Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
pali
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Syys 2014, 07:19

Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja pali »

Elikkäs Ex 120 vm. -94 kaasun kanssa on ongelma että joskus toimii ja joskus ei.Neljällä napilla ( I,E,L,P oli nappien kirjain symboolit joa muistan oikein) saa vaihdettua kierrosalueen ja tähän ei reagoi lainkaan,sitten kun reagoi kone toimii aivan ok kierroksia voi laskea ja nostaa napeista ihan ok.Ongelma lähinnä esiintynyt kun laittaa koneen käyntiin niin jos kaasu ei reagoi heti niin sitten se ei tosiaankaan toimi,ainut keino saada kierroksia on käydä "lukitsemassa" kaasu manuaalisesti.
Missä voisi olla vika onko "ohjausboksissa" vai onko kaasun servo rikki? Virtalukon pohja on vaihdettu uuteen ja se ei ainakan auttanut ongelmaan.
Nyt tietäjät lapaan syöttöjä niin sais tuon verkonpainon toimimaan...:) :)

Kiitos.
Pekkeri
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Loka 2014, 20:21

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pekkeri »

Tere. Mulla ex100m -91. Kaasu oli viritelty toimimaaan vaijerilla/ kaasukahva kabiinissa. Askelmoottorin ja anturin tahi mikä siinä kyljessä kiinni on niin uusin. Ei toiminut kaasu napeista, askelmoottori rutisi vain kun napeista painoi. Ec boksin kun vaihdoin niin rupesi kaasu nousemaan napeista, tosin askelmoottorin anturia piti säätää kohilleen et sai oikeat kierrokset koneeseen.
pali
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Syys 2014, 07:19

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja pali »

onko toi boxi missä kohdalla koneessa? ohjaamossa vai konehuoneen puolella.?askelmoottori käytettiin auki ja on kun tehtaan liukuhihnalta,alan itsekkin kääntymään ton boxin suuntaan.Uskaltaako edes kysyä kuinka paljon boxi masksoi? ja oliko uusi vai löytyikö käytetty jostain.

-Pauli-
Pekkeri
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Loka 2014, 20:21

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pekkeri »

Boksi löytyy penkin takaa suojamuovin alta. Ec boksi päällimmäinen ja pvc alimmainen. 1500 euron hujakoilla suomesta ja ebaysta alle 500 euron. Siis yks boksi oli ec tahi pvc. Itse olen ebaysta kaikenlaista osaa/anturia tilannu ja perille tulleet ja toiminu.
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Kannattaa tarkistaa kaikki maadoitus ym johdotukset. Meillä oli 150.5 hitachissa sellaista ongelmaa että toisinaan lakkasi kaasun säätö toimimattomaksi ja kone ei sammunut muuta kuin hätäsammuttimesta. Toisinaan toimi jopa vuoden putkeen ok kunnes alkoi temppuilla. Viimein viaksi paljastui että laturilta oli yksi johto murtunut poikki. En muista oliko maadoitus-, virta- vai mikä johto. Mutta kun korjattiin alkoi toimia ok. Huoltomies huomasi että virta kulkee "väärinpäin" virtalukolla kun mitaili yleismittarilla kera virtakaavion. Käski tarkistaa kaikki johdotukset viransyöttö puolella ja siten osattiin vikaa alkaa oikeasta suunnasta alkaa etsiä. Sitä ennen vaihdettiin servomoottoreita ja tarkistettiin boksia jne.
gasnok
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Loka 2017, 12:43

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja gasnok »

Terve. olisiko kellään tiedossa 120 hitachi ex virta kaaviota.Kun kaverilla on koneessa sähkö ogelma kone lähtee kyllä käymään mutta mikään muu ei toimi ei vastaa kaasuun vivuista eikä mikään nappi reakoi, tupakan sytytin on oikeastaan mihin virta tulee. sulakkeet niihin kyllä tulee virta ja ovat ehjät.mutta yksi mietityttää 50 amp sulake valkoinen johto akkujen tykönä siihen tulee maa kun mittaa mittarilla mutta miksi maassa olisi 50 sulake? jos joitain ajatuksia löytyy kaikki apu olisi tarpeen.
Olva
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Joulu 2016, 20:56

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja Olva »

Se vajeri takertelee, IELP, menee sellaseen pieneen moottoriin joka säätää kaasua ja se vaijeri menee yleensä pilalle kun on lähellä pakoputkea. Kokemusta on...
gasnok
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Loka 2017, 12:43

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja gasnok »

Mutta onko se akkujen tykönä oleva musta laatikko oikella ylhäällä mikä? kun se 50 amp sulake valkoisessa johdossa hämää voiko se olla maajohto? mut missä se vaijeri kulkee tarkoitatko askel moottorin vaijeria? otappa yhteyttä tää ei muuten taida selvitä
0405930592 Tero
jusape
Guru
Viestit: 923
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja jusape »

Jos valkoinen johdin, mikäli se vaan orkkis on, niin sellainen ei ole varmaankaan maa , tai ainakaan itellä ei ole tullut vastaan, ja maapuolella olevaa sulaketta en ole kans ikuna nähnyt. ( tosin einimmät oma kokemukset on HA-PA, ja KA, sekä traktori ja puimuri, sekä joidenkin vanhempien metsäkone ja kaivureiden puolelta )

Tää noi niinku yleisesti, yleisen käytännön mukaaan maajohtimet on mustia, saksmannit käyttäneet monasti joissain laitteissa ruskeaa johdinta - johtimena, ja + voi olla musta .........
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Hitachi Ex 120 kaasu ongelma?

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Juu ei se valkonen johto mikään maa pitäs olla. Noin iso sulake on enempi luokkaa pää sulake. Menikös näissä Hitacheissa valkonen johto laturille? Ja jos vaan tupakan sytyttimeen ja starttaukseen tulee sähköä niin katsosin ihan ensimmäiseksi virtalukon. Se taitaisi olla jaettu kolmeen siten että yksi on acc (tupakan sytytin ja jotain muuta sellasta) yksi on virta päällä (eli moottori ja kaikki pää toiminnat) ja yksi on starttaus.

Akkujen vieressä on musta rasia josta mulle on sanottu että se on pää virta rele.
Vastaa Viestiin