Hitachin kierrokset tipahtaa

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Otsikon mukaista ongelmaa välillä pukkaa vitos sarjan 150:ssä hitachissa koneen tärähtäessä. Koneessahan sähkömoottori vaijerin avulla säätää syöttöpumppua. Ja sähkömoottoria ohjaa taasen jonkun sortin tietokone. Kierroksia käyttäjä voi sädellä potenttiometrin avulla.
Vika sinällään on varsin kiusallinen ja hankala koska saattaa ytenäpäivänä esiintyä pienimästäkin tärähdyksestä ja sitten taasen olla pitkiä aikoja että ei anna merkkiäkään . Edellisetä ilmenemiskerrasta mm. melkein vuosi. Sähkömoottorikin on kertaalleen vaihdettu, liitoksia ja johtonippuja nyvitty ja heiluteltu vian löytämiseksi mutta turhaan.
Joten oisko kellään tietoa mistä vois vikaa katella tai mitä vian korjaamiseksi kannatas tehä? On kyllä harkittu välillä koko kaasusysteemin muuttamista manuaaliseksi, eli vaijeri koppiin ja siihen kahva josta sais säätää... :roll:
Avatar
tkane
Site Admin
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 22:30

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja tkane »

Putoaako kierrokset tyhjäkäynnille? Poistuuko vika itsestään?
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Juurikin tyhjäkäynnille. Ja samantien kierrokset nousee takaisin , eli ne vain käväsee alhaalla. On muuten kivikossa varsin v-mäistä... :evil:
No onneksi tänään vain yhden kerran vika ilmaisi itsensä. Toivottavasti ei äidy niin pahaksi kuin viime kesänä oli. Kone ei nimittäin yhtenä päivänä suostunut nostamaan kierroksia olenkaan vaikka kuin käänteli potikkaa, saattoi tosin omia aikojaan kaasutella. Oli muuten villin tuntosta katella vierrestä kun kone itekseen kaasutteli.... :shock:
Silloin vika katosi yhtä mystisesti kuin oli tullutkin kunnes taas palasi viime viikolla. :x
hit 092
Guru
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja hit 092 »

Viime kesänä yksi 290 Daewuu käyttäytyi just samalla tavalla. Askelmoottoori vaihdettiin, sähköliitännät käytiin läpi ja vika ei korjaantunut. Vika olikin kierrosten säätöpotikassa joka kuulemani mukaan on Daewoossa jonkinasteinen tyyppivika...
Avatar
tkane
Site Admin
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 22:30

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja tkane »

Potikan kannalla minäkin olisin, jos kerran johdotus on tarkastettu.
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Pitänee ilmeiseti kokeilla seuraavaksi vaihtaa se potikka. Mitehän on, voiskohan kierroslukuanturi tehä samaa oiretta? Mittariahan tässä koneessa ei ole, mutta luulis siinä anturin olevan. Ei kai se muuten osaa oikeen toimiessaan sitä kaasua säädellä :shock: Vauhtipyörän ympärillä ei ainakan näy mitään anturia joten sen täytynee olla laturin yhteydessä, siis jos on ollenkaan? :roll:
Avatar
tkane
Site Admin
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 22:30

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja tkane »

kampiveivi kirjoitti:Pitänee ilmeiseti kokeilla seuraavaksi vaihtaa se potikka. Mitehän on, voiskohan kierroslukuanturi tehä samaa oiretta? Mittariahan tässä koneessa ei ole, mutta luulis siinä anturin olevan. Ei kai se muuten osaa oikeen toimiessaan sitä kaasua säädellä :shock: Vauhtipyörän ympärillä ei ainakan näy mitään anturia joten sen täytynee olla laturin yhteydessä, siis jos on ollenkaan? :roll:
En kyllä tunne kyseistä konetta, mutta eiköhän se kaasun säätömoottori seuraa orjallisesti potikkaa??
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

tkane kirjoitti:
En kyllä tunne kyseistä konetta, mutta eiköhän se kaasun säätömoottori seuraa orjallisesti potikkaa??
Juu niinhän se tekee. Mutta tulivaan mieleen että voisko siinä olla kierrosanturi jonka avulla se vahtis ja säätäs koneen kierrokset sen tasoiseksi miksi kuski potikasta säätää...Ja jos vaikka jostain syystä ohjausyksikkö saa väärää tietoa että koneessa nyt liikaa jenkaa niin tiputtaa kierroksia... Tiedä häntä. :roll:
Mutta nyt taasen kuitenkin pelaa ihan ok toistaiseksi. Vaikka koneelle ei ole tehty oikeastaan mitään. :shock:
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Nonnii, Talven jälkeen otimma taas haitaasin naftaliinista ja aloimma hommiin. Muutaman päivän mätästys rupeaman jälkeen kesken ojan kaivuun puomia ojan päälle sivulta siirrettäessä kuului muksahdus ja kone alkoi pyöriä vapaalla ihan oman tahtonsa mukaan.... :shock: Noh viaksi paljastuis hitsauksesta irronnut kääntömoottorin kiinnitysrengas ylävaunun pohjasta. Heppoisesti oli hitsattu täytyy sanoa. Minkähän takia eivät olleet laittaneet pitempiä kääntömoottorin kiinnitys pultteja jotta oisivat yltäneet sen kiinnitys renkaan läpi ylävaunun pohjalevyyn? Valmiit kierteet ja kaikki ois ollu. Noh nyt ne yltää, kun ei muuta kiinnitystä keksitty. Epäilen että syynä sihen hitsauksen murtumiseen on ollut se että kääntökehän kiinnitys pultteja on ollut poikki siitä kääntömoottorin kohalta, josta johtuen ylävaunun pohjalevy on päässyt elämään ja nitkutellu sen hitsauksen hiljalleen irti.
Tuosta kun selvittiin ja vietiin kone taas työmaalle niin taas se joka kesäinen ongelma alkoi, eli tuo kierrosten tipahtelu. Voi jeevana. :evil:
Kierroslukuanturikin löydettiin kun hydepumppu laakeroitiin. Anturi sijaitsee pumpun pohjalla ja lukee pumpun akselilla olevaa hammasrattaan hampaita. Johdossa oli kyllä kuori murtunut mutta se korjattiin joten sen ainakin pitäs olla ok.
Tällä kertaa vika ilmenee toisinaan kovan tärähdyksen yhteydessä ja taas toisinaan vain kun kone "heilahtaa". Väliin menee pitkän tovinkin ilman mitään ongelmia kunnes taas muutamia kertoja peräjälkeen kierrokset käy tyhjäkäynnillä.
Ihime vehe. Koita tämmöstä nyt korjata. Ei huvittas ostella turhaan kaiken maailman säätöpotikoita ym . jos vika ei niissä kuitenkaan oo. Mutta jos oikeen pahaksi äityy niin ei kai muu auta. Tai sitten toivotaan että vika taas katoaa yhtä mystisesti kuten aina ennenkin. :roll:
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

No tännään haitaasi tempun teki. Lakkasi kierroksia ottamasta kokonaan eikä sammunukkaan muuta kun hätäpysäytys hantaakista. Eikä sen jälkeen käyntiin muuten kuin piti ottaa vaijeri servomoottorilta irti ja maniska mallilla kaasua, ja siten ajaa tienvarteen. Aamulla kone auton kyytiin ja korjaamolle töpselin jatkoksi, josko sieltä jotain tolkkua löytys. :evil:
Vastaa Viestiin