Bio hydrauliöljy
Bio hydrauliöljy
Tervehdys
Päätin kirjautua tänne asiantuntia palstalle jotta saisikkos täältä oikeaa tietoa.
Eli onko kellään tietoa näistä nykyisistä Bio hajoavista hydraulikka öljyistä, onko ne nykyään ns. Parempia?
Ainakin johonkin aikaan niistä kuulu aika negatiivistä palautetta, että särkevät pumpun ja tiivisteitä.
Itsellä pikku kaivurin ja siihen olisi nyt velvoite vaihtaa nuo Bio hydrauliöljyt jotta saa kaivaa.
Kiitokset jo etukäteen.
Päätin kirjautua tänne asiantuntia palstalle jotta saisikkos täältä oikeaa tietoa.
Eli onko kellään tietoa näistä nykyisistä Bio hajoavista hydraulikka öljyistä, onko ne nykyään ns. Parempia?
Ainakin johonkin aikaan niistä kuulu aika negatiivistä palautetta, että särkevät pumpun ja tiivisteitä.
Itsellä pikku kaivurin ja siihen olisi nyt velvoite vaihtaa nuo Bio hydrauliöljyt jotta saa kaivaa.
Kiitokset jo etukäteen.
Re: Bio hydrauliöljy
Panolin kai on parhaimmasta päästä. Rexroth hyväksyntä on ololemassa ja taisi olla niin että 1000 tunnin välein sai laittaa öljynäytteen tutkittavaksi. Öljy toimii pienen koneen eliniän. Vettä poistava sivuvirtasuodatin olisi hyvä olla.
Re: Bio hydrauliöljy
Kiitokset
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Bio hydrauliöljy
Suomessa Panolinia on ollut vaki käytössä yhdellä isolla nosturi firmalla eikä sillon ollut mitään puheita että ei olisi toiminut. Laatuna taisi olla HLP synth 46.
Re: Bio hydrauliöljy
Volvolla on uusissa pikkukoneissa aika laidastaan biohajoavat eikä noissa ole ongelmia ollut.
Re: Bio hydrauliöljy
Monissa metsätyökoneissa, motot ja ajokoneet, on ollut käytännössä pakollista jo useita vuosia ( liki 10v ? ) , että hakkuutyömaalle pääsee edes.
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Bio hydrauliöljy
Aikaisemmin varoiteltiin, että vaihdettaessa koneeseen bioöljyt, tulisi mineraaliöljyn ja bioöljyn sekoittumista varoa. Ohjeistuksena oli, että koneen järjestelmä pitää huuhdella kahteen kertaan ja sitten vasta lopullinen öljy sisään. Tästä on nyt aika tasan 10 vuotta, kun työskentelin näiden asioiden parissa, että on hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että öljyt ovat tällä välin kehittyneet.
Se, miksi sekoittumista käskettiin varomaan, johtui ainakin osittain bioöljyn erilaisesta kemiallisesta rakenteesta ja toisaalta erilaisita lisäaineista, joista osa saattoi olla sellaisia, etteivät sopineet joidenkin toisten öljylaatujen lisäaineiden kanssa yhteen. Puhuttiin ainakin, että vaahtoutumista oli esiintynyt, mikä on vaarallista pumpulle.
Pika-googlauksella löytyi tämä artikkeli: https://www.machinerylubrication.com/Re ... aulic-oils
Siinä puhutaan ainakin vaahtoutumisesta, mutta en kerennyt perehtymään sisältöön tarkemmin. Artikkelissa oli pylväsdiagrammi, joka esittää mainitsemaani ongelmaa, että koneistoon jää vanhaa öljyä sisään eikä kaikki vaihdu kerralla. Nappasin sen artikkelista ja se tässä:
Se, miksi sekoittumista käskettiin varomaan, johtui ainakin osittain bioöljyn erilaisesta kemiallisesta rakenteesta ja toisaalta erilaisita lisäaineista, joista osa saattoi olla sellaisia, etteivät sopineet joidenkin toisten öljylaatujen lisäaineiden kanssa yhteen. Puhuttiin ainakin, että vaahtoutumista oli esiintynyt, mikä on vaarallista pumpulle.
Pika-googlauksella löytyi tämä artikkeli: https://www.machinerylubrication.com/Re ... aulic-oils
Siinä puhutaan ainakin vaahtoutumisesta, mutta en kerennyt perehtymään sisältöön tarkemmin. Artikkelissa oli pylväsdiagrammi, joka esittää mainitsemaani ongelmaa, että koneistoon jää vanhaa öljyä sisään eikä kaikki vaihdu kerralla. Nappasin sen artikkelista ja se tässä:
- Liitteet
-
- Machinery Lubricationin tekemä kuvaaja siitä, kuinka paljon vanhaa öljyä jää sekoittumaan uuteen öljyyn ensimmäisessä ja toisessa huuhtelussa.
- 5ba055de-73be-46d3-9b27-4b144c6ab97c_Figure 2.jpeg (26.42 KiB) Katsottu 6567 kertaa
Re: Bio hydrauliöljy
Suuret kiitokset nyt saa mielen rauhaa ja uskaltaa bio öljyt laittaa.
Re: Bio hydrauliöljy
Tämähän ei pidä paikkaansa mitenkään yleisesti, reilu kymmenen-viisitoista vuotta sitten oli paljon yleisempääkin mutta sen aikaset öljyt soveltuivat huonosti kuumana käyviin järjestelmiin. Yhtiöt vetivät vaatimuksiaan pois koska näistä ongelmista aiheutuvat kulut alkoi ajaa urakointihintoja ylös vauhdilla.jusape kirjoitti:Monissa metsätyökoneissa, motot ja ajokoneet, on ollut käytännössä pakollista jo useita vuosia ( liki 10v ? ) , että hakkuutyömaalle pääsee edes.
Senkin aikakauden bioöljyt toimi hyvin koneissa joissa öljyn lämpötilat pysyi riittävän alhaisina. Esimerkiksi kaivinkoneissa ei ollut suuria ongelmia.
Motoissa taas, säiliölämmöt 50-60 astetta josta öljy pumpulle, sieltä korkeapaineisena venttiilistölle ja lopulta hydraulimoottorille(jota sitäkin ajettiin mitoitusalueen yläreunalla). Voi vain kuvitella mikä oli öljyn lämpötila hydraulimoottorin jälkeen ennen jäähdytystä... Ja bioöljyn voitelevuus romahti lämpötilan noustessa 65-75 asteen yli.
Re: Bio hydrauliöljy
Ehkä ei yleisesti, mut täälpäin ainakin paikallinen hakkuuyrittäjä jutusteli joskus likimain 10v sitten, et on pakko käyttää ( oli pakko vaihtaa BIOt tankkiin ) , muutoin ei niille yhtiöiden sopimushakkuille ja ajoihin pääse.
Noita pohjavesialueita kun kuitenkin on jonniin verran näil kulmilla
Noita pohjavesialueita kun kuitenkin on jonniin verran näil kulmilla
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...