jousetko alavaunuun
-
kobelcoforest
- Aktiivinen käyttäjä
jousetko alavaunuun
Rymyän kobelcon kanssa pitkin mehtiä ja kivikoita ja on alkanut tympii kun joka kivi tuntuu 7 kertaa kun sen yli menee niin oon ihmetelly että kun kukaan konevalmistaja ei ole tehnyt minkäänlaista jousitusta alarulliin niinkuin panssarivaunussa on. Tai edes niikun suurissa puskukoneissa että alarullat ovat telinä aina kaksi peräkkäistä jo se auttais kun se puolittaa nousun ja varmaan kulkis paljon kevyemmin. Vai oisko se vika siinä että kuulun vähemmistö asiakkaisiin jonka tarpeita ei kannata huomioida ja eihän se tunnu kone suunnittelija selässä. 
- Hullu-Jussi
- Guru
Re: jousetko alavaunuun
Samaa on tullut mietittyä, kun yhdessä välissä oli noita metsäkeikkoja. Ja on niitä joitain muitakin sellaisia töitä, joissa joutuu ajamaan paljon möykkyisellä alustalla. Olen havainnut, että vaijerikoneiden aikaan useat saksalaiset valmistajat (Menk, Wesserhutte, O&K ym.) varustivat kaivinkoneensa keinutelirakenteisilla alarullilla. Nobas taisi olla se, joka viimeiseksi on niitä tehnyt. Siinä vaiheessa, kun nämä valmistajat modernisoivat koneensa, siirtyivät nämä käyttämään tavanomaista alavaunua. Jotenkin on sellainen muistikuva, että joku valmistaja tuollaisia "jousitettuja" alavaunuja väsää. Saattoi olla juuri metsäkäyttöön. En vain muista missä olen nähnyt. Luulisin, että hinta on se ykkössyy siihen, että tehtaat ei näitä tarjoa. Jos kone tulee kalliimmaksi kuin kilpailijoilla, se ei ehkä mene kaupaksi.
-
kampiveivi
- Guru
Prosilva kehitelly ajokoneen jossa on "kaivinkone alusta" jousituksella. Ei kylläkään se jousitus sovellu kaivonkoneeseen mutta kumminkin. Tässä videon pätkä koneesta. http://www.youtube.com/watch?v=9yeuoWog ... re=related
-
kobelcoforest
- Aktiivinen käyttäjä
Jep kyllä varmaan maksas enemmän semmonen kone jossa olisi jousitettu alavaunu, mutta kyllä se terveyskin maksaa alkaa olla tuo selkä semmosessa kunnossa että kohta pitää siirtyä tasasemmille työmaille.
Itse olisin valmis maksamaan 20t ekee enemmän koneesta jossa olisi toimiva alavaunu tuo Pro Silvan metsäkoneeseen tekemä ratkaisu ei tosiaankaan toimisi kaivinkoneessa taitas tulla kiikkulauta.
Lopussa linkki videoon jossa tankki nousee n.50 sekunnin kohdilla portaan, jotain tuon tapaista joustoa tarvittas alarulliin eikä ihan noin paljokaan jo 15 cm joustovara ois kova juttu. http://www.youtube.com/watch?v=YZ1seG7MHZU
No niin etsin ja löysin lopulta semmosen alavaunun mitä tarkoitin tässä filminpätkää siitä http://www.youtube.com/watch?v=uPmq0OTe ... r_embedded
Itse olisin valmis maksamaan 20t ekee enemmän koneesta jossa olisi toimiva alavaunu tuo Pro Silvan metsäkoneeseen tekemä ratkaisu ei tosiaankaan toimisi kaivinkoneessa taitas tulla kiikkulauta.
Lopussa linkki videoon jossa tankki nousee n.50 sekunnin kohdilla portaan, jotain tuon tapaista joustoa tarvittas alarulliin eikä ihan noin paljokaan jo 15 cm joustovara ois kova juttu. http://www.youtube.com/watch?v=YZ1seG7MHZU
No niin etsin ja löysin lopulta semmosen alavaunun mitä tarkoitin tässä filminpätkää siitä http://www.youtube.com/watch?v=uPmq0OTe ... r_embedded
Viimeksi muokannut kobelcoforest, 13 Kesä 2010, 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä metsähommissa tuli unelmoitua jonkinlaisesta jousituksesta. Kaikenlaisia suunnitelmia tietysti tehtiin, mutta kaikki piti unohtaa, viimeistään kun niitä jollekkin asiantuntijalle ehdotti "ei tule kestämään" tai "tulee liian raskas/isokokoinen/kallis". Toinen ikävä juttu on sitten se kuluminen. Varsinkin täällä Joensuun itäpuolella, missä mekin pääasiassa työskenneltiin, rinteet ovat monesti niin tuhottoman kivisiä. Alavaunu kuluu silmissä ja työskentely on äärimmäisen epämiellyttävää. Paras vaihtoehto olisi ollut joku 500-600 mm leveä lappu, mutta kun oli niitäkin pehmeikköjä missä piti päästä, turpeikolla ajaminen olikin mukavata louhikon jälkeen. Erään metsäkoneurakoitsijan kanssa sitten suunniteltiin laikutuskonetta vanhan moton pohjalle, juuri sen pehmeämmän ja joutuisan liikkumisen takia, mutta sekin jäi suunitteluasteelle hänen lopetettua laikutushommat. Jälkeenpäin ajateltuna moton runko ja akselirakenteet tuskin olisivat kestäneet moista röykytystä. Olen kylläkin kuullut että tällaisia moton alustan ja traktorikaivurin puomin sekoituksia olisi joku tehnyt? Tätä aihetta on kyllä tuttavienkin kanssa monestikin puitu ja tultu siihen lopputulokseen, että metsähommin pitäisi kehittää ihan omanlaisensa kone.
-
kobelcoforest
- Aktiivinen käyttäjä
Joo niin pitäs olla ihan omanlaisensa kone metsänuudistus hommiin. Aikoinaan Vuorisen Mikko yritti kehitellä kaivuria näihin hommiin ja Keslan kanssa tekivät Patu M 100 kaivurin joka oli kyllä kohtalaisen hyvä metsäkaivuri mutta jäi kesken kehityksen kun tuli se 90 luvun lama ja Kesla lopetti koko projektin. Itsekkin ajelin semmosella monta vuotta ja kyllä se oli parempi kulkemaan kivikossa ja aika tehokas johtuen nopeista liikeistä kaivupuomissa mutta kestävyys ei ihan paras mahollinen, siitä ois saanu kehiteltyä varmaan kovan koneen metsänuudistus hommiin ja ojankaivuun.Tosin ei sillä kyllä paljo muihin hommiin sitten ollu lähtemistä.
Tuollaista Patua miekin ajoin muutaman viikon about 10 vuotta takaperin. Sähäkkä kone se oli laikuttamiseen, miinuksena sitten juuri se ettei sillä paljon muuta voinutkaan tehdä. Noista omatekoisista koneista tuli mieleen metsäkoneen ja ympäripyörivän telakoneen risteytys. Eli 8 pyöräinen ajokone oli riisuttu ohjaamosta, moottorista, nosturista yms. "ylimääräisestä" ja takavaunun päälle oli kiinnitetty 135 Kobelcon ylävaunu ja kääntökehä. Vedolle ja ohjaukselle olisi öljy tullut kaivurin normaalin läpiviennin kautta. Tämä patentti oli vissiinkin tehty jossakin täällä "meillä päin", muistelisin että Ilomantsissa. Itse en tätä ole nähnyt, eli nämä ovat vain erään metsäkoneurakoitsijan minulle kertomia "faktoja". BTW. Jos joku tietää tästä koneesta enemmän niin kertokoon siitä täällä Kaivinkoneet.com:issa, tai vaietkoon iäksi
. PS. kuvat näistä omatekoisista koneista olisi kivoja
.
Jonkin verran tiedän tuosta omatekoisesta metsäkoneen ja kaivnkoneen risteytyksestä. Siinä käytettiin Ponssen ja ja palaneen Kobelcon osia. Kääntökehä oli Ponssen motonosturista, ilmeisesti siksi että tuli Ponssen nosturin tiltin päälle tuo Kobelcon ylävaunu. Oli vaan jonkin verran pienempi kuin Kobelcon oma. Tämän tiedän siksi kun satuin koneistamaan ko. urakoitsijalle kääntökehän pedin ylävaunuun ja muistaakseni myös uuden kiinnityspisteen nostopuomille. Tästä on aikaa jotain 8-9 vuotta. Ajatus oli ilmeisesti tehdä yhdistelmä kone (hakkuu/ajo) jota voisi käyttää myös kesällä laikutukseen. Kyseinen urakoitsija vaikutti pätevän oloiselta kaverilta, joten ei ollut yllätys että kone valmistui myös aikanaan. Joskus sattumalta näin miestä ja kyselin miten homma oli onnistunut. Käsitin että kohtalaisesti, muttei ehkä täysin täyttänyt odotuksia yhdistelmäkoneena.
Luulen, mutten ole varma, että kyseessä on tämä Pottupellon kuvassa oleva kone. http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... pos=-17632
Luulen, mutten ole varma, että kyseessä on tämä Pottupellon kuvassa oleva kone. http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... pos=-17632
- Hyppy-Heikki
- Aktiivinen käyttäjä
Heippa! Lokomo kokeili jo viiskyt luvulla telejä alavaunussa! Ei tainnu nousta maailman maineeseen moisella keksinnöllä.
- Liitteet
-
- Kopio 17062006 JN 2 vm 56.jpg (180.32 KiB) Katsottu 8780 kertaa
- Northern 1010C
- Guru
Tällaiset kuvat imaisin netistä jo vuosia sitten, Koneet oli jossain offroad tapahtumassa kiskomassa autoja kuralävestä, jos eivät itse suoriutuneet...hit 092 kirjoitti:PS. kuvat näistä omatekoisista koneista olisi kivoja.
HUOM! katsokaa tarkasti, sillä kyseessä ei ole sama kone, eli näitä on tehty ainakin 2
- Liitteet
-
- Toimissaan
- normal_Off%20road%20042.jpg (44.35 KiB) Katsottu 8545 kertaa
-
- Hybridi...
- 132_3292.JPG (69.07 KiB) Katsottu 8774 kertaa
Viimeksi muokannut Northern 1010C, 23 Heinä 2010, 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor