Punpun paineet
-
Liebherr 904
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Touko 2019, 21:03
Punpun paineet
Paljonkohan kaivinkoneen punpun paineet keskimäärin on vapaakierrolla
Minun on tyhjäkäynnillä noin 90 kierroksilla 150
Minun on tyhjäkäynnillä noin 90 kierroksilla 150
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Punpun paineet
Ei kai näissä kaivinkoneissa mitään varsinaista vapaa kiertoa enää ole vaan pumppu menee tyhjä käynti paineelle kun herkeää koskemasta ohjaus vipuihin. On pientä luokkaa se paine joka sinne jää. Olisko se kahta kymmentä baariakaan.
-
Liebherr 904
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Touko 2019, 21:03
Re: Punpun paineet
Kyllä nuo mun paineet on aivan liian korkeat,nuo paineet siis tulee heti kun käynnistän vaikkei turvavipukaan ole päällä tyuhjäkäynnillä 90bar kierroksilla 150bar
Mistähän sitä vikaa pitäisi etsiä
Mistähän sitä vikaa pitäisi etsiä
Re: Punpun paineet
Jos on normaali tai jälkikompensoitu LS-systeemi, niin tulee mieleen, että joku liike on jostain syystä päällä (kara jumissa tms.) ja sitä kautta pumpulle menee LS-paine, joka pyytää pumppua tekemään painetta. Toki jos tulppaa vasten ajaa, niin paineen pitäisi nousta ylemmäksi. Kannattaisiko kokeeksi irroittaa ja tulpata pumpulle menevä LS-letku ja katsoa vielä nouseeko paine. Tunnustan kyllä, etten Liebheriä valtavan hyvin tunne, mutta uskoisin että tietyt perusjutut on siinäkin olemassa. Normaalisti kai paine pitäisi olla 15-30 barin luokkaa säädetystä paine-erosta riippuen.
Re: Punpun paineet
Liipperistä ei suoraan kokemusta ole mutta niinkuin RH 6 tuumi että perusjutut siinäkin on niin mennään niillä näin alkuunsa.
Veikkaisin että toi paine pitäis olla 30-40bar kun vipuihin ei koske.
Kuinkas noi paineet on kun öljyt on kylmät tai kuumat 60-80 astetta.
Ls- letkun irrotuksella selviää tosiaan se onko lohkolla vika mutta jos paine ei muutu niin sitten todennäköisesti pumppu jumissa kulmilla.
Veikkaisin että toi paine pitäis olla 30-40bar kun vipuihin ei koske.
Kuinkas noi paineet on kun öljyt on kylmät tai kuumat 60-80 astetta.
Ls- letkun irrotuksella selviää tosiaan se onko lohkolla vika mutta jos paine ei muutu niin sitten todennäköisesti pumppu jumissa kulmilla.
Re: Punpun paineet
Traktoripuolella lie niin, et systeemi on likimain täysin paineeton, pumppu siis liki nollakulmalla.
LS eli ohjauspainelinjan paine otetaan muutaman baaarin paineesta, joka joissain traktoreissa maksimissaan on esim 28bar @ xxxx rpm, täyspaineilla ( esim 190bar ) ulkoiseen hydrauliikkaan
LS eli ohjauspainelinjan paine otetaan muutaman baaarin paineesta, joka joissain traktoreissa maksimissaan on esim 28bar @ xxxx rpm, täyspaineilla ( esim 190bar ) ulkoiseen hydrauliikkaan
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...
-
Liebherr 904
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Touko 2019, 21:03
Re: Punpun paineet
Kiitos vastauksista
Pumpulta menee pikku putki lohkoille ohjauspaine 20-30bar sitten se ohjausyksikkö jossa sähköventtilit ja painesäoliö pikku suodatin sähköventtiilit pelaa
ohjausyksiköstä tulee kaksi pikku putkea toisessa ainakin on kirjaimet LS ovatko ne ohjauspaineen paluuputkia mitattaessa paineet näyttää 0 bar
Kyllä maksimi paineet pumpulla nousee kun sylinterin ajaa ääriasentoon
Tälläisessä kunnossa tätä ei kannata mitään kaivaa koska pumpun lämpötilakin nouseen lähes 100 asteeseen lyhyenkin ajan jälkeen
Paineet on samat kylmänä ja kuumana
Kokeilen nuota neuvoa että tulppaan sen ohjauspaineputken joka menee pumpulta suoraan lohkoille
Pumpulta menee pikku putki lohkoille ohjauspaine 20-30bar sitten se ohjausyksikkö jossa sähköventtilit ja painesäoliö pikku suodatin sähköventtiilit pelaa
ohjausyksiköstä tulee kaksi pikku putkea toisessa ainakin on kirjaimet LS ovatko ne ohjauspaineen paluuputkia mitattaessa paineet näyttää 0 bar
Kyllä maksimi paineet pumpulla nousee kun sylinterin ajaa ääriasentoon
Tälläisessä kunnossa tätä ei kannata mitään kaivaa koska pumpun lämpötilakin nouseen lähes 100 asteeseen lyhyenkin ajan jälkeen
Paineet on samat kylmänä ja kuumana
Kokeilen nuota neuvoa että tulppaan sen ohjauspaineputken joka menee pumpulta suoraan lohkoille
-
Liebherr 904
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Touko 2019, 21:03
Re: Punpun paineet
Tulppasin kaikki 3 ohjauspaine putkea yhden kerrallaan ei paineet laske
Re: Punpun paineet
Traktoreiden LS hydrauliikasta en niin paljon tiedä, mutta osapuilleen se on noin. Ilman liikettä tuotto on lähes nolla ja LS-paine (paine-ero) säädetyn verran. Eli jos paineroksi on säädetty 20 baria, niin ilman liikettä pumppu koettaa pitää paineen 20 barissa. Eli tuottoa on vain sen verran mitä sisäisten vuotojen paikkaamiseen tarvitaan 20 barin paineella. Sitten jos käytetään venttiiliä ja oletetaan, että esim. etukuormaajassa oleva kuorma aiheuttaa sylintereihin 100 barin paineen, niin venttiilipöydän sisäisten LS-kanavien kautta tuo paine johtuu LS-linjaa pitkin pumpulle ja pumppu koettaa säädyn käskyn perusteella pitää paineen 120 barissa eli 20 baria yli työpaineen. LS-linjassa on sitten varo, jolla säädetään maksimityöpaine. Älyttömän paljoa yli 20 barin ei mielestäni paine-eroa säätää, koska se on lopulta hävikkiä. Toisaalta jonkun verran sitä on pakko olla, jos mielii saada taakan liikkeelle.jusape kirjoitti:Traktoripuolella lie niin, et systeemi on likimain täysin paineeton, pumppu siis liki nollakulmalla.
LS eli ohjauspainelinjan paine otetaan muutaman baaarin paineesta, joka joissain traktoreissa maksimissaan on esim 28bar @ xxxx rpm, täyspaineilla ( esim 190bar ) ulkoiseen hydrauliikkaan
Re: Punpun paineet
Helposti ilman kaaviota ja konetta tuntematta saattaa antaa vääriä neuvoja. Mutta jos pumppu pyrkii kehittämään painetta ilman LS-letkua, niin herkästi voisi ajatella, että pumppu olisi jumissa jollain muotoa. Toisaalta joissakin konemalleissa on säädetty jonkinlainen minimituotto, eli pumppu antaa joka tapauksessa jonkin verran tuottoa ilman LS-painettakin. Sitä varten venttiilipöydässä on jonkinlainen unloading venttiili, jolla tuon minimituotto puretaan tankkiin silloin kun mitään liikettä ei ajeta.Liebherr 904 kirjoitti:Tulppasin kaikki 3 ohjauspaine putkea yhden kerrallaan ei paineet laske
Tuntuuko siltä, että moottorilta otetaan tavallista enemmän voimaa silloin kun kuormaa ei ole paljon? Esim. kun kaivupuomia ajat ilmassa.