarkentanee asiaa.
Joissain, mitä olen joskus ajellut, kuokkia, niin 2-4h touhuamisen jälkeen ei sylinterien pinnassa tykkää kyllä kättä pitää sekuntia enempää, ainakaan kesäaikaan....
Tää vaan mun tiedoillani, viisaammat tarkentanee asiaa.
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Kyllä 80 astetta on jo liikaa hydrauliöljyn lämmöksi sadasta puhumattakaan. 60 astetta on vielä aika normaali käyttölämpötila. Hydrauliikkaöljyssä käyttöikä lyhenee huomattavasti tietyn lämpötilan jälkeen. En muista mikä se oli, mutta 70 astetta lukuna on jotenkin mielessä. Jokainen 10 astetta lisää taisi tehdä aika ison loven käyttöikään.
Mittaisin itse lämpötilan säiliöstä.
Mittaisin itse lämpötilan säiliöstä.
-
MattiMainio
- Viestit: 4
- Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Säiliön lämmöt nousee 60 asteeseen. Ohjekirja sanoo että 45-55. Pumpun kyljessä nousee lämpö yli 70 asteeseen helposti. Sitä mietin että miksi öljy ei mene lauhduttajalle. Onkohan siellä jokin termostaatti ? Ohjekirja kertoo vain ohitusventtiilistä, ilmeisesti avautuu mikäli paine lauhduttimen linjassa nousee liikaa.
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
On siellä yleensä termostaatti, ja voi olla että se on rikki.
-
MattiMainio
- Viestit: 4
- Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Onkohan tietoa missä tämä voisi sijaita? Luulisi löytyvän lohkolta lauhduttimen lähdön paikkeilta.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Jossain japanin koneissa nähnyt siinä lauhduttimen vieressä mötikän jonne menee vissin 4 letkua. Se on jonkin sortin termostaatti tai ohitus venttiili sille lauhduttimelle.
-
MattiMainio
- Viestit: 4
- Liittynyt: 05 Syys 2017, 15:05
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Soitin rakennuskoneelle ja varmistin. Koneessa ei ole termostaattia vaan suora kierto lauhduttimen kautta. Ohitusventtiili ohittaa lauhduttimen mikäli paine lauhdutinlinjassa kasvaa suuremmaksi kuin jousen paine.
Nyt siis on joko laudhutin tukossa tai jokin vika siinä ohitusventtiilissä.
Nyt siis on joko laudhutin tukossa tai jokin vika siinä ohitusventtiilissä.
Re: Komatsu 130-6 hydrauliöljyt lämpenee
Aika tuskainen kampe talvihommiin jos todellakin on noin rakennettu... Eihän se lämpene käyttölämpöön ikinä pakkasella.
Kuinka kuumaksi menee säiliölämpö jos kaivaa yli tuon tunnin? 70 asteen jälkeen alkaa öljyn ominaisuudet kärsiä, toisinsanoen viskositeetti laskee pysyvästi.
Kuinka kuumaksi menee säiliölämpö jos kaivaa yli tuon tunnin? 70 asteen jälkeen alkaa öljyn ominaisuudet kärsiä, toisinsanoen viskositeetti laskee pysyvästi.