Vanhoja mainoksia

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Tämä kuva on ollut osa Boforsin mainosta. Kuva on kovasti amerikkalaisvaikutteinen ja se voisi olla tehty 50-luvun lopussa. Boforsin mainoksessa on markkinoitu kauhan kynsiä ja muita kulutusterästuotteita.
Liitteet
Bofors-mainos.jpg
Bofors-mainos.jpg (144.66 KiB) Katsottu 11367 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Lisää mainoksia... Nyt vuodelta 1964.
Liitteet
Nuffield-KV-18-1964-1.jpg
Nuffield-KV-18-1964-1.jpg (178.21 KiB) Katsottu 11172 kertaa
Nuffield-KV-18-1964-2.jpg
Nuffield-KV-18-1964-2.jpg (99.16 KiB) Katsottu 11172 kertaa
Bucyrus-KV-17-1964.jpg
Bucyrus-KV-17-1964.jpg (136.54 KiB) Katsottu 11172 kertaa
Porkkala-KV-18-1964.jpg
Porkkala-KV-18-1964.jpg (115.32 KiB) Katsottu 11172 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Siivouksessa löytyi vanha Hesari. Yllätys oli melkoinen, kun vilkaisin lehden etusivun mainoksia, mutta oli se muutenkin jännittävä. Lehti on vuodelta 1956 ja sitä lukiessa tuntui vahvana sellainen "historian lehtien havina": pääuutissivulla kerrottiin, että Risto Ryti oli kuollut edellisenä päivänä, Unkarin kansannousu oli käynnissä ja kerrottiin taisteluista Budapestissa, elokuvamainoksissa oli Nuori kapinallinen, Rock around The Clock, Pelon palkka…
Tässä se etusivun mainos:
Liitteet
HS-26-10-1956-Bucyrus.jpg
HS-26-10-1956-Bucyrus.jpg (159.98 KiB) Katsottu 10757 kertaa
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Taitaa olla Pionjer ainoa kun on viellä hengissä.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Mikään muu noista konevalmistajista ei tosiaan taida enää olla olemassa - ainakaan itsenäisenä yhtiönä. Bucyrus (yhtiön amerikkalainen osa) on nykyisin osana Caterpillar Companya, joka kai vieläkin valmistaa Bucyruksen viimeiseksi jäänyttä vaijereilla toimivaa pistokaivinkonetta. Ruston-Bucyrus (englantilainen osa) meni konkursiin 80-luvun lopussa. Joy, jonka koko nimi on Joy Mining Machinery, oli 60- ja 70-luvuilla todella merkittävä kaivoskoneiden valmistaja, mutta senkin elo itsenäisenä yhtiönä loppui, kun P&H (yhtiön virallinen nimi on Harnischfeger Corporation, P&H on sen valmistamien kaivinkoneiden nimi) osti sen 1994. P&H eli Harnischfeger joutui muistaakseni 2001 taloudellisiin vaikeuksiin ja sen nimeksi tuli joidenkin mutkien kautta Joy Global. Tämän yrityksen osti viime vuonna Komatsu.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Bucyrus toi kaikessa mainonnassaan esiin, että se on johtava kaivinkonemerkki. Tässä esimerkki vuoden 1964 Koneviestistä.
Liitteet
Bucyrus-KV-20-1964.jpg
Bucyrus-KV-20-1964.jpg (181.7 KiB) Katsottu 10075 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Ruston-Bucyrus -mainokset olivat 60-luvulla jollain tapaa hienompia kuin monet muut saman ajan konemainokset. Oli tietysti Bucyruksen koneetkin kalliimpia kuin monet kilpailevat merkit. Tämä mainos tehty 1965.
Liitteet
Bucyrus.mainos 1965, osa mainoslehtisestä.
Bucyrus.mainos 1965, osa mainoslehtisestä.
Ruston-Bucyrus-mainos.jpg (113.9 KiB) Katsottu 7983 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Ekströmin Koneliikkeen messumainos Tielehdessä 1957. Tähän aikaan Helsingissä messuja järjestettiin silloisella Messuhallilla, jota nykyisin kutsutaan Töölön Kisahalliksi. Hallin yhteydessä oli lisäksi laaja ulkonäyttelytila. Vähintään kerran vuodessa oli yhdet suuret messut, joilla esiteltiin kaikkea mahdollista kulutustavaroista teollisuuden käyttämiin koneisiin. Tämän tyyppisten kaiken kattavien messujen suosio hiipui sitten 60-luvun lopulla.
Liitteet
Tielehti-4-1957-Ekström.jpg
Tielehti-4-1957-Ekström.jpg (118.18 KiB) Katsottu 7831 kertaa
temmes
Guru
Viestit: 459
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja temmes »

Televiisiomainos Autolava Oy:n mullistavasta keksinnöstä. https://www.elavamuisti.fi/aikajana/uus ... FvuJCWM0BY
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

...ja pankaa merkille, ei yhtä ainutta sähkönappia eikä minkään laista hydrauliikkaa.
Vastaa Viestiin