Vanhoja mainoksia

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Tästä mainoksesta kai pitää päätellä, että ARA teki JCB-kaivureita Suomessa 60-luvun alussa.
Mainos on ollut Koneviestissä vuonna 1961.
Liitteet
Vanhoja mainoksia Koneviesti numero 19 1961,
Vanhoja mainoksia Koneviesti numero 19 1961,
ARA-KV-19-1961.jpg (209.63 KiB) Katsottu 5488 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Nämä mainokset ovat Tielehdestä numero 5 vuodelta 1961. Junen maahantuojana esiintyvä Kone-Tukku on kai sama firma, joka myi 50-luvun puolivälissä Santahaminan konepajan kaivinkonetta eli Riuku-Vammaksen edeltäjää? Raahe 10 on tuntematon kone, mutta se tuli hakusanalla esiin, kun etsin Raahe Oy:n kuvia.
Liitteet
Tielehti-5-1961-June.jpg
Tielehti-5-1961-June.jpg (132.37 KiB) Katsottu 5436 kertaa
Tielehti-5-1961-Raahe-10.jpg
Tielehti-5-1961-Raahe-10.jpg (127.71 KiB) Katsottu 5436 kertaa
temmes
Guru
Viestit: 459
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja temmes »

Mä olen jonkun verran lueskellut tuosta Raahe oy.stä eli nykyisestä Miilukankaasta ja keskustellut siitä nykyisen omistajan sukulaisenkin kanssa, mutta tuo Raahe 10 on ihan uusi tuttavuus. Olisikos jäänyt proto asteelle moinen nosturi. Hieno laite kylläkin, kelpaisi mulle oitis.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Raahe 10 alkoi kiinnostaa, että mikä se oikein on ollut. Minulla on Auno Aunolan kirjoittama kirja Temmes-kaivurista ja luin siitä illalla uudestaan läpi Raahe Oy:n toiminnasta kertovan jakson. Sieltä vastaus löytyi. Vuonna 1959 oli TVH:lle toimitettu yksi mobiilinosturi, joka kirjan kuvan mukaan oli 10-pyöräisellä autoalustalla. Sen jälkeen TVH oli tilannut neljä kappaletta nelipyöräiselle alustalle tehtyä mobiilinosturia, jossa nostoteho on 10 tonnia. Siitä ei kirjassa ole kuvaa, mutta se todennäköisesti on tämä Raahe 10.

Tuli vaan tästä mieleen, että kaikenlaista Suomessa on väsätty menneinä vuosia. Välillä paremmalla ja välillä huonommalla menestyksellä. Olen työni takia joutunut/saanut tutustua tarkemmin joidenkin valmistajien ja heidän tuotteidensa historiaan ja täytyy todeta, että hyvin vähän on konepajateollisuuden saavutuksista jäänyt meidän maassa elämään.
temmes
Guru
Viestit: 459
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja temmes »

Kaivoin myös kirjan tänään esiin ja virkistin muistiani. On tosiaan ollut monenlaista konetta ja laitetta mitkä on tyystin kadonnut ja painunut unholaan, kuten myös jotkut yritykset. Esimerkiksi Multavierun Telakka ja konepajasta ei juurikaan painettua asiaa löydy.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

temmes kirjoitti:Esimerkiksi Multavierun Telakka ja konepaja.
Hä? Mikä??
temmes
Guru
Viestit: 459
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja temmes »

Hullu-Jussi kirjoitti:
temmes kirjoitti:Esimerkiksi Multavierun Telakka ja konepaja.
Hä? Mikä??
Niinpä. Turussa suurinpiirtein tuomiokirkkoa vastapäätä oli jokirannassa kyseinen paja. Siellä tehtiin kymmeniä moottoreita ja oletettavasti veneitä. Firma meni nurin vähän sodan jälkeen. Multavieru paikkana löytyy yhä, mutta pajasta ei löydy juurikaan mitään tietoa mistään. Ihmisen ikä riittää että asiat katoaa kansakunnan muistista vaikka kirjallisuutta löytyy vuosisatojen ajalta jo.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Vastapainoa kesän helteelle. Mainos Koneviestissä tammikuussa 1960.
Liitteet
jaanesto-KV-1-1960.jpg
jaanesto-KV-1-1960.jpg (125.72 KiB) Katsottu 5204 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Kolme konemainosta vuodelta 1967. Ja nämä kaikki ovat olleet Maansiirtolehdessä.
Liitteet
Simit-Maansiirto-5-1967.jpg
Simit-Maansiirto-5-1967.jpg (178.96 KiB) Katsottu 5132 kertaa
JD-450-Maansiirto-1-1967.jpg
JD-450-Maansiirto-1-1967.jpg (204.14 KiB) Katsottu 5132 kertaa
IH-Maansiirto-5-1967.jpg
IH-Maansiirto-5-1967.jpg (154.07 KiB) Katsottu 5132 kertaa
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Multavierun telakan paikalla ja luultavasti sen vanhoissa tiloissa toimi Kelhu & kumppaneiden kumivulkaamo.Kelhu oli 60-70 luvulla suurehko Turkulainen auto ja rengasliike jonka perustaja August Kelhu kehitti kuuluisan " parta kelhu" talvirenkaan jossa nappuloissa oli vulkanoidut jouset kumissa.Tämä lisäsi nastan pistovoimaa.Kelhu oli myös Turun seudun johtava Valmet ja Lännen UM kaivureiden myyjä.Meillekin ostettiin sieltä UM 475,910 -4 Vilske kuormaajalla ja 910 takatuuppari Vilskeen kuormaajalla.Kelhu edusti American Motorssin ( Rambler ym ) sekä BMCn autoja ja meillekin tuli 69 Mini Coopper siskolle ylioppilaslahjaksi.Viimeinen Valmet malliltaan 502 Hydorin 13-6 kompuralla tuli sieltä 74-75.Sitten Valmet siirtyi OK auton edustukseen.Tuli pitkä sepustus mutta pointti oli että meillä oli moottorivene 60-luvun alussa tuolla telakalla laituripaikalla.Joki sinnä kohtaa elää koko ajan eli perjantaina kun lähdettiin merelle niin sunnuntaina piti tulla eri reittiä takaisin koska pohjaan muodostui hiekkäsärkkiä jotka siirtyivät koko ajan.Kauppaneuvos Heikki Kelhu oli siskoni kummisetä ja nykyään tämäkin suku on kuihtunut kuiviin.PS vanha muistaa vanhoja asioita.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Vastaa Viestiin