FH 200 nyykkää
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: FH 200 nyykkää
Noissa pienemmissä Hippahatseissa joita meillä on ollut on edelleen kaasuhan hoidetaan askelmoottorilla ja pumput säätyvät mekaanisesti.Jossain vaiheessa meillä meni "tietokoneita" kuin vappuna vappumerkkejä mutta vika ilmeni siten ettei kone sammunut virtaavaimesta eikä sammuttuaan enää startannut.Vikaa haettiin ahkerasti ja tuloksettomasti kunnes pohjapanssarin päältä löytyi paljaaksi kalvautunut johto
Johdon korjauksen jälkeen tässä koneessa ongelmat loppuivat.Näillähän voi kaivaa vaikka boxi v..tuileekin kun pistää askelmoottorin vivun rautalangalla jumiin.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Re: FH 200 nyykkää
Päivitelläänpäs tilannetta tännekkin nyt kun jopati kerkiää tehdä jotain muutakin kuin töitä tai korjata kaivuria
Ongelma ratkesi perjantaina, kun jätettiin "sählääminen" pikkukorjauksien (suodattimet, löpötukokset) kanssa ja keskityttiin itse hydrauliikan sekä moottorin toimintaan. Hydrauliikan paineet ym. käytiin läpi, tuloksena kaikki kunnossa paitsi kauhan käyttöön säädettiin reilu satanen lisää painetta. Sitten haettiin muuta vikapaikkaa, ja ongelmanahan oli loppuviimein lauennut turbo! Nolon ja häpeän tunnetta riittää kyllä täksi kuukautta tarpeeksi, kun ei tuota tajunnut jo aikaisemmin
Soittelin kaverillekin kun vika selvisi, ja suora lainaus: "No V****, olishan meidän nyt toi pitänyt tajuta". 
Turbo tuli maanantaina, ja tottakai öljykanavat/kylmä puoli väärinpäin, ja työkalut kotona. Saavatpahan taas kulkea autossa seuraavat puoli vuotta varmuuden varalta
Ongelman teki tuo min. 9" sisäänpäinvetävä lukkorengaspihti (vanhassa kun oli vain pulttisäädöllä), joka ei aina ole mukana. Nyt on
Vaihto meni sitten tiistaille koska työmaalle matkaa, ja tiistain koekäytön mukaan kone rokkaa hyvin. Eilen tosiaan käytettiin noin puolitoista tuntia, noin ½h hankalissa paikoissa olevien lavojen siirtoa nostohaarukalla sekä alueen tasoitusta lopputunti. Puolisentuntia meni sitten vielä louhetta möyriessä
Syyt mitkä johtivat alusta alkaen väärään suuntaan:
1. Pakoputkeen oli tullut reikä alapuolelle juuri ennen pöntön mutkaa, joten lisääntyneet "voimasavut" lähtivät suoraan kohti hydepumppuja.
2. Ääni joka tuli "jostain" hydr. pumppujen luota, kun vika alkoi. Ääni poistui mutta kone toimii uudella turbolla. Jatkokysymys onkin, mikä tuo ääni voisi olla (laitan videota sitten kun/jos saan tänne näytille), koska se ei kyllä turbolta tule (kai?
). Ja miksi se tuli kun turbo sanoi itsensä irti? Voiko jokin hydr.paikka ääntää, jos koneessa ei riitä voima pyörittämään hydrauliikkaa? Nyt siis uudella turbolla ääntä ei tule, ja kone toimii ok. Mystistä
Olisi silti kiva oppia lisää näiden koneiden sielunelämästä
3. Ongelma alkoi samassa paikkaa jossa ensioire tuli esiin, jolloin vika katosi mystisesti. Voisiko olla, että tuo kalteva paikka aiheuttaa sen että turbossa ottaa kiinni seinämiin niinkuin oli tehnyt. Joten akselivälys aiheutti kaltevalla pinnalla seurauksena siipien kiinnioton väljyyden johdosta, jolloin turbo "leikkasi kiinni" lopullisesti?
Saas nähdä, toivottavasti tuokin vanhus jaksaisi edes kevääseen asti ennen seuraavaa murhetta jotta ei tarvitse näpit kohmelossa lähteä vikoja ratkomaan
Ongelma ratkesi perjantaina, kun jätettiin "sählääminen" pikkukorjauksien (suodattimet, löpötukokset) kanssa ja keskityttiin itse hydrauliikan sekä moottorin toimintaan. Hydrauliikan paineet ym. käytiin läpi, tuloksena kaikki kunnossa paitsi kauhan käyttöön säädettiin reilu satanen lisää painetta. Sitten haettiin muuta vikapaikkaa, ja ongelmanahan oli loppuviimein lauennut turbo! Nolon ja häpeän tunnetta riittää kyllä täksi kuukautta tarpeeksi, kun ei tuota tajunnut jo aikaisemmin
Turbo tuli maanantaina, ja tottakai öljykanavat/kylmä puoli väärinpäin, ja työkalut kotona. Saavatpahan taas kulkea autossa seuraavat puoli vuotta varmuuden varalta
Syyt mitkä johtivat alusta alkaen väärään suuntaan:
1. Pakoputkeen oli tullut reikä alapuolelle juuri ennen pöntön mutkaa, joten lisääntyneet "voimasavut" lähtivät suoraan kohti hydepumppuja.
2. Ääni joka tuli "jostain" hydr. pumppujen luota, kun vika alkoi. Ääni poistui mutta kone toimii uudella turbolla. Jatkokysymys onkin, mikä tuo ääni voisi olla (laitan videota sitten kun/jos saan tänne näytille), koska se ei kyllä turbolta tule (kai?
3. Ongelma alkoi samassa paikkaa jossa ensioire tuli esiin, jolloin vika katosi mystisesti. Voisiko olla, että tuo kalteva paikka aiheuttaa sen että turbossa ottaa kiinni seinämiin niinkuin oli tehnyt. Joten akselivälys aiheutti kaltevalla pinnalla seurauksena siipien kiinnioton väljyyden johdosta, jolloin turbo "leikkasi kiinni" lopullisesti?
Saas nähdä, toivottavasti tuokin vanhus jaksaisi edes kevääseen asti ennen seuraavaa murhetta jotta ei tarvitse näpit kohmelossa lähteä vikoja ratkomaan
Kalustona Fiat-Hitachi FH 200, JCB 425 ja Mitsubishi Canter.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: FH 200 nyykkää
Hyvin mielenkiintoista. Vaikuittaisi siltä, että turbovika sai koneen ohjausjärjestelmän tekemään jotain tilanteeseen täysin sopimatonta. Oireista tuli vahvasti se kuva, että toinen pumppu säätyi suuremmalle tuotolle turbon kanittaessa. En tiedä mitä arvoja tämän konemallin ohjausyksikkö moottorilta ottaa, mutta ei olisi mikään kovin suuri ihme, että turbovika aiheuttaisi sillä tavoin ristiriitaisia arvoja, että ohjausjärjestelmä käskyttäisi hydrauliikkaa tavallaan päättömästi. Loppupelissä kysymys on kuitenkin siitä, että koneen suunnittelija ei ole ottanut tarpeellisessa määrin eri vikamahdollisuuksia huomioon, jotta kone toimisi parhaalla mahdollisella tavalla vian tullessa.
Re: FH 200 nyykkää
Aika outoa,yleensä kun "turbo loppuu" niin se alkaa vuotamaan öljyä ja sitäkautta savutus lisääntyy.Ja jos tulee välys,se saa siivet osumaan ja näin luulis että vika ei kunnostu itsestään jähdyttelmällä niin kuin sulla kävi?
Mutta hyvä että lopulta selvisi ja pääset eteenpäin.
Kaverilla oli koppelo 200 sellainen vihreämalli pyöreällä hytillä vuodelta -98.Se toimi ok mutta alkoi hidastua liikkeiltään.SYY:polttoainepumppu kulunut ja koska teho oli heikentynyt niin hyt pumppu ei anna tuottoa ettei rasita liikaa moottoria.Eli pyörimisnopeus anturi seurasi kierroksia eikä järjestelmä päästä kierroksia laskemaan.
Mutta hyvä että lopulta selvisi ja pääset eteenpäin.
Kaverilla oli koppelo 200 sellainen vihreämalli pyöreällä hytillä vuodelta -98.Se toimi ok mutta alkoi hidastua liikkeiltään.SYY:polttoainepumppu kulunut ja koska teho oli heikentynyt niin hyt pumppu ei anna tuottoa ettei rasita liikaa moottoria.Eli pyörimisnopeus anturi seurasi kierroksia eikä järjestelmä päästä kierroksia laskemaan.
Re: FH 200 nyykkää
Juu ei ollut kyllä tyypillisimmin oireillut turbovika tämä, mutta onneksi selvisi kohtuullisessa ajassa. Kyllä näissä möröissä tosiaan näyttää kaikennäköistä oiretta ilmenevän joka ei itse vikapaikkaan viittaa, kuten ew asian sanoit. Jotenkin melkein joutuu jo pelkäämään niitä kuluja mitä tulee sitten eteen kun kalusto tulee päivittymään tänne 2000-luvun puolelle (niiden todennäköisesti ollessa jo silloin vanhoja)
Kuitenkin valtavasti elektroniikka ja kaiken maailman varajärjestelmiä lisätään kokoajan enemmän ja enemmän. Pienikin vika voi uudemmissa siten aiheuttaa ties minkälaisia mystisiä oireita, kun elektroniikka joko tekee jotain odottamatonta tai reagoi täysin järjen vastaisesti. No, aika näyttää miten näiden kanssa selvitään. 
Itseäni vielä lainaten jos joku tietää paremmin
Jos itse vetäsitte lavetilla koneen Helsingistä Nuorgamiin niin tulppaisitteko pakoputken
Pahoittelen että lähtee sivuamaan aihetta, toki alkuperäisen vikakohteen parissa liikutaan vielä onneksi
Itseäni vielä lainaten jos joku tietää paremmin
Eräs tuttava muuten esitti teorian miten turbo voi alunperin olla ottanut siipeensä enemmänkin (niin tässä kuin monessa muussakin koneessa): Läpätön pakoputki joka osoittaa koneesta taaksepäin, lavetilla siis eteenpäin, ottaa vastaantulevaa ilmavirtaa lavetin marssinopeudella jolloin turbo pyörii, ja kun ei saa voitelua niin tekee pahaa. Teoriassahan asia on näin, mutta voisiko tässä olla perää? Lähinnä että noin pienellä nopeudella (jos se ilmavirta nyt turbolle asti kulkeutuu, herkästihän se toki liikkuu), tekisi pahaa?Jatkokysymys onkin, mikä tuo ääni voisi olla (laitan videota sitten kun/jos saan tänne näytille), koska se ei kyllä turbolta tule (kai?). Ja miksi se tuli kun turbo sanoi itsensä irti? Voiko jokin hydr.paikka ääntää, jos koneessa ei riitä voima pyörittämään hydrauliikkaa? Nyt siis uudella turbolla ääntä ei tule, ja kone toimii ok.
Pahoittelen että lähtee sivuamaan aihetta, toki alkuperäisen vikakohteen parissa liikutaan vielä onneksi
Kalustona Fiat-Hitachi FH 200, JCB 425 ja Mitsubishi Canter.
Re: FH 200 nyykkää
Onhan kaikki mahdollista.Olen kuullut TOSI tarinasta jossa venäläisperäinen nykyisin suomalaisen rakennusinsinöörin vaimo olis nuorempana pakoputkesta imemällä saanut vanhan zetorin käyntiin????
-
kampiveivi
- Guru
- Viestit: 234
- Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27
Re: FH 200 nyykkää
Taasen saatiin hyvä esimerkki siitä että vika voi olla hyvinkin yllättävä ja oireet harhaan johtavia. Varsinkin jos ei ihan varmuutta ole mikä on syytä ja mikä seurausta... 
-
kampiveivi
- Guru
- Viestit: 234
- Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27
Re: FH 200 nyykkää
Tulipa tuossa mieleen kysässtä Giseltä että toimiko nyt ajo ok? Voihan olla että koneessa on viel jotain muutakin pientä häikkää joka turbo vian yhteydessä vain tuli selvemmin esille.
Re: FH 200 nyykkää
ew150c kirjoitti:Onhan kaikki mahdollista.Olen kuullut TOSI tarinasta jossa venäläisperäinen nykyisin suomalaisen rakennusinsinöörin vaimo olis nuorempana pakoputkesta imemällä saanut vanhan zetorin käyntiin????
Kyllä kaikki pelaa nyt niinkuin pitääkin, eli ei (toistaiseksikampiveivi kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen kysässtä Giseltä että toimiko nyt ajo ok? Voihan olla että koneessa on viel jotain muutakin pientä häikkää joka turbo vian yhteydessä vain tuli selvemmin esille.
Tällä viikolla onkin hommat mennyt pyöräkonetta rempatessa, laturivikaa ja keskinivelen sylinterin vuoto pitäis fiksata, kunhan kerkeää. Moottori ja murikkaöljyt pitäis myös vielä vaihdella. Vaihteistoölpät sain jo vaihdeltua kun joku oli atf:ät vaihdellu sinne. On nää koneet hienoja kun ne toimii, sitten kun ei niin kaikki aika meneekin pelkkään askarteluun vaikka pitäis niitä oikeita töitäkin välillä tehdä
Kalustona Fiat-Hitachi FH 200, JCB 425 ja Mitsubishi Canter.