Hydrauliikka

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Diesel Power
Guru

Hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Olis toivomus että tänne saataisiin koottua netistä vinkkejä ja ohjeita kuinka korjata hydrauliikan laitteita. Ei tarttisi mennä heti mihinkään spesiaaliin tietoon kun meille suurimmalle osalle olisi tarpeen tietää perus asiaa. Mieluiten tietysti jos ohjeet löytyisi suomeksi mutta selvä on että kaikkea ei voi saada kotikielellä.

Tämä ajatuskulku ja toivomus lähti liikkeelle nimimerkiki heavyn ansiosta. Hän oli laittanut video ketjuun opastus videon kierrettävistä letkun päistä. Katsottuani videon läpi olin melko varma että nyt osaan tehdä kyseisen liitoksen ihan itse.

https://www.youtube.com/watch?v=PFB-GhXG4uA
temmes
Guru

Re: Hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja temmes »

Ei huono idea ollenkaan. Eräs palstalla vaikuttava on kirjoittanut hydrauliikasta lehteenkin erittäin hyviä artikkeleita eli tietoa löytyy. ;) Itse olen hamunnu käsiini noita vanhoja koulu- ja ohjekirjoja hydrauliikasta ja koneista. Youtube on sikäli hyvä että näkee miten käytännössä tehdään sen teorian lisäksi. Jostain syystä latasin sinne myös oman hydehalkojan sylinterin koeajon. Jos siitä ei muuta oppia saa niin sen, että pitkään tyhjään sylinteriin tai putkistoon ensimmäiset paineet kannattaa ajaa h i t a a s t i. https://www.youtube.com/watch?v=xuakb1PNVQw
Hullu-Jussi
Guru

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Vanhat ohjekirjat ovat todella hyviä tietolähteitä. Parhaat lukemani korjaamokäsikirjat ovat olleet sellaisia, että vaikka en aikaisemmin ole mitään tiennyt kyseisen värkin toiminnasta, olen korjaamokäsikirjan luettuani sekä ymmärtänyt, miten kyseinen kone toimii että vieläpä osannut periaatteessa korjatakin sen. Aikaisemmin konevalmistajat pyrkivät tekemään kaikki ohjekirjat perusteellisesti, nyt ovat enemmän ylimalkaisia. Hydrauliikkatarvikeluetteloita olen myös säästänyt, koska niissä usein on hyviä taulukoita ja tietoja luettelon lopussa. Mitä tulee Koneviestin hydrauliikka-sarjaan, taitaa se jatkua edelleen tänä vuonna muutaman jakson verran. Netin kautta sitä ei valitettavasti pääse lukemaan ellei ole tilaajana.

Videoiden lisäksi tähän ketjuun voisi minun mielestä kerätä myös muunkinlaisia hyviä linkkejä netistä. Lupaan laittaa niitä itsekin heti, kun jokin osuu kohdalle.

Viestiketjun otsikosta oli unohtunut u-kirjain :mrgreen:
Diesel Power
Guru

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Temmeksen halkoma koneen videossa on toinenkin opettava asia. Sylinteri täytyy puristimeen valita parhaiten sellainen että männän varsi on mahdollisimman tukeva. Menee nopeammin takasin päin ja kestää vaikka sylinteri olisi vähän pitempi. Onko Temmeksen halkoma koneen sylkkä jotakin 70mm varrella ja 90 mm sylinteri putkella?

Laitetaan nyt vielä tämäkin saman firman elikä Sixtecin video kuin oli kierrettävän liittimen takana: https://www.youtube.com/watch?v=qvTq8sidE08
Ec15bxtv
Aktiivinen käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Ec15bxtv »

Hydrauliikka-kanava on hyvä ajatus ja toimii kun sinne laitellaan sisältöä. Minulla ei nyt ole itse laittaa mitään kun olen enemmänkin hydrauliikkanyybi kuin muita neuvomaan kykenevä.

Minusta on ollut sangen mukavaa havaita tällä palstalla vallitseva positiivinen auttamisen meininki. Joidenkin kysymysten yhteydessä olen koettanut guuglailla josko jotain hyödyllistä voisi kysyjälle kertoa tai itse oppia.

Hydrauliikan perusjuttuja olen opiskellut Lunch Box Sessions-nimisistä opetusvideoista. Englanniksi puhuttuja, mutta uskonpa meillä jokaisella olevan sen verran kieltä koulusta tarttunut, että pysyy mukana. Videot on myös erittäin hyvin animoitu. Suosittelen
temmes
Guru

Viesti Kirjoittaja temmes »

Diesel Power kirjoitti:Temmeksen halkoma koneen videossa on toinenkin opettava asia. Sylinteri täytyy puristimeen valita parhaiten sellainen että männän varsi on mahdollisimman tukeva. Menee nopeammin takasin päin ja kestää vaikka sylinteri olisi vähän pitempi. Onko Temmeksen halkoma koneen sylkkä jotakin 70mm varrella ja 90 mm sylinteri putkella?

Laitetaan nyt vielä tämäkin saman firman elikä Sixtecin video kuin oli kierrettävän liittimen takana: https://www.youtube.com/watch?v=qvTq8sidE08
Sixtekille täydet pisteet osien nopeasta toimituksista taasen kun traktoriin vähän lisähydrauliikan nippeleitä tilailin, tänään tuli postiin muutama kilo kilpailukykyiseen hintaan.
Kuva vähän hämää, mäntä on 80mm ja varsi 50mm. Ostaessani tuon raakileena siinä oli 90mm mäntäinen sylinteri, mutta traktorin tuotoilla se oli hiukan hidas. Sekin oppina vielä että männän halkaisija tekee voimaa, mutta tilavuus syö nopeutta. Eli sama sylinteri on toisen suuntaan vahvempi ja toiseen suuntaan nopeampi. Voiko asiaa vaikeammmin ilmaista? :)
Vastaa Viestiin