Toinen kysymys liittyy varmaan ongelmaan, tämäkin ongelma liittyy tuohon kaivuupuomin koneeseenpäin vetoon, eli kun (esim. kaivettaessa) aletaan vetää puomia koneeseen päin, niin puomin liikkeellelähdössä on noin 2-3 sekunnin viive siitä, kun vipua vedetään. Tämä viive hieman lyhenee kun kone lämpenee, mutta viive säilyy silti lämpöisenäkin, ja on todella ärsyttävä!! Kaivurin kaikki muut toiminnot pelaa todella hienosti ja tarkasti, jopa harvinaisen hienosti ja tarkasti, kun huomioi kaivurin iän (kaivurin valmistusvuosi on jotain: 1988-1989). Samainen edellä mainitsemani huoltomies epäili tämän vian suhteen kaivuusylinterin (mahdollisesti) takertelevaa lukkoventtiiliä... Mutta onko jollain tullut vastaavaa ongelmaa eteen kyseisen koneen kanssa, taikka saman ikäluokan muun merkkisessä kaivurissa??, ja mistä vian aiheuttaja on mahdollisesti löytynyt? KIITOKSET JO ETUKÄTEEN MAHDOLLISISTA VASTAUKSISTA!
KOMATSU 150-3
KOMATSU 150-3
APUVA! Nyt kaivattaisiin neuvoja pariin kysymykseen, koskien tommosta maatilan harraste / jo "masinistikaivuria". Elikkäs ensimmäisenä semmonen kysymys, että kuuluuko kyseisessä koneessa kaivuupuomin tulla samalla nopeudella itse konetta kohti, kun mitä se menee koneesta pois päin (eli selvennettynä: eräs huoltomies muisteli että noissa meni kummankin hydraulipumpun virtaukset "yhdistettynä" ainakin seuraaville toiminnoille [HUOM! VIPU VEDETTYNÄ ÄÄRIASENTOON]: pääpuomin nosto sekä lasku, kaivuu puomin ulostyöntö. Mutta tuosta kaivuupuomin koneeseen päin vedosta hän ei ollut varma....) Huoltomies muisteli, että jos kaivettaessa kaivuupuomille (koneeseenpäin vedettäessä) menisi täydet (kummankin pumpun tuotot) niin siinä täytyisi olla jokin venttiili mikä (kovasti kuormittaessa) tiputtaisi toisen pumpun pois pelistä, että moottori jaksaisi... Mutta hän ei ollut tosiaan tästä täysin varma... Omassa koneessani puomi tulee tosiaan (vipu ääriasentoon vedettynä) hitaammin koneeseen päin, kuin koneesta poispäin. Kaivurin käytöksestä selvästi huomaa kaivuupuomia poispäin työnnettäessä, miten puomin siirtonopeus kasvaa sekä moottori kuormittuu enemmän kun vipu työnnetään puolivälistä ääriasentoon, mutta tätä ei tosiaan tapahdu kaivuupuomia koneeseen päin vedettäessä.
Toinen kysymys liittyy varmaan ongelmaan, tämäkin ongelma liittyy tuohon kaivuupuomin koneeseenpäin vetoon, eli kun (esim. kaivettaessa) aletaan vetää puomia koneeseen päin, niin puomin liikkeellelähdössä on noin 2-3 sekunnin viive siitä, kun vipua vedetään. Tämä viive hieman lyhenee kun kone lämpenee, mutta viive säilyy silti lämpöisenäkin, ja on todella ärsyttävä!! Kaivurin kaikki muut toiminnot pelaa todella hienosti ja tarkasti, jopa harvinaisen hienosti ja tarkasti, kun huomioi kaivurin iän (kaivurin valmistusvuosi on jotain: 1988-1989). Samainen edellä mainitsemani huoltomies epäili tämän vian suhteen kaivuusylinterin (mahdollisesti) takertelevaa lukkoventtiiliä... Mutta onko jollain tullut vastaavaa ongelmaa eteen kyseisen koneen kanssa, taikka saman ikäluokan muun merkkisessä kaivurissa??, ja mistä vian aiheuttaja on mahdollisesti löytynyt? KIITOKSET JO ETUKÄTEEN MAHDOLLISISTA VASTAUKSISTA!
Toinen kysymys liittyy varmaan ongelmaan, tämäkin ongelma liittyy tuohon kaivuupuomin koneeseenpäin vetoon, eli kun (esim. kaivettaessa) aletaan vetää puomia koneeseen päin, niin puomin liikkeellelähdössä on noin 2-3 sekunnin viive siitä, kun vipua vedetään. Tämä viive hieman lyhenee kun kone lämpenee, mutta viive säilyy silti lämpöisenäkin, ja on todella ärsyttävä!! Kaivurin kaikki muut toiminnot pelaa todella hienosti ja tarkasti, jopa harvinaisen hienosti ja tarkasti, kun huomioi kaivurin iän (kaivurin valmistusvuosi on jotain: 1988-1989). Samainen edellä mainitsemani huoltomies epäili tämän vian suhteen kaivuusylinterin (mahdollisesti) takertelevaa lukkoventtiiliä... Mutta onko jollain tullut vastaavaa ongelmaa eteen kyseisen koneen kanssa, taikka saman ikäluokan muun merkkisessä kaivurissa??, ja mistä vian aiheuttaja on mahdollisesti löytynyt? KIITOKSET JO ETUKÄTEEN MAHDOLLISISTA VASTAUKSISTA!
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: KOMATSU 150-3
Kaivupuomi voi tulla koneeseen päin jo senkin takia hitaammin, että sylinteri tarvitsee enemmän öljyä sillä puolella. Männänvarren puolellahan öljytilavuus on varren tilavuuden verran pienempi eli karkeasti noin puolet. Mitä tulee viivästykseen vedettäessä kaivupuomia konetta kohta, syy voi olla sylinteriin takapäädyn puolelle joutuva ilma. Tyhjiön syntymistä estämässä on yleensä suuntaventtiilin lohkossa erillinen venttiili, joka ei nyt ehkä avaudu tarpeeksi. Vanhat sylinterin tiivisteetkin voivat olla osasyynä. Jumittava lukkoventtiili tietysti aiheuttaisi saman tapaisen viivästyksen, mutta ilman ilmaa sylinterissä.
Täytyisi jostain löytää tämmöisen "antiikkikoneen" hydraulikaavio, että näkisi, miten se oikein on ajateltu toimimaan.
Täytyisi jostain löytää tämmöisen "antiikkikoneen" hydraulikaavio, että näkisi, miten se oikein on ajateltu toimimaan.
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: KOMATSU 150-3
Monissa koneissa ominaisuus ei vika.Täyttöventtiili voi auttaa.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: KOMATSU 150-3
Ominaisuudesta voisi kyllä puhua monien koneiden kohdalla. Nykykoneista ovat saaneet onneksi tämän ominaisuuden yleensä aika hyvin poistettua.
Mutta nyt en malta taas olla kertomatta vanhaa Lokomo-tarinaa, joka sopii tähän aiheeseen. Jaksattehan kuunnella? Ai ette. No ei se mitään, kerron sen silti.
Lokomon tehdessä ensimmäisiä hydraulisia kaivinkoneita 60-luvun lopulla eivät tehtaan suunnittelijat olleet kovin hyvin perillä hydrauliikasta. Tietoa oli tuohon aikaan aika vaikea saada, sillä hydraulitekniikka oli osin niin uutta, että oppikirjoja ei ollut ja konevalmistajat varjelivat omia ratkaisujaan tärkeinä yrityssalaisuuksina. Lokomolla ei myöskään ollut varaa (tai halua) ostaa laadukasta länsisaksalaista tai muuta eurooppalaista kaivinkonetta, joka olisi voitu purkaa ja ottaa selville, miten se on rakennettu.
No, Lokomon ensimmäiset hydraulikaivinkoneet olivat olleet jo jonkin aikaa asiakkailla työssä, kun jotkut kuljettajat ihmettelivät tätä kaivupuomin ärsyttävää tyhjäliikettä. Osa oli ajanut ulkomaalaisilla koneilla, joissa ongelmaa ei ollut esiintynyt. Useammat koneen ostaneet sitten reklamoivat Lokomolle tästä. Suunnitteluosasto pantiin selvittämään syytä. Tästä olen kuullut sellaisen version, että suunnitteluosastolla ei asiaa onnistuttu ratkaisemaan, mutta Lokomolla ollut koeajokuljettaja tiedettiin päteväksi mieheksi, joka jo usein ennenkin oli pelastanut insinöörit pulasta. Tämä koekuski sai tehtävän hoitaakseen. Hän tutki asiaa iltaisin kotonaan apunaan nippu Lokomon piirustuksia ja oletettavasti hänellä oli myös jonkin ulkolaisen konemerkin hydrauliikkakaavio verrokkina.
Jonkun ajan päästä hän oli ilmoittanut insinööreille, että järjestelmässä pitäisi olla kaivupuomin sylinterissä juuri tämä lännenmiehen mainitsema täyttöventtiili. Asia oli sillä selvä ja insinöörit tekivät tarvittavat kuvat ja jo valmistuneisiin koneisiin suunniteltiin jälkiasennussarja. Nyt tietysti oletatte, että asiasta reklamoineet koneen ostajat olisivat saaneet koneisiinsa tämän venttiilin ja asia olisi ollut sillä kuitattu. Ei suinkaan. Lokomolta ilmoitettiin, että venttiilin voisi saada koneeseen, mutta ei tietenkään takuuseen. Nythän se tulisi paremmaksi kuin se oli ostettaessa eli kysymyksessä on parannus, jonka jokainen saa itse maksaa.
Että tällainen tarina.
Mutta nyt en malta taas olla kertomatta vanhaa Lokomo-tarinaa, joka sopii tähän aiheeseen. Jaksattehan kuunnella? Ai ette. No ei se mitään, kerron sen silti.
Lokomon tehdessä ensimmäisiä hydraulisia kaivinkoneita 60-luvun lopulla eivät tehtaan suunnittelijat olleet kovin hyvin perillä hydrauliikasta. Tietoa oli tuohon aikaan aika vaikea saada, sillä hydraulitekniikka oli osin niin uutta, että oppikirjoja ei ollut ja konevalmistajat varjelivat omia ratkaisujaan tärkeinä yrityssalaisuuksina. Lokomolla ei myöskään ollut varaa (tai halua) ostaa laadukasta länsisaksalaista tai muuta eurooppalaista kaivinkonetta, joka olisi voitu purkaa ja ottaa selville, miten se on rakennettu.
No, Lokomon ensimmäiset hydraulikaivinkoneet olivat olleet jo jonkin aikaa asiakkailla työssä, kun jotkut kuljettajat ihmettelivät tätä kaivupuomin ärsyttävää tyhjäliikettä. Osa oli ajanut ulkomaalaisilla koneilla, joissa ongelmaa ei ollut esiintynyt. Useammat koneen ostaneet sitten reklamoivat Lokomolle tästä. Suunnitteluosasto pantiin selvittämään syytä. Tästä olen kuullut sellaisen version, että suunnitteluosastolla ei asiaa onnistuttu ratkaisemaan, mutta Lokomolla ollut koeajokuljettaja tiedettiin päteväksi mieheksi, joka jo usein ennenkin oli pelastanut insinöörit pulasta. Tämä koekuski sai tehtävän hoitaakseen. Hän tutki asiaa iltaisin kotonaan apunaan nippu Lokomon piirustuksia ja oletettavasti hänellä oli myös jonkin ulkolaisen konemerkin hydrauliikkakaavio verrokkina.
Jonkun ajan päästä hän oli ilmoittanut insinööreille, että järjestelmässä pitäisi olla kaivupuomin sylinterissä juuri tämä lännenmiehen mainitsema täyttöventtiili. Asia oli sillä selvä ja insinöörit tekivät tarvittavat kuvat ja jo valmistuneisiin koneisiin suunniteltiin jälkiasennussarja. Nyt tietysti oletatte, että asiasta reklamoineet koneen ostajat olisivat saaneet koneisiinsa tämän venttiilin ja asia olisi ollut sillä kuitattu. Ei suinkaan. Lokomolta ilmoitettiin, että venttiilin voisi saada koneeseen, mutta ei tietenkään takuuseen. Nythän se tulisi paremmaksi kuin se oli ostettaessa eli kysymyksessä on parannus, jonka jokainen saa itse maksaa.
Että tällainen tarina.
Re: KOMATSU 150-3
Kiitokset hyvistä vastauksista! Kumpaankin ongelmaan löytyi vastaus (yllättävänkin helpolla), eli joku tuttavani otti esille että olisiko esiohjauspiirissä tuon toiminnon osalta ilmaa...
En aluksi halunnut edes uskoa, että vika olisi niin pienestä kiinni. Epäilin itse vahvasti hytissä olevaa "joystikkiä", johonka liittyen irroitin kaivusylinterin kyljessä olevasta venttiilistä
esiohjauspaineen pienen letkun irti että näen kuinka letkusta tulee esiohjaus öljyä ("joystikkiä" vedettäessä), ja kappas "joystikkiä" vedettäessä (ontuneen toiminnon suuntaan) ei öljyä tahtonutkaan aluksi juuri tulla, kunnes sitte pian alkoi öljyä tulemaan (kovasti "prätkimällä"), ja pian öljyä tulikin esiohjausletkusta todella hyvin, ja öljyä alkoi myös heti letkusta tulemaan (todella tasaisesti) vähäisestäkin "joystikin" liikkeestä!!!
Eli vaikka en millään olisi asiaa halunnut aluksi uskoa, niin kaivuusylinterin toisessa esiohjausletkussa oli runsaasti ilmaa!! Nyt kaivuupuomissakin on todella herkästi ja nopeesti reagoivat liikkeet, vaikka kyseessä onkin vanha "antiikkikone"
Samalla löytyi kaivuupuomin "koukistukseen" kateissa ollut voiman tunne! Eli vaikka luonteeni on yleensä todella pessimistinen, niin joskus voi näköjään päästä tosi vähilläkin korjauksilla! 
En aluksi halunnut edes uskoa, että vika olisi niin pienestä kiinni. Epäilin itse vahvasti hytissä olevaa "joystikkiä", johonka liittyen irroitin kaivusylinterin kyljessä olevasta venttiilistä
esiohjauspaineen pienen letkun irti että näen kuinka letkusta tulee esiohjaus öljyä ("joystikkiä" vedettäessä), ja kappas "joystikkiä" vedettäessä (ontuneen toiminnon suuntaan) ei öljyä tahtonutkaan aluksi juuri tulla, kunnes sitte pian alkoi öljyä tulemaan (kovasti "prätkimällä"), ja pian öljyä tulikin esiohjausletkusta todella hyvin, ja öljyä alkoi myös heti letkusta tulemaan (todella tasaisesti) vähäisestäkin "joystikin" liikkeestä!!!
Eli vaikka en millään olisi asiaa halunnut aluksi uskoa, niin kaivuusylinterin toisessa esiohjausletkussa oli runsaasti ilmaa!! Nyt kaivuupuomissakin on todella herkästi ja nopeesti reagoivat liikkeet, vaikka kyseessä onkin vanha "antiikkikone"
Re: KOMATSU 150-3
Elikkäs kaivusylinterin lukkoventtiilille menevässä letkussa oli ilmaa. Joskus aiheuttanut harmaita hiuksia kun lukkoventtiilissä on ilmaa.