Lännen 216c

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
micci86
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Elo 2020, 08:29

Lännen 216c

Viesti Kirjoittaja micci86 »

Onko koneen hydrauliikka tietäjiä. Koneen käännössä viivettä ja puomistossa kuollut kohta kaivuu puomissa. Onko koneessa lainkaan hudrauliikkaan paineakkua.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Lännen 216c

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

En ole mikään Länkkäri-tietäjä, mutta jotain pientä korjausta olen joskus niihin tehnyt. Toi kaivupuomin tyhjäliike (kauhaa koneeseen päin tuotaessa) on aika tavallinen vika. Johtuu tyhjiöstä kuormattomalla puolella sylinteriä. Ei nyt mitään mielikuvaa, miten tyhjiönesto oli tässä mallissa hoidettu ja missä mahdollinen siihen kuuluva venttiili on.

Käännon viive voi johtua monesta tekijästä. Käännön jarru Länkkärissä oli muistaakseni sellainen omalaatuinen vähän vanhanaikainen jarrukengillä tehty rakenne. Hydraulipaine vapauttaa jarrun. Vika voi olla jarrun sylkässä, tai vapautuspaine tulee liian hitaasti tai vuotoa ym. Kääntömoottori on toinen mahdollisuus ja sitten kolmantena suuntaventtiili tai sen ohjaus. Muistaakseni paineakkua ei näihin järjestelmiin suoranaisesti liittynyt.

En pysty sanomaan enempää, koska en omista tähän malliin hydraulikaaviota.
micci86
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Elo 2020, 08:29

Re: Lännen 216c

Viesti Kirjoittaja micci86 »

mulla on koneeseen kyllä huoltokirja mutta siitä hydraulikaaviosta en osaa tulkita juuri mitään.
micci86
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Elo 2020, 08:29

Re: Lännen 216c

Viesti Kirjoittaja micci86 »

missähän se käännön jarru mahtaa sijaita
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Lännen 216c

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Moottorin etupuolella pitäisi näkyä jarrurummun näköinen kiekko. Sen alapuolelta tulee lyhyt vipu, johon on kiinnitetty pienestä hydraulisylinteristä tuleva männän varsi. Tämä on muistikuva asiasta minulla. Toivottavasti muistikuvani on juuri tästä 216C-mallista eikä jostain vanhemmasta mallista.
Vastaa Viestiin