Volvo EC 15 röpöttää.
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Mistäs se sitten johtu että se imuventtiili ei mennyt kiinni, tuliko se vaiva kansiremontin jälkeen vai oliko jo aikaisemmin.
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Tod.näk jo aiemmin kenties jonkun lämpiämisen tms. takia. Ja tosiaan sitä vikaa etittiin ja kun sitä oli jo aiemmin korjattu summamutikassa eli teetetty suutinrempat, vaihettu suodatin jalkoineen toisenmalliseen,mikä sitten oli kumminkin käytetty ja viallinen eli siinä oli käsipumppu joka jumittui aina x ajan kuluessa, ajettu jossain kohtaa ilmaputsari niin tukkoon että imuputki meni kierroksilla luttuun ja sauhusi ja hyytyi sen takia.
Lopuksi siihen kaveri teki täyden rempan kaikkine venttiilitöineen, ja ilmeisesti ainoastaan kansi jäi silloin oikaisematta. No tuossakin on vielä semmonen kysymysmerkki että ne kannenpultit oli vedetty liian tiukkaan kun niitä momentteja ei ollu saatavilla kun konetta kasattiin,vaan ne löytyi vasta myöhemmin.
Ja tuo kone kun on niin hemmetin kevyttä tekoa niin en tiiä vaikka se kansikin menisi kasaan liian tiukalle vedettäessä.
Joka tapauksessa kyseessä on kouluesimerkki vian tarkan paikallistamisen tärkeydestä ja siitä että summamutikalla korjaamalla vaan sekoittaa tilannetta entisestään.
Mikä v..ttu sen kiertokangen sitten on vääntäny? Eli tod.näk kun se kakkonen ei käy,niin kylmäkäynnityksissä tai tyhjäkäynnillä se on pärskyttäny löpöä imusarjaan ja sitä on sitten päässy startissa männän päälle. Ja koska tuo on etukammio kone niin männän laki on tasainen joten sinne ei mahu kuin tippa nestettä männän ja kannen väliin.
Vaan jollakin toisellakin lienee samaa vaivaa koska kun soittelin vetokolle notta löytyykö kankea niin se ukkeli ihmetteli että vastahan tästä eilen puhuttiin että ei löydy noin pieneen koneeseen osia. Enkä ollu soitellu sinne enkä muuallekkaan asiasta.
Edittiä. Luin tuon teikäläisen sairaskertomuksen uudelleen ja ainakin yksi yhteinen juttu löytyi eli kuseva suutin. Etukammio koneessa polttoaine ruiskutetaan pieneen tilaan ja se ei saa ruiskutuksen aikana osua sinne seinämille ettei se syty omia aikojaan. Eli tuo olisi mahdollinen kannen vääntäjä sen puoleen että siinä kannessa on yksi muita huomattavasti kuumenpi kohta.
Ootko selvittäny mikä pytty siellä ei pelaa?
Lopuksi siihen kaveri teki täyden rempan kaikkine venttiilitöineen, ja ilmeisesti ainoastaan kansi jäi silloin oikaisematta. No tuossakin on vielä semmonen kysymysmerkki että ne kannenpultit oli vedetty liian tiukkaan kun niitä momentteja ei ollu saatavilla kun konetta kasattiin,vaan ne löytyi vasta myöhemmin.
Ja tuo kone kun on niin hemmetin kevyttä tekoa niin en tiiä vaikka se kansikin menisi kasaan liian tiukalle vedettäessä.
Joka tapauksessa kyseessä on kouluesimerkki vian tarkan paikallistamisen tärkeydestä ja siitä että summamutikalla korjaamalla vaan sekoittaa tilannetta entisestään.
Mikä v..ttu sen kiertokangen sitten on vääntäny? Eli tod.näk kun se kakkonen ei käy,niin kylmäkäynnityksissä tai tyhjäkäynnillä se on pärskyttäny löpöä imusarjaan ja sitä on sitten päässy startissa männän päälle. Ja koska tuo on etukammio kone niin männän laki on tasainen joten sinne ei mahu kuin tippa nestettä männän ja kannen väliin.
Vaan jollakin toisellakin lienee samaa vaivaa koska kun soittelin vetokolle notta löytyykö kankea niin se ukkeli ihmetteli että vastahan tästä eilen puhuttiin että ei löydy noin pieneen koneeseen osia. Enkä ollu soitellu sinne enkä muuallekkaan asiasta.
Edittiä. Luin tuon teikäläisen sairaskertomuksen uudelleen ja ainakin yksi yhteinen juttu löytyi eli kuseva suutin. Etukammio koneessa polttoaine ruiskutetaan pieneen tilaan ja se ei saa ruiskutuksen aikana osua sinne seinämille ettei se syty omia aikojaan. Eli tuo olisi mahdollinen kannen vääntäjä sen puoleen että siinä kannessa on yksi muita huomattavasti kuumenpi kohta.
Ootko selvittäny mikä pytty siellä ei pelaa?
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Täytyy löysätä suutinputki kerrallaan kun se taas alkaa röpöttään.
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Nyt sitä kokeilin, minkä tahansa suutinputken löysääminen aiheutti samanlaisen käynnin huononemisen. Nyt kun kaivelin ojaa tyynessä metsätiellä huomasin että kuormittaessa silloin kun röpötys päällä savuttaaa jonkin verran sinistä savua.
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Silloin on vika ennakonsäädössä tai ilmavuodossa imupuolella. Lähtisin ensin hakemaan ilmavuotoa koska helpompi hakea&halvempi korjata...
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Sopisko nuo oireet pumpun elementtien väljyyteen, lämmetessä laajenee/väljistyy. Diesel korjaajan kanssa juttelin ja hänestä oireet sopisi väljyyteen paitsi että silloin ei tahdo lähteä käyntiin kuumana.
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Noiden töiden perusteella mekaaninen puoli olisi kunnossa ja ilmeisesti polttoainelinjantkin menty suurennuslasin kanssa läpitte usemman kerran.
Törmäsin hiljattain tälläiseen tapaukseen: kylmänä toimi hyvin lämpöisenä alkoi pikkuisen puutumaan ja pientä savutusta täsä kohtaa mustaa. Useamman tunnin työskentelyn jälkeen puutu helpommin ja tauon jälkeen ei käymään niin millään. No kone kuumaksi ja testaileen, kuumana sammutus ja käyntiin kokeilu ja käymään lähti heti useamman kokeilun verran. Seuraavaksi tupakin mittainen mietintä tauko, koitetaampa vielä kerran niin ei lähtenyt käymään millään ilveellä ei edes luvannut.
Syöttöpumppu remonttiin, tuomio oli että pumppuelementti kulunut, säätimestä jouset poikki + muuta häikkää ja siirtopumppu veteli viimeisiään.
Tämä oli vähän vastaavanlainen tapaus, moottoriin oli tehty remontti jossain vaiheessa mutta pumppua ei ollu tarkistettu. Oli koneessa muutakin häikkää mikä vaikeuti käyntiin lähtöä kuten vapaakiertopaine korkea kuumilla öljyillä mutta ongelmat loppui pumppuremontin myötä.
Törmäsin hiljattain tälläiseen tapaukseen: kylmänä toimi hyvin lämpöisenä alkoi pikkuisen puutumaan ja pientä savutusta täsä kohtaa mustaa. Useamman tunnin työskentelyn jälkeen puutu helpommin ja tauon jälkeen ei käymään niin millään. No kone kuumaksi ja testaileen, kuumana sammutus ja käyntiin kokeilu ja käymään lähti heti useamman kokeilun verran. Seuraavaksi tupakin mittainen mietintä tauko, koitetaampa vielä kerran niin ei lähtenyt käymään millään ilveellä ei edes luvannut.
Syöttöpumppu remonttiin, tuomio oli että pumppuelementti kulunut, säätimestä jouset poikki + muuta häikkää ja siirtopumppu veteli viimeisiään.
Tämä oli vähän vastaavanlainen tapaus, moottoriin oli tehty remontti jossain vaiheessa mutta pumppua ei ollu tarkistettu. Oli koneessa muutakin häikkää mikä vaikeuti käyntiin lähtöä kuten vapaakiertopaine korkea kuumilla öljyillä mutta ongelmat loppui pumppuremontin myötä.
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
No tarkista vielä ne venttiili hommat eli tee ohivuototesti tai ota imusarja irti ja kuumana eli silloin kun se alkaa röpöttämään. Se kyllä näkyy jos joku pytty falskaa sinne imupuolelle.
Ja tuota onhan se ilmanputsari ehjä eli ei tukossa ja siksi vedä sitä imuputkea luttuun?
Ja tuota onhan se ilmanputsari ehjä eli ei tukossa ja siksi vedä sitä imuputkea luttuun?
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Jos epäilee pumppuelementtien väljyyttä niin vettä pumpun päälle että jäähtyy, tilanne korjautuu silloin nopeasti. Normaalisti vaan rivityypin pumppu kestää erittäin suuria tuntimääriä, tuo väljä elementti on enemmän jakajapumpulle tyypillinen.
Re: Volvo EC 15 röpöttää.
Sitä vesitestiä kokeilin mutta ei vaikuttanut, toisaalta tässä näkyvissä vain pumpun kansi eli se viilentäminen ei juurikaan vaikuta elementteihin.