Puomin ainevahvuus

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
pastilli1
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Loka 2015, 22:26

Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja pastilli1 »

Kertokaapas viisaammat, minkä vahvuisesta aineesta noin 5tn kaivinkoneen puomi on tehty. Ja onko ylä ja alapuoli paksumpaa kuin sivut. Kuvittelisin että teräslaatu on jotain optim tai weldox tyyppistä.
pastilli1
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Loka 2015, 22:26

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja pastilli1 »

Eikö kukaan nyt tällaista tiedä?
Rabhami
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Elo 2011, 21:50

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja Rabhami »

Puomit on pääosin rakennettu 355:sta, joka vastaa vahaa fe52:sta. Joissain paikoissa puomeissa on käytetty em lujateräksiä (weldox ym). Lujateräksien käyttöä en suosittele, koska
se on helpompaa halkeamaan. Varsinkin vahvemmilla ainepaksuuksilla (yli 25mm) ongelmia esiintyy ja korjaus on hankalempaa. 5t painoisessa koneessa on ehkä pääpuomin kylkipelli
6-8mm:stä, ala- ja yläpelti on aina vahvempaa ehkä 10-12mm:stä. Kaivuuvarressa ainevahvuudet hiukan ohemmat.
pastilli1
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Loka 2015, 22:26

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja pastilli1 »

Saman suuntaista tietoa sain jo toisestakin suuntaa, tuon teräslaadun suhteen yhdellä kaverilla jolla oli 4tn cat, niin sanoi että siinä pääpuomissa on 10/5mm teräs ja kaivuupuomi kauttaaltaan 10mm eli järeämpi kuin pääpuomi.
RH 6
Guru
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Rabhami kirjoitti:Joissain paikoissa puomeissa on käytetty em lujateräksiä (weldox ym). Lujateräksien käyttöä en suosittele, koska
se on helpompaa halkeamaan. Varsinkin vahvemmilla ainepaksuuksilla (yli 25mm) ongelmia esiintyy ja korjaus on hankalempaa..
Tuo johtuu pitkälti siitä, ettei noita lujia teräksiä osata hitsata. Mitä paksumpaa, niin sitä tarkempaa on lämmöntuonti ja mahdollinen esilämmitys. Monet tsi miehet ja osa ammattimiehistä viittaa kintaalla valmistajien ohjeille. Myönnän itsekin aiemmin pitäneeni niitä pienessä arvossa, mutta tieto lisää tuskaa. Parhaillaan homma voi onnistua hyvinkin huolettomasti tehtynä, mutta yleensä mukana on enemmän tuuria kuin taitoa.
RH 6
Guru
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

pastilli1 kirjoitti:Saman suuntaista tietoa sain jo toisestakin suuntaa, tuon teräslaadun suhteen yhdellä kaverilla jolla oli 4tn cat, niin sanoi että siinä pääpuomissa on 10/5mm teräs ja kaivuupuomi kauttaaltaan 10mm eli järeämpi kuin pääpuomi.
En näe kyllä perustetta sille, että kaivupuomi olisi tehty järeämmästä tavarasta kuin nostopuomi. Toki siinäkin on kohtia, jossa paksuutta tarvitaan. Voi tietysti olla, että jossain tapauksessa kylkilevyt on poltettu kauttaaltaan paksummasta, niin ei tarvitse hitsailla paloja yhteen.
pastilli1
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Loka 2015, 22:26

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja pastilli1 »

Tiedän kyllä näiden lujempien teräksien ongelmat juurikin hitsauksen kannalta, tosin en pidä sitä kovinkaan suurena ongelmana jos puhutaan vaikka 5mm puomin kyljistä, eikä lujuus ylitä vaikkapa 650. Mutta olen siitä huolimatta hiukan jo miettinyt että jos tekisi sen puomin vaan 355 teräksestä, varsinkin kun painonsäästöä on vaikea saada jos ei vahvemmasta tavarasta huolimatta levyn paksuutta malta ohentaa :D
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Se painon säästö mitä saadaan käyttämällä erikoislujia teräksiä on varsin pieni esim kaivinkoneen puomissa. Metsäkoneissa on vasta muutamia vuosia ollut saatavilla nostureita jotka on tehty näistä erikoislujista teräksistä. Painon säästö on n 300kg. Kun kuitenkin ajatellaan että kyseessä on nosturi jolla ulottuvuutta 10m ja kykenee nostamaan yli tonnin.
Siinä voi miettiä onko muutaman sadan kilon säästö painossa kaivinkoneen kyseessä ollen merkittävä varsinkin kun ajatellaan että valmistuskulut nousevat huomattavasti materiaalin hinnan ja työstettävyyden vaativuuden takia.
Tuo että kaivuuvarsi on tehty paksummasta saattaa syynä olla se että ei tarvitse hitsailla paloja yhteen, eli helpompi ja nopeampi valmistaa. Mutta ei pidä myöskään unohtaa että kyseessä on kotelorakenne jonka jäykkyyteen vaikuttaa seinämäpaksuuden lisäksi myös kotelon halkaisija.
pastilli1
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Loka 2015, 22:26

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja pastilli1 »

kampiveivi kirjoitti:Se painon säästö mitä saadaan käyttämällä erikoislujia teräksiä on varsin pieni esim kaivinkoneen puomissa. Metsäkoneissa on vasta muutamia vuosia ollut saatavilla nostureita jotka on tehty näistä erikoislujista teräksistä. Painon säästö on n 300kg. Kun kuitenkin ajatellaan että kyseessä on nosturi jolla ulottuvuutta 10m ja kykenee nostamaan yli tonnin.
Siinä voi miettiä onko muutaman sadan kilon säästö painossa kaivinkoneen kyseessä ollen merkittävä varsinkin kun ajatellaan että valmistuskulut nousevat huomattavasti materiaalin hinnan ja työstettävyyden vaativuuden takia.
Tuo että kaivuuvarsi on tehty paksummasta saattaa syynä olla se että ei tarvitse hitsailla paloja yhteen, eli helpompi ja nopeampi valmistaa. Mutta ei pidä myöskään unohtaa että kyseessä on kotelorakenne jonka jäykkyyteen vaikuttaa seinämäpaksuuden lisäksi myös kotelon halkaisija.
Sitä painonsäästöä itsekkin laskeskelin ja tulin siihen tulokseen, että se olisi tuon kokoluokan rakeenteessa kymmeniä kiloja, eikä sillä painolla ratkaista mitään.
Tuo palkin halkaisia on kyllä hyvä pointti, sen miettiminen onkin juuri työn alla. Itse uskon että sillä palkin koolla voidaan vaikuttaa jopa enempi painoon kuin teräslaadulla.
Siinä tosin auttaisi paljon joku hyvä lujuuslaskentaohjelma, jos kovinkin rajusti lähtee sooloilemaan.
Itse ajattelin hiukan tinkiä ainevahvuuksista tehdastekoisiin verrattuna, kun käyttö ei varmasti ole sadasosaakaan niiden käyttömäärästä. Pitäisi jostain löytää noin 5tn kone minkä puomia pääsisi mittailemaan, niin helpottaisi valtavasti suunnittelutyötä.
pastilli1
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Loka 2015, 22:26

Re: Puomin ainevahvuus

Viesti Kirjoittaja pastilli1 »

Ei kellään sattuisi olemaan noin 5tn kaivinkonetta salonseudulla, josta saisi mittailla puomin mittoja. Itse asustan etelä salossa, mutta kyllä voin ajella katsomaan vaikka hiukan matkaakin olisi.
Vastaa Viestiin