Puomin ainevahvuus
Puomin ainevahvuus
Kertokaapas viisaammat, minkä vahvuisesta aineesta noin 5tn kaivinkoneen puomi on tehty. Ja onko ylä ja alapuoli paksumpaa kuin sivut. Kuvittelisin että teräslaatu on jotain optim tai weldox tyyppistä.
Re: Puomin ainevahvuus
Eikö kukaan nyt tällaista tiedä?
Re: Puomin ainevahvuus
Puomit on pääosin rakennettu 355:sta, joka vastaa vahaa fe52:sta. Joissain paikoissa puomeissa on käytetty em lujateräksiä (weldox ym). Lujateräksien käyttöä en suosittele, koska
se on helpompaa halkeamaan. Varsinkin vahvemmilla ainepaksuuksilla (yli 25mm) ongelmia esiintyy ja korjaus on hankalempaa. 5t painoisessa koneessa on ehkä pääpuomin kylkipelli
6-8mm:stä, ala- ja yläpelti on aina vahvempaa ehkä 10-12mm:stä. Kaivuuvarressa ainevahvuudet hiukan ohemmat.
se on helpompaa halkeamaan. Varsinkin vahvemmilla ainepaksuuksilla (yli 25mm) ongelmia esiintyy ja korjaus on hankalempaa. 5t painoisessa koneessa on ehkä pääpuomin kylkipelli
6-8mm:stä, ala- ja yläpelti on aina vahvempaa ehkä 10-12mm:stä. Kaivuuvarressa ainevahvuudet hiukan ohemmat.
Re: Puomin ainevahvuus
Saman suuntaista tietoa sain jo toisestakin suuntaa, tuon teräslaadun suhteen yhdellä kaverilla jolla oli 4tn cat, niin sanoi että siinä pääpuomissa on 10/5mm teräs ja kaivuupuomi kauttaaltaan 10mm eli järeämpi kuin pääpuomi.
Re: Puomin ainevahvuus
Tuo johtuu pitkälti siitä, ettei noita lujia teräksiä osata hitsata. Mitä paksumpaa, niin sitä tarkempaa on lämmöntuonti ja mahdollinen esilämmitys. Monet tsi miehet ja osa ammattimiehistä viittaa kintaalla valmistajien ohjeille. Myönnän itsekin aiemmin pitäneeni niitä pienessä arvossa, mutta tieto lisää tuskaa. Parhaillaan homma voi onnistua hyvinkin huolettomasti tehtynä, mutta yleensä mukana on enemmän tuuria kuin taitoa.Rabhami kirjoitti:Joissain paikoissa puomeissa on käytetty em lujateräksiä (weldox ym). Lujateräksien käyttöä en suosittele, koska
se on helpompaa halkeamaan. Varsinkin vahvemmilla ainepaksuuksilla (yli 25mm) ongelmia esiintyy ja korjaus on hankalempaa..
Re: Puomin ainevahvuus
En näe kyllä perustetta sille, että kaivupuomi olisi tehty järeämmästä tavarasta kuin nostopuomi. Toki siinäkin on kohtia, jossa paksuutta tarvitaan. Voi tietysti olla, että jossain tapauksessa kylkilevyt on poltettu kauttaaltaan paksummasta, niin ei tarvitse hitsailla paloja yhteen.pastilli1 kirjoitti:Saman suuntaista tietoa sain jo toisestakin suuntaa, tuon teräslaadun suhteen yhdellä kaverilla jolla oli 4tn cat, niin sanoi että siinä pääpuomissa on 10/5mm teräs ja kaivuupuomi kauttaaltaan 10mm eli järeämpi kuin pääpuomi.
Re: Puomin ainevahvuus
Tiedän kyllä näiden lujempien teräksien ongelmat juurikin hitsauksen kannalta, tosin en pidä sitä kovinkaan suurena ongelmana jos puhutaan vaikka 5mm puomin kyljistä, eikä lujuus ylitä vaikkapa 650. Mutta olen siitä huolimatta hiukan jo miettinyt että jos tekisi sen puomin vaan 355 teräksestä, varsinkin kun painonsäästöä on vaikea saada jos ei vahvemmasta tavarasta huolimatta levyn paksuutta malta ohentaa 
-
kampiveivi
- Guru
- Viestit: 234
- Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27
Re: Puomin ainevahvuus
Se painon säästö mitä saadaan käyttämällä erikoislujia teräksiä on varsin pieni esim kaivinkoneen puomissa. Metsäkoneissa on vasta muutamia vuosia ollut saatavilla nostureita jotka on tehty näistä erikoislujista teräksistä. Painon säästö on n 300kg. Kun kuitenkin ajatellaan että kyseessä on nosturi jolla ulottuvuutta 10m ja kykenee nostamaan yli tonnin.
Siinä voi miettiä onko muutaman sadan kilon säästö painossa kaivinkoneen kyseessä ollen merkittävä varsinkin kun ajatellaan että valmistuskulut nousevat huomattavasti materiaalin hinnan ja työstettävyyden vaativuuden takia.
Tuo että kaivuuvarsi on tehty paksummasta saattaa syynä olla se että ei tarvitse hitsailla paloja yhteen, eli helpompi ja nopeampi valmistaa. Mutta ei pidä myöskään unohtaa että kyseessä on kotelorakenne jonka jäykkyyteen vaikuttaa seinämäpaksuuden lisäksi myös kotelon halkaisija.
Siinä voi miettiä onko muutaman sadan kilon säästö painossa kaivinkoneen kyseessä ollen merkittävä varsinkin kun ajatellaan että valmistuskulut nousevat huomattavasti materiaalin hinnan ja työstettävyyden vaativuuden takia.
Tuo että kaivuuvarsi on tehty paksummasta saattaa syynä olla se että ei tarvitse hitsailla paloja yhteen, eli helpompi ja nopeampi valmistaa. Mutta ei pidä myöskään unohtaa että kyseessä on kotelorakenne jonka jäykkyyteen vaikuttaa seinämäpaksuuden lisäksi myös kotelon halkaisija.
Re: Puomin ainevahvuus
Sitä painonsäästöä itsekkin laskeskelin ja tulin siihen tulokseen, että se olisi tuon kokoluokan rakeenteessa kymmeniä kiloja, eikä sillä painolla ratkaista mitään.kampiveivi kirjoitti:Se painon säästö mitä saadaan käyttämällä erikoislujia teräksiä on varsin pieni esim kaivinkoneen puomissa. Metsäkoneissa on vasta muutamia vuosia ollut saatavilla nostureita jotka on tehty näistä erikoislujista teräksistä. Painon säästö on n 300kg. Kun kuitenkin ajatellaan että kyseessä on nosturi jolla ulottuvuutta 10m ja kykenee nostamaan yli tonnin.
Siinä voi miettiä onko muutaman sadan kilon säästö painossa kaivinkoneen kyseessä ollen merkittävä varsinkin kun ajatellaan että valmistuskulut nousevat huomattavasti materiaalin hinnan ja työstettävyyden vaativuuden takia.
Tuo että kaivuuvarsi on tehty paksummasta saattaa syynä olla se että ei tarvitse hitsailla paloja yhteen, eli helpompi ja nopeampi valmistaa. Mutta ei pidä myöskään unohtaa että kyseessä on kotelorakenne jonka jäykkyyteen vaikuttaa seinämäpaksuuden lisäksi myös kotelon halkaisija.
Tuo palkin halkaisia on kyllä hyvä pointti, sen miettiminen onkin juuri työn alla. Itse uskon että sillä palkin koolla voidaan vaikuttaa jopa enempi painoon kuin teräslaadulla.
Siinä tosin auttaisi paljon joku hyvä lujuuslaskentaohjelma, jos kovinkin rajusti lähtee sooloilemaan.
Itse ajattelin hiukan tinkiä ainevahvuuksista tehdastekoisiin verrattuna, kun käyttö ei varmasti ole sadasosaakaan niiden käyttömäärästä. Pitäisi jostain löytää noin 5tn kone minkä puomia pääsisi mittailemaan, niin helpottaisi valtavasti suunnittelutyötä.
Re: Puomin ainevahvuus
Ei kellään sattuisi olemaan noin 5tn kaivinkonetta salonseudulla, josta saisi mittailla puomin mittoja. Itse asustan etelä salossa, mutta kyllä voin ajella katsomaan vaikka hiukan matkaakin olisi.