Vanhoja mainoksia
Re: Vanhoja mainoksia
Kiitokset mielenkiintoisista muistoista. Kelhu onkin tuttu jotenkin, en vain ole osannut yhdistää sitä ja MTK.n paikkaa. Minulla on MTK.n tekemä moottori ja siksi tuo kiinnostaa.
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: Vanhoja mainoksia
Telakalta hieman yläjuoksulle päin tapahtui vuosisadan vaihteessa erikoinen onnettomuus kun iso kivitalo sortui jokeen.Onnettomuudessa kuolivat lastenhoitaja ja pieni tyttö.Joki on noilta kohdin niin matala että kaukolämpöä vedettäessä siitä ajettiin yli Hitachin 100 m:llä.Päätän raporttini Turusta tähän. 
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Re: Vanhoja mainoksia
Tuollaisen vanhan Hy-Macin esittelyjutun huomasin vanhasta Koneviestistä.
- Liitteet
-
- 20200722_170728_resized.jpg (219.47 KiB) Katsottu 7691 kertaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Vanhoja mainoksia
Samanlainen Hy-Mac taisi olla yhdessä Saimaan kanavatyömaan kuvassa, joka on "Vanhoja työmaakuvia" -viestiketjussa. Näitä 480-malleja tuskin ehti tulla kovin montaa Suomeen. Modernimpi Hy-Mac 580 tuli myyntiin vuodesta 1965 tai -66 alkaen. Niitä sitten menikin kaupaksi aika hyvin.
Koneviestin jutusta huomasin, että siinä sanottiin tämän konemallin olleen lisenssituote. Hämärä muistikuva on samannäköisetä amerikkalaisesta koneesta. Ilmeisesti Hy-Mac-nimi oli käytössä vain Englannissa ja Hy-Mac 480 tunnettiin USA:ssa jollain eri nimellä, jota nyt en tietenkään saa päähäni. (Pahuksen muisti!)
Koneviestin jutusta huomasin, että siinä sanottiin tämän konemallin olleen lisenssituote. Hämärä muistikuva on samannäköisetä amerikkalaisesta koneesta. Ilmeisesti Hy-Mac-nimi oli käytössä vain Englannissa ja Hy-Mac 480 tunnettiin USA:ssa jollain eri nimellä, jota nyt en tietenkään saa päähäni. (Pahuksen muisti!)
Re: Vanhoja mainoksia
Se oli varmaan HY-HOE siellä Amerikassa
Re: Vanhoja mainoksia
Löytyi seuran skannausarkistosta Maansiirtolehdessä samana vuonna julkaistu Hy-Mac-mainos.
- Liitteet
-
- HYMAC-480.jpg (183.95 KiB) Katsottu 7625 kertaa
Re: Vanhoja mainoksia
Jussi osui löytämään tämän Oy Hans Palsbo Ab:n mainoksen seuran mapista. Se on leikattu Koneviesti 9-1971 -lehdestä. Tässä tämä nyt skannattuna.
Tästä Hans Palsbo -yrityksestä täällä on ollut aikaisemminkin juttua. Muistan, koska kaivoin silloin siitä tietoja.
Tästä Hans Palsbo -yrityksestä täällä on ollut aikaisemminkin juttua. Muistan, koska kaivoin silloin siitä tietoja.
- Liitteet
-
- Koneviesti-9-1971-Wabco.jpg (165.98 KiB) Katsottu 7522 kertaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Vanhoja mainoksia
Scoopmobile muistaakseni sai patentin runko-ohjaukselle 40-50-lukujen vaihteessa ja patentti oli kai vielä 60-luvulla voimassa (jos voimassaoloaika oli 20 vuotta). Jossain taidettiin mainita, että tätä patenttia lisensoitiin muille valmistajille, jolloin myös muut valmistajat pääsivät tekemään omat vastaavat koneet. Scoopmobilen runko-ohjauksen keskinivel oli sikäli nykylinjasta poikkeava, että se oli pituusakselin suuntaisesti oskilloiva, joten taka-akseli oli kiinteä. Tämä muistui mieleen, kun huomasin, että mainoksen kuvassa näkyy eturungon pieni kiertymä takarunkoon nähden.
Wabco on jo pitkään ollut keskittynyt jarrujärjestelmiin ja se on luopunut maansiirtokoneiden valmistuksesta. Wabco siirtyi hiljattain saksalaisen ZF:n omistukseen, joten sen aika itsenäisenä yrityksenä on nyt ohitse. Wabcon nimi muuten tulee sanoista Westinghouse Air Brake Company.
Wabco on jo pitkään ollut keskittynyt jarrujärjestelmiin ja se on luopunut maansiirtokoneiden valmistuksesta. Wabco siirtyi hiljattain saksalaisen ZF:n omistukseen, joten sen aika itsenäisenä yrityksenä on nyt ohitse. Wabcon nimi muuten tulee sanoista Westinghouse Air Brake Company.
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: Vanhoja mainoksia
Tuolla aiemmin mainoksessa oleva Simit kaivinkoneen telamallista puhuttiin 70-luvun alussa Fiat -Alliksena.Väistinkö muurin vai muistinko väärin kysyy epätietoinen Turusta?Noita oli paikallisella kaivuuliikkeellä pari kipaletta ja oli ensimmäisiä tuon kokoluokan kaivureita mitä muistan.Kone muistutti tyyliltään paljon Hy-macia ja 80-lvun Poclaineja.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.